APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jeku
Viestit: 160
Liittynyt: 21:46 30.04.2007.
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja jeku »

rampo63 kirjoitti:
Mr.Hyde kirjoitti:Miten se meni vaikeammaks? Vanhojen kohdallahan kaikki säilyi periaatteessa samana, mitä nyt viimeisenä parina vuotena prossataulukot on muuttuneet, runkomuutoksista ei viedä prossia ja jousiperän saa jäykistää. En nyt ihan heti keksi miten vanhojen rakentelu olisi nyt yhtään sen vaikeampaa.
Taitaa mennä vääntämiseks mut mua henk.koht. kyrpii alkaa säätämään ,niitten metelimittailujen kanssa,ja sit siel oli jos jonkummoista hallittavuuteen liittyvää koeajotestausta,,,tommonen vanha paska mikä mullaki toi sopperi on ni paappas sitä joku ny koeajamaan,,,eihän sillä saatana osaa ajaa ku itte,,,prossahommathan oli kunnos jo ennen apu kakkosia,,,ja edelleen on kyse mun mielipiteestäni jonka ei ole tarkotus saada kannatusta mistäänpäin vitun skeneä,,,älkääkä ikinä käsittäkö tän pualihullun juttuja jonaan ristuksen absoluuttisena totuutena,,voihan sie tietty olla että oon käsittäny asian väärin mutta tältä tuo ny tuntuu :evil:
Rampolla tainnu joulupuuro mennä väärään sieraimeen ?
Avatar
JuicyFruit
Viestit: 250
Liittynyt: 23:33 20.03.2005.
Paikkakunta: Ulkopuoli

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja JuicyFruit »

Hoh hoijaa. Jopas on herkkähipiäiseksi tultu. Nimimerkki pete67 kiinnitti huomiota siihen että tekijätahoja kiittävä viestini oli poistettu, ja totta tosiaan, näin oli tehty.
Sen jälkeen sekä pete67:n viesti että sitä kommentoiva lyhärini poistettiin.

Kiitos etukäteen niistä tunneista, jonka tämä asiaton, solvaava, foorumin sääntöjä rikkova ja laiton viestini saa olemassa olla.

_
The bigger, the better.
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

[

Rampolla tainnu joulupuuro mennä väärään sieraimeen ?[/quote]

Eihän mul ookkaa ku kaks väärää sierainta :D
-Panheads MC-
hd54
Viestit: 109
Liittynyt: 08:03 05.10.2006.
Paikkakunta: oulu

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja hd54 »

Mr.Hyde kirjoitti:Ota Rampo ihan rauhallisesti, ei se vanhan vehkeen rakentaminen muutu yhtään hankalammaksi. Eikä niitä koeajoja tehdä kuin ainoastaan sellaisille härveleille joita ei vanhan lain mukaan olisi saanut edes tehdä. Eli yli 2 metriä tai 47 astetta. Ja jos tuollaiseen testaukseen joutuu niin varma tietolähde tietää kertoa että ainakin MMAF on hakenut hyväksytyn testauslaitoksen sertifikaattia ja se ryhmä mikä ko. yhdistyksessä tulee testaustyöryhmässä toimimaan on ajanut melkoisen monta peninkulmaa käsivaihteisilla pitkäkeuloilla - ei pyörän puikkoihin tarvi mitään AKE:n vastavalmistunutta katsastusinsinööriä päästää :lol: ...

Ja sitten ne melurajat... vanhat vehkeet menee edelleen ihan samojen rajojen mukaan kuin ennenkin.
Totasiis? Koskeeko tuo ns."koeajotesti" mitä kuppikuntaa? siis nyt tästä eteenpäin tehtäviä vai jo joskus muinoin tehtyjä??(ja katsastettuja) ... vai miten se oli?
Panhead -54...... "pitkä,paksu,matala ja saatanan paha ääninen".
Avatar
Raimo-Raato
Viestit: 395
Liittynyt: 22:04 18.12.2003.
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Raimo-Raato »

ä
hd54 kirjoitti:Totasiis? Koskeeko tuo ns."koeajotesti" mitä kuppikuntaa? siis nyt tästä eteenpäin tehtäviä vai jo joskus muinoin tehtyjä??(ja katsastettuja) ... vai miten se oli?
Koskee uusia rakennelmia jos ne halutaan katsastaa lailliseksi. Siis jos vaikkapa vanhasta pannuchopperista tahi yhtälailla uudesta TC:stä haluaa pidentää vielä entisestään akseliväliä niin että 2 metriä ylittyy niin sit on mahdollista saada ne laillisesti kilpiin noiden hallittavuus&jarrutestien avulla jotka tod.näk. MMAF tulee suorittamaan.

Jos pannukopteri puolestaan sattuu olemaan jo ennen ekaa kopterilakia rakennettu ja leimattu vaikkapa 230 akselivälille niin sillä saa edelleen ajaa laillisesti niin kuin ennenkin. Toki jos sitä muuttaa niin sit pitäis katsastaa uudestaan.

Ja mainittakoon muuten että kyllähän aiemminkin katsastusmiehen ois pitänyt suorittaa koeajo kun keulakulmaa/akseliväliä muttettu. :D
a.k.a. Rambe
Kalusto: Panhead -52 ja Ironhead -73 Blower
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja smuige »

Nyt löytyy YLE englanninkielisissä uutisissa asiaa koskevaa raportointia.

http://areena.yle.fi/video/649515" onclick="window.open(this.href);return false;

n. 2:10 kohdalta alkaa uutinen pyöränrakentelusta ja chopperlaista.
Tuttuja naamoja ruudussa. Hyvä.

(saa se YLEkin esitettyä jotain hyvää... :wink: )
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja wesa »

smuige kirjoitti:Nyt löytyy YLE englanninkielisissä uutisissa asiaa koskevaa raportointia.

http://areena.yle.fi/video/649515" onclick="window.open(this.href);return false;

n. 2:10 kohdalta alkaa uutinen pyöränrakentelusta ja chopperlaista.
Tuttuja naamoja ruudussa. Hyvä.

(saa se YLEkin esitettyä jotain hyvää... :wink: )

Se oli hyvä ja positiivinen pätkä! 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

wesa kirjoitti:
smuige kirjoitti:Tuttuja naamoja ruudussa. Hyvä.
(saa se YLEkin esitettyä jotain hyvää... :wink: )
Se oli hyvä ja positiivinen pätkä! 8)
Liikuttavan samaa mieltä edellä kirjoittaneiden kanssa. Tuollaisen noin hyvän pätkän olis kyllä voinut heittää ihan TV1/TV2:sta myös ulos.

Tuota "YLEkin esitettyä jotain hyvää" on pakko kommentoida otsakurttutosikkona, että mikään muu kanava ei tekkkarissa ole senkään vertaa katsomisen arvoinen :wink: Ei vaan pysty noihin tosi-TV juttuihin sun muuhun mainosp*askaan millään, ei vaan pysty ... :twisted: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Glide
Viestit: 123
Liittynyt: 12:30 10.06.2009.

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Glide »

Eikös nää news in english tule TV-1 aamu-tv:n yhteydessä almost every morning vai kuinka.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Glide kirjoitti:Eikös nää news in english tule TV-1 aamu-tv:n yhteydessä almost every morning vai kuinka.
Tulivat vielä jokunen aika sitten heti klo 9 uutisten perään, mutta nyt aamu-TV:n uudistuksen myötä ovat kai siirtyneet äkkiä ohjelmatietoja vilkaisten tuonne klo 11 pintaan :roll: Eipä ole noita ikinä tullut tuohon uuteen aikaan katsottua, aiemmin useastikin katsoin.

Mutta oikeassa olet TV1:stä se tulee, katseluaika on vaan aika huono. Tällaisen uutisen olisi voinut kyllä ajaa ulos "oikeidenkin" uutisten yhteydessä, mutta sitä ei kai katsottu sitten niin tärkeäksi. No hyvä että edes noin ja kiitokset jäsen S:lle linkin välittämisestä meille muille :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
tinde123
Viestit: 180
Liittynyt: 21:52 22.08.2007.
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja tinde123 »

smuige kirjoitti:Nyt löytyy YLE englanninkielisissä uutisissa asiaa koskevaa raportointia.

http://areena.yle.fi/video/649515" onclick="window.open(this.href);return false;

n. 2:10 kohdalta alkaa uutinen pyöränrakentelusta ja chopperlaista.
Tuttuja naamoja ruudussa. Hyvä.

