Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Jugi
Viestit: 482
Liittynyt: 13:06 02.05.2002.

Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 13:37 12.05.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jensen
Viestit: 1042
Liittynyt: 18:33 06.05.2009.

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja jensen »

Heippa. Minun mopet on yleensä tyhjikselläkin ladanneet. Just panin Japsiin uuden regululaattorin ja laturin. Johtojakin piti vetää kun kuoria oli sulanut. Vanha laturikin kyllä antoi virtaa mutta heikosti.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja smuige »

Laturin mittaamisen voi suorittaa luotettavammin siihen tarkoitetulla laitteella.
Eli normaalisti toi mittaustapa minkä mainitsit toimii, mutta se kerro koko totuutta.

Yleisesti
Twin Camissa on Shovel tyyppinen vaihtovirtalaturi (alternator) jossa staattori (käämitys) on kiinni lohkossa ja kampiaksellilla on kiinni roottori, jossa on magneetit,
Nämä kun pyörivät toisiinsa nähden niin syntyy vaihtovirtaa, joka tulee ulos lohkon edessä vasemmalla olevasta "plugista".
Plugin vastakappaleessa on jännitteensäädin, joka muokkaa tuon vaihtelevan AC "sähkön" moottoripyörän käyttämäksi 12V jännitteeksi.

Jos Shovel, Evo taikka TC ei tuota tyhjäkäynnillä tarvittavaa sähköä (ja regulaattori eli jännitteensäädin on OK) mutta suuremmilla kierroksiilla "normaalisti" niin tulisi mieleen, että:
matalilla kierroksilla pääsisi se roottori pyörimään akselilla.
Huono kiinnitys -> esim eturattaan (kampura) mutteri auki / löysällä
Taikka roottorista mennyt splines'it eli uritus.
Jolloin roottori ei pyöri kampuran mukana matalilla kierroksilla ja ei synny sitä sähköä.

Ja sitten sellainen asia mikä tulisi huomioida (ei toki tässä tapauksessa) on se, että jännitteensäädin rikkoontuu erittäin helposti jos johto akulle irtoaa/menee rikki.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
jmm66
Viestit: 16
Liittynyt: 10:43 10.07.2006.

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja jmm66 »

muistakaa tämä viestketju, kun sähkön kanssa pelaatte. Ensimmäisen kerran tajusin että moottoripyöräni sähkö ei ole samaa kuin sähkö jolla teevesi keittyy, vai tajunsinko sittenkään?
Jugi
Viestit: 482
Liittynyt: 13:06 02.05.2002.

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 13:37 12.05.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sili
Viestit: 26
Liittynyt: 09:18 14.08.2008.

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja sili »

Itselläni oli taannoin samanlainen vika paitsi että jännitteet hieman vielä alhaisemmat. (-90 evo BT) staattorin käämitysten lakka oli osittain palanut ja mustunut, tosin aika vähän mutta kuitenkin selvästi "kyrvähtänyt" kun vertasi ehjään. Eli vastauksena kyllä sen jotenkin näkee tai sitten ei, näkemisessä on vaan vähän jumppaa, ainakin omassani pitää irrottaa ensiöveto että pääsee laturiin käsiksi...
Oma ratkaisuni oli uusia niin laturi, säädin kuin akkukin (oli wanha biltema) En ole katunut! :D
Avatar
Karhu-Japa
Viestit: 186
Liittynyt: 23:28 18.11.2004.
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Karhu-Japa »

Moro Jugi.

Mulla oli joskus porsterissa pari magneettia ikäänkuin löysällä roottorista, jolloinka tyhjäkäynnillä pääsivät hankaamaan staattoriin kiinni ja latausjännite putosi käytännössä "nolliin".
Kierroksia lisätessä taas alkoi ladata, kun keskipakovoima "irrotti" magneetit staattorin pinnalta.
Sportissa tietysti laturi eri paikassa, mutta vastaava järjestelmä.

Kuitenkin nyt vaikuttais siltä, että sieltä laturista se vika löytyy, säädin varmaankin kunnossa.
Katso myös tarkkaan ne staattorilta lohkon läpivientiin tulevat johdot, etteivät ole "kuoriutuneet" tai ota roottoriin kiinni.
Viimeksi muokannut Karhu-Japa, 12:20 07.08.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bludy´ell, Marshalls!!
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Turre »

jmm66 kirjoitti:muistakaa tämä viestketju, kun sähkön kanssa pelaatte. Ensimmäisen kerran tajusin että moottoripyöräni sähkö ei ole samaa kuin sähkö jolla teevesi keittyy, vai tajunsinko sittenkään?
puhutaan tasavirrasta ja vaihtovirrasta (tasasähkäköstä ja vaihtosähköstä).

Tasavirtaa on silloin kun sähkö menee vain yhteen suuntaan (plussasta miinukseen). Asiaa vois selittää syvällisemminkin mutta menee fysiikan puolelle ja tämä riittää käytännön juttuihin. Tasavirran tunnus on DC (direct current) ja mittayksikkö ampeeri [A]. Sähkövirtaa voi verrata veden virtaukseen joessa ts. mitä enemmän sähköä (vettä) virtaa sitä enemmän amppeereja. Tai vaikka hydraulijärjestelmässä tilavuusvirtaan. Jos virtaa haluaa mitata, niin helpoin on ns. pihtivirtamittari (esim. tämmönen). Kun testasin niin evolaiseni sytytys vein noin 2A ja etuvalo lyhyillä muistaakseni noin 5 A.

Jännitettä mitataan volteilla [V]. Puhutaan potentiaalierosta mutta kansanomaistaen voisi sanoa että jännite kuvaa miten "rajua" sähkö on. Jokiesimerkkiin viitaten voisi sanoa että jännite kuvaa sitä, että jos joessa on putous niin jännite on putouksen korkeus. Eli siis mitä suurempi jännite (mitä korkempi putous) niin sitä suurempi potentiaali ("kyky tehdä työtä") on. Tai hydraulijärjestelmässä vastaava suure on paine. Maailmassa on eri systeemeitä eli autot ja mopot on 12 V DC -jännitteellä, rekat taitaa olla 24 V ja k-kaupasta voit ostaa 1,5 tai 9 V pariston.

Vaihtovirtaa on silloin kun virta johdossa ei kuljekkaan yhteen suuntaan vaan vaihtaa kulkusuuntaansa jatkuvasti edestakaisin. Vaihtovirran tunnus on AC (alternating current), suure on amppeeri kuten tasavirrallakin ja samaten jännittettä mitataan volteilla. Se miten usein virran suunta muuttuu on taajuus herzeinä [Hz]. Vaihtovirrastakin on useita systeemeitä, tunnetuin on ns. verkkovirta, se mitä seinästä tulee 230 VAC 50 Hz. Mutta näitä systeeitä on siis erilaisia esim. amerikoissa seinästä tulee jotain muuta ja toisaalta Suomessa kantaverkot ovat muistaakseni 400 VAC jännitteellä. Moottoripyöristä vaihtosähköä löytyy laturista. Laturilta tuleva vaihtosähkö täytyy tasasuunnata ennenkuin se voidaan syötää (tasasähköiselle) akulle. Tämä tapahtuu lataussäätimessä.

Teho (sähköteho) on virta kertaa jännite, mitataan watteina [W]. Tämä on ihan samanlaista tehoa kuin mitä vaikkapa polttomottorista voidaan dynottaa.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Avatar
Raimo-Raato
Viestit: 395
Liittynyt: 22:04 18.12.2003.
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Raimo-Raato »

Eikös se noissa vaihtovirtalatureissa huono lataus oo yleensä merkki siitä että staattorin käämityksissä lakka on kärähtänyt niin että käämien sisällä johtimet pääsevät ottamaan toisiinsa kiinni. Tällöin siellä on periaatteellisella tasolla käämit joissa on vähemmän kierroksia kuin ehjässä => heikompi lataus. Sit jos kärähtää niin pahasti että pääsee ottamaan maihin asti niin lataus loppuu kokonaan.

Vaan kertokaapas viisaammat että riittääkö tuohon lakan palamiseen ihan vaan se kun laturilta koitetaan ottaa enemmän virtaa kuin se pystyy tuottamaan? Sitä lämpimämpänähän se kumminkin käy mitä enemmän työtä tekee eli virtaa tuottaa.
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
Jugi
Viestit: 482
Liittynyt: 13:06 02.05.2002.

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Jugi »

x
Viimeksi muokannut Jugi, 13:36 12.05.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Jugi kirjoitti: voisiko johtua siitä että tuli ajeltua vajaan viiden tonnin lenkki paikoitellen erittäinkin kuumissa olosuhteissa lisävalot ja kaikki muut ylimääräiset (lue=turhat) sähkölaitteet päällä. En oikein jaksaisi uskoa, että Ultran laturi ei jaksaisi tuottaa tarpeeksi virtaa laitteille jotka pyörässä on vakiovarusteena
Tuohon en hetimmiten usko. Kun se laturi lykkää sieltä vaihtojännitettä esim. 70-100V niin kyllä siinä pitäisi ampeerit piisata 12V tasavirralle ihan ongelmitta. Ja onhan siellä akku välissä kuormaa tasaamassa.

Itse ajelin viime kesänä Jenkeissä 2500 km vuokra-ultralla pääosin yli 30 asteen lämpötiloissa ja kaikki sähkävermeet päällä. Rokit ja kantrit soivat ja kun radiosta loppuivat takamailla, niin CD:tä sisään :lol: Ei mitään ongelmia minkään kanssa tullut havaittua.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Latausjännite vaihtovirtalaturissa

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Joe Cool kirjoitti:[Tuohon en hetimmiten usko. Kun se laturi lykkää sieltä vaihtojännitettä esim. 70-100V niin kyllä siinä pitäisi ampeerit piisata 12V tasavirralle ihan ongelmitta. Ja onhan siellä akku välissä kuormaa tasaamassa.
Eikös noiden latureiden tehontuotto ole 45 ampeeria, se kestää 10 kpl 55W halogeenia. Tietenkin realimaailmassa täytyy ottaa huomioon että virtaa menee myös pyörän käymiseen ja muihin "ylimääräisiin härpäkkeisiin". Eihän ne tehtaallakaan niin älyttömiä ole että lisälaitteita olisi enemmän kuin sähköntuottoa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin