Oon käsittänyt että kärjetön olisi sen parempi, toiset kuitenkin tuntuu vannovan kärjellisen nimeen.. Mitä eroja noilla nyt lopulta on perus käytössä?
Mulla on 1340 shovelissa kärjellinen, mutta nyt näyttää siltä että pitäisi hankkia sinne ainakin uudet kärjet. Mieluiten tietysti koko paketti. Käynnistys tapahtuu ainoastaa kiksillä, starttia ei ole tulossa ainakaan näillä näkymin käyttöön.
Kärjettömät sytyt on kai aika paljonkin kalliimpia, joutuuko hankkia myös uuden puolan kärjettömälle sytytykselle? Mitä tuohon ihan vakio pataan suositellaan?
kärjetön vs. kärjellinen sytkä
kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Nothing beats cubic inches. Except turbo!
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
No jos sulla on toimiva kärkisytkä niin miksi se pitäs vaihtaa kärjettömään?Ei sun tartte ostaa kun kärjet siihen ja taas pelaa.Omastani juuri talvella purin kärjettömän pois ja laitoin kärjellisen tilalle.En ole katunut.
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Kärjetön antaa voimakkaamman kipinän ja säätömahdollisuuksia on enemmän eikä se vaadi säännöllistä huoltoa.
Kärjellinen sytkä on taas yksinkertainen ja helposti korjattavissa mutta vaatii ajoittaista säätöä ja huoltoa.
Jos pitäisi lähteä prätkällä maailman ympäri ja valita sytkä niin kyllä laittaisin melkein kärjet.
Kärjellinen sytkä on taas yksinkertainen ja helposti korjattavissa mutta vaatii ajoittaista säätöä ja huoltoa.
Jos pitäisi lähteä prätkällä maailman ympäri ja valita sytkä niin kyllä laittaisin melkein kärjet.
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Muuten tuo ylläolevassa viestissä on täyttä asiaa, mutta tähän oli puututtava. Kipinä on yhtä voimakas, on sitä sitten järjestämässä kärjetön tai kärkipeli. Voimakkaamman kipinän saa sitten sillai että kärjettömässä systeemissä voi käyttää (yleensä käytetäänkin) sellaista puolaa mikä sitten saa aikaan sen voimakkaamman kipinän, mutta kärkien kanssa ei mokoma puola toimisi.hemuli kirjoitti:Kärjetön antaa voimakkaamman kipinän
On kyllä enempi sähköteknistä juttua, mutta samaa puolaa jos ohjataan joko kärjillä tai kärjettömällä, niin tasan samanlainen kipinä sieltä tulee. Yritän siis sanoa sitä että se pelkkä kärjetön paketti ei tee siitä kipinästä vahvempaa, vaan se puola sen kipinän vahvemmaksi tekee...
Tee se tänään, huomenna se voi olla laitonta!
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Kärjettömiä on niin monenlaisia, ja mallista riippuen säätömahdollisuuksia löytyy rutkasti.Jasu T kirjoitti: On kyllä enempi sähköteknistä juttua, mutta samaa puolaa jos ohjataan joko kärjillä tai kärjettömällä, niin tasan samanlainen kipinä sieltä tulee. Yritän siis sanoa sitä että se pelkkä kärjetön paketti ei tee siitä kipinästä vahvempaa, vaan se puola sen kipinän vahvemmaksi tekee...
Yleensä nuo kärjettömät on suunniteltu toimimaan erilaisella (yleensä tehokaammalla) puolalla, on myös malleja jotka toimii vakio puolalla ja näin korvaavat vain mekaaniset kärjet. Kärjet palavat noiden tehokkaampien puolien kanssa aika äkkiä. Kokemusta on molemmista järjestelmistä, edellisessä sportissa kaikkien "viisateluiden" jälkeen paikalistettiin välialueen käynti-ongelma kaasariin, ongelmaa ei saatu kuriin mutta kärjettömän sytytyksen vaihdon jälkeen ongelma lähes katosi...kiitos oikea-aikaisen ja tehokkaamman kipinän.Huolettomia kilometrejä tuolla kärjettömällä tuli, käynnistyvyys parani, käynti parani...
Toisaalta kärjet vaatii tuota huolenpitoa ja säätöä mutta sitä on pyörässä muutenkin, menee siinä samalla.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Itse vaihdoin myös 1340 shoveliin kärjellisen sytkän. Toimii muuten tosi hyvin mutta alemmilla kierroksilla ilmenee pientä pätkintää ja satunnaista tupsauttelua kaasarissa. Oletin vian olevan kaasarissa mutta tätä ketjua lukiessa tajusin että vika voisi olla alitehoisessa puolassa, on kyllä uusi perusmallin puola kärjelliseen tarkoitettu. Myös tulpat lienee voisi aiheuttaa tätä (DENSO)
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Muistutetaan myös niistä ennakonsäätölimpuista, jotka on siellä kärkilevyn alla.
Kärkien vaihdon yhteydessä myös niiden limppujen akselien rasvaus!
Ja jos kovinkin kuluneet niin vaihto NEULALAAKEROITUUN MALLIIN.
Sytkässä voi olla
- kärjet ja mekaaninen ennakonsäätö
- elektroninen pickup ja ennakonsäätö mekaanisesti
- elektroninen pickup ja elektronisesti säädetty sytytysennakko
Kärkien vaihdon yhteydessä myös niiden limppujen akselien rasvaus!
Ja jos kovinkin kuluneet niin vaihto NEULALAAKEROITUUN MALLIIN.
Sytkässä voi olla
- kärjet ja mekaaninen ennakonsäätö
- elektroninen pickup ja ennakonsäätö mekaanisesti
- elektroninen pickup ja elektronisesti säädetty sytytysennakko
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
Kärkimies ajaa kotiin!
Re: kärjetön vs. kärjellinen sytkä
nyt on sitten dyna2000i kiinni, ja ei voi muuta sanoa kuin että mahtavasti rokkaa!! Melkein persedynoni väittäisi että vääntää ja liikkuu shoveli aika paljon paremmin kuin kärjellisellä. Ainoastaan käyntiin saanti kiksillä on kylmänä vähän hankalampaa kuin ennen. Kun kone on lämmin, niin se on laaki ja vainaa, kerrasta käyntiin.
Nothing beats cubic inches. Except turbo!