Omavalmiste
Omavalmiste
Hei,
Kuinka vaikeaa on saada omavalmistetta tänä päivänä kilpiin ? Luonnollisesti pyörä rekisteröidään uutena mutta millaisella veroasteella ja miten se määräytyy ?
esim jos käytetään kaupallisia osia lähtökohtaisesti => kone/runko etc TÜV hyväksynnöillä jne
Jos teillä tietoa/kokemusta aiheesta niin otan mielelläni vastaan.
esimerkkejä verotuksesta ?
T.Supi
Kuinka vaikeaa on saada omavalmistetta tänä päivänä kilpiin ? Luonnollisesti pyörä rekisteröidään uutena mutta millaisella veroasteella ja miten se määräytyy ?
esim jos käytetään kaupallisia osia lähtökohtaisesti => kone/runko etc TÜV hyväksynnöillä jne
Jos teillä tietoa/kokemusta aiheesta niin otan mielelläni vastaan.
esimerkkejä verotuksesta ?
T.Supi
Verotuksesta on tällä hetkellä tullin kanssa neuvottelut käynnissä, jos maltatte jonkin aikaa odotella, voin kertoa tarkempia tietoja.
Tekniset vaatimukset ovat, kuten sanoitkin, uusimmat voimassa olevat. Periaatteessa homma on sitä helpompaa, mitä enemmän käyttää EY-, ECE-, tai kansallisesti jo jossain hyväksyttyjä, esim. TÜV-hyväksyttyjä osia.
Tekniset vaatimukset ovat, kuten sanoitkin, uusimmat voimassa olevat. Periaatteessa homma on sitä helpompaa, mitä enemmän käyttää EY-, ECE-, tai kansallisesti jo jossain hyväksyttyjä, esim. TÜV-hyväksyttyjä osia.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 19:53 17.11.2003.
Ihan hatustako vetäisit nuo tiedot...
Teoriassa se menee sillä tavalla, että vekottimelle valitaan mahdollisimman samankaltainen tehdasvalmisteinen Suomi-pyörä (jos siinä on 45 asteen v-twin, on verrokkipyörä H-D...). Samankaltaisuus tarkoittaa myös pyörän ikää.
Vertailupyörän käyvästä arvosta Suomessa vähennetään 25 prosentin suuruinen alennus, jonka tarkoituksena on kuvata omavalmisteelta puuttuvan brändin, tuotekehittelyn ym. vaikutusta hintaan. Näin saadaan omavalmisteen verotusarvo. Yli 750-kuutioisesta -86 mallin pyörästä veroa menee 23 prossaa ynnä alv.
Esimerkki: vertailupyörä voisi olla vaikka evo-softail vm. 1986. Sellaisen saanee Suomessa 14 kiloeurolla. Tästä 25 prosentin vähennys, saadaan verotusarvo 10500 euroa. Vero 23 prossaa, 2415 euroa. Tähän vielä alv 22 prossaa verosta, yhteensä 2946 euroa.
Tämä siis teoriassa. Käytännön esimerkkejä teorian soveltamisesta käytäntöön on olemassa, mutta välillä kuitenkin keksivät tullissa suuressa viisaudessaan kaikenlaista lystiä yksittäisen harrastajan kiusaksi.
Edit: tämä kaikki toimii silloin, kun vekotin on Suomen lain mukaan omavalmiste. Yleensä näin on silloin, kun kysymys on myös Saksassa omavalmisteesta.
Teoriassa se menee sillä tavalla, että vekottimelle valitaan mahdollisimman samankaltainen tehdasvalmisteinen Suomi-pyörä (jos siinä on 45 asteen v-twin, on verrokkipyörä H-D...). Samankaltaisuus tarkoittaa myös pyörän ikää.
Vertailupyörän käyvästä arvosta Suomessa vähennetään 25 prosentin suuruinen alennus, jonka tarkoituksena on kuvata omavalmisteelta puuttuvan brändin, tuotekehittelyn ym. vaikutusta hintaan. Näin saadaan omavalmisteen verotusarvo. Yli 750-kuutioisesta -86 mallin pyörästä veroa menee 23 prossaa ynnä alv.
Esimerkki: vertailupyörä voisi olla vaikka evo-softail vm. 1986. Sellaisen saanee Suomessa 14 kiloeurolla. Tästä 25 prosentin vähennys, saadaan verotusarvo 10500 euroa. Vero 23 prossaa, 2415 euroa. Tähän vielä alv 22 prossaa verosta, yhteensä 2946 euroa.
Tämä siis teoriassa. Käytännön esimerkkejä teorian soveltamisesta käytäntöön on olemassa, mutta välillä kuitenkin keksivät tullissa suuressa viisaudessaan kaikenlaista lystiä yksittäisen harrastajan kiusaksi.
Edit: tämä kaikki toimii silloin, kun vekotin on Suomen lain mukaan omavalmiste. Yleensä näin on silloin, kun kysymys on myös Saksassa omavalmisteesta.
Niin, ja edellinen selvityshän koski pelkästään verotusteknisiä seikkoja. Mitenkäs se katsastaminen... Tosin noin vanha voisi olla helpompi tuoda kun ei ole vielä päästömääräyksiä (ennen -91). Mutta jollainhan se pitää osoittaa että härveli täyttää rekisteröintiajankohtana vallineen teknisen vaatimustason.
Koskahan saataisiin runnottua päättävien elimien nuppiin että hyväksyisivät toisessa EU-maassa rekisteröidyn laitteen sellaisenaan Suomen rekisteriin...
Toisaalta, eipä taida monikaan Ruotsissa tien päällä liikkuvista omavalmisteista nykykunnossaan täyttää niitä vaatimuksia mitkä olivat voimassa niitä rekisteröitäessä, kummasti tuntuu sielläkin putket muuttuvan ja vilkut katoavan rekisteröintikatsastuksen jälkeen...
Koskahan saataisiin runnottua päättävien elimien nuppiin että hyväksyisivät toisessa EU-maassa rekisteröidyn laitteen sellaisenaan Suomen rekisteriin...
Toisaalta, eipä taida monikaan Ruotsissa tien päällä liikkuvista omavalmisteista nykykunnossaan täyttää niitä vaatimuksia mitkä olivat voimassa niitä rekisteröitäessä, kummasti tuntuu sielläkin putket muuttuvan ja vilkut katoavan rekisteröintikatsastuksen jälkeen...
Vuosimallista -86 ei tarvitse esittää vaatimustenmukaisuustodistusta. Omavalmisteen pitää täyttää rakennusajankohtansa tekniset vaatimukset. Vuonna 1986 ei vielä mitattu päästöjä, meteli kylläkin (max 86 dB(A)). Pitää olla vilkut ja e-hyväksyttyjä valaisimia jne. Ei tuon ikäisen vehkeen rekisteröinti pitäisi mahdotonta olla. Uudemmissa saattaa sitten vaikeuksia tullakin...
Omavalmiste maailmalta
Jaa-a. Verottaja saattaa kohdella laitetta käytettynä, mutta katsastettaessa ja rekisteröitäessä pyörää käsitellään mielestäni uutena omavalmisteena. Tiedustelin liikenneministeriön edustajalta muutaman vuoden vanhan ruotsalaisen omavalmisteen käytettynä maahan tuomisesta. Vaikka pitkä ja loivakeulainen kopteri on kuinka hyväksytty ja kilvitetty toisessa EU-maassa, on kyse kansallisesta poikkeuksesta. Näinollen laite on Suomessa muutettava meidän lainsäädäntöämme vastaavaksi ja sitä käsitellään omavalmisteena, jonka on täytettävä kaikki sillä hetkellä olevat määräykset.
Eikai vaan LVM:ää edustanut herra K. Saari...
Hänen käsityksensä siitä, mitä direktiivit ja muu EU-lainsäädäntö edellyttää, poikkeavat kovasti omistani.
Direktiivit eivät ensinnäkään koske ollenkaan yksittäin hyväksyttäviä ajoneuvoja, joita ovat mm. omavalmisteet. Perustamissopimuksen 28 ja 30 artiklat sen sijaan koskevat. 28 artiklan mukaista tavaroiden vapaata liikkuvuutta voi rajoittaa 30 artiklan mukaan turvallisuusnäkökohdilla. Jotta esimerkiksi Ruåtsista tuotu omavalmiste voitaisiin kieltäytyä rekisteröimästä Suomessa, pitää Suomen valtion esittää näyttöä siitä, että se ei ole liikenneturvallinen.
Jostain syystä direktiivien vaatimukset on Suomessa ulotettu koskemaan myös omavalmisteita...
Back to business. Tossa Terroristin esittämässä tapauksessa homma menee tällä hetkellä niin, että omavalmisteiden kohdalla pitää esittää näyttöä rakennusajankohdasta. Muuten sitä kohdellaan uutena. Tässä tapauksessa kyse on vuonna 1986 Güntherien luvatussa maassa rekisteröidystä kikottimesta, joten näyttöä on. Tosin jos karsastaja heittäytyy hankalaksi, voi asiasta joutua käräjille.
Ja kuten jo sanoin, omavalmisteen pitää täyttää rakennusajankohtansa tekniset vaatimukset Suomessa. Jos se ei niitä täytä, ei kilpiä toistaiseksi saa.
Hänen käsityksensä siitä, mitä direktiivit ja muu EU-lainsäädäntö edellyttää, poikkeavat kovasti omistani.
Direktiivit eivät ensinnäkään koske ollenkaan yksittäin hyväksyttäviä ajoneuvoja, joita ovat mm. omavalmisteet. Perustamissopimuksen 28 ja 30 artiklat sen sijaan koskevat. 28 artiklan mukaista tavaroiden vapaata liikkuvuutta voi rajoittaa 30 artiklan mukaan turvallisuusnäkökohdilla. Jotta esimerkiksi Ruåtsista tuotu omavalmiste voitaisiin kieltäytyä rekisteröimästä Suomessa, pitää Suomen valtion esittää näyttöä siitä, että se ei ole liikenneturvallinen.
Jostain syystä direktiivien vaatimukset on Suomessa ulotettu koskemaan myös omavalmisteita...
Back to business. Tossa Terroristin esittämässä tapauksessa homma menee tällä hetkellä niin, että omavalmisteiden kohdalla pitää esittää näyttöä rakennusajankohdasta. Muuten sitä kohdellaan uutena. Tässä tapauksessa kyse on vuonna 1986 Güntherien luvatussa maassa rekisteröidystä kikottimesta, joten näyttöä on. Tosin jos karsastaja heittäytyy hankalaksi, voi asiasta joutua käräjille.
Ja kuten jo sanoin, omavalmisteen pitää täyttää rakennusajankohtansa tekniset vaatimukset Suomessa. Jos se ei niitä täytä, ei kilpiä toistaiseksi saa.
-
- Viestit: 177
- Liittynyt: 19:53 17.11.2003.
Kaivoin vanhan aiheen esille.
Mikähän mahtaa olla tänhetkinen tilanne noitten omavalmiste hommelien kanssa.
Olen käsittänyt että jotkut olis katsastanut/katsastamassa uusia omavalmisteita lähiaikoina.
Mua lähinnä kiinnostais,että tarviiko esim.moottorin olla joku uus tuv.hyväksytty "saasteeton"malli,vai mitenkäs ne päästö yms.hommelit menee?
Entäpä muut osat,esim.runko,keula,jarrut yms.kilkkeet,pitääkö kaikista osista olla joku virallinen todistus,että kelpaa karsastajalle??
Ps.Enkä käytä hakua ja kuulun mmaf.iin.
Mikähän mahtaa olla tänhetkinen tilanne noitten omavalmiste hommelien kanssa.
Olen käsittänyt että jotkut olis katsastanut/katsastamassa uusia omavalmisteita lähiaikoina.
Mua lähinnä kiinnostais,että tarviiko esim.moottorin olla joku uus tuv.hyväksytty "saasteeton"malli,vai mitenkäs ne päästö yms.hommelit menee?
Entäpä muut osat,esim.runko,keula,jarrut yms.kilkkeet,pitääkö kaikista osista olla joku virallinen todistus,että kelpaa karsastajalle??
Ps.Enkä käytä hakua ja kuulun mmaf.iin.
Heitän tähän, että eikös tuosta tullut jo ilmi jos käytät TÜV-hyväksyttyjä osia
niistä on paperityöt jo "valmiiksi" tehty. Eli TÜV-hyväksyttyssä moottorista on päästölaput olemassa, muuten joudut itse todistamaan päästöt jota ilmeisesti ei edes pysty Suomessa teettämään
niistä on paperityöt jo "valmiiksi" tehty. Eli TÜV-hyväksyttyssä moottorista on päästölaput olemassa, muuten joudut itse todistamaan päästöt jota ilmeisesti ei edes pysty Suomessa teettämään
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: 18:49 15.03.2006.
- Paikkakunta: Helsinki
Epäilen vahvasti, että Haagan suunnalla on havaittu HH Police Special...
Omavalmisteen kohdalla vaikeita vaatimuksia on viisi: runko, jarrut, EMC, melu ja pakokaasut. Näistä kolmeen ensimmäiseen meillä on lääkkeet pian olemassa ja melun kanssakin on jotain tehtävissä, mutta pakokaasu on vaikein asia. Pelkän moottorin TÜV-paprut eivät kerro direktiivin mukaista päästötasoa, koska direktiivin testituloksiin vaikuttavat myös pyörän massa ja välityssuhteet. Ero on tosin merkitykseltään lähinnä akateeminen, mutta laki edellyttää tällä hetkellä täyttä vaatimustenmukaisuutta. Käytännössä vaatimus tekee tällä hetkellä omavalmisteiden hyväksynnästä lähes mahdotonta, viime vuoden puolella se vielä onnistui jotenkin.
Toukokuun alussa aloitamme AKE:n johtamassa työryhmässä teknisten vaatimusten kehittämisen; työlle on budjetoitu aikaa yksi vuosi. Meillä on valmis esitys olemassa jo lähes joka vaatimukseen, mutta katsotaan, miten virkavalta asiaan suhtautuu.
Omavalmisteen kohdalla vaikeita vaatimuksia on viisi: runko, jarrut, EMC, melu ja pakokaasut. Näistä kolmeen ensimmäiseen meillä on lääkkeet pian olemassa ja melun kanssakin on jotain tehtävissä, mutta pakokaasu on vaikein asia. Pelkän moottorin TÜV-paprut eivät kerro direktiivin mukaista päästötasoa, koska direktiivin testituloksiin vaikuttavat myös pyörän massa ja välityssuhteet. Ero on tosin merkitykseltään lähinnä akateeminen, mutta laki edellyttää tällä hetkellä täyttä vaatimustenmukaisuutta. Käytännössä vaatimus tekee tällä hetkellä omavalmisteiden hyväksynnästä lähes mahdotonta, viime vuoden puolella se vielä onnistui jotenkin.
Toukokuun alussa aloitamme AKE:n johtamassa työryhmässä teknisten vaatimusten kehittämisen; työlle on budjetoitu aikaa yksi vuosi. Meillä on valmis esitys olemassa jo lähes joka vaatimukseen, mutta katsotaan, miten virkavalta asiaan suhtautuu.
Re: Omavalmiste
kuinkahan tämä omavalmisteen rekisteröinti on nykypäivänä
En ole aktiivisesti seurannut pykälien muuttumista eikä kattavaa raporttia aiheesta hakemallakaan löytynyt...
En ole aktiivisesti seurannut pykälien muuttumista eikä kattavaa raporttia aiheesta hakemallakaan löytynyt...
- shovel -83
- Viestit: 103
- Liittynyt: 20:47 20.01.2003.
- Paikkakunta: Ohkola
Re: Omavalmiste
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1068.0
Tuolta löytyy tuoreimmat tiedot tilanteesta. Parhaassa tapauksessa uusi laki astuu voimaan 1.1.2010.
Ja tässä vielä suora linkki APU-2 raporttiin, joka sisältää ns. APU-2 työryhmän (mukana mm. Smoto, MMAF, AKE) ehdotuksen uuden lain sisällöksi. Ehdotukset ovat tulossa uuteen lakiin ilman suurempia muutoksia.
http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMu ... 200806.pdf
Tuolta löytyy tuoreimmat tiedot tilanteesta. Parhaassa tapauksessa uusi laki astuu voimaan 1.1.2010.
Ja tässä vielä suora linkki APU-2 raporttiin, joka sisältää ns. APU-2 työryhmän (mukana mm. Smoto, MMAF, AKE) ehdotuksen uuden lain sisällöksi. Ehdotukset ovat tulossa uuteen lakiin ilman suurempia muutoksia.
http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMu ... 200806.pdf