Loud Pipes Makes Tinnitus And Vitutus

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
smuige
Viesti:

Loud Pipes Makes Tinnitus And Vitutus

Viesti Kirjoittaja smuige »

Päivän HeSari kirjoittaa meluasiasta.
Liittyy myös tuohon katsastusasiaan, mutta laitoin omaksi aiheeksi.

Tekstissä MMAF Santtu mainitsee, että: "Tietysti vähän enemmän meteliä tuo lisää sellaista menemisen fiilistä, vaikka nopeus ei todellisuudessa muuttuisi".
Eli onko "Paljon Melua Tyhjästä" vai "Loud Pipes Saves Lives"?

Itse olen kallistunut jo vuosikymmeniä sitten omasta kokemuksesta otsikkoni mukaiseen "Loud Pipes Makes Tinnitus And Vitutus". Alkoi jo itseäkin ottamaan päähän DragPipeillä ajaminen. "Tehohäviöistä" puhumattakaan.
Entäpä kun ajaa vehkeellä josta lähtee niin HIRVEÄ MÖKÄ ja itsekin pitää laittaa umpikypärän LISÄKSI Earit korviin jotta voi ajaa. :lol: Ymmärrän silloin muiden "harmistumisen".

No avarampia putkia on monenlaisia. Itseä miellyttää enemmän sellainen matala murina kuin korkealta paukkuva teräva, mahdollisesti metallinen soundi.

Tämä nykyinen automaattisesti säätyvä H-D putkistohan on sisänsä hyvä juttu, taajamissa hiljaisemmat ja maantiellä avarammat. Onko vaan riittävän avarat?
Systeemistähän on jo tehty 80-luvulla vaijeriversioita ja myöhemmin manuaalisesti, mutta sähköisesti ohjattuja.
Helsingin Sanomat kirjoitti: Moottoripyörien melusta valitetaan Helsingin poliisille kerran päivässä

27.7.2009 5:53
A A

Helsingin Sanomat

KuvaAntti Raatikainen / HS
Läheltä mitattuna Harley Davidson -merkkinen moottoripyörä piti 80 desibelin meteliä.

Moottoripyörien ja mopedien melusta tulee valituksia Helsingin poliisille noin yksi päivässä.

"Meidän lukujemme valossa tämä ei ole Helsingissä valtava ongelma", päivystävä komisario Mika Helminen kertoo.

Valituksia tulee eri puolilta kaupunkia.

Moottoripyörien ja mopedien aiheuttamasta melusta on keskusteltu kiivaasti kesän aikana Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Pärinän vastustajat ovat syyttäneet motoristeja terrorisoinnista ja nimitelleet heitä pärinäparoneiksi.

"Tietysti vähän enemmän meteliä tuo lisää sellaista menemisen fiilistä, vaikka nopeus ei todellisuudessa muuttuisi", muunneltujen moottoripyörien yhdistyksen puheenjohtaja Santtu Ahonen toteaa.

Usein moottoripyörästä lähtee tavallista kovempi meteli, jos sitä on muunneltu.

Moottoripyörille suunniteltu katsastuspakko voisi ehkä suitsia melua hieman.

Pohdittu katsastuspakko ei automaattisesti poista meluongelmaa.

"Pyörä voidaan muuttaa heti katsastuksen jälkeen takaisin laittomaksi, jos laittomalla pyörällä välttämättä haluaa ajaa", liikenne- ja viestintäministeriön ylitarkastaja Erik Asplund sanoo.
Hesarin Keskustelu aiheesta.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pertti
Viesti:

Re: Loud Pipes Makes Tinnitus And Vitutus

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jo kaksikymmenluvulla Harrikassa oli mahdollisuus nopeaa ajoa varten läpän avaamalla ohittaa äänenvaimennus.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Purtsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Purtsi »

Joo suoratputket on jo hylätty viime vuosituhannella, nyt on vakioputket mutta haaveena olis tuollainen matala jyminä esim. kun pikkupoijaat kuulee äänen niin ensin katsotaan taivaalle että alkaako ukostamaan mutta seuraavaksi minä saavun pitkäkeulaisella chopperilla, (sitten joskus) :D
pappa2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pappa2 »

Purtsi kirjoitti:Joo suoratputket on jo hylätty viime vuosituhannella, nyt on vakioputket mutta haaveena olis tuollainen matala jyminä esim. kun pikkupoijaat kuulee äänen niin ensin katsotaan taivaalle että alkaako ukostamaan mutta seuraavaksi minä saavun pitkäkeulaisella chopperilla, (sitten joskus) :D

Samaa mielipuolta Purtsin kanssa . Mulla Rodissa myös erikoiset sliparit, en ees tiedä mistä peräisin ja onko esim. ite väsätty ? Näkyvät avattaressani . Normi nopeuksissa vain mukavaa murinaa, mutta esim. ohittaessa ja isommilla kierroksilla antaa sit ääntä reilummin. MUTTA taajamissa harvemmin ohitellaan, ja muutenkaan kierroksii annetaan. Muutenkin koitan Rivariyhteisössä myöhään tai aikaisin kulkiessa säästää naapureita, esim. rullaamalla parkkiin, kun tulen piha alueelle . Lähtiessä nopeesti käyntiin ja kadulle . :)

Pahimpia ääniä MUN mielestä just rääkyvät kax tahti kevarit, joista killeri pois, kuten myös ns. pikkukyykyt joista esim. 600cc korkeeviritteiset Ninjat sun muut . Ne oikeesti ottaa korviin, kun läheltä ajavat isoilla kierroksilla.

Exässäni K8 Busassa myös kovat äänet Yoshimura U.S.A TRC slipareilla ilman killereitä, mutta 1340cc rivinelkku jo koneena sen verta iso, että äänet oli ihan siedettävän matalat .

Yhen kerran on valittannu toisessa päässä taloo asuva Hemmo äänistäni ja toiselle naapurille, mutta niin kovassa Jurrissa, ettei muista ite mitään sanoneensa, no kävin sanoon, että voi tulla mulle kertoon suoraa, ettei tarvi selän takana paskaa jauhaa. Kaverilla kuitenkin kax koiraa, jotka tappelee ja räkyttää pitkin päivää. Itelläkin koira ja sillon tällön haukkuu, kun joku liian lähellä kotiporttia . Oli pahoillaan puheistaan ja naapurisopu kunnossa.

On vain ihmisiä, joilla ei sitä "Omaa Elämää" ole, niin tarttee syynätä muiden tekemisii, olemisii, ääntelemisii jne jne .

Paras kuitenkin, VAIKKA ei aiheeseen liitykkään, kun yx Lady valitti, että naapurin rouvan makuuhuone "voihkinta" iltaisin häirittee häntä. :lol: :lol: Talot kuitenkin rakennettu -97 ja äänieristykseltään paras mesta misä ite oon asunut koskaan. :)
>> Muista ELÄÄ Tänään , Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä ! Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa . Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT ! <<
Putaansuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Putaansuu »

Onhan se perinteinen, matala HD soundi komeaa kuunneltavaa kun pyörii Hesan keskustassa ja ääni kaikuu kunnolla kivitalojen välissä! Mutta laittaa se omatkin korvat soimaan kun sitä muutamia satoja kilometrejä kuuntelee.

En ole käsistäni lainkaan kätevä, siksi en ole voinut alkaa mihinkään oikeisiin töihin. Ja kun viinapää on lisäksi kohtalainen niin hakeuduin myyntialalle. Maakuntamatkailu ei ole aina talvisin hauskaa kun autoilee vaihtelevassa kelissä taksiautoilijan kilometrit ja siihen päälle käy vielä asiakastapaamiset ja muut työt. Kesäkaudella homma on paljon mukavampaa kun pärryyttää mopolla nuo reissut, esim. toukokuussa ajoin Sportilla Hesasta Mikkelin ja Iisalmen kautta Ouluun päivärupeamana - ja kyllä sen päivän iltana tinnitus oli niin rajua että kaikkien kanssa tuli puhuttua huutamalla! Juhannuksena sportti vaihtui uuteen Dynaan ja ääni putosi murto-osaan aiemmasta. Harmittaahan se nurkissa pyöritellessä, mutta on se vastaavasti äärettömän paljon mukavampaa pitkillä siivuilla:)
pappa2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pappa2 »

Putaansuu kirjoitti:Onhan se perinteinen, matala HD soundi komeaa kuunneltavaa kun pyörii Hesan keskustassa ja ääni kaikuu kunnolla kivitalojen välissä! Mutta laittaa se omatkin korvat soimaan kun sitä muutamia satoja kilometrejä kuuntelee.

