Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?
Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?
Useissa malleissa on käytössä kaksi vaijeria kaasukahvassa.Throttle ja idle,mikä on tämän idle vaijerin merkitys ??
Myös hätätapauksiin
Näin ja lisäksi sitä voi käyttää varavaijerina kun (jos) throttle-vaijeri katkeaa tien päällä hirmiässä vesisateessa keskellä korpea. 

Re: Myös hätätapauksiin
...ja sen jälkeen se idlevaijeri toimiikin kaasuvaijerina kunnes sekin katkeaa. Itsellä kestänyt jo kaksi vuotta....Vallu kirjoitti:Näin ja lisäksi sitä voi käyttää varavaijerina kun (jos) throttle-vaijeri katkeaa tien päällä hirmiässä vesisateessa keskellä korpea.
Ohittaminen kannattaa aina
Eikös niissä kahvaan kiinnittyvissä vaijerin päissä ole eri jengat?
Ainakin jossain vaiheessa on ollut.
Siis jos meinaa vaihtaa vaijerien paikat.
Mutta virityksethän on mahdollisia.
Ja voihan sitä käyttää hätätapauksessa väärinpäin vaihtamalla vaijerinpään vain kaasarin päästä (jos siis throttle katkennut)
Ainakin jossain vaiheessa on ollut.
Siis jos meinaa vaihtaa vaijerien paikat.
Mutta virityksethän on mahdollisia.
Ja voihan sitä käyttää hätätapauksessa väärinpäin vaihtamalla vaijerinpään vain kaasarin päästä (jos siis throttle katkennut)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Ainakin mun 2001ssä ei o jengoja vaan semmottella jousirenkaalla kiinni, ja ne on erikokoiset, muistaakseni niin päin että idle on pienenpi, eli sen vaijerin kuori ei pysy siella paikallaan vaan heiluu siellä kolossaan, mutta toimii (kunnes katkeaa)...smuige kirjoitti:Eikös niissä kahvaan kiinnittyvissä vaijerin päissä ole eri jengat?
Ohittaminen kannattaa aina
Pienet jousirenkaat taitavat olla yleisesti tapa jolla vaijerin metalliholkki on kiinni kaasukahvan rungossa.Onko tietoa: Kun vaijeri on tarkoitus irroittaa kahvan rungosta,onko tarkoituksena vetää voimalla se irti jousirenkaineen ,vai pitäisikö jousirengas yrittää ensin ronkkia irti ? Tuntuu olevan aika lujassa . P.S Kiitos vastauksista.
Kyllä ne ovat yleensä lähteneet vetämällä. Joskus olen painanut sitä jousirengasta kasaan kahvan puolelta vetämisen helpottamiseksi.
Jousikiinnitys on todennäköisesti otettu käyttöön asentamisen nopeuttamiseksi, ei se ole kovinkaan vanha keksintö - olisko joskus 2000 luvun alussa tai vähän ennen. Ja jäähän siinä muutama työvaihe valmistuksessa pois. Muutaman kerran kun on vaijerit vaihdettu niin sen jälkeen kahvarunko onkin niin horo että ei pysy vaijerit enää millään paikallaan...
Jousikiinnitys on todennäköisesti otettu käyttöön asentamisen nopeuttamiseksi, ei se ole kovinkaan vanha keksintö - olisko joskus 2000 luvun alussa tai vähän ennen. Ja jäähän siinä muutama työvaihe valmistuksessa pois. Muutaman kerran kun on vaijerit vaihdettu niin sen jälkeen kahvarunko onkin niin horo että ei pysy vaijerit enää millään paikallaan...
Vetämällä
Juu vetämällä ja samalla nitkuttamalla lähtee. Voi olla melkoisen lujassa. Ainaskin kun vesisateessa tien poskessa niitä irroittelin.
Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ? vetämällä pois?
Siis se jousirengas tulee läpi kahvarungosta kun painaa sitä kasaan, ja koko vaijerit lähtee irti niine metallipilleineen päivineenkö? ...kysyn nyt etten vaan pöljänä riko mitään.
Asialliset hommat hoidetaan...muuten ollaan ku ellun kanat.
Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?
Juuri näin.
Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?
Tämän tuplavaijeri jutun takana on pohimmiltaan ilmeisesti DOT (Department Of Transportation) kun se alkoi vaatimaan 70-luvulla kaasuun palautusjousen ja 80-luvulla tuplavaijerit. Ei ole ilmeisesti muualla huomattu niin tärkeäksi.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Kaasuvaijerit,miksi kaksi ?Vetämällä.
Jep lähti ihan nätisti ilman raivoa ja rikkomisia...ja sitte eiku kasaamaan.
Lisää tuumia stongaan ja rupee kainalot tuulettuun. Tänks.
Lisää tuumia stongaan ja rupee kainalot tuulettuun. Tänks.
Asialliset hommat hoidetaan...muuten ollaan ku ellun kanat.