72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Suomineiti
Viestit: 16
Liittynyt: 09:17 29.06.2009.

72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Terve.

Nyt olisi tarpeen tietotaito 72 asteen twinin pakoputkiston määrittämiseen.

En tiedä onko kukaan näitä laskellut v-twinille, rivikoneille kaavat ainakin löytyvät. Se kuinka niitä voidaan soveltaa, on vain arvailujen varassa.

Kaikki mahdollinen tieto on tarpeen.

Faktat tiskiin.

Kiitos.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Fakta tai ei ...alkukäyrät 1 1/2" eli noin 45mm halkaisian putkesta, käyrien pituus 32-36" eli 813-913 mm.
Sitten kollektori halkaisia noin 2" eli n.50mm, kollektorissa putket yhdistyvät.
Loppupää tulisi mitoittaa niin ettei pakokaasun lämpöpulssi ei ehdi ulostuloputkesta ulos ennenkuin seuraavan sylinterin pakotahdin lämpöpulssi on tulossa eli pakoventtiili aukeaa.
Mikä vaikuttaa nokat, kaasari, puristussuhde, lämpötila, sytytysennakko.
Kovin tietellistä "tutkimusta" ei tuosta putken rakentelusta kannata tehdä, katupyörään, joitain periaatteita kuitenkin on. Heitä vaikka googleen David Vizard ja coventry climax racing engines eiköhän noista jotain tartu.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Turre »

jos tarkoitus tehdä 2-2 -putkisto, niin sylinterien kulmalla ei mitään merkitystä ja voi käyttää esim. harrikan virittelyn kaavoja, googlella varmaan löytää (sylinteristä ulostuleva pakokaasu ei tiedä mikä oli sylinterinkulma). jos taas tavoittena 2-1-putkisto, niin primmäriputkien pituudella vois yrittää tahdistaa eri sylinterien impulssit niin että eivät häiritsisi toisiaan tai jopa jeesais. en ihan heti saa päähän missä koneessa on 72 asteen sylinterikulma. mutta kannattaa selvittää mikä on sen kampiakselijärjestely, ts esim. suzuki vx800, sylinterien välinen kulma 45 astetta mutta kampiakselilla 75 asteen järjestely ts. pakopuolen impulssit eivät välttämättä tule sylinterikulman vinkkaamaan tahtiin. Vähä ehkä tylsä vastaus mutta tosiaan google voi löytää ja esim. amazonista varmasti löytää kirjoja joissa käsitelty pakoputkiston rakentamista
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Suomineiti
Viestit: 16
Liittynyt: 09:17 29.06.2009.

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Kyseessä siis Buell 1125R Rotaxin koneella. Sylinterikulma 72 astetta, paras vääntö vakioputkilla 8000 RPM, paras teho 9800 RPM ja rajoitin iskee 10500 RPM.

Kiertokankien järjestely on käsittääkseni kiertokanget samalla kaulalla (täytyy varmistaa), joten pakopulssit tulevat 72 asteen erolla.

Vakiona primääriputket ovat eri mittaisia, en ole varma mitä ratkaisulla on tavoiteltu, mutta voi hyvinkin olla että erimittaisilla primääreillä pakopulssit on saatu vahvistamaan toisiaan. Täytyy mitata tuo jollakin konstilla. TAI sitten kysymys on vain valmistusteknisistä asioista.

Tarkoitus on näillänäkymin valmistaa 2-1 -putkisto. Ja tarkoitus löytää sellaiset periaatteet putkiston tekemiseen jolla se saadaan oikealle HEHTAARILLE, hienosäätö erikseen.

Kysymyksiä:

Putkistotyyppien ominaisuudet:
- 2-2 Parempi vääntö kuin 2-1???
- 2-1? Tehoa enemmän ylhäällä??

Tarvittavat tiedot putken rakennusta varten:

-Primäärien pituudet, secondäärin pituus ja halkaisijat molemmille.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Noin yleisellä tasolla 2-1 on parempi ratkaisu, 2-2 ratkaisussa saadaan tietylle kierrosalueelle selkeä kuoppa vääntökäyrään. Oletko jo hankkinut säädettävän/ohjelmoitavan ECU:n ? Sytytys/ruiskutus kartan joutuu tuossa operaatiossa lataamaan boksiin useaan kertaan. Minkälaiseen käyttöön pyörä tulee ? radalle ? kadulle ?
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja affe »

Suomineiti kirjoitti:Kiertokankien järjestely on käsittääkseni kiertokanget samalla kaulalla (täytyy varmistaa), joten pakopulssit tulevat 72 asteen erolla.
Rupes vaan mietityttämään... 72 asteen vai 360-72, eli 288 asteen erolla?
Koska yhden sylinterin sytkä tulee 720 asteen välein niin sillä onko sylinterit 72 vai 288 asteen päässä on varmaankin väliä?
Vai meniköhän mä taas sekaisin? :D

Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
Avatar
Oz
Viestit: 279
Liittynyt: 12:03 10.06.2008.
Viesti:

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Oz »

affe kirjoitti:Rupes vaan mietityttämään... 72 asteen vai 360-72, eli 288 asteen erolla?
Koska yhden sylinterin sytkä tulee 720 asteen välein niin sillä onko sylinterit 72 vai 288 asteen päässä on varmaankin väliä?
Vai meniköhän mä taas sekaisin? :D

Affe
Jos ne kiertokanget on samalla kaulalla, niin pakopulssit tulee vuorotellen 288 ja 432 asteen erolla, eli 360+-72. Jos ajatellaan kultaista keskitietä, niin silloinhan primäärit saisi olla saman mittaiset. Koskaan ei pulssit auta toisiaan optimaalisesti, mutta vähän sinne päin. Sekään ei luulisi olevan hyvä juttu, että joka toisella kerralla auttaa ja joka toisella ei. Sama ennenkin näytetty kuva selventää, seuratkaa lieskoja putkista ja kiertokankien kaulan paikkaa:

Kuva
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Suomineiti
Viestit: 16
Liittynyt: 09:17 29.06.2009.

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Suomineiti »

Oz kirjoitti:
affe kirjoitti:Rupes vaan mietityttämään... 72 asteen vai 360-72, eli 288 asteen erolla?
Koska yhden sylinterin sytkä tulee 720 asteen välein niin sillä onko sylinterit 72 vai 288 asteen päässä on varmaankin väliä?
Vai meniköhän mä taas sekaisin? :D

Affe
Jos ne kiertokanget on samalla kaulalla, niin pakopulssit tulee vuorotellen 288 ja 432 asteen erolla, eli 360+-72. Jos ajatellaan kultaista keskitietä, niin silloinhan primäärit saisi olla saman mittaiset. Koskaan ei pulssit auta toisiaan optimaalisesti, mutta vähän sinne päin. Sekään ei luulisi olevan hyvä juttu, että joka toisella kerralla auttaa ja joka toisella ei. Sama ennenkin näytetty kuva selventää, seuratkaa lieskoja putkista ja kiertokankien kaulan paikkaa:
Juuri näin. Eli pakopulssit 288 ja 432 asteen välein. Aivot solmussa.
Sepixlh kirjoitti:Noin yleisellä tasolla 2-1 on parempi ratkaisu, 2-2 ratkaisussa saadaan tietylle kierrosalueelle selkeä kuoppa vääntökäyrään. Oletko jo hankkinut säädettävän/ohjelmoitavan ECU:n ? Sytytys/ruiskutus kartan joutuu tuossa operaatiossa lataamaan boksiin useaan kertaan. Minkälaiseen käyttöön pyörä tulee ? radalle ? kadulle ?
Eli 2-1 tehdään.

Buell 1125R ECM:ää (=ECU, en tiedä miksi eri nimitys jenkeillä) pystyy säätämään ECM Spyn ja erään lisäohjelman avulla (OSB, ohiosportbikes.com). Vanhempiin XB -malleihin piisaa ilmeisesti pelkkä ECM Spy.

Katukäyttöön.

Eli voidaanko karkeasti sanoa että pidemmillä primääreillä saadaan vääntöä ja tehoa laajemmalle alueelle ja lyhyemmillä primääreillä tehoa ylös ja kapealle alueelle?
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: 72* V-Twin pakoputkiston rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Tutkippa vaikka tästä linkistä löytyvää tietoa alkuun niin jotain ideaa alkaa jo syntyä.
http://www.rbracing-rsr.com/exhausttech.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin