Rautapään lataus ?!?
Rautapään lataus ?!?
No ni, nyt lakkas vaimon -77 rautapää lataamasta ja vielä olis ajokiimaa päällä...
Haulla olen löytänyt monenlaisia tarinoita tasavirtalatureiden ihmeellisestä maailmasta.
Tuntuu että yks ja toinen niiden kanssa painii, kaikki niitä räplää, mutta ykskään ei tiedä että miksi se nyt taas lähti sitten lataamaan ???
Laite on toiminut tähän asti ihan kiitettävästi, nyt uskon kaikkien rautapääukkojen hehkutuksia, totta ne jutut on, mutta miten pääsen kiinni nyt tähän ropleemaan, miten sen suuttuneen hengen saa lepytettyä ?
Sen verran faktaa vielä että motskarissa on mekaaninen säädin ja akku täynnä, akulta mitattuna v-mittari näyttää ainoastaan akun jännitettä pyörän käydessä, mutta kertokaas;
- mistä välistä mitataan laturilta, että lähteekö sieltä ulos tarpeeksi jännitettä pyörän käydessä ?
- pitääkö silloin jotain johtoja irroittaa, maadoittaa tai jotain mittauksen ajaksi ?
- paljonko voltteja sieltä pitäisi tulla ?
- tyhjäkäynnillä ei ilmeisesti paljoakaan ?
- sen katsoin että hiilet liikkuu ja mitta piisaa
- jos laturi sitten pelittää, niin mikä säätimeksi jos se on paskana, mekaaninen vai elektroninen ?
- kuinka laturi polarisoidaan pyörässä kiinni ollessa ?
- oliko vielä jotain mitä en huomannut kysyä mutta pitäs tietää ?
Tärkeintä olis ensin alkuun laturin kunnon selvittäminen sen pyörässä kiinni ollessa.
Jos meinaan tuli liian monta kysymystä yhdellä kertaa....
Ymmärrätte kyllä että asialla on kiire kun on kerran kyse vaimon pyörän korjaamisesta, naisilla kun on niin paljon enemmän konsteja vauhdittaa asioiden etenemistä, kuin meillä miehillä ja jos vaikka tämä laturin korjaus vaatii että seison esim. kannon nokassa yhdellä jalalla ja huudan kukkokiekuuta auringon nousun suuntaan, niin kaikki järjestyy...sais ny vaan ensin sen lataamaan...?!?!
Ilkka
Haulla olen löytänyt monenlaisia tarinoita tasavirtalatureiden ihmeellisestä maailmasta.
Tuntuu että yks ja toinen niiden kanssa painii, kaikki niitä räplää, mutta ykskään ei tiedä että miksi se nyt taas lähti sitten lataamaan ???
Laite on toiminut tähän asti ihan kiitettävästi, nyt uskon kaikkien rautapääukkojen hehkutuksia, totta ne jutut on, mutta miten pääsen kiinni nyt tähän ropleemaan, miten sen suuttuneen hengen saa lepytettyä ?
Sen verran faktaa vielä että motskarissa on mekaaninen säädin ja akku täynnä, akulta mitattuna v-mittari näyttää ainoastaan akun jännitettä pyörän käydessä, mutta kertokaas;
- mistä välistä mitataan laturilta, että lähteekö sieltä ulos tarpeeksi jännitettä pyörän käydessä ?
- pitääkö silloin jotain johtoja irroittaa, maadoittaa tai jotain mittauksen ajaksi ?
- paljonko voltteja sieltä pitäisi tulla ?
- tyhjäkäynnillä ei ilmeisesti paljoakaan ?
- sen katsoin että hiilet liikkuu ja mitta piisaa
- jos laturi sitten pelittää, niin mikä säätimeksi jos se on paskana, mekaaninen vai elektroninen ?
- kuinka laturi polarisoidaan pyörässä kiinni ollessa ?
- oliko vielä jotain mitä en huomannut kysyä mutta pitäs tietää ?
Tärkeintä olis ensin alkuun laturin kunnon selvittäminen sen pyörässä kiinni ollessa.
Jos meinaan tuli liian monta kysymystä yhdellä kertaa....
Ymmärrätte kyllä että asialla on kiire kun on kerran kyse vaimon pyörän korjaamisesta, naisilla kun on niin paljon enemmän konsteja vauhdittaa asioiden etenemistä, kuin meillä miehillä ja jos vaikka tämä laturin korjaus vaatii että seison esim. kannon nokassa yhdellä jalalla ja huudan kukkokiekuuta auringon nousun suuntaan, niin kaikki järjestyy...sais ny vaan ensin sen lataamaan...?!?!