En ole käsistäni lainkaan kätevä, siksi en ole voinut alkaa mihinkään oikeisiin töihin. Ja kun viinapää on lisäksi kohtalainen niin hakeuduin myyntialalle. Maakuntamatkailu ei ole aina talvisin hauskaa kun autoilee vaihtelevassa kelissä taksiautoilijan kilometrit ja siihen päälle käy vielä asiakastapaamiset ja muut työt. Kesäkaudella homma on paljon mukavampaa kun pärryyttää mopolla nuo reissut, esim. toukokuussa ajoin Sportilla Hesasta Mikkelin ja Iisalmen kautta Ouluun päivärupeamana - ja kyllä sen päivän iltana tinnitus oli niin rajua että kaikkien kanssa tuli puhuttua huutamalla! Juhannuksena sportti vaihtui uuteen Dynaan ja ääni putosi murto-osaan aiemmasta. Harmittaahan se nurkissa pyöritellessä, mutta on se vastaavasti äärettömän paljon mukavampaa pitkillä siivuilla:)
Juu ! Toi tinnitus muuten sairautena joillekkin jopa invalidisoitumisen aiheuttanut, ( Sorry vähän aihetta sivuten ) . Omat korvat vinkunut about parikymmentä vuotta, ja tinnitus niin kovaa, että kuulen sen pävisinkin, joskin kuuloa se ei heikennä. Kiusallista niille, jotka pitää kiusallisena. Ite oon siihen tottunut, ja kerran pannu kuvattu magneetissa, eikä mitään löytynyt................ :lol: SIIS ylimäärästä, koska tinnitus VOI johtua myös aivorungon kasvaimesta, mutta yleensä korvista .

Hurjien nuoruus vuosien bändikellareista, liian kova äänisistä bikeistä, auton äänentoistolaitteiden "rääkkäämisestä" liian kovaäänisen Heavy Metallin kuuntelemisesta kuulokkeilla & napeilla lienee peräisin, mene ja tiedä . :)
>> Muista ELÄÄ Tänään , Huomenna Se Voi Olla Myöhäistä ! Huominen On Utopiaa Ja Eilinen Historiaa . Kumpaakaan Et Pysty Elämään NYT ! <<
sili

Viesti Kirjoittaja sili »

Omat suorat putket on senverta äänekkäät että ensi talven rakentelusuunnitelmiin kuuluu muunmuassa jonkinlainen äänenvaimennus. Itse pidän melkeinpä poikkeuksetta tulppia ja nyt onnistuin löytämään puhelimeen / mp3 soittimeen sopivat kuullokkeet joiden tulppa on esim. Wurthiltä tuttu "joulukuusi" hieno ajella ja kuunnella KOHTUU volumella musaa! :D
Tulipa taannoin nostalgiapuuskassa kokeiltua Ohei-kypärää, (sitä pidettiin -90-luvulla kun oltiin "outlaw" ja mitään nykynuorison Banditteja ei ollut :wink: ) Suhinat olivat sitä luokkaa ettei satasessa enää kuullut pakoääntä ollenkaan!! :lol:
Minna&FatBoy
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Tän päivän Aamulehden yleisönosastolla joku Tampereen Tammelan asukki marisee Harley-Davidsonien pärinän aiheuttavan verenpainetta ym. Oli vissiin jotain, että virkavaltakaan ei puutu kun ei oo ns. varakkaiden aluetta ja kehottaakin ihan vertailun vuoksi päristelemään seuraavaksi Pyynikillä, jos vaikka sitten jotain tapahtuisi... Oon ihan hiton laiska just nyt enkä millään viitsi vääntäytyä etsimään sitä artikkelia suoraa lainausta varten... :oops:
"Voi Jehna! Mä oon onnessani kuin tornado telttailualueella!"
jensen

Viesti Kirjoittaja jensen »

Jeps. Mulle tulee tuliterät Drag Pipesit mutta sahaan ne ja mulla on siihen uudet Tapered vaimentimet joita en ole avannut mutta minusta oli hieno ääni niissä. Ei liian kova tai liIan hiljainen.
Kun saa pyörän kasaan niin täytyy ääni näyte tähän ketjuun laittaa tuubin kautta. :)
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

jensen kirjoitti: Drag Pipesit mutta sahaan ne ja siihen uudet Tapered vaimentimet ... Ei liian kova tai liIan hiljainen.
Juuri näin tein itse rautiksen kanssa. Meni viikossa hermot suoriin putkiin ja ostin Stormilta tuollaiset avatar-kuvan mukaiset porkkanan malliset vaimentimet. Sahasin suorat röörit poikki ja vaimentimet päihin. Hyvää tuli, sekä äänistä että ulkonäöstä :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin