paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
minulla on FXR vuodelta 94, jota olen yrittänyt ajaa muutaman viikon. Sen käytös on sietämätön; ensimmäiset kymmenen kilometriä se paukkuu , yskii, nykii inhottavasti ja sammuilee. Olisko vika S&S superkaasarissa ja onko teillä muita ehdotuksia mitä sille pitäis tehdä?
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Ja tuo 10 km jälkeenkö se pelaa täysin moitteetta? Mitä tapahtuu, jos lämmittelet pyörän kuumaksi jo ennen liikkeelle lähtöä? Pelaako heti vai alkaako toimia jo esim. 3 km jälkeen? Toisaalta kone on jo kyllä melko lämmin ennen 10 km merkkipaalua kylmälähdolläkin.Lancia1 kirjoitti: ensimmäiset kymmenen kilometriä se paukkuu , yskii, nykii inhottavasti ja sammuilee.
Yleensähän monet viat tulevat toisin päin, eli kylmänä pelaa ja kuumana pätkii. Minulla aikoinaan Honda teki juuri niin ja vika oli hajallisessa sytkämodulissa, joka alkoi pätkiä kuumana. Tätä samaa on ollut monella Harrikassakin.
Vika on joko bensan, sähkön tai ilman saannissa, joista on sitten yritettävä yksi kerrallaan sulkea pois vikakohtia. Noin yleisesti ottaen
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Lähteekö se hyvin käyntiin sammuttuaan ja toimiiko se sen 10 km:n jälkeen kunnolla. Palautuuko oireet aina kun pysähtyy ja lähtee liikkeelle vaikka kuumalla koneella? Onko muita palikoita vaihdettu kuin tuo kaasari?
Oireita aiheuttavia kohteita on useampia, mutta suurimman osan saa aika hyvin karsittua pois. Kaasarin ja imusarjan ilmavuodot kannattaa ensimmäisten joukossa sulkea pois. Sössön läppäakselit esim. alkaa iän myötä falskata. Ilmavuodoista ja niiden metsästämisestä täältä löytyy aika paljon juttua. Alhainen bensanpinta voisi olla yksi syy, ja siihen voisi vaikuttaa väärän pinnansäädön lisäksi vaikka tukkoinen bensahanan suodatin tankin sisällä. Tosin se eiheuttaisi noita oireita koko ajan.
Millaisessa kunnossa akku mahtaa olla? Mulla oli -91 FXR:ssä samoja oireita kun akku alkoi vedellä viimeisiään. Käyntiin lähti hyvin mutta jännite ilmeisesti laski siinä vaiheessa liian alas ja oireet oli hiukan samansuuntaiset. Tosin se ei sammuillut, mutta yski ja nyki ilkeesti. Hetken ajon jälkeen tasaantui ja uus akku sitten hoiti homman lopullisesti kuntoon.
Oireita aiheuttavia kohteita on useampia, mutta suurimman osan saa aika hyvin karsittua pois. Kaasarin ja imusarjan ilmavuodot kannattaa ensimmäisten joukossa sulkea pois. Sössön läppäakselit esim. alkaa iän myötä falskata. Ilmavuodoista ja niiden metsästämisestä täältä löytyy aika paljon juttua. Alhainen bensanpinta voisi olla yksi syy, ja siihen voisi vaikuttaa väärän pinnansäädön lisäksi vaikka tukkoinen bensahanan suodatin tankin sisällä. Tosin se eiheuttaisi noita oireita koko ajan.
Millaisessa kunnossa akku mahtaa olla? Mulla oli -91 FXR:ssä samoja oireita kun akku alkoi vedellä viimeisiään. Käyntiin lähti hyvin mutta jännite ilmeisesti laski siinä vaiheessa liian alas ja oireet oli hiukan samansuuntaiset. Tosin se ei sammuillut, mutta yski ja nyki ilkeesti. Hetken ajon jälkeen tasaantui ja uus akku sitten hoiti homman lopullisesti kuntoon.