Ilkka
Re: Rautapään lataus ?!?
Tuolta löytyy Rautapään latauksen tarkistuksen ohjeet kun vähän selaa (3 sivulla)
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=26104" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuossa lisää laturimystiikkaa
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=15021" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=13183" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=26104" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuossa lisää laturimystiikkaa
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=15021" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=13183" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Rautapään lataus ?!?
Polarisointi:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=508" onclick="window.open(this.href);return false;
Lataus ongelmat:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=14206" onclick="window.open(this.href);return false;
noista kun aloittaa.. sitten haku toiminnolla löytyy lisää...
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=508" onclick="window.open(this.href);return false;
Lataus ongelmat:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=1&t=14206" onclick="window.open(this.href);return false;
noista kun aloittaa.. sitten haku toiminnolla löytyy lisää...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Rautapään lataus ?!?
Laturin A-navasta pitäisi tulla latausjännitettä kun säädin on paikallaan. Säädin säätää jännitteen magnetointia säätämällä laturin kierroksien mukaan.
Latausjännite on noin 13,5-14.5V kun vehkeet pelaa. Mekaaninen kuplavolkkarimallinen säädin tekee jotenkin sellaisen taikatempun, että tuosta laturin A:sta tulee miinusmerkkistä sähköä säätimen D+:aan, mutta B+ antaa sitten taas plussaa akulle päin.
Itse olen magnetoinut mekaanisella säätimellä varustettuja latureita siten, että normi akkulaturilla annetaan plussaa laturin F-napaan kaikkien johtojen ollessa kiinni. Miinus tietysti runkoon.
Tosin en tässä tapauksessa usko, että polarisointi auttaa kun vika on tullut kesken ajon. Polarisointi häipyy yleensä pidemmän seisonnan aikana.
Ensin katsoisin hiilet ja niiden johdot, käämeiltä tulevat karvat ja viimeksi johdot yleensä laturin ja akun välilta. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa ja irrallaan oleva laturi pyörii hiljalleen kun plussaa antaa F-napaan vika on melko varmaan rikki tärisseessä säätimessä.
Latausjännite on noin 13,5-14.5V kun vehkeet pelaa. Mekaaninen kuplavolkkarimallinen säädin tekee jotenkin sellaisen taikatempun, että tuosta laturin A:sta tulee miinusmerkkistä sähköä säätimen D+:aan, mutta B+ antaa sitten taas plussaa akulle päin.
Itse olen magnetoinut mekaanisella säätimellä varustettuja latureita siten, että normi akkulaturilla annetaan plussaa laturin F-napaan kaikkien johtojen ollessa kiinni. Miinus tietysti runkoon.
Tosin en tässä tapauksessa usko, että polarisointi auttaa kun vika on tullut kesken ajon. Polarisointi häipyy yleensä pidemmän seisonnan aikana.
Ensin katsoisin hiilet ja niiden johdot, käämeiltä tulevat karvat ja viimeksi johdot yleensä laturin ja akun välilta. Jos kaikki näyttää olevan kunnossa ja irrallaan oleva laturi pyörii hiljalleen kun plussaa antaa F-napaan vika on melko varmaan rikki tärisseessä säätimessä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautapään lataus ?!?
Hianoo, kiitoksia.
Tiesin että teihin voi luottaa.
Nyt mulla on faktaa jonka kanssa voin pyyhkästä kohta kotiin töistä ihan asiantuntijana, ja ehkä se vaimo ei laitakaa leikkikenttäänsä multa kiinni....viikoks, pariks, niinku pelotteli...
Ei vaan, oikeesti tuo tasavirtalaturi tuntuu omaavan samanlaisen mystisen maineen jutuissa, kuten vaikka automaattilaatikko autopuolella.
Mekaaninen värkki kuitenkin, no, sähkömekaaninen, mutta kuitenkin toimivaksi suunniteltu ja vielä ilman mitään poppamenoja (?)
Kuitenkin niitä on vielä tosi paljon ajossakin, että sen puoleen luulisi tiedon olevan yleisempääkin...
Ehkä olen liikkunut väärissä piireissä....vaihtovirtalaturimiesten porukoissa....kele..
Tiesin että teihin voi luottaa.
