kaksi banaania yhdessä ;)
kaksi banaania yhdessä ;)
mulla olisi kaksi "banaani" jarrua
toinen on puhallettuna ja purettuna joten näkee sielun elämää tarkemmin
äsken tallilla mietin tutkin ja ihmettelin että taitaa olla puoliskot symmetrisiä kiinnitys pinnoiltaan
mitä jos laittaisi kaksi sylinterillistä puolikasta vastakkain
niin miten toimisi
onko kukaan kokeillut?
persaukisena haaveilen tehokkaammista jarruista
toinen on puhallettuna ja purettuna joten näkee sielun elämää tarkemmin
äsken tallilla mietin tutkin ja ihmettelin että taitaa olla puoliskot symmetrisiä kiinnitys pinnoiltaan
mitä jos laittaisi kaksi sylinterillistä puolikasta vastakkain
niin miten toimisi
onko kukaan kokeillut?
persaukisena haaveilen tehokkaammista jarruista
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Taitaa tulla aika kummallisen näköinen viritys vaikka onnistuisitkin naittaan ne keskenään.Esim letkutkin lähtee eri suuntiin,ja tokkopa se jarrutehokaan järjettömästi kasvaisi.Ja kolinaan se ei auta mitään
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
kummallisuudet on kivoja
mikä sitten on järkevää niin siitä en tiedä
letkut voi haaroittaa jossain hauskassa paikassa
ne kuitenkin ainakin noissa mulla olevissa malleissa lähtee kumpikin keskeltä suoraan keskilinjan suuntaisesti taaksepäin niin että ei jäisi toinen alaspäin...
mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi
itsellä ei ole banaaneista käyttö kokemuksia joten en kolinasta osaa sanoa...
mutta luulisin se olevan löysän sovituksen aikaan saamaa...
mikä sitten on järkevää niin siitä en tiedä
letkut voi haaroittaa jossain hauskassa paikassa
ne kuitenkin ainakin noissa mulla olevissa malleissa lähtee kumpikin keskeltä suoraan keskilinjan suuntaisesti taaksepäin niin että ei jäisi toinen alaspäin...
mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi
itsellä ei ole banaaneista käyttö kokemuksia joten en kolinasta osaa sanoa...
mutta luulisin se olevan löysän sovituksen aikaan saamaa...
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Kaksi panaania puristaa samalla käyttövoimalla tuplasti tehokkaammin, jos pääsylinteri pysyy samana. Eri asia sitten on, riittääkö pääsylinterissä tilavuus kahden panaanin käyttöön.Oz kirjoitti:Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi
Jos ei riitä, jarrusta tulee pumpattava, siis ekalla puristuksella otetaan löysät pois, toisella vasta jarrutus. Ei kovin viisaan tuntuinen toiminto.
Tuohon jarruasiaankin käy sama kaava kuin moneen muuhunkin "mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään".
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Aika laveasti tulkittu sanaa "mäntä", koska vastaus taitaa olla sylinterin pohja.Oz kirjoitti:Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
työsylinterin mäntäHessu kirjoitti:Aika laveasti tulkittu sanaa "mäntä", koska vastaus taitaa olla sylinterin pohja.Oz kirjoitti:Pieni yöpähkinä kaikille tuumailijoille: Kaikissa yksimäntäisissä jarruissa joissa satulan "kelluvuudella" liikutellaan levyn toisen puolen jarrupalaa, on sen näkymättömyydestä huolimatta toinenkin jarrupaloja puristava "mäntä". Missä?pl606 kirjoitti:mutta eikös kaksi mäntää työnnä enempi kuin yksi
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
mikäpä estää työsylinteriä vaihtamasta isompaan
tai varsinkaan kun mulla sekin on palanut
tai varsinkaan kun mulla sekin on palanut
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Työsylinteri on se mikä tekee sen työn, eli puristaa paloja levyä vasten, eli se keulaputkessa kiinni oleva. Se stongassa oleva on pääsylinteri.
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Näin se on.Hessu kirjoitti:Aika laveasti tulkittu sanaa "mäntä", koska vastaus taitaa olla sylinterin pohja.
Panaani on jarruna mulle vieras vempain, mutta jos se on tuollainen missä on mäntä toisella puolella ja satulalla painetaan toisen puolen palaa, niin sellaiset peräkkäin on tuplasti tehokkaampi, mutta ei kaksi mäntäpuolta vastakkain niin kuin tuossa avausviestissä ehdoteltiin.Pertti kirjoitti:Kaksi panaania puristaa samalla käyttövoimalla tuplasti tehokkaammin, jos pääsylinteri pysyy samana.
Totta, niitä paloja liikutetaan aivan yhtä kaukaa levyn pintaan, oli varsinaisia mäntiä molemmilla puolilla tai ei. Eli suhde on sama.Pertti kirjoitti:Tuohon jarruasiaankin käy sama kaava kuin moneen muuhunkin "mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään".
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Banaani originaali kuosissaan riittää pysäyttämään tarpeeksi ja riittävästi, kunhan käyttäjä ei ole kovin "riisitautinen" siis tarvii puristaa kuin miehet eikä hiplata niin kuin nykyisiä kuusmäntäsiä.
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Juuri näin, meikäläisellä on kaksi banaania erikseen (etu & taka), hyvin pysähtyy tosiaankin kun vaan uskaltaa runnoa.piese kirjoitti:Banaani originaali kuosissaan riittää pysäyttämään tarpeeksi ja riittävästi, kunhan käyttäjä ei ole kovin "riisitautinen" siis tarvii puristaa kuin miehet eikä hiplata niin kuin nykyisiä kuusmäntäsiä.
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
KvL kirjoitti:Juuri näin, meikäläisellä on kaksi banaania erikseen (etu & taka), hyvin pysähtyy tosiaankin kun vaan uskaltaa runnoa.piese kirjoitti:Banaani originaali kuosissaan riittää pysäyttämään tarpeeksi ja riittävästi, kunhan käyttäjä ei ole kovin "riisitautinen" siis tarvii puristaa kuin miehet eikä hiplata niin kuin nykyisiä kuusmäntäsiä.
itsellä kun ei ole noista tosiaan käyttö kokemusta niin en tiedä...
enkä kyllä mielestäni lukeudu kukkakeppi riisitautisten joukkoon
mutta taidan sitten kokeilla ainakin takana
pääsylinteriä mulla ei kyllä vielä ole joten voisi siihen jokun järkevän "tehoisen" keksiä
tai vaikka jarru tehostimen olis varmaan aika näky
On vaikea tehdä mitään
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
idioottivarmaksi, koska me
idiootit olemme niin
nerokkaita....
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Siis niinkö (kuten selostuksestasi saa käsityksen), jos on yksimäntäinen jarru, niin se on yhtä tehokas kuin kaksimäntäinen, nelimäntäinen taikka kuusimäntäinen, vai?Oz kirjoitti:Panaani on jarruna mulle vieras vempain, mutta jos se on tuollainen missä on mäntä toisella puolella ja satulalla painetaan toisen puolen palaa, niin sellaiset peräkkäin on tuplasti tehokkaampi, mutta ei kaksi mäntäpuolta vastakkain niin kuin tuossa avausviestissä ehdoteltiin.Pertti kirjoitti:Kaksi panaania puristaa samalla käyttövoimalla tuplasti tehokkaammin, jos pääsylinteri pysyy samana.Totta, niitä paloja liikutetaan aivan yhtä kaukaa levyn pintaan, oli varsinaisia mäntiä molemmilla puolilla tai ei. Eli suhde on sama.Pertti kirjoitti:Tuohon jarruasiaankin käy sama kaava kuin moneen muuhunkin "mikä voimassa voitetaan, se matkassa hävitään".
Miksi sitten tehdään noita monimäntäisiä (männät eripuolella levyä) jarrupuristimia.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: kaksi banaania yhdessä ;)
Siksi että niillä saadaan tasainen pintapaine mahdollisimman suurelle alueelle jarrupalaa ja useamman kuin kahden männän tapauksessa mahdollisimman paljon liikkuvaa pintaa jarrunestettä vasten (voima = paine * pinta-ala). Jos niitä on esim se kuusi kipaletta, niin siihen saadaan huomattavasti isompi pinta-ala painamaan palaa levyä vasten, kun sen painavan pinnan muodon ei tarvitse olla pyöreä niin kuin se on kahdella liikkuvalla männällä tai yhdellä liikkuvalla männällä ja yhdellä liikkuvalla sylinterin pohjalla.smuige kirjoitti:Siis niinkö (kuten selostuksestasi saa käsityksen), jos on yksimäntäinen jarru, niin se on yhtä tehokas kuin kaksimäntäinen, nelimäntäinen taikka kuusimäntäinen, vai?
Miksi sitten tehdään noita monimäntäisiä (männät eripuolella levyä) jarrupuristimia.
Kahdella vastakkaisella männällä ja kiinteällä satulalla on siis yhtä paljon liikkuvaa pintaa jarrunestettä vasten kuin yhdellä männällä ja liikkuvalla satulalla. Niin ollen levyyn kohdistuva normaalivoima on molemmissa tapauksissa yhtäsuuri, joten se voima ei kahdella vastakkaisella männällä kasva, niin se vain on. Kahden samankokoisen vastakkaisen männän hyöty on ainoastaan se, että se paine on palan keskellä, eikä kovemmissa jarrutuksissa käy niin että se valurautainen satulan sakara joka toisen puolen palaa painaa, vääntyisi kulmaan X, jolloin pala painaisi pääasiassa vain levyn ulkonurkkaan, eikä osu sisäreunaan juuri lainkaan. Puolenkin asteen heitto riittää pintapaineen katoamiseen.
Voin piirtää vaikka kuvan siitä miksi kahden eripuolisen männän levyyn kohdistuva normaalivoima ei ole yhtään sen suurempi kuin yhden männän ja kelluvan satulankaan, jos se on asian selvenemiseksi tarpeen. Uskoisin kuitenkin että asia selviää tuolla miettimisellä, että paljonko sitä liikkuvaa pintaa on jarrunestettä vasten kummassakin tapauksessa. Nyt kello on niin paljon että en jaksa vaan heitän itseni pötkölleni ja läskinpalat silmille, mutta sen sanon että jos minä jonkin asian hallitsen niin statiikan eli tasapaino-opin, josta tässäkin on kyse. Tarvitsen näitä juttuja joka päivä töissäni ja olen tätä ammattikorkeassakin joskus inssin aluille yrittänyt opettaa.
Öitä.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.