Hihnajarru puristaja
Hihnajarru puristaja
Tarkoitus ois rakentaa Sportster hihnajarru mut mistäs sais 2-mäntäisen puristaja. Siis halkaistavan mallin. Rahaa ei ole liikaa käytettävänä. Joten taas joutuu vähän askartelemaan kunhan tietäis minkä puristinta alkais etsimään. Varmaan jostain kyykystä tai crossi vehkeitä löytyis sellainen. Puristin halki ja alumiini palikka väliin sekä pitemmät pultit. Toivottavasti joku ymmärtää mitä tarkoitan
Re: Hihnajarru puristaja
Siis hihnajarru tarkoitatko että hihnapyörästä jarrutetaan vai mistä. Normaali halkaistava 2-mäntäinen puristaja löytyy lähes jokaisesta japaninpyörästä...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Hihnajarru puristaja
Joo hihnapyörästä jarrutetaan. Pitänee alkaa katselemaan jaapanin vehkeitä sillä silmällä. Noissa mitä olen katsellut on ollut liukusatuloita.
Re: Hihnajarru puristaja
Niitähän saa valmiina sarjoinakin, mutta sellaistahan ei nyt haettu.
Joitain huomioita
Miksi vain kaksimäntäinen?
Eikös uudemmat H-D takajarrupuristajat ole aika siroja ja nelimäntäisiä halkaistavia.
Sellaiseen sitten välipala lisää (huom! erikois O-rengastiivisteet!!!) ja uudet jarrupalojen ohjaus/kiinnikeruuvit.
Joitain huomioita
- Hihnapyörän kummallekin puolelle pitää sovittaa sopivalla halkaisialla olevat jarrulevyt.
- Paljon jarruttaessa levyt kuumenevat -> hihna kuumenee normaalista lisää -> ongelmia. (tämä on nähty!)
- Offset vantella mahdollisuus toteuttaa myös vierekkäiset hihnapyörä ja jarrulevy systeemit.
Miksi vain kaksimäntäinen?
Eikös uudemmat H-D takajarrupuristajat ole aika siroja ja nelimäntäisiä halkaistavia.
Sellaiseen sitten välipala lisää (huom! erikois O-rengastiivisteet!!!) ja uudet jarrupalojen ohjaus/kiinnikeruuvit.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Hihnajarru puristaja
Olisin myös Smuigen ehdotuksen kannalla : laita erilliset vierekkäiset hihnapyörä ja jarrulevy, sillon säästyy monelta ongelmalta liittyen jarrujen häipymiseen ja hihnan kestävyyteen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Hihnajarru puristaja
Tässä lienee paljon vaikutusta kuskin ajotavalla. Itse en juurikaan takajarrua käytä, vaan hiljentymiset hoituvat moottorijarrutuksella ja etujarrulla.smuige kirjoitti: Joitain huomioita
- Paljon jarruttaessa levyt kuumenevat -> hihna kuumenee normaalista lisää -> ongelmia. (tämä on nähty!)
Yritän visioida päähäni tuota vierekkäistä hihnapyörä/jarrulevysysteelmiä (kuvia en ole nähnyt) ja se kuva joka verkkokalvojen takaosaan piirtyy on vähän kotikutoinen...
Lisäys sen jälkeen kun Smuige lisäsi alla olevat kuvat:
Tuossa ylemmässä kuvassa on siistin näköinen toteutus, mutta tuo alempi ratkaisu on taas sellaista teknistä kikkailua jonka esteettisestä ulkonöstä ja teknisen ratkaisun järkevyysetä itse en pidä.
Viimeksi muokannut Mopopoika -65, 10:46 27.11.2009.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: Hihnajarru puristaja
Ainakin joissain ykspuoleisella swingillä varustetuissa tuotantopyörissä on sellaisia
hihnapyörä-jarrulevy-erikseen-samalla puolella systeemejä.
Ducati?
Tässä on yksi versio belttipyörästä jarrulla.
Siinä tosin jarrulevy on edelleen kiinni belttirattaassa, mutta kelluvana.
Ja käy lähes vakio puristaja.
Ja tuossa samanlainen patenttihakemus hyvillä piirustuksilla.
http://www.freepatentsonline.com/5992587.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyipä myös kuva erillisistä
hihnapyörä-jarrulevy-erikseen-samalla puolella systeemejä.
Ducati?
Tässä on yksi versio belttipyörästä jarrulla.
Siinä tosin jarrulevy on edelleen kiinni belttirattaassa, mutta kelluvana.
Ja käy lähes vakio puristaja.
Ja tuossa samanlainen patenttihakemus hyvillä piirustuksilla.
http://www.freepatentsonline.com/5992587.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Löytyipä myös kuva erillisistä
Re: Hihnajarru puristaja
Joo, mullekkin jää epäselväksi, mitä tuossa Smuigen postaamassa jälkimmäisen kuvan keksinnössä haetaan. Paljon siromman ja ainakin omaan silmääni nätimmän saisi omalle puolelleen asennetulla jarrulla. Vaikuttaa turhalta konstailulta, vaikka onhan se tietenkin erikoisen näköinen jos sellaista haetaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Hihnajarru puristaja
Toi Smuigen eka variaatio vois tulla mahdolliseksi jos löytyis sopiva satula. Tosin sisäpuolella ei ole paljon tilaa kun on 1 1/8" hihnapyörä. Erillinen hihnapyörä ja jarrulevy ei onnistu kun pitää säilyttää rauttiksen takahaarukka. Siks toi levy pitäis saada hihnapyörään kiinni et vois käyttää orgis navan (säästyy prosentteja). Tarkoitus ois asentaa rauttikseen evo Sportster tekniikka sekä jarrut ja vähän muutenkin muutella. Kitkapinnat tein rosteri levystä. Toki käy 4-mäntäinen.
Re: Hihnajarru puristaja
Mä tein itelleni tommosen aikoinaan. Laserleikkautin levyt. Ruuveilla kiinni hihnapyörään mistä laipat sorvattu pois ja sitten taas sorviin että tulee suoraan ne levyt. Puristajan ostin purkamosta johon tein sopivat levityspalikat.
En oo ite huomannu ongelmia hihnat venymisen tai muun kulumisen kanssa,tietty käytän takajarrua melko harvoin enkä painakaan sitä kovin lujaa.
Erikoistiivisteet?? Mulla on ihan normaalit o-rengas tiiviisteet niissä levityspalikoissa ja ihan hyvin ne on kestänyt. Mitä erikoista niissä pitää olla?
Ainii mä voisin myydä ton oman pois ku vaihdan sen ihan perinteiseen systeemiin..voin ottaa vaikka kuvia siitä jos kiinnostaa
En oo ite huomannu ongelmia hihnat venymisen tai muun kulumisen kanssa,tietty käytän takajarrua melko harvoin enkä painakaan sitä kovin lujaa.
Erikoistiivisteet?? Mulla on ihan normaalit o-rengas tiiviisteet niissä levityspalikoissa ja ihan hyvin ne on kestänyt. Mitä erikoista niissä pitää olla?
Ainii mä voisin myydä ton oman pois ku vaihdan sen ihan perinteiseen systeemiin..voin ottaa vaikka kuvia siitä jos kiinnostaa
-Ride Johnny Ride-
Re: Hihnajarru puristaja
Tuollahan haetaan nimenomaan sitä, että toisesta puolesta saadaan sirompi ilman turhia osia.Pertti kirjoitti:Joo, mullekkin jää epäselväksi, mitä tuossa Smuigen postaamassa jälkimmäisen kuvan keksinnössä haetaan. Paljon siromman ja ainakin omaan silmääni nätimmän saisi omalle puolelleen asennetulla jarrulla. Vaikuttaa turhalta konstailulta, vaikka onhan se tietenkin erikoisen näköinen jos sellaista haetaan.
Toisella puolellahan on (lähes) joka tapauksessa hihna- taikka ketjupyörä.
H-D omiin puristimiin (uudemmat) väliin tulevat O-rengas tiivisteet olisi huollon mukaan jotain erikoistiivisteitä? Mitä? En tiedä. Vai ainoastaan koko olisi erikoinen? Painottivat, että avatessa ei sovi hukuttaa/rikkoa niitä. Saatavuus?day20 kirjoitti:Erikoistiivisteet?? Mulla on ihan normaalit o-rengas tiiviisteet niissä levityspalikoissa ja ihan hyvin ne on kestänyt. Mitä erikoista niissä pitää olla?
Itsekin aikoinaan ratasjarrun tehneenä laitoin kyllä "tavaliset" O-rengastiivisteet jotka kestää jarrunesteitä.
Re: Hihnajarru puristaja
hehe taitaa olla taas diilerin omaa fuulaa tyyliin "hoodeeseen täytyy asentaa vain ja ainoastaan hoodeen alkuperäisosia tai se menee rikki"
-Ride Johnny Ride-
Re: Hihnajarru puristaja
Tuon vetopuolen voi muuttaa EVO moottorissa kuten rautapäässä kuuluu olla: KETJULLE ja sitten laitat vanhemman rautapään rumpujarrun tai ihan ratasjarrun.Vellu71 kirjoitti: Erillinen hihnapyörä ja jarrulevy ei onnistu kun pitää säilyttää rauttiksen takahaarukka. Siks toi levy pitäis saada hihnapyörään kiinni et vois käyttää orgis navan (säästyy prosentteja). Tarkoitus ois asentaa rauttikseen evo Sportster tekniikka sekä jarrut ja vähän muutenkin muutella. Kitkapinnat tein rosteri levystä. Toki käy 4-mäntäinen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Hihnajarru puristaja
Jarrut on kyllä se paikka jossa kannattaa säästää jollei oikeasti tiedä mitä tekee, esson paariin vaan neuvoja kyselemään. Sillä keinoin saamme harrastajien geenipoolin pitkässäjouksussa parempaan kuosiin. Eikä tämä tarvi perään mitään hymiöitä.day20 kirjoitti:hehe taitaa olla taas diilerin omaa fuulaa tyyliin "hoodeeseen täytyy asentaa vain ja ainoastaan hoodeen alkuperäisosia tai se menee rikki"
pka
Re: Hihnajarru puristaja
Toisella palstalla todettiin, että o-renkaat tulisi olla leikattu suoriksi (square) ?
Näin ollen niihin muodostuisi tuulilasinpyyhkijämäinen kitkataipuminen.
Paineen hellittäessä kitkan pitäisi vetää mäntiä aavistuksen takaisinpäin.
Muistelisin joskus aiemminkin asiasta kuulleeni.
Onko nuo o-renkaat, mitä olette käyttäneet, olleet suoria vai pyöristettyjä ?
Mitenkä on ollut jarrujen laahaamista, jos ovat olleet pyöristettyjä tiivisteitä?
Tämä kaikki teoriaa; siitä kun olen tiivisteitä laitellut, on omat muistikuvat jo haalenneet.
Lämpötilat lainauksessa luonnollisesti Fahrenheittteja.
http://v2-forum.com/forums/showpost.php ... ostcount=9" onclick="window.open(this.href);return false;
Näin ollen niihin muodostuisi tuulilasinpyyhkijämäinen kitkataipuminen.
Paineen hellittäessä kitkan pitäisi vetää mäntiä aavistuksen takaisinpäin.
Muistelisin joskus aiemminkin asiasta kuulleeni.
Onko nuo o-renkaat, mitä olette käyttäneet, olleet suoria vai pyöristettyjä ?
Mitenkä on ollut jarrujen laahaamista, jos ovat olleet pyöristettyjä tiivisteitä?
Tämä kaikki teoriaa; siitä kun olen tiivisteitä laitellut, on omat muistikuvat jo haalenneet.
Lämpötilat lainauksessa luonnollisesti Fahrenheittteja.
http://v2-forum.com/forums/showpost.php ... ostcount=9" onclick="window.open(this.href);return false;
The pistons are special heat treated steel that can take over 1000 degrees.
If iron horse had that equipment, no wonder they went under dig. Also, those O-rings are square O-rings. Think of them as windsheild wiper blades. When winsheild wiper blades glide over the window the rubber folds over and drags.
Whats that got to do with anything? Well, thats what pulls the piston back just that tinny bit when you let off preassure to the lever. Those square o-ring not only seal the piston to the boar, but they drag and bend just a bit when the piston moves out, so that they can grip and pull back the piston, that little bit. Make sense?