Nyt mulla on faktaa jonka kanssa voin pyyhkästä kohta kotiin töistä ihan asiantuntijana, ja ehkä se vaimo ei laitakaa leikkikenttäänsä multa kiinni....viikoks, pariks, niinku pelotteli...
Ei vaan, oikeesti tuo tasavirtalaturi tuntuu omaavan samanlaisen mystisen maineen jutuissa, kuten vaikka automaattilaatikko autopuolella.
Mekaaninen värkki kuitenkin, no, sähkömekaaninen, mutta kuitenkin toimivaksi suunniteltu ja vielä ilman mitään poppamenoja (?)
Kuitenkin niitä on vielä tosi paljon ajossakin, että sen puoleen luulisi tiedon olevan yleisempääkin...
Ehkä olen liikkunut väärissä piireissä....vaihtovirtalaturimiesten porukoissa....kele..
Re: Rautapään lataus ?!?
Taas lataa, hoidetaanpas tämä palauteosio vielä kuntoon, jos siitä olisi jollekin muullekin apua.
Ensinnäkin kiitos vinkeistä, paljon sieltä löytyi apuja ja Pertille erikseen, tosta tasavirtavehkeiden sielunelämästä ei koskaan tiedä liikaa.
Mutta sen selvimmän ohjeen, sen juuri jota kaipasin laturin kunnon selvittämiseksi, sen löysin toiselta suomalaiselta foorumilta, ja kopsaan sen nyt tähän kaikkien iloksi (ilman lupaa , Hra Kokkonen, kiitos !);
DC laturin testauksesta.
Ota johdot irti A- ja F-navoista. Mittari DC-jännitteelle 10V skaala, + mittajohto A-napaan ja - mittajohto pyörän runkoon, eli johonkin maapisteeseen. Kone tulille, 2000 r/min ja mittarin tulisi näyttää 2 - 2,5 VDC. Jos ei, polarisoi generaattori.
Jatkuu...mittari 50VDC alueelle, mittauspiste on sama. Kone edelleen käynnissä 2000 r/min, maadoita F-napa HETKELLISESTI, eli max muutama sekunti. Mittarin tulisi näyttää 25 - 30 VDC. Jos tämäkin ok, laturi on kunnossa.
Jatkomittauksia varten pitää hiilet ottaa irti tai eristää roottorista. Vastusmittaus molemmista navoista laturin runkoa vasten. Mittarin tulisi näyttää äärentöntä, eli ei saa olla yhteyttä runkoon. Jos on, kenttäkäämit menee vaihtoon.
A- ja F-napojen välillä pitäisi olla 5 -6,5 Ohmia vastusta. Jos ei ole mitään, kenttäkäämi on poikki.
Roottorin testin voi suorittaa, kun se on irti laturista. Kontaktipintojen segmenteistä ei saa olla yhteyttä roottorin runkoon. Jos on niin käämi maissa ja roottori vaihtoon.
Kontaktipintojen jokaisen segmentien välillä tulisi olla nolla ohmia vastusmittauksella. Jos ei, niin roottorin käämi on poikki ja taas tulee romukoppaan tavaraa.
Tuossa asia on selvitetty niin "for dummies", että minäkin sen ymmärrän ja näin toimien totesin että laturihan toimii
Sitä ennen olin kyllä jo teipannut kenttäkäämiltä hiilien kiinnityslevyn läpi hiilelle menevän johdon eristeet kuntoon, oli kovettunut ja rapissut huonoon kuntoon juuri läpiviennin kohdalta.
Vaikka laturi toimi, niin akkua se ei kuitenkaan vielä ladannut.
Niinpä seurasin laturilta lähteneitä johtoja koneen alta säätimelle ja seuraava vikapaikka olikin sillä välillä.
Laturin A-navasta lähtevä punainen johto oli kolhiintunut ja säikeet näkyivät runkoputken vieressä.
Laitoin eristyksen kuntoon, mutta, ei lataa, vieläkään....huoh...
Jäljellä oli enää tämä mekaaninen säädin, ja sieltähän se vikä löytyikin.
Säätimen keskimmäisen tolpan kärjet olivat valkoisen härman peitossa, samanlaisen jota syntyy joskus akun navan ympärille.
Kun kärkeä napsutteli, putosi välistä valkoista jauhoa ja smirgelipaperilla kun ne putsas niin avot, taas latas.
Kaikki tiedetään millanen voittajafiilis on juuri sillä hetkellä kun vika löytyy...
