Löytyykö gummia

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Löytyykö gummia

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Olen ahkerasti etsinyt, vaan en löytänyt, 240/40x18 takaläskiä siis sellaista missä olisi hiukan pitävää pintaa. Noissa dunlopeissa yms., jotka lähinnä muistuttavat slicksejä, ei ole juurikaan pitoa märällä asfaltilla. Hiukka ärsyttää kun suorassa kiihdytyksessä takakumi sutii koko ajan (Tossa Rodissa kun on niin hirmuisesti tehoa ja vääntöä) ja sivuluisut tuppaa menemään ojan puolelle.
Josko jostain löytyisi, kertokaa! Olisi ihan kiva ajella sadesäälläkin.

Kuva
Don Quijote
Viestit: 980
Liittynyt: 13:10 10.10.2003.

Viesti Kirjoittaja Don Quijote »

Mites Metzeler ME 880 Marathon?

Kuva

Tuolta lisää ---> http://tinyurl.com/3seosk
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Kyllä Metzeleriltä löytyy kyseinen koko. Liekö saatavana Suomesta.
Täältä ainakin saa:

http://www.mynetmoto.com/
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Nyt on näköjään Pirelliltäkin tullut Diablo tuossa koossa. Taitaa suurin osa käyttää kuitenkin Metzeleriä. Kas kun Vallu ei ensimmäisenä katsonut saksansivuja...
Avatar
TIKKIMIES
Viestit: 362
Liittynyt: 22:44 17.04.2002.
Paikkakunta: Kemiönsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TIKKIMIES »

mulla ainakin on hyviä käyttökokemuksia tuosta metzelerin renkaasta
sadesäälläkin tuntui softissa pitoa löytyvän tai sitten en vain ymmärtänyt pelätä liukkautta... 8O
---tikkimies---

Hard working...HarD biking
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Eiku

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Hemuli
Nyt on näköjään Pirelliltäkin tullut Diablo tuossa koossa. Taitaa suurin osa käyttää kuitenkin Metzeleriä. Kas kun Vallu ei ensimmäisenä katsonut saksansivuja...
No katoin, tottakai! Edellä kuvassa oleva Mesukka on just samanlainen kun mun Dunloppi. EI SIINÄ OLE MITÄÄN PITOA märällä asfaltilla. Siis kaipaan jonkinlaista pitävämmällä pinnalla/kuviolla olevaa gummia (vrt. F1:n sadekelin renkaat :-) )

Kuva

ps. tulee tällasen urheilupyörän pitäminen kalliiksi: rengaskulut nousi 50 %, vakuutukset nousi 50 %, bensan kulutus nousi 50 % etc,
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Testaamaan vaan

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Hemuli
Tartteeko sitä ajaa kuin joku mikakallio ...
Tarttee! Näin vanhana sitä tulee kärsimättömäksi ja tarttee päästä äkkiä!

Kaipa sitä on vaan alettava testailemaan noita gummeja. Kesässä menee ainakin kaksi takarengasta. Ja näyttää vähän siltä, että noi leveät kestää vähemmän metrejä kuin ne 140:set.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Testaamaan vaan

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vallu kirjoitti:Hemuli
Tartteeko sitä ajaa kuin joku mikakallio ...
Tarttee! Näin vanhana sitä tulee kärsimättömäksi ja tarttee päästä äkkiä!

Kaipa sitä on vaan alettava testailemaan noita gummeja. Kesässä menee ainakin kaksi takarengasta. Ja näyttää vähän siltä, että noi leveät kestää vähemmän metrejä kuin ne 140:set.
Kestää ajettavina vähemmän kilsoja ja samalla kun kosketuspinta tiehen kasvaa vähenee pintapaine, joka taas liittyy käsittääkseni jotenkin normaalirenkaalle suunniteltuun pitoon. Eri asia silloin, jos rengas kulutetaan tasaisesti pyöreänä, jolloin ajo-ominaisuudet säilyvät loppuun asti.
Laita siihe rodiin auton rengas, niin pysyy kulku vakiona rauhallisemmassakin ajossa. :twisted:
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Täällä hiukan pohjoisemmassa asvaltti muuttuu lähes jäiseksi, koska kylmä rengas ja kylmä asvaltti ei pidä mitenkään.
Kokemusta on omalla matkalehmällä, jossa nuo väännöt ja hepat ei mitään ylenpalttisia ole.
Alle 10C asteen lämpötiloissa sutii mikä vaan, jopa meikäläisen mopo.
Ei rengasvalmistajat ota huomioon pohjoismaisia ajo-olosuhteita.
Avatar
joekopo
Viestit: 94
Liittynyt: 22:57 13.12.2007.
Paikkakunta: Jaala

Viesti Kirjoittaja joekopo »

euromaster lupas myydä k.o. metukan 220 ? kun kävin laitattamassa vanteelle samanlaisen mynetmotosta ostetun...

ei ollu hyllyssä.
jussi
Viestit: 742
Liittynyt: 16:27 17.04.2002.
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi »

Ei suoranaisesti liity tähän, mutta Viime kesänä mietin samaa ilmiötä mitä Joekopo tuossa sivuaa. Nimittäin sitä että suomessa renkaiden hinnat ovat ainakin joissakin liikkeissä laskeneet juuri sen verran, että ainakin itse lasken seuraavalla kerralla tarkkaan ja tapauskohtaisesti onko järkeä tilata Saksasta. Keväällä tilasin kaksi eturengasta (21" Dunloppeja) mynetnotosta ja asennutin ne irtopyörien päälle täällä liikkeessä. Kun ottaa huomioon rahdin saksasta ja sen että kyseinen liike olisi asentanut sieltä ostetut samanlaiset renkaat ilman eri hintaa vanteelle, niin jäin voitolle yhteensä 6 euroa. Kun laskee renkaiden kuskaamisen autolla ja ylimääräisen vaivan niin taisi mennä aika tasan kustannukset. Vanhoilla Suomen hinnoilla olisin vielä jäänyt yli 50 euroa voitolle, mutta oli tosiaan hintaa täällä laskettu. Kalliimmat renkaat on tietysti eri asia, jos renkaan hinnassa on lähtökohtaisesti toistasataa euroa eroa niin kysymys on eri asiasta. Mutta satasen molemmin puolin maksavien renkaiden kohdalla kannattaa jo laskea, varsinkin jos ei ole halpaa paikkaa niiden asentamiseen tai ei pysty sitä itse tekemään.

Mitä sitten tulee noiden leveiden kestämiseen niin taitaa riippua aikalailla ajotyylistä. Meikäläisen rauhallisella ajolla ensiasennus takagummi (200/55-17 dunlop D 205) kesti 19 000 km. Seraava (200/55-17 dunlop D 407) on nyt pyöriny alla 13000 km ja alkaa olla vaihtorajoilla. Ajo-ominaisuudet varmaankin muuttuvat jo paljon aikaisemmin kuten Pertti tuossa kertoo, ne kun rauhallisessa ajossa kuluvat pelkästään keskeltä.
Life Member
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ylileveät kumit taitavat lämmetä enemmän kuin vastaavat kapeat, ainakin kovemmissa vauhdeissa. Parilla kaverilla on ollut Rodeissa 280 Metukat ja ei niillä kymppitonnia ole päässyt, kumpikin ajaa kieltämättä reippaanlaisesti.

Noita yberleveitä ei sitten kannata ajaa aivan kankaille - ainakin 280 Metzeler on todella ohkaista tavaraa. Viimeksi kun kaveri kävi vaihdattamassa uuden kumin niin kokeilin vanhaa josta oli kuvio lähes kokonaan hävinnyt. Kumin ulkosyrjästä kun otti kiinni niin että peukalo oli sisäpuolella ja etusormi kulutuspinnalla niin tunsin sormenpäät renkaan rungon läpi.
Viimeksi muokannut hemuli, 12:33 16.10.2008.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

asennus

Viesti Kirjoittaja Vallu »

joekopo
euromaster lupas myydä k.o. metukan 220 ?
Sisältyiko hintaan asennus? Entä pyörän irroitus? (ei parane antaa tietämättömälle, varsinkaan takapyörän paikalleen laittoa)

Electran Dunloppi maksoi Suomessa 250,- ;Mynetillä 120,- + rahti 8,50 (= 3kpl yht. 25,-) asennus paikallisessa motskariliikkeessä 15,- eli yhteensä 143,50.
Rodin Dunloppi taakse maksaa Mynetissä 170,- eli siis yhteensä 193,50. Jos Euromasteri laittaa Mesukan vanteille hintaan 220,- niin sitten soppailu Saksasta jää kyseenalaiseksi.
Tarttee järjestää tarjouskilpailu! Mutta se nyt on ainakin varmaa, että nämä nettiostot ovat vaikuttaneen rajusti Suomen hintatasoon. Hyvä niin!
Kuva
Jarppi
Viestit: 201
Liittynyt: 17:18 15.01.2004.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

hemuli kirjoitti:Noita yberleveitä ei sitten kannata ajaa aivan kankaille
Sama pätee ei niin yberleveään 210 metukan marathon renkaaseen.
Vaihdoin keväällä -07 tuon renkaan softailiin ja se kulahti varsinkin loppuvaiheessa todella nopeasti rätille. Kun uuden gummin vaihdon jälkeen vilkaisin mitä jäi pintaa jäljelle, niin voin todeta samaa kuin Hemuli.
Aika ohut kalvo oli enää kumia jäljellä.
Ja samaa varoitti kyseisen renkaan vaihtanut ammattilainen.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Mites Vallu noi kaksi eri Dunlopia mistä mainitsin alussa - olisiko toinen niistä pitävämpää sorttia?
Vastaa Viestiin