Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Terve,
Olen ajanut muutama sata kilometriä kevätajoa nyt ja olen pitänyt 02 kingissäni beltti aika kireä koska sillä on ollut aina tapana löystyä ajossa, nyt se ei ole löystynyt mutta toisovedon eturattaan kohdalla se jättää maahan äljyläikkää kuumana.
Taitaa ne kiristys pisarat akselilla saaneet suora pinnanpätkä kun se aina viime kesänä löystyi samaan säätöön ajaessa joten nyt jätin se kireälle mutta tämä ikävä öljyvuoto ilmeni.
Onko näin tapana käydä?
-Mikael
Olen ajanut muutama sata kilometriä kevätajoa nyt ja olen pitänyt 02 kingissäni beltti aika kireä koska sillä on ollut aina tapana löystyä ajossa, nyt se ei ole löystynyt mutta toisovedon eturattaan kohdalla se jättää maahan äljyläikkää kuumana.
Taitaa ne kiristys pisarat akselilla saaneet suora pinnanpätkä kun se aina viime kesänä löystyi samaan säätöön ajaessa joten nyt jätin se kireälle mutta tämä ikävä öljyvuoto ilmeni.
Onko näin tapana käydä?
-Mikael
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Liian kireä remmi tekee hallaa laatikon pääakselille, jos vuoto tosiaan tulee laatikosta niin voihan se johtua siitä remmin kireydestä. Ei kyllä uskoisi että ihan välittömästä alkaa vuotamaan.
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
vm 2002 joten se kireys säätyy uudella menetelmällä eli kiertämällä takapyörän akselia niin että ne pisara"prikat" siirtää akseli taaksepäin. Ajettu 71tkm.
En ole ehtinyt katsoa niin tarkaan mistä se öljy vuotaa mutta se tippuu juuri ensiövedön tyhjennyspultin kohdalta mutta ei valu siitä vaan takaa, mahdollisesti myös ensiökopan tiivistevuotaa.
Mutta minulla ei ole ollut auki ensiöveto ja ainoa muutos on belttin kireys kun vaihdoin vanteet (uudet laakerit ja akselit sopivasti rasvassa).
Pitää katsoa tarkemmin mistä se tulee kunhan ehtis tallille.
Kiitos vinkeistä.
-Mikael
En ole ehtinyt katsoa niin tarkaan mistä se öljy vuotaa mutta se tippuu juuri ensiövedön tyhjennyspultin kohdalta mutta ei valu siitä vaan takaa, mahdollisesti myös ensiökopan tiivistevuotaa.
Mutta minulla ei ole ollut auki ensiöveto ja ainoa muutos on belttin kireys kun vaihdoin vanteet (uudet laakerit ja akselit sopivasti rasvassa).
Pitää katsoa tarkemmin mistä se tulee kunhan ehtis tallille.
Kiitos vinkeistä.
-Mikael
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Enskakopan takakulma on pyörän alin kohta sen seistessä sivuseisontatuen varassa, mistä tahansa öljy vuotaakin niin yleensä se tippuu maahan juuri tuosta kohtaa.
Jos taka-akselin kireys säädetään sellaisilla epäkeskolevyillä, on ensiarvoisen tärkeää että akseli on ehdottoman suorassa. Jos on vähänkin vinossa niin säätö ei pysy vaan levyt hakeutuvat suoraksi.
Jos taka-akselin kireys säädetään sellaisilla epäkeskolevyillä, on ensiarvoisen tärkeää että akseli on ehdottoman suorassa. Jos on vähänkin vinossa niin säätö ei pysy vaan levyt hakeutuvat suoraksi.
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
vois vuotaa enska/vaihdelaatikkoöljyjen poistoropun tiivisteestä. Onko jarrulevyjen puhdistusspreitä? Suihki sillä öljyt pois ja aja pikku lenkki, näkyykö kosteutta? Vaihda öljyt sporster vaihdelaatikko/enskaöljyihin. Niin joskus kytkinvaijerin juuresta tihkuu ja valuu sinne alle. Jos näin niin vaijeri irti ja pitkähkö kutistesukka metalli osan ja vaijerin päälle ja O-rengas kierteen juurelle.
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Alan nyt sen enempää katsomatta epäillä että koneeni uusilla männillä huohottaa alussa enemmän ja jotenkin se öljy sitten pysäytyttyä tippuu matalimmalta kohdalta kuten Hemuli sanoi.
No illalla laitan tankki taas kiinni ja tsekkaan se vuoto.
Kiitos kaikista vastauksista, näiden perusteella luulen että se beltti pitää laittaa tosi kireälle ja ajaa kauan että tulis laakeri tai stefa vaurio joka aiheuttaisi vuotoa.
-Mikael
No illalla laitan tankki taas kiinni ja tsekkaan se vuoto.
Kiitos kaikista vastauksista, näiden perusteella luulen että se beltti pitää laittaa tosi kireälle ja ajaa kauan että tulis laakeri tai stefa vaurio joka aiheuttaisi vuotoa.
-Mikael
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Twincameissa on ollut paljon tuota huohotusongelmaa, varsinkin bigborekonversion jälkeen. Mutta se kyllä näkyisi muutenkin kuin pelkästään enskakopan alta puskevana öljynä, yleensä noissa on ollut koko oikea kylki öljysumussa.
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Kyllä sormi tekee sen mikä se työkalukin kun sillä on pari kertaa testannut ja seuraa tehtaan manuaalin säätövaaraa vaikka mittanauhalla ellei luota silmämittaan.
Ajotauko oli tammikuun ja huhtikuun ekaa päivä välillä noin 2,5kk joten ei päässyt seisomaan niin pitkään tänäkään talvena.
Minusta tuntuu että minulla on sevä pykälä siinä taka-akselin säädössä enkä keksi muuta kuin että se pisaranmuotoinen reuna on suoristunut siltä kohtaa kun se painaa haarukan vastapintaa.
Mulla on muistaakseni 134 hampainen beltti eli eturatas on +2 (varma tieto) eli muistaakseni 34 hampainen jos tämä jotenkin vaikuttais. Voi myös olla että on rasvaa väärissä paikoissa, pitää kokeilla kuivattaa ne pinnat.
-Mikael
Ajotauko oli tammikuun ja huhtikuun ekaa päivä välillä noin 2,5kk joten ei päässyt seisomaan niin pitkään tänäkään talvena.
Minusta tuntuu että minulla on sevä pykälä siinä taka-akselin säädössä enkä keksi muuta kuin että se pisaranmuotoinen reuna on suoristunut siltä kohtaa kun se painaa haarukan vastapintaa.
Mulla on muistaakseni 134 hampainen beltti eli eturatas on +2 (varma tieto) eli muistaakseni 34 hampainen jos tämä jotenkin vaikuttais. Voi myös olla että on rasvaa väärissä paikoissa, pitää kokeilla kuivattaa ne pinnat.
-Mikael
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Siinä tehtaan remmin kireysmittarissa/työkalussa on JOUSI sisällä, ja sen kanssa katsotaan kuinka paljon remmi liikkuu määrätyllä voimalla.Mikael kirjoitti:Kyllä sormi tekee sen mikä se työkalukin kun sillä on pari kertaa testannut ja seuraa tehtaan manuaalin säätövaaraa vaikka mittanauhalla ellei luota silmämittaan.
-Mikael
Sormella koittaminen on toisinaan mukavampaa (riippuu paikasta) mutta oikea työkalu auttaa kummasti tuossakin paikassa.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12:41 18.03.2009.
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Kytkinakselin stefa.
Painiskelin itse saman haasteen kanssa viime keväänä. Edellisenä kesänä ei vuotanut tippaakaan.
Saattaa ruveta pitämäänkin, mutta todennäköisesti vaatii työlään vaihtoprosessin. Kyseinen stefa on upgradattu pari vuotta sitten ja sen asentamisesta löytyy MOCO:n service bulletin.
Voit varmistua tuleeko vuoto vaihteiston vai enskan puolelta laittamalla esim. enskaöljyiksi punaisen autom.laatikkoöljyn vuotopuolen selvittämiseksi.
Painiskelin itse saman haasteen kanssa viime keväänä. Edellisenä kesänä ei vuotanut tippaakaan.
Saattaa ruveta pitämäänkin, mutta todennäköisesti vaatii työlään vaihtoprosessin. Kyseinen stefa on upgradattu pari vuotta sitten ja sen asentamisesta löytyy MOCO:n service bulletin.
Voit varmistua tuleeko vuoto vaihteiston vai enskan puolelta laittamalla esim. enskaöljyiksi punaisen autom.laatikkoöljyn vuotopuolen selvittämiseksi.
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
Vaihdoin kytkinakselin kytkinpuoleinen (ei vaihdelaatikko) stefa (ensiön purku taas) ja vuoto loppui. Ei se yli 70tkm ajettu stefa rikki ollut mutta kova kuin kivi.
Kiitos kaikista neuvoista!
-Mikael
Kiitos kaikista neuvoista!
-Mikael
Re: Toisiobeltti kireällä -> öljyvuoto?
No tuota stefaa mä olen itekki epäilly kun oli koko setti auki talvella ja nyt tipauttaa kuumana hiukka. Hyvä että tuli tää luettua ni sai tukea omalle ajatukselle.Mikael kirjoitti:Vaihdoin kytkinakselin kytkinpuoleinen (ei vaihdelaatikko) stefa (ensiön purku taas) ja vuoto loppui. Ei se yli 70tkm ajettu stefa rikki ollut mutta kova kuin kivi.
Nyppii vaan ruveta aukomaan taas ku kopan tiivisteen jo vaihdoin ja laitoin lakat ja kaikki. Vituiks meni, uusiks meni... Pitäs nyt varmaan oppia tästä se et, jokin auki ja sitten se jokin kiinni NIILLÄ UUSILLA TIIVISTEILLÄ ja STEFOILLA!
-Know your enemy-