Löytyykö gummia
Löytyykö gummia
Olen ahkerasti etsinyt, vaan en löytänyt, 240/40x18 takaläskiä siis sellaista missä olisi hiukan pitävää pintaa. Noissa dunlopeissa yms., jotka lähinnä muistuttavat slicksejä, ei ole juurikaan pitoa märällä asfaltilla. Hiukka ärsyttää kun suorassa kiihdytyksessä takakumi sutii koko ajan (Tossa Rodissa kun on niin hirmuisesti tehoa ja vääntöä) ja sivuluisut tuppaa menemään ojan puolelle.
Josko jostain löytyisi, kertokaa! Olisi ihan kiva ajella sadesäälläkin.
Josko jostain löytyisi, kertokaa! Olisi ihan kiva ajella sadesäälläkin.
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Kyllä Metzeleriltä löytyy kyseinen koko. Liekö saatavana Suomesta.
Täältä ainakin saa:
http://www.mynetmoto.com/
Täältä ainakin saa:
http://www.mynetmoto.com/
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Eiku
Hemuli
ps. tulee tällasen urheilupyörän pitäminen kalliiksi: rengaskulut nousi 50 %, vakuutukset nousi 50 %, bensan kulutus nousi 50 % etc,
No katoin, tottakai! Edellä kuvassa oleva Mesukka on just samanlainen kun mun Dunloppi. EI SIINÄ OLE MITÄÄN PITOA märällä asfaltilla. Siis kaipaan jonkinlaista pitävämmällä pinnalla/kuviolla olevaa gummia (vrt. F1:n sadekelin renkaat )Nyt on näköjään Pirelliltäkin tullut Diablo tuossa koossa. Taitaa suurin osa käyttää kuitenkin Metzeleriä. Kas kun Vallu ei ensimmäisenä katsonut saksansivuja...
ps. tulee tällasen urheilupyörän pitäminen kalliiksi: rengaskulut nousi 50 %, vakuutukset nousi 50 %, bensan kulutus nousi 50 % etc,
Testaamaan vaan
Hemuli
Kaipa sitä on vaan alettava testailemaan noita gummeja. Kesässä menee ainakin kaksi takarengasta. Ja näyttää vähän siltä, että noi leveät kestää vähemmän metrejä kuin ne 140:set.
Tarttee! Näin vanhana sitä tulee kärsimättömäksi ja tarttee päästä äkkiä!Tartteeko sitä ajaa kuin joku mikakallio ...
Kaipa sitä on vaan alettava testailemaan noita gummeja. Kesässä menee ainakin kaksi takarengasta. Ja näyttää vähän siltä, että noi leveät kestää vähemmän metrejä kuin ne 140:set.
Re: Testaamaan vaan
Kestää ajettavina vähemmän kilsoja ja samalla kun kosketuspinta tiehen kasvaa vähenee pintapaine, joka taas liittyy käsittääkseni jotenkin normaalirenkaalle suunniteltuun pitoon. Eri asia silloin, jos rengas kulutetaan tasaisesti pyöreänä, jolloin ajo-ominaisuudet säilyvät loppuun asti.Vallu kirjoitti:HemuliTarttee! Näin vanhana sitä tulee kärsimättömäksi ja tarttee päästä äkkiä!Tartteeko sitä ajaa kuin joku mikakallio ...
Kaipa sitä on vaan alettava testailemaan noita gummeja. Kesässä menee ainakin kaksi takarengasta. Ja näyttää vähän siltä, että noi leveät kestää vähemmän metrejä kuin ne 140:set.
Laita siihe rodiin auton rengas, niin pysyy kulku vakiona rauhallisemmassakin ajossa.
Täällä hiukan pohjoisemmassa asvaltti muuttuu lähes jäiseksi, koska kylmä rengas ja kylmä asvaltti ei pidä mitenkään.
Kokemusta on omalla matkalehmällä, jossa nuo väännöt ja hepat ei mitään ylenpalttisia ole.
Alle 10C asteen lämpötiloissa sutii mikä vaan, jopa meikäläisen mopo.
Ei rengasvalmistajat ota huomioon pohjoismaisia ajo-olosuhteita.
Kokemusta on omalla matkalehmällä, jossa nuo väännöt ja hepat ei mitään ylenpalttisia ole.
Alle 10C asteen lämpötiloissa sutii mikä vaan, jopa meikäläisen mopo.
Ei rengasvalmistajat ota huomioon pohjoismaisia ajo-olosuhteita.
Ei suoranaisesti liity tähän, mutta Viime kesänä mietin samaa ilmiötä mitä Joekopo tuossa sivuaa. Nimittäin sitä että suomessa renkaiden hinnat ovat ainakin joissakin liikkeissä laskeneet juuri sen verran, että ainakin itse lasken seuraavalla kerralla tarkkaan ja tapauskohtaisesti onko järkeä tilata Saksasta. Keväällä tilasin kaksi eturengasta (21" Dunloppeja) mynetnotosta ja asennutin ne irtopyörien päälle täällä liikkeessä. Kun ottaa huomioon rahdin saksasta ja sen että kyseinen liike olisi asentanut sieltä ostetut samanlaiset renkaat ilman eri hintaa vanteelle, niin jäin voitolle yhteensä 6 euroa. Kun laskee renkaiden kuskaamisen autolla ja ylimääräisen vaivan niin taisi mennä aika tasan kustannukset. Vanhoilla Suomen hinnoilla olisin vielä jäänyt yli 50 euroa voitolle, mutta oli tosiaan hintaa täällä laskettu. Kalliimmat renkaat on tietysti eri asia, jos renkaan hinnassa on lähtökohtaisesti toistasataa euroa eroa niin kysymys on eri asiasta. Mutta satasen molemmin puolin maksavien renkaiden kohdalla kannattaa jo laskea, varsinkin jos ei ole halpaa paikkaa niiden asentamiseen tai ei pysty sitä itse tekemään.
Mitä sitten tulee noiden leveiden kestämiseen niin taitaa riippua aikalailla ajotyylistä. Meikäläisen rauhallisella ajolla ensiasennus takagummi (200/55-17 dunlop D 205) kesti 19 000 km. Seraava (200/55-17 dunlop D 407) on nyt pyöriny alla 13000 km ja alkaa olla vaihtorajoilla. Ajo-ominaisuudet varmaankin muuttuvat jo paljon aikaisemmin kuten Pertti tuossa kertoo, ne kun rauhallisessa ajossa kuluvat pelkästään keskeltä.
Mitä sitten tulee noiden leveiden kestämiseen niin taitaa riippua aikalailla ajotyylistä. Meikäläisen rauhallisella ajolla ensiasennus takagummi (200/55-17 dunlop D 205) kesti 19 000 km. Seraava (200/55-17 dunlop D 407) on nyt pyöriny alla 13000 km ja alkaa olla vaihtorajoilla. Ajo-ominaisuudet varmaankin muuttuvat jo paljon aikaisemmin kuten Pertti tuossa kertoo, ne kun rauhallisessa ajossa kuluvat pelkästään keskeltä.
Life Member
Ylileveät kumit taitavat lämmetä enemmän kuin vastaavat kapeat, ainakin kovemmissa vauhdeissa. Parilla kaverilla on ollut Rodeissa 280 Metukat ja ei niillä kymppitonnia ole päässyt, kumpikin ajaa kieltämättä reippaanlaisesti.
Noita yberleveitä ei sitten kannata ajaa aivan kankaille - ainakin 280 Metzeler on todella ohkaista tavaraa. Viimeksi kun kaveri kävi vaihdattamassa uuden kumin niin kokeilin vanhaa josta oli kuvio lähes kokonaan hävinnyt. Kumin ulkosyrjästä kun otti kiinni niin että peukalo oli sisäpuolella ja etusormi kulutuspinnalla niin tunsin sormenpäät renkaan rungon läpi.
Noita yberleveitä ei sitten kannata ajaa aivan kankaille - ainakin 280 Metzeler on todella ohkaista tavaraa. Viimeksi kun kaveri kävi vaihdattamassa uuden kumin niin kokeilin vanhaa josta oli kuvio lähes kokonaan hävinnyt. Kumin ulkosyrjästä kun otti kiinni niin että peukalo oli sisäpuolella ja etusormi kulutuspinnalla niin tunsin sormenpäät renkaan rungon läpi.
Viimeksi muokannut hemuli, 12:33 16.10.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
asennus
joekopo
Electran Dunloppi maksoi Suomessa 250,- ;Mynetillä 120,- + rahti 8,50 (= 3kpl yht. 25,-) asennus paikallisessa motskariliikkeessä 15,- eli yhteensä 143,50.
Rodin Dunloppi taakse maksaa Mynetissä 170,- eli siis yhteensä 193,50. Jos Euromasteri laittaa Mesukan vanteille hintaan 220,- niin sitten soppailu Saksasta jää kyseenalaiseksi.
Tarttee järjestää tarjouskilpailu! Mutta se nyt on ainakin varmaa, että nämä nettiostot ovat vaikuttaneen rajusti Suomen hintatasoon. Hyvä niin!
Sisältyiko hintaan asennus? Entä pyörän irroitus? (ei parane antaa tietämättömälle, varsinkaan takapyörän paikalleen laittoa)euromaster lupas myydä k.o. metukan 220 ?
Electran Dunloppi maksoi Suomessa 250,- ;Mynetillä 120,- + rahti 8,50 (= 3kpl yht. 25,-) asennus paikallisessa motskariliikkeessä 15,- eli yhteensä 143,50.
Rodin Dunloppi taakse maksaa Mynetissä 170,- eli siis yhteensä 193,50. Jos Euromasteri laittaa Mesukan vanteille hintaan 220,- niin sitten soppailu Saksasta jää kyseenalaiseksi.
Tarttee järjestää tarjouskilpailu! Mutta se nyt on ainakin varmaa, että nämä nettiostot ovat vaikuttaneen rajusti Suomen hintatasoon. Hyvä niin!
Sama pätee ei niin yberleveään 210 metukan marathon renkaaseen.hemuli kirjoitti:Noita yberleveitä ei sitten kannata ajaa aivan kankaille
Vaihdoin keväällä -07 tuon renkaan softailiin ja se kulahti varsinkin loppuvaiheessa todella nopeasti rätille. Kun uuden gummin vaihdon jälkeen vilkaisin mitä jäi pintaa jäljelle, niin voin todeta samaa kuin Hemuli.
Aika ohut kalvo oli enää kumia jäljellä.
Ja samaa varoitti kyseisen renkaan vaihtanut ammattilainen.