Laitoin uuden Jimsin 131 koneen Ultraan ja varsinkin kylmänä nostajat pitää melko meteliä. Tai ainakin oletan, että ne on nostajat kun ääni hiljenee merkittävästi koneen lämmetessä. Silti ääni on melko kova, mutta ehkä samaa tasoa tai vähän enemmän kuin edellisen pyöräni S&S 124:ssa. Alkuperäisessä 110 Twin Camissa ei kuulunut mitään ääntä. Onko Jimsin nostajilla millainen maine? Mikä muu voisi aiheuttaa ääntä, ei kai nokatkaan ole kovin äärimmäiset?
Ajoin mineraaliöljyillä 300 km ja nyt laitoin Red linen 20W60. Onkohan tuo liian vähäkitkaista öljyä sisäänajoon kun purkin kyljessäkin luki ettei uusiin moottoreihin vaan 3000 mailin jälkeen vasta?
Kone myös nakuttaa selvästi 95:lla bensalla. Jims suosittelee 96 min. Euroopan oktaania. 98:llakin kuulee ajoittain alakierroksilta kiihdyttäessä lievää nakutusta. Ruiskun (Jimsin 58 mm ovaali kurkku) säätöön laitoin DaytonaTwintecin kahdella laajakaistalambdalla. Nyt olen kahdesti "nollannut" BLM-taulut (säätöalue +-20%) ja aluksi ei alue ollut riittänyt, mutta toka kerralla oli säätänyt enää +-8%. Ensimmäisen kerran jälkeen ajaessa oli huima parannus ja toka kerrankin jälkeen parani selvästi. Aika hyvin tuntuu toimivan.
Jims 131 nostajat pitää meteliä
Re: Jims 131 nostajat pitää meteliä
Säädin työntötangot uudelleen ensin ohjeen mukaan 2,5 kierrosta ja ääni ei juuri muuttunut. Sitten löysin toisen ohjeen netistä, että koneessa on Screaming Eaglen tönärit ja ne on 32 kierrettä/tuuma. Eli säädin uudelleen 3 kierrosta ja minusta hiljeni selkeästi. Kyllä se edelleenkin kilkattaa reilusti, mutta kiljatus vähenee osakaasulla tai vedättäessä. Kovemmin kiihdyttäessä kilkattaa sitten reilusti. Kilkatus saattaa kyllä kuulua kansistakin. Taitaa olla sitten nokista johtuva ominaisuus ja vain hyväksyttävä vai onko jollakin ehdotuksia pitäisikö jotakin tarkistaa?