Life Member
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Edellisiin lisäten: Aikoinaan ensimmäinen toimenpide omassa SSSuper E:llä varustetussa evosportissani oli ongelmien ilmetessä sytytystulppien vaihto.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Noi sytytystulpat kyllä vaihdettiin just toissapäivänä ja pauke, köhintä ja nykiminen senkus jatkuu vaan.
Parhaiten se on rauhoittunut pitkällä moottoritieosuudella jossa about ton kympin jälkeen noin sata mittarissa se kehrää kiltisti. Mutta taas kun tulin kotia kohti ja tien laadun vuoksi ajoin hiljaa hiekatietä, kakomien alkoi.
Parhaiten se on rauhoittunut pitkällä moottoritieosuudella jossa about ton kympin jälkeen noin sata mittarissa se kehrää kiltisti. Mutta taas kun tulin kotia kohti ja tien laadun vuoksi ajoin hiljaa hiekatietä, kakomien alkoi.
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Jos se maantienopeudessa toimii kunnolla, mutta hiljaisessa vauhdissa kakoo, niin kuulostaa hiukan siltä että bensan saannissa voisi on robleemaa, tai ehkä bensanpinta kaasarissa alhaalla. Tai sitten ilmavuoto jossain. Katsoisin että missä kunnossa se suodatin on tankin sisällä, se tietysti selviää kun ottaa letkun irti kaasarista ja katsoo tuleeko sieltä kunnolla ainetta.
Life Member
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
No nyt tuo minusta kyllä kuulostaa siltä, että sillä 10 km:llä ei ole mitään tekemista asian kanssa, vaan nopeudella. Eli hiljaisessa ajossa pätkii ja kovassa kulkee normaalisti.Lancia1 kirjoitti: rauhoittunut pitkällä moottoritieosuudella jossa about ton kympin jälkeen noin sata mittarissa se kehrää kiltisti. Mutta taas kun tulin kotia kohti ja tien laadun vuoksi ajoin hiljaa hiekatietä, kakomien alkoi.
Tähän varmasti osaavat paremmin vastata nämä SS-miehet Imuvuoto kyllä käväisee mielessä ja se kannattaa tutkia starttipiottia suihkuttamalla sinne imusarja kauloille yksi kerrallaan. Jos itse olisin tajunnut sen tehdä vappuna ajoissa ennen muita korjausyrityksiä, olisin välttynyt mm. kuuluisalta kipsatulta jalaltani
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Mårå
Jos pyörässä VOES niin katso että letku on kiinni imusarjassa.........joskus käynyt tämmöinenkin.
Oireet sopivat hyvin tähän.
Jos pyörässä VOES niin katso että letku on kiinni imusarjassa.........joskus käynyt tämmöinenkin.
Oireet sopivat hyvin tähän.
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
- Karvanaama
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
- Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
- Viesti:
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Samansuuntaisia oireita täälläkin havaittavissa..
Hoksasin sitten jos ajovalot jättää sytyttämättä (laitonta! hyihyi) sportti kulkee ihan nykimättä nöyrästi.
Sitten kun jonkun kilometrin ajettuani käännän valot päälle, tulee kertanykäys ja useimmiten laite toimii moitteettomasti sen jälkeen. Eli tuo jussin mainitsema akun lopun lähestyminen on yksi hyvä vaihtoehto.
En ole akkua vielä viittinyt vaihtaa, myös lataus pitäisi varmaan mitata ensin. Voihan olla että latausjännite
pienillä kierroksilla ei vaan riitä.
Ainakin tuo valotesti olisi helppo tehdä.
Hoksasin sitten jos ajovalot jättää sytyttämättä (laitonta! hyihyi) sportti kulkee ihan nykimättä nöyrästi.
Sitten kun jonkun kilometrin ajettuani käännän valot päälle, tulee kertanykäys ja useimmiten laite toimii moitteettomasti sen jälkeen. Eli tuo jussin mainitsema akun lopun lähestyminen on yksi hyvä vaihtoehto.
En ole akkua vielä viittinyt vaihtaa, myös lataus pitäisi varmaan mitata ensin. Voihan olla että latausjännite
pienillä kierroksilla ei vaan riitä.
Ainakin tuo valotesti olisi helppo tehdä.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Ei pauku ja nykiminenkin loppui!
Yeah!, kaikki syyt eliminoitiin kohta kohdalta mikä oli hyvä, samalla tuli tarkastettua löystyneet ruuvit ja mutterit jne.
Lopulta vaihdoin 98-99 oktaaniseen bensaan ja ongelmat ratkesivat! Pauke ja nykiminen on poissa, kone käy kauniisti ja kulkee tasaisesti.
Aiemmat pyöräni ovat olleet japselja ja niille tuo 95:n piisas hyvin.
Toisaalta tämän HD:n polttoaineenkulutus on vain 4-5 litraa sadalle, eli ei se hintaero tunnu missään.
Lopulta vaihdoin 98-99 oktaaniseen bensaan ja ongelmat ratkesivat! Pauke ja nykiminen on poissa, kone käy kauniisti ja kulkee tasaisesti.
Aiemmat pyöräni ovat olleet japselja ja niille tuo 95:n piisas hyvin.
Toisaalta tämän HD:n polttoaineenkulutus on vain 4-5 litraa sadalle, eli ei se hintaero tunnu missään.
kaksi vai yksi sylinteriä?
olen ankarasti ihmetellyt missä vika:
1993 FXLR 1450
paukkuu nykii ja pitää perkeleellistä meteliä , kulkee yhdellä sylinterillä henkeään haukkoen kunnes noin 10 kilsan jälkeen pärähtää toinenkin toimintaan ja kulku rauhoittuu normaaliksi.
Luulin ja kuvittelin, että 99 oktaanin bensa ratkaisi asian mutta ei. Näin kävi ilmeisesti sattumalta. Kaasuttajassako vika?
Toinen onkelma on tuo meteli. Meni katsastuksesta muuten heittämällä mutta käyntiäänelle on tehtävä jotain. Hevoset vauhkoontuu tallien ohi ajaessa, vauvat pelästyy vaunuissa tienposkissa ja ämmät kääntyy mielenosoitukselliseen kenoon hapan ilme naamalla vaikka kuinka yritän ryömiä ohi.
MITEN saan huomattavan äänenvaimennuksen aikaan? Vaimentimet on hankittu mutteivät auttaneet just lainkaan.
1993 FXLR 1450
paukkuu nykii ja pitää perkeleellistä meteliä , kulkee yhdellä sylinterillä henkeään haukkoen kunnes noin 10 kilsan jälkeen pärähtää toinenkin toimintaan ja kulku rauhoittuu normaaliksi.
Luulin ja kuvittelin, että 99 oktaanin bensa ratkaisi asian mutta ei. Näin kävi ilmeisesti sattumalta. Kaasuttajassako vika?
Toinen onkelma on tuo meteli. Meni katsastuksesta muuten heittämällä mutta käyntiäänelle on tehtävä jotain. Hevoset vauhkoontuu tallien ohi ajaessa, vauvat pelästyy vaunuissa tienposkissa ja ämmät kääntyy mielenosoitukselliseen kenoon hapan ilme naamalla vaikka kuinka yritän ryömiä ohi.
MITEN saan huomattavan äänenvaimennuksen aikaan? Vaimentimet on hankittu mutteivät auttaneet just lainkaan.
Re: kaksi vai yksi sylinteriä?
Oletko lämmittänyt koneen kunnolla ennen ajoa? Alkaa olemaan melko kylmä.
"It's better to be dead and cool, than alive and uncool." www.upintalli.fi
Re: kaksi vai yksi sylinteriä?
Onko pyörä uusi tuttavuus?
Jos on, myyjä saattaisi tietää jotakin ongelmasta.
Jos pyörä on ollut sinulla jo jonkin aikaa ja toiminyt kunnolla, kuinka vika alkoi?
Kuten edellä jo todettiinkin, nämä laitteet eivät oikein kunnolla toimi näin kylmillä keleillä. Kaasari vetää jäähän, jolloin oireet ovat juuri kuvatun kaltaiset. Toimii hetkenmatkaa, kun jonkin aikaa antaa olla paikallaan ja kaasari sulaa koneen lämmöstä.