Talven aikana siihen on kyllä hommattava elektroninen säädin.
No, tulipahan ainakin omalta kohdalta rikottua se myytti, että näitä tasavirtavehkeitä kohdatessa ei tarvitsekaan ottaa taka-askeleita krusifiksi kädessä, vaan ihan toimiviksi laitteiksi ne on amerikaninsinööri suunnitellut (vai onko nää sen apostolin keksimiä vehkeitä ?), ja ihan korjattavissa ovat ilman mitään uhrilahjoja.
Ohjeet vian selvittämiseksi tarvitaan ja niitä onneksi saa näiden kanavien kautta, mutta paras kiitos tuli saunan jälkeen....meinaan kun vaimo tuli pitkän lasin kanssa ja kysyi että tekiskö sun mieli pientä saunakuppia.....ja nyt pidätte ne likaset mielikuviksenne aisoissa ja kädet peiton päällä...
Ilkka
Ensinnäkin kiitos vinkeistä, paljon sieltä löytyi apuja ja Pertille erikseen, tosta tasavirtavehkeiden sielunelämästä ei koskaan tiedä liikaa.
Mutta sen selvimmän ohjeen, sen juuri jota kaipasin laturin kunnon selvittämiseksi, sen löysin toiselta suomalaiselta foorumilta, ja kopsaan sen nyt tähän kaikkien iloksi (ilman lupaa , Hra Kokkonen, kiitos !);
DC laturin testauksesta.
Ota johdot irti A- ja F-navoista. Mittari DC-jännitteelle 10V skaala, + mittajohto A-napaan ja - mittajohto pyörän runkoon, eli johonkin maapisteeseen. Kone tulille, 2000 r/min ja mittarin tulisi näyttää 2 - 2,5 VDC. Jos ei, polarisoi generaattori.
Jatkuu...mittari 50VDC alueelle, mittauspiste on sama. Kone edelleen käynnissä 2000 r/min, maadoita F-napa HETKELLISESTI, eli max muutama sekunti. Mittarin tulisi näyttää 25 - 30 VDC. Jos tämäkin ok, laturi on kunnossa.
Jatkomittauksia varten pitää hiilet ottaa irti tai eristää roottorista. Vastusmittaus molemmista navoista laturin runkoa vasten. Mittarin tulisi näyttää äärentöntä, eli ei saa olla yhteyttä runkoon. Jos on, kenttäkäämit menee vaihtoon.
A- ja F-napojen välillä pitäisi olla 5 -6,5 Ohmia vastusta. Jos ei ole mitään, kenttäkäämi on poikki.
Roottorin testin voi suorittaa, kun se on irti laturista. Kontaktipintojen segmenteistä ei saa olla yhteyttä roottorin runkoon. Jos on niin käämi maissa ja roottori vaihtoon.
Kontaktipintojen jokaisen segmentien välillä tulisi olla nolla ohmia vastusmittauksella. Jos ei, niin roottorin käämi on poikki ja taas tulee romukoppaan tavaraa.
Tuossa asia on selvitetty niin "for dummies", että minäkin sen ymmärrän ja näin toimien totesin että laturihan toimii
Sitä ennen olin kyllä jo teipannut kenttäkäämiltä hiilien kiinnityslevyn läpi hiilelle menevän johdon eristeet kuntoon, oli kovettunut ja rapissut huonoon kuntoon juuri läpiviennin kohdalta.
Vaikka laturi toimi, niin akkua se ei kuitenkaan vielä ladannut.
Niinpä seurasin laturilta lähteneitä johtoja koneen alta säätimelle ja seuraava vikapaikka olikin sillä välillä.
Laturin A-navasta lähtevä punainen johto oli kolhiintunut ja säikeet näkyivät runkoputken vieressä.
Laitoin eristyksen kuntoon, mutta, ei lataa, vieläkään....huoh...
Jäljellä oli enää tämä mekaaninen säädin, ja sieltähän se vikä löytyikin.
Säätimen keskimmäisen tolpan kärjet olivat valkoisen härman peitossa, samanlaisen jota syntyy joskus akun navan ympärille.
Kun kärkeä napsutteli, putosi välistä valkoista jauhoa ja smirgelipaperilla kun ne putsas niin avot, taas latas.
Kaikki tiedetään millanen voittajafiilis on juuri sillä hetkellä kun vika löytyy...
