Moi.
Noviisi oli taasen tekniikan kimpussa ja törmäsi ongelmiin.
Tarkoituksena oli vaihdella Buluun (M2 vm.98) kaikki hapertuneet ja halkeilleet öljyletkut uusiin. Öljypumpumpulta lähtevät onnistuivatkin mukavasti ja alkuperäiset (paskat) kiristyspannat sain katkottua, kun tilaa oli riittämiin. Ainoastaan viimoinen letku joka kiinnittyy moottorinposken taakse, jonka takana nokat sijaitsevat aiheutti päänvaivaa, koska tilaa ei ympärillä ollut työskentelyyn.
Varovasti koitin irrotella poskea tiputtamatta/sotkematta nokkia, mutta kuten arvata saattaa niin syliinhän ne sieltä tulivat. Nyt tietysti pitäisi nuo laittaa takaisin, manuaalista löytyy kyllä ohjeet, jotka suht selkeät ovat mutta...
Onko tönäreiden irrotus välttämätöntä? Hyödyttääkö pelkkä venakoppien löysäys, että saisi tönäreitä hitusen liikkeelle. Yläpään purkaminen hivenen turhauttava työmaa, kun vasta koneen sain runkoon takaisin. Vanhojen bulujen kanssa pelanneet tietävät millanen jumppa tuo on. Koneesta kun ei juuri mitään saa irti jos se on rungossa paikallaan. Kaikki mahdolliset taikatemput kuunnellaan.
Ja lisää tulee. Kuinka helvatan tiukassa tuo kakkosnokka (15-2) voi olla tuossa moottorinposkessa kiinni. Kaikki muut lähtevät hyppysiin ihan nätisti nostamalla. Tuo kakkonen nousee muutaman millin ylöspäin nätisti, mutta sitten stoppaa johonkin kuin seinään.
Nyt kun poski on auki, niin ajattelin nokat vaihtaa erilaisiin pienen tehonlisäyksen toivossa? Onko suositella mitään tiettyä, mikä nyt ei vaatisi kaiken muunkin vaihtamista. Opiskelija budjetilla tässä nimittäin mennään.
Kiitokset jo etukäteen mikäli jaksoit tämän pienen novellin lukea.
Nokka jumppaa
Nokka jumppaa
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
Re: Nokka jumppaa
Venttiilikopat ja alla olevat keinuvipupukit joudut irrottamaan, ellei alkuperäisiä tönäreitä ole korvattu säädettävillä.
Jos niin suureen investointiin lähdet, että nokat vaihdat, hommaa samalla säädettävät työntötangot (vanhat voimapihdeillä poikki), saat kasattu purkamatta yläkertaa.
Jos niin suureen investointiin lähdet, että nokat vaihdat, hommaa samalla säädettävät työntötangot (vanhat voimapihdeillä poikki), saat kasattu purkamatta yläkertaa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Nokka jumppaa
Vähän tätä uumoilinkin. Voi että taas naurattaa pelkkä ajatuskin työn määrästä. No tyhmästä päästä kärsii...Pertti kirjoitti:Venttiilikopat ja alla olevat keinuvipupukit joudut irrottamaan, ellei alkuperäisiä tönäreitä ole korvattu säädettävillä.
Jos niin suureen investointiin lähdet, että nokat vaihdat, hommaa samalla säädettävät työntötangot (vanhat voimapihdeillä poikki), saat kasattu purkamatta yläkertaa.
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
Re: Nokka jumppaa
Säädettävat tönärit tilalle niin ei tartte availla yläkertaa.-tatska- kirjoitti:Moi.
Varovasti koitin irrotella poskea tiputtamatta/sotkematta nokkia, mutta kuten arvata saattaa niin syliinhän ne sieltä tulivat. Nyt tietysti pitäisi nuo laittaa takaisin, manuaalista löytyy kyllä ohjeet, jotka suht selkeät ovat mutta...
Onko tönäreiden irrotus välttämätöntä?
Ei taida muuten onnistua.
Oletkos ottanut siitä jakopään kopasta sytkävehkeet jo irti?-tatska- kirjoitti:Ja lisää tulee. Kuinka helvatan tiukassa tuo kakkosnokka (15-2) voi olla tuossa moottorinposkessa kiinni. Kaikki muut lähtevät hyppysiin ihan nätisti nostamalla. Tuo kakkonen nousee muutaman millin ylöspäin nätisti, mutta sitten stoppaa johonkin kuin seinään.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Nokka jumppaa
Hoh, tämä pikkupoika kusee hunajaa. Venakopat lähtivätkin irti jumppailun jälkeen, vaikka huoltokirja väittikin ettei operaatio onnistu laskematta konetta alas. Tilanne ei tunnu enää niin toivottomalta, vaikka seuraavasta vaiheesta ei juurikaan hajua ole.
Enpäs noita ottanut vielä. Pienen pohdinnan jälkeen ajattelinkin, että tuota kakkosnokkaa kinnaa joku juurikin noiden sytkävehkeiden takan? Se olisi ollutkin seuraava kysymykseni.Oletkos ottanut siitä jakopään kopasta sytkävehkeet jo irti?
Parempi puu pinossa kuin sormi suutarin p*rseessä!
Re: Nokka jumppaa
Joo, sen huoltokirjankin selailu auttaa usein asiaa...
Sen sytytyksen roottori on kiinni nokassa.
Sen sytytyksen roottori on kiinni nokassa.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Nokka jumppaa
Yläpään voi purkaa ,nostamatta konetta pois ja silloin tönärit nousee putkistaan pois, vaihtelin tiivisteet nostaja pesiin kone kiinni.
I like two kind a music, rock and roll.
- pasiheikki
- Viestit: 123
- Liittynyt: 13:37 15.06.2006.
- Paikkakunta: varkaus
- Viesti:
Re: Nokka jumppaa
Joo lähti näköjään kannet irti konetta purkamatta Mutta ei niin hyvää , ettei jotakin pahaa. Ainakin Sporsterissa, jossa on huomattavasti enemmän tilaa purkaa kannet kuin Bulussa niin se takaisin laitto vasta jumppaa teettääkin. Ongelmia alkaa kertyä rockerboxeja takaisin laitettaessa Ainakin tuo takimmainen menee paikalleen ainoastaan yksipäin ja se vaatii hiukan hermojen venyttelyä.. Erityisen tarkkana saa olla noiden tiivisteiden( Cometic on hyvä) kanssa -jos ei oo tarkkana niin vuotavat lähes varmasti. Sanon tämän siksi että oon vaihtanu noi tiivisteet ainakin kolmesti ja se vaatii hiukan kikkailua.
Uudet tiukemmat nokat esim. Andrewisin N6 tai N 8 maksanee jotakin 300 ? pintaan ja säädettävät tönärit, esim. Crane hiukan yli satasen. Jos et muuta vaihda, niin epäilisin tehon lisäyksen olevan jotakin 2- 3 hv:n paikkeilla. Eli kannataako ? Eikun kannet tekoon samalla vaivalla ja korkeapuristeisempaa mäntää peliin.
Uudet tiukemmat nokat esim. Andrewisin N6 tai N 8 maksanee jotakin 300 ? pintaan ja säädettävät tönärit, esim. Crane hiukan yli satasen. Jos et muuta vaihda, niin epäilisin tehon lisäyksen olevan jotakin 2- 3 hv:n paikkeilla. Eli kannataako ? Eikun kannet tekoon samalla vaivalla ja korkeapuristeisempaa mäntää peliin.
"Ei näin pienessä moottorissa voi olla isoa vikaa" Sulo Vilen