Dynan kolinat
Dynan kolinat
Etupää kolahtaa terävästi pienissäkin montuissa, mistähän vikaa osaisin etsiä?
Re: Dynan kolinat
öljyt vähissä?
Re: Dynan kolinat
Mikä on keula putkien halkasia 39, 41 vai 49?
Re: Dynan kolinat
Mulla on uudesta saakka kuulunut vaimea "klonksahdus" keulasta, kun pyörän nopeuden jarruttaa nolliin. Bobissa siis tää "uus" 49mm keula. Huomautin asiasta ekoissa huolloissa, mutta vikaa ei ole löytynyt. Ominaisuus? Nyt 24tkm ajettu, eikä ole ajoa muutoin haitannut. Mun pyörässä ei tuo ääni kuulu montuissa, joten taitaa olla ihan eri asiasta kyse...
H-D Softail Custom 1998
Re: Dynan kolinat
Mun -08 Street Bobissa on kuulunut uudesta asti ohut peltinen kolina etujarrutuksissa ja mukulakivillä ajaessa.Mun mielestä kuuluu bensa tankista?Ja täydellä tankilla vähemmän?
Re: Dynan kolinat
Dyna Fat Bob -09, ajettu nyt n. 6500 km; ensimmäiset merkit etupään äänistä kuulin jo ensimmäisissä voimakkaammissa jarrutuksissa etujarrulla parin sadan km jälkeen; pian tämän jälkeen kuulin kolinan nupukivellä ajaessani; asioista reklamoin ensimmäisessä (1000 ml) huollossa, mutta ei niille mitään selitystä löytynyt;
Kyse on kahdesta erilaisesta äänestä, jotka luulen jotenkin liittyvän toisiinsa:
- normaalissa tai voimakkaammassa jarrutuksessa etujarrusta/ etupäästä tuntuu ja kuuluu voimakas värinä käytännössä joka kerta
- terävissä kuopissa ja katuhidasteissa etupää kolahtaa; nupu- tai mukulakivellä ajettaessa etupää kolisee/helisee hyvin voimakkaasti, jopa itse korvin kuultavasti (putket vaihdettu, joten muutakin ääntä on); kolina ei poistu edes jarrutettaessa, eli ns. löysät pois ei auta; suorastaan hävettää ajella kaupungilla uudella komealla pyörällä, joka helisee
Vaikka ongelmat eivät ole ajoa muuten haitanneet, hiipii välillä pieni pelko persuksiin, että jos siellä kuitenkin on jotain merkittävää löysällä ja tapahtuu jotain vakavaa.
Kyse on kahdesta erilaisesta äänestä, jotka luulen jotenkin liittyvän toisiinsa:
- normaalissa tai voimakkaammassa jarrutuksessa etujarrusta/ etupäästä tuntuu ja kuuluu voimakas värinä käytännössä joka kerta
- terävissä kuopissa ja katuhidasteissa etupää kolahtaa; nupu- tai mukulakivellä ajettaessa etupää kolisee/helisee hyvin voimakkaasti, jopa itse korvin kuultavasti (putket vaihdettu, joten muutakin ääntä on); kolina ei poistu edes jarrutettaessa, eli ns. löysät pois ei auta; suorastaan hävettää ajella kaupungilla uudella komealla pyörällä, joka helisee
Vaikka ongelmat eivät ole ajoa muuten haitanneet, hiipii välillä pieni pelko persuksiin, että jos siellä kuitenkin on jotain merkittävää löysällä ja tapahtuu jotain vakavaa.
turvallista matkaa
Re: Dynan kolinat
Omastani olen tunnistanut kaksi erilaista kolinaa. Yksi on se, että jarrupalat liikkuvat riippuen siitä, mihin suuntaan niillä on viimeksi jarruttanut. Esimerkiksi jos olen pidellyt pyörää liikennevaloissa ylämäkeen, niin seuraava hiljennys alkaa kolahduksella kun palat liikkuvat toiseen äärilaitaan. Toinen kolina on kun keula kevenee esim hiukka reilulla nopeudella hidastustöyssyä ylittäessä - jousista menee esijännitys nolliin tms. Huollossa (Hotbike) löydettiin kolmaskin syys - näissä on ollut "viidessä tapauksessa viidestä" ohjauslaakeri löysällä. Tuo kiristettiin oikeaan arvoon, mutta en ole huomannut eroa.
Ovat ominaisuuksia, antaa olla semmoisenaan.
Ovat ominaisuuksia, antaa olla semmoisenaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Dynan kolinat
Voiko kyseessä olla koneen värinä? Kun lyö kytkimen pohjaan ja alat jarruttamaan, hieman ennenkuin kierrokset laskee tyhjäkäynnille, kone täräjää voimakkaasti, tulee käsille asti. Tällänen perskohtainen kokemus 2007 street bobista.levonol kirjoitti:
Kyse on kahdesta erilaisesta äänestä, jotka luulen jotenkin liittyvän toisiinsa:
- normaalissa tai voimakkaammassa jarrutuksessa etujarrusta/ etupäästä tuntuu ja kuuluu voimakas värinä käytännössä joka kerta
Löysä ohjauslaakeri (niinkuin tuossa yllä kirjoitettiin) tekee kaikenlaista ylimäärästä ääntä, eräällä vanhalla jammulla kokenut tämän.
Re: Dynan kolinat
Vois johtua siitä et jousi kolahtaa putkea vasten. Progressiiviset ylösalaisin niin kolahtaa varmasti. Mulla uusi keula ja kolahtaa esim korotettuun suojatiehen ajettaessa. Ohjauslaakerit pyörän laakerit uudet, Öljyä on ja on vaihdettu jäykempäänkin. Sama vika. Meinasin vaihtaa jouset laadukkaampiin niin ei taivu putkissa puristuessaan sykkyrälle.
Re: Dynan kolinat
Eilen huomasin itsekkin ekakerran että pieni kolahdus sieltä keulasta kuuluu, mutta sain tämän kuulumaan vain kerran. Huomattavasi vähemmän tämä 49mm keula kolisee kuin 41mm keula joka softaileista yleensä löytyy.
Re: Dynan kolinat
06-Yöjunan etupää on kolahdellut montuissa alusta alkaen, mut eipä tuo oo menoa pahemmin haitannut. Alkaapi kolinat jo kuulostamaan enempi ominaisuudelta kuin vialta, niin paljon niistä on täälläkin kirjoteltu. Outoa silti.
Re: Dynan kolinat
Kannataa selvittää onko ohjauksen laakerit löysällä. Se aiheuttaa usein kolahduksen mm. hidasteissa. Nostaa keulan ylös ja ottaa akselin päistä kiinni ja kokeilee lonksuuko kolmiopalan ja 'emäputken' akseli. Kaveri voi pitää vaikka peukaloa putken ja kolmiopalan välissä, silloin tuntee onko välystä. Isomman välyksen huomaa jos paikallaan painaa etujarrun pohjaan ja pumppaa keulaa. Keula on kyllä helppo kiristääkin. Nostaa keulan ylös. Kolmiopalasta päällimmäinen mutteri(muistaakseni 36mm avain käy tai iso jakari) pois. Sen jälkeen akselilla olevaa 'hahlomutteria' kiristetään kunnolla. Kunnes ohjaus on jo jäykkää. Sitten löysättän juuri sen verran, että ohjaus on kevyt. Itse olen käyttänyt ohjauslaakereissa ja swingin laakereissa Molycotea. Ei lähde veden mukana kovin helposti pois.
Jussi
Re: Dynan kolinat
Tervehdys kaikille,
Itsellä pyöränä -01 Deuce, jonka keula kolahti terävissä töyssyissä sekä jarrutettaessa voimakkaammin pysähdyksiin.
Selvittelin asiaa viime syksynä - tehtaalta on tullut tammikuussa 2008 huoltotiedote M-1215, joka koskee 06-07 Dyna malleja sekä softail ja v-rod mallistoa -08 alaspäin.
Tiedotteessa kuvataan juurikin noita teidän vikoja ja on takuunalainen työ. Hommassa vaihdetaan ohjausakselin kiristysmutterin aluslevy vahvempaan (ehkä kolme kertaa paksumpi) sekä kiristetään tämän jälkeen keula korkeampaan momenttiin. Tämän jälkeen tarkastetaan/säädetään ohjauslaakerin tiukkuus, koska vaikka tälläkin foorumilla on muuta väitetty akselin mutterin kiristys vaikuttaa ohjauslaakeriin. Asia ohjeistetaan myös selkeästi tiedotteeseen liittyvässä korjausohjeessa.
Eipä siinä, homman jälkeen keula on ollut täysin äänetön.
Netistä googlettamalla löytyy läjäpäín tietoa;
softail front end clunk
service bulletin M-1215
uusittava aluslevy on osanro 45727-08
korjaussarja on osanro 45740-07 (sisältää netistä löytyvän ohjeen työlle sekä aluslevyn 45727-08)
Viime kesänä pari jälleenmyyjää eivät tunnistaneet ongelmaa, se oli kuulemma lähinnä ominaisuus tai vastaavaa. Myöskään tuolloin noita korjaussarjoja ei oltu tilattu Suomeen ja aluslevyjä sai tilattua vain kymmenen kerralla...
Tilasin sitten aluslevyn (noin dollari) muun tilauksen yhteydessä jenkkilästä.
Tuossa vielä pari linkkiä asiaan.
http://www.hdtalking.com/tech_tips_and_ ... clunk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.harley-davidson-hangout.com/ ... -pass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Itsellä pyöränä -01 Deuce, jonka keula kolahti terävissä töyssyissä sekä jarrutettaessa voimakkaammin pysähdyksiin.
Selvittelin asiaa viime syksynä - tehtaalta on tullut tammikuussa 2008 huoltotiedote M-1215, joka koskee 06-07 Dyna malleja sekä softail ja v-rod mallistoa -08 alaspäin.
Tiedotteessa kuvataan juurikin noita teidän vikoja ja on takuunalainen työ. Hommassa vaihdetaan ohjausakselin kiristysmutterin aluslevy vahvempaan (ehkä kolme kertaa paksumpi) sekä kiristetään tämän jälkeen keula korkeampaan momenttiin. Tämän jälkeen tarkastetaan/säädetään ohjauslaakerin tiukkuus, koska vaikka tälläkin foorumilla on muuta väitetty akselin mutterin kiristys vaikuttaa ohjauslaakeriin. Asia ohjeistetaan myös selkeästi tiedotteeseen liittyvässä korjausohjeessa.
Eipä siinä, homman jälkeen keula on ollut täysin äänetön.
Netistä googlettamalla löytyy läjäpäín tietoa;
softail front end clunk
service bulletin M-1215
uusittava aluslevy on osanro 45727-08
korjaussarja on osanro 45740-07 (sisältää netistä löytyvän ohjeen työlle sekä aluslevyn 45727-08)
Viime kesänä pari jälleenmyyjää eivät tunnistaneet ongelmaa, se oli kuulemma lähinnä ominaisuus tai vastaavaa. Myöskään tuolloin noita korjaussarjoja ei oltu tilattu Suomeen ja aluslevyjä sai tilattua vain kymmenen kerralla...
Tilasin sitten aluslevyn (noin dollari) muun tilauksen yhteydessä jenkkilästä.
Tuossa vielä pari linkkiä asiaan.
http://www.hdtalking.com/tech_tips_and_ ... clunk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.harley-davidson-hangout.com/ ... -pass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Dynan kolinat
8 tonnin huollossa ohjauslaakeri sitten lopulta kiristettiin ja se poisti ainakin värinän jarrutuksissa. Väljää ei havaittu paikallaan liikutettaessa, mutta silti auttoi. Tosin huollon kaveri sanoi, että vain hieman kiristi. Kolina kuopissakin väheni oleellisesti, mutta lisäarviot jäivät nyt ensi keväälle.
Hyviä ajokelejä niille, jotka vielä syksyllä jatkavat!
Hyviä ajokelejä niille, jotka vielä syksyllä jatkavat!
turvallista matkaa
Re: Dynan kolinat
Kolinat ne vaan jatkui ja alkoi ottamaan jo pannuun koko touhu. Aina odotteli joka töyssyssä ja montussa ja vastaavassa, että kohta kolisee... Ja mukulakivetykset yhtä helevettiä, ja vetelihän tuo pyörä pikku urissakin kuin ajokoiran peräpää konsanaan...
Vaihdettiin jäykemmät öljyt, progressiiviset jouset -> ei apua kolinoihin. Noo pari kertaa huollossa mainitsin päälaakeriasiasta ja sanoivat kiristäneensä ohjauslaakerin oikeaaan kireyteen. Luotin heidän sanaansa ja olivat jäljistä päätelleen jotain olivat tehneetkin..? He (huoltomiehet) nostivat lopulta kädet ylös ja melkeinpä totesivat, että tämä on bobin ominaisuus, jolle ei voi tehdä enempää...
No oke, muilta bobin omistajilta (ja kaikkien muiden HD-harrastajien) saamieni tietojen pohjalta rohkaisin mieleni ja otin homman "omaan hanskaan", eli ala T-kappaleen kiristykset löysälle, ylämutteri auki ja pikkuruuvarilla yläpäässä olevaa kiristintä myötäpäivään naputellen (löysää oli ihan riittämiin), kunnes tuntui selvä vaste. Yläpään mutteri kireälle, ala T-kappale kireälle jne... ja koeajoa. JA IHME tapahtui, kolinat ovat historiaa ja ajamisestä voi taas nauttia.
Eli eli mitä tästä opimme...?
ed: Auttaa ehkä tilapäisesti, lopullinen korjaus vaatinee ehkä kuitenkin jotain tehtaan korjausohjelmia... esim. juurikin tuolla ylempänä mainitun holkki-/aluslevykorjaussarjan asentamisen (juttelin just puhelimitse virallisen H-D diilerin/huollon kanssa)
Vaihdettiin jäykemmät öljyt, progressiiviset jouset -> ei apua kolinoihin. Noo pari kertaa huollossa mainitsin päälaakeriasiasta ja sanoivat kiristäneensä ohjauslaakerin oikeaaan kireyteen. Luotin heidän sanaansa ja olivat jäljistä päätelleen jotain olivat tehneetkin..? He (huoltomiehet) nostivat lopulta kädet ylös ja melkeinpä totesivat, että tämä on bobin ominaisuus, jolle ei voi tehdä enempää...
No oke, muilta bobin omistajilta (ja kaikkien muiden HD-harrastajien) saamieni tietojen pohjalta rohkaisin mieleni ja otin homman "omaan hanskaan", eli ala T-kappaleen kiristykset löysälle, ylämutteri auki ja pikkuruuvarilla yläpäässä olevaa kiristintä myötäpäivään naputellen (löysää oli ihan riittämiin), kunnes tuntui selvä vaste. Yläpään mutteri kireälle, ala T-kappale kireälle jne... ja koeajoa. JA IHME tapahtui, kolinat ovat historiaa ja ajamisestä voi taas nauttia.
Eli eli mitä tästä opimme...?
ed: Auttaa ehkä tilapäisesti, lopullinen korjaus vaatinee ehkä kuitenkin jotain tehtaan korjausohjelmia... esim. juurikin tuolla ylempänä mainitun holkki-/aluslevykorjaussarjan asentamisen (juttelin just puhelimitse virallisen H-D diilerin/huollon kanssa)
FXDF -09
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"