Talven aikana siihen on kyllä hommattava elektroninen säädin.
No, tulipahan ainakin omalta kohdalta rikottua se myytti, että näitä tasavirtavehkeitä kohdatessa ei tarvitsekaan ottaa taka-askeleita krusifiksi kädessä, vaan ihan toimiviksi laitteiksi ne on amerikaninsinööri suunnitellut (vai onko nää sen apostolin keksimiä vehkeitä ?), ja ihan korjattavissa ovat ilman mitään uhrilahjoja.
Ohjeet vian selvittämiseksi tarvitaan ja niitä onneksi saa näiden kanavien kautta, mutta paras kiitos tuli saunan jälkeen....meinaan kun vaimo tuli pitkän lasin kanssa ja kysyi että tekiskö sun mieli pientä saunakuppia.....ja nyt pidätte ne likaset mielikuviksenne aisoissa ja kädet peiton päällä...
Ilkka
Re: Rautapään lataus ?!?
Ja varmuuden vuoksi kannattaa rautapäähän sekä muihinkin tasavirtavehkeisiin laittaa suosiolla magneetto säästää monelta turhalta stopilta tai ainakaan tarvi reissussa miettiä oliko niitä pattereita nyt tarpeellinen määrä mukana.
Noilla Kokkosen ohjeilla testailin latureita ja 6V laturin pitäis olla paskana mutta miksi se sittenkin lataa että ottaa näistä vehkeistä sitten selvää.
Noilla Kokkosen ohjeilla testailin latureita ja 6V laturin pitäis olla paskana mutta miksi se sittenkin lataa että ottaa näistä vehkeistä sitten selvää.
Re: Rautapään lataus ?!?
No hei, toihan on ihan selvää, nyt kärähdit.
Oot kuitenkin menny salaa uhraamaan sille naapurin kissan joku ilta hyvässä nousussa...???
Pitikö vielä huutaa sitä kukkokiekuuta yhdellä jalalla miniliftin päältä,... sukkahousut päässä ..??
Oot kuitenkin menny salaa uhraamaan sille naapurin kissan joku ilta hyvässä nousussa...???
Pitikö vielä huutaa sitä kukkokiekuuta yhdellä jalalla miniliftin päältä,... sukkahousut päässä ..??
Re: Rautapään lataus ?!?
Toimivan mekaanisen säätimen tilalle ei kannata laittaa mitään kummalista elektroniikkaa sisältävää mustaa boxia.
Mistäs sieltä mustasta boxista olisit kattonu mikä on vialla? Eikun uutta tilalle. Mekaanisen pystyy melkein aina korjaamaan/huoltamaan.
Jack
Mistäs sieltä mustasta boxista olisit kattonu mikä on vialla? Eikun uutta tilalle. Mekaanisen pystyy melkein aina korjaamaan/huoltamaan.
Jack
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Re: Rautapään lataus ?!?
Samaa mieltä Jackin kanssa, tien päällä elektroniikan korjaaminen on mahdotonta.
Tuo ohje on jo niin hyvä, että kannattaa printata se paperille ja laittaa sivulaukkuun.
-eeko
Tuo ohje on jo niin hyvä, että kannattaa printata se paperille ja laittaa sivulaukkuun.
-eeko
Re: Rautapään lataus ?!?
Okei, tunnustan ajatusvirheeni, anteeksi.
Olen tosiaan ehkä viettänyt liikaa aikaa "vaihtovirtalaturimiesten" epäluotettavassa seurassa ja aloin heidän vinkistä nyt hamuamaan kansakouluajan motskariin peruskouluajan komponentteja, ei kai siinä ole mitään järkeä ?
Nimimerkki; "Kekkonen elää...nähty Kälviällä"...
Olen tosiaan ehkä viettänyt liikaa aikaa "vaihtovirtalaturimiesten" epäluotettavassa seurassa ja aloin heidän vinkistä nyt hamuamaan kansakouluajan motskariin peruskouluajan komponentteja, ei kai siinä ole mitään järkeä ?
Nimimerkki; "Kekkonen elää...nähty Kälviällä"...
Re: Rautapään lataus ?!?
Jos elektronisen säätimen laittaa on latausvalon kanssa sarjaan laitettava diodi, tai ainakin näin olisi hyvä tehdä. Tässä pätee vanha viisaus " jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä"
Kyllähän se tehdaskin vaihtoi mekaanisen säätimen elektroniseen vuonna -77
Kyllähän se tehdaskin vaihtoi mekaanisen säätimen elektroniseen vuonna -77
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Rautapään lataus ?!?