Tulpat kannattaa aina ensiksi vaihtaa uusiin, kun yllättävä käyntihäiriö iskee. On se helpoin ja halvin konsti, auttaakin yllättävän usein.
Ne vaimentimet, joita tarvikeliikkeet myyvät halvalla, eivät sellaisenaan ole oikeita äänenvaimentimia. Yleensä esittelytekstissäkin jo lukee, ettei ole tarkoitettu tieliikenteeseen tai ettei äänenvaimennus ole riittävä.
Orkkiksia pönttöjä luultavasti löytyy muutamalla kympillä vaikka tuolta kauppapalstalta, niillä vaimenee vaikka olisikin sisältä avarrettu.
Jos on, myyjä saattaisi tietää jotakin ongelmasta.
Jos pyörä on ollut sinulla jo jonkin aikaa ja toiminyt kunnolla, kuinka vika alkoi?
Kuten edellä jo todettiinkin, nämä laitteet eivät oikein kunnolla toimi näin kylmillä keleillä. Kaasari vetää jäähän, jolloin oireet ovat juuri kuvatun kaltaiset. Toimii hetkenmatkaa, kun jonkin aikaa antaa olla paikallaan ja kaasari sulaa koneen lämmöstä.
Tulpat kannattaa aina ensiksi vaihtaa uusiin, kun yllättävä käyntihäiriö iskee. On se helpoin ja halvin konsti, auttaakin yllättävän usein.
Ne vaimentimet, joita tarvikeliikkeet myyvät halvalla, eivät sellaisenaan ole oikeita äänenvaimentimia. Yleensä esittelytekstissäkin jo lukee, ettei ole tarkoitettu tieliikenteeseen tai ettei äänenvaimennus ole riittävä.
Orkkiksia pönttöjä luultavasti löytyy muutamalla kympillä vaikka tuolta kauppapalstalta, niillä vaimenee vaikka olisikin sisältä avarrettu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: paukkuu, nykii, yskii ja sammuu
Heitetään tämä tänne, missä alkuperäinenkin ongelman kuvaus ja siitä käyty keskustelu oli. Jospa ongelmaan löytyisi tätä kautta uutta ratkaisua.
Nyt tietysti kylmä ilma asettaa ihan uudet haasteet.
Itse edelleenkin veikkaan, että ongelma ei ole siinä 10 kilometrissä, vaan siinä, että isolla kaasulla toimii ja hiljaa ajettaessa ei. Mutta kun minä en näistä "uusista" pyöristä mitään ymmärräLancia1 kirjoitti:olen ankarasti ihmetellyt missä vika:
1993 FXLR 1450
paukkuu nykii ja pitää perkeleellistä meteliä , kulkee yhdellä sylinterillä henkeään haukkoen kunnes noin 10 kilsan jälkeen pärähtää toinenkin toimintaan ja kulku rauhoittuu normaaliksi.
Luulin ja kuvittelin, että 99 oktaanin bensa ratkaisi asian mutta ei. Näin kävi ilmeisesti sattumalta. Kaasuttajassako vika?
Toinen onkelma on tuo meteli. Meni katsastuksesta muuten heittämällä mutta käyntiäänelle on tehtävä jotain. Hevoset vauhkoontuu tallien ohi ajaessa, vauvat pelästyy vaunuissa tienposkissa ja ämmät kääntyy mielenosoitukselliseen kenoon hapan ilme naamalla vaikka kuinka yritän ryömiä ohi.
MITEN saan huomattavan äänenvaimennuksen aikaan? Vaimentimet on hankittu mutteivät auttaneet just lainkaan.
Nyt tietysti kylmä ilma asettaa ihan uudet haasteet.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: kaksi vai yksi sylinteriä?
Mahdollisesti, mutta älä suotta ruoski itseäsi, enemmän kyllä epäilisin kaasutinta , en sinuaLancia1 kirjoitti: Kaasuttajassako vika?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus