Tollen ratasjarru. Mikä pääsylinteri?

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

shovel1200
Viestit: 33
Liittynyt: 17:58 06.10.2008.

Tollen ratasjarru. Mikä pääsylinteri?

Viesti Kirjoittaja shovel1200 »

Tolle suosittaa ratasjarrunsa kanssa käytettäväksi pääsylinteriä 14mm työakselilla. Kuinka suuri merkitys on onko 14mm tai isompi (19mm)? Onko kokemuksia eri sylintereistä edm ratasjarrun kanssa...

Tollo
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tollen ratasjarru. Mikä pääsylinteri?

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Pääsääntöisesti HD:ssa käytetään 5/8" (16 mm) tai 3/4" (19 mm) takajarrusylinteriä. Tuossa on kaveripiirissä kokemusta kun on 3/4" sylinteri sellaisen jarrusatulan kanssa joka vaatisi 5/8" yksikköä. Poljin on kova kuin kivi, ei mitään jarrutuntumaa. Mieti sitten jos Tolle suosittelee VIELÄ pienempää...

Käytännössä homma menee niin että mitä isompi työsylinteri, sitä kovempi tuntuma. Sitten kun sylinteriä pienennetään, tuntuma pehmenee kunnes teho loppuu.

Tolle on sen verran kauan noita myynyt että eiköhän siellä tiedetä mikä sopii parhaiten. Kyykyissä muuten käytetään usein juuri tuota 9/16" (14 mm) sylinteriä.
Avatar
Vee
Viestit: 210
Liittynyt: 13:23 08.01.2004.
Paikkakunta: Chapter 8
Viesti:

Re: Tollen ratasjarru. Mikä pääsylinteri?

Viesti Kirjoittaja Vee »

shovel1200 kirjoitti:Tolle suosittaa ratasjarrunsa kanssa käytettäväksi pääsylinteriä 14mm työakselilla. Kuinka suuri merkitys on onko 14mm tai isompi (19mm)? Onko kokemuksia eri sylintereistä edm ratasjarrun kanssa...

Tollo
Tollen tuotteista ei ole henkilökohtaista kokemusta johtuen hinnasta.

Tuntumassa ja tehossa on valtava ero 3/4" ja 5/8" välillä, itse valitsisin jos mahdollista niin 5/8".
Voihan sen "kahva/poljin" sylinterin putkittaa 3/4"->5/8 tai jopa pienemmällekin männälle jos ei muuten saa mieleistään suhdetta mutta silloin joutuu tekemään männänkin itse.
Vastaa Viestiin