No niin nyt se loppu sitten omastakin rautapäästä lataus..ja seuraavat temput on jo suoritettu ilman tulosta:
akku uusittu ja pitää virtaa, laturi todettu paskana olevaksi ihan alan liikkeessä, tuliterä taiwan-laturi hommattu, asennettu ja jopa polarisoitukin mutta eipä lataa..käydessä akulta kun mittaa niin näyttää reilua 12 volttia ja laturilta näyttää vielä vähemmän. Valot ei kirkastu kun antaa jenkaa.
Mekaaninen säädin kai toimii kun "kärjet" tai mitkä lie siellä sisällä tuntuvat liikkuvan kaasun mukaan ja eikös tuosta kun laturilta mittaa suoraan niin kuitenkin pitäisi reilusti yli 14 volttia tulla?
12 voltin vehje siis kyseessä.
Mitäs ihmettä seuraavaksi???
Voikohan laturi miten isolla todennäköisyydessä olla susi jo uutena?
Auttakee kun ei näistä sähköhommista(kaan) paljon tajua ja himokselle pitäis päästä
akku uusittu ja pitää virtaa, laturi todettu paskana olevaksi ihan alan liikkeessä, tuliterä taiwan-laturi hommattu, asennettu ja jopa polarisoitukin mutta eipä lataa..käydessä akulta kun mittaa niin näyttää reilua 12 volttia ja laturilta näyttää vielä vähemmän. Valot ei kirkastu kun antaa jenkaa.
Mekaaninen säädin kai toimii kun "kärjet" tai mitkä lie siellä sisällä tuntuvat liikkuvan kaasun mukaan ja eikös tuosta kun laturilta mittaa suoraan niin kuitenkin pitäisi reilusti yli 14 volttia tulla?
12 voltin vehje siis kyseessä.
Mitäs ihmettä seuraavaksi???
Voikohan laturi miten isolla todennäköisyydessä olla susi jo uutena?
Auttakee kun ei näistä sähköhommista(kaan) paljon tajua ja himokselle pitäis päästä
- Sooveli sooveli näytä sarves -
Re: Rautapään lataus ?!?
Luultavasti laturi on seissyt hiljaa varastossa ja jäännösmagnetointi on hävinnyt. Tuolta omasta motopediasta ohjeet uudelleen polarisoimisesta. http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Latau ... inti_miten" onclick="window.open(this.href);return false;
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 13:29 08.09.2009.
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Rautapään lataus ?!?
Jep rupesi lataamaan, tiedä mikä sen sitten aiheutti koska tuo polarisointi oli jo tehty..no sitten tyhmänäPertti kirjoitti:Luultavasti laturi on seissyt hiljaa varastossa ja jäännösmagnetointi on hävinnyt. Tuolta omasta motopediasta ohjeet uudelleen polarisoimisesta. http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Latau ... inti_miten" onclick="window.open(this.href);return false;
ajattelin vielä uusia vähän kärsineen oloisen jännitteensäätimen (älä ikinä korjaa ehjää..)
Vanha säädin pois ja uusi tilalle ja sekin piti polarisoida ohjeen mukaan (oli oikein polarisointipiuhan mitta ja paksuus mitä en tietenkään noudattanut). No eipä sitten enää ladannutkaan uudella kokoonpanolla..mittauksen mukaan suoraan laturiltakaan ei tullut juuri mitään. WTF??
No taas polarisoitiin laturia varmuuden vuoksi..ei apua..ei lataa.
Sit ajateltiin kokeilla vanhalla laturilla joka oli korjattu..ei lataa..latausvalo palaa oikein kirkkaana.
No sit kävin ajaa lenkin ja sen aikana latausvalo alkoi sammuilla ja sit lakkasi palamasta.
No nyt se toimii ajateltiin, mutta mittari näytti laturilta jotain melkein 30 voltin lukemia
Sit avattiin uusi latauksensäädin joka olikin kärähtänyt aika hyvin..
Tässä vaiheessa alkoi loppua ideat ja vituttaa melko rankasti
Nyt on kiinni vanha säädin mut eipä tuo lataa ja latausvalokin pimeni..
Mitä kummaa tuossa oikein tapahtui ja mikä tuon säätimen poltti ja miksi vidussa tuo ei lataa??
- Sooveli sooveli näytä sarves -