Jakari
Re: Jakari
vaikeutetaan vielä , vasemmalle vai oikeelle kädelle.......
Itse asiassa tämä ei ole edes vitsi, skandinaviassa käytetään ns. "vasemmalle aukeavaa" jakaria kun muualla maailmassa se on toisin päin. Eli kun otat jakarin käteen niin refleksinomaisesti pyörität sitä rullaa määrättyyn suuntaan jos haluat avata leuat, auta armias jos käteen osuu muun Euroopan markkinoille tarkoitettu mutterinmurskain...Heri-88 kirjoitti:vaikeutetaan vielä , vasemmalle vai oikeelle kädelle.......
Järjestelmät on muuten tuuma- ja metrijärjestelmät.Ilkimys kirjoitti:Kertokaas nyt, teknisesti lahjakkaat, miten erottaa tuumasille tai millisille pulteille tarkoitetut jakoavaimet toisistaan?
nimim."vieläkin liika lunta"
Metrisen järjestelmän jakoavaimen erottaa tietenkin siitä, että leukojen vieressä on metrisen järjestelmän mukainen asteikko - mitat siis millimetreinä. (esim Bahco, näissä ei yleensä ole nonius-asteikkoa)
Jakoavainta kutsutaan eri nimillä.
"Mutterimuskain" jo mainittukin. Muita on mm. "mutterisorvi", "jakari" ja tietenkin "muuttuvatuumainen".
Ulkomailla yleinen nimitys on "Englander". Viitannee alkuperäkansan mekaanisiin kykyihin...
"Hymyilee kuin jakoavain" tarkoittaa usein etuleegojen puutetta hymyillessä. Toisaalta myös Hangon Keksi mallista hymyä.
Jakoavain käy moneen tarkoitukseen. Niitä on nähnyt mm kellon puntteihin laitettuna lisäpainona ja eri kohteisiin iskettynä vasaran sijaiskärsijänä.
Niin ja on sellaisella saanut jopa väännettyä auki sekä metrisen-(mm), että tuumaisen-(in) järjestelmän kannoilla olevia muttereita ja pultteja.
nimim: "Mikä lumi? Springeriä ulkoilutetaan jo..."
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Klubin kalenterista tämän kuun kohdalta voi katsoa myös yhden käytön tuolle kalullesmuige kirjoitti:Jakoavain käy moneen tarkoitukseen. Niitä on nähnyt mm kellon puntteihin laitettuna lisäpainona ja eri kohteisiin iskettynä vasaran sijaiskärsijänä.
Ja kyllähän se hätätilassa käy tietty mutterien avaamiseenkin...
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
Mun mielestä Leatherman on nykyajan jakari, kunnon jakoavain esim just Bahco hätätilassa reissussa käy ihan hyvin mutterin kiristykseen mutta noi kaikenmaailman multituulit pitäis jollai lailla kieltää, oikeen pahaa tekee kun prätkähommissa varsinkin niillä näkee usein jotain tohlittavan...
"Alkoholista tulee hyvä olo. Asiat tuntuvat luistavan." -Varjoja paratiisissa
Onkohan edellä kyse jakovasarasta?affe kirjoitti:smuige kirjoitti:Jakoavain... eri kohteisiin iskettynä vasaran sijaiskärsijänä.
Viimekesänä Kemissä näin yhdessä pyörässä jakarin toimittamassa jotain muuta kuin alkuperäistä tehtäväänsä. Silloin ei tosin tarkoitus auennut.affe kirjoitti:Klubin kalenterista tämän kuun kohdalta voi katsoa myös yhden käytön tuolle kalulle
Ja kyllähän se hätätilassa käy tietty mutterien avaamiseenkin...
Affe
Ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista, se on pitkälti myös suklaata ja kauniita naisia...
Jakari on tuttu työkalu( Oikeampi nimi on Jakoavain tai säätöleukaavain), olen niitä myös monia korjannut.
Korjausohjeet:
Jakoavaimen korjausarjassa tulee uusi alaleuka, pyöritysrulla,pyöritysrullan tappi sekä pieni jousi. Poista vanhat rikkontuneet osat, laita rulla ja siihen pieni jousi(jousi pitää rullasta "löysät pois") sekä alaleuka jakoavaimen runkoon ja laita tappi yläkautta johon(kierreosaan) tippa esim. Loctite 243 lukitetta ja käännä tasapää ruuvimeisselillä kiini. Lopuksi laita jakoavain ruuvipenkiin ja viilaa jakoavaimen molemmat sivut tasaiseksi. Jakoavaimen mitta(rungon mitta/koko) ilmoitetaan aina tuumina!
Korjausohjeet:
Jakoavaimen korjausarjassa tulee uusi alaleuka, pyöritysrulla,pyöritysrullan tappi sekä pieni jousi. Poista vanhat rikkontuneet osat, laita rulla ja siihen pieni jousi(jousi pitää rullasta "löysät pois") sekä alaleuka jakoavaimen runkoon ja laita tappi yläkautta johon(kierreosaan) tippa esim. Loctite 243 lukitetta ja käännä tasapää ruuvimeisselillä kiini. Lopuksi laita jakoavain ruuvipenkiin ja viilaa jakoavaimen molemmat sivut tasaiseksi. Jakoavaimen mitta(rungon mitta/koko) ilmoitetaan aina tuumina!
Mulla on Bahco merkkisiä jakareita 2 kpl ja toisessa lukee Bacho 100mm ja toisessa Volvo by Bacho 170mmJartza kirjoitti:. Jakoavaimen mitta(rungon mitta/koko) ilmoitetaan aina tuumina!
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Jo tämä viestiketju osoittaa että jakari on suomalaisten
rakastama työkalu ja sitä myös käytetään.......
rakastama työkalu ja sitä myös käytetään.......
- Springveli
- Viesti:
Ja jos ei tämä vielä riitä,niin tuolta lisää...
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=160360" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=160360" onclick="window.open(this.href);return false;
"Live life your way"
Oliskohan ollut just mun pyörä, punainen Shoveli? Siinä on joku pultannut jakarin koneen taakse runkoputkeen ja tarkoitus on mullekin epäselvä. On vaan niin hassu siinä että olen antanut ollaKare kirjoitti:Viimekesänä Kemissä näin yhdessä pyörässä jakarin toimittamassa jotain muuta kuin alkuperäistä tehtäväänsä. Silloin ei tosin tarkoitus auennut.
Affe
Rautis -74, Shovel -80
affe
Voisikos olla niinkin näppärä sovellus kuin pullon korkin avaaja?Siinä on joku pultannut jakarin koneen taakse runkoputkeen ja tarkoitus on mullekin epäselvä
LIFEMEMBER
Tai sitten toisinpäin - Knipexiltä löytyy pihdit joissa yhdensuuntaisesti liukuvat jakarileuat:
Sama pyörä, olihan sitä kiva arvuutellaaffe kirjoitti:Oliskohan ollut just mun pyörä, punainen Shoveli? Siinä on joku pultannut jakarin koneen taakse runkoputkeen ja tarkoitus on mullekin epäselvä. On vaan niin hassu siinä että olen antanut ollaKare kirjoitti:Viimekesänä Kemissä näin yhdessä pyörässä jakarin toimittamassa jotain muuta kuin alkuperäistä tehtäväänsä. Silloin ei tosin tarkoitus auennut.
Affe
Ei elämä ole pelkkää ruusuilla tanssimista, se on pitkälti myös suklaata ja kauniita naisia...