(saa se YLEkin esitettyä jotain hyvää... :wink: )
Satuin vahingossa näkemään... hyvä äijät! 8) Ihmettelen vaan sitä että ei ollut mitään kotimaankielisissä uutisissa, yleensä toi englanti-osio on lyhennelmä pääuutisista. Vai ajattelivatko YLEllä että mopomiesten naapurit hermostuu jos kerrotaan suomeksi mopomiesten asioiden helpottuvan? Ei mahdu kohta sopperit pelkästään omaan pihaan... :lol:

tinde
Avatar
Raymond
Viestit: 34
Liittynyt: 19:00 14.11.2004.

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Nyt on luettu tuota uutta asetusta kuin piru raamattua, varalta myös oikealta vasemmalle ja alhaalta ylös.
Mutta jos nyt joku ystävällinen sielu vois kiteyttää tuon ahtamista koskevan asian:

"Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla, jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla. Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä. Tehorajoituksia ei tällöin ole lainkaan!"

Kysymys siis kuuluu: Onko vm -05 Buell mahdollista saada muutoskatsastettua turbolle?
"World`s Greatest Cornering Bike"
-British Bike-Magazine
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja smuige »

Raymond kirjoitti:Nyt on luettu tuota uutta asetusta kuin piru raamattua, varalta myös oikealta vasemmalle ja alhaalta ylös.
Mutta jos nyt joku ystävällinen sielu vois kiteyttää tuon ahtamista koskevan asian:

"Tyyppihyväksyttyjen Euro 2-tasoisten (direktiivi 2002/51/EY, voimaan täysimääräisesti 1.7.2004) tai sitä uudempien moottoripyörien

moottoria ja pakoputkistoa saa muuttaa vain sellaisilla osilla,
jotka on testattu pakokaasupäästöjen ja melun osalta direktiivissä säädetyllä tavalla.


Varaosakatalysaattorin ja äänenvaimentimen tulee olla kyseiseen moottoripyörämalliin hyväksyttyjä ja e-merkittyjä.

Tehorajoituksia ei tällöin ole lainkaan!"

Kysymys siis kuuluu: Onko vm -05 Buell mahdollista saada muutoskatsastettua turbolle?
-05 Buellissa on katalysaattori. (onhan?)
Jolloin sitä koskee alla oleva:
MMAF kirjoitti:2. Pakokaasupäästöt

A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät, joissa on katalysaattori

Varaosakatalysaattorin tulee olla e-hyväksytty kyseiselle ajoneuvolle. Jos moottoriin tehdään lisäksi muita muutoksia, pakokaasupäästöt on mitattava direktiivissä säädetyllä tavalla joko akkreditoidun tutkimuslaitoksen tai hyväksytyn asiantuntijan toimesta.

Todennäköisesti Suomessakin tullaan jatkossa tekemään moottoripyörien pakokaasupäästömittauksia, ainakin Ekokat on niitä viime vuosina pienessä määrin tehnyt. Hyväksytyn asiantuntijan statuksen hakeminen ei ole mahdottoman raskas prosessi, joten byrokratia tuskin on este mittausvaltuuksien saamiseksi.

Joihinkin moottoripyörämalleihin on saatavilla esimerkiksi turbosarjoja, joille valmistaja antaa vaatimustenmukaisuustodistuksen pakokaasupäästöjen ja melun osalta. Ellei muutossarjalle ole saatavilla vaatimustenmukaisuustodistusta, sellainen on hankittava itse.
Käytännössä tämä merkitsee, että katalysaattorin ja äänenvaimentimen on oltava e-merkittyjä ja pakokaasupäästöistä on esitettävä vähintään hyväksytyn asiantuntijan todistus. Lisäksi katsastuskonttorilla mitataan melu...
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0" onclick="window.open(this.href);return false;

Eli lyhyesti, jos pyörässä on alunperin katalysaattori, saa pakoputkistoa muuttaa vain kyseiseen pyörään tyyppihyväksytyillä e-hyväksytyillä osilla.

Vastaus kuuluu:
Jos sulla on e-hyväksytty turbosatsi, niin silloin pitäisi olla mahdollista.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Raymond
Viestit: 34
Liittynyt: 19:00 14.11.2004.

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Raymond »

Tämä on juurikin se juttu mikä mulle EI aukea, eli -05 Buellissa ei ole katalysaattoria. Siltikin tämä Euro-2 on tullut voimaan 1.7.2004. Sekavaa.

Ps. vieläkö sulla Smuige on se katettu Buell tallessa?

-R
"World`s Greatest Cornering Bike"
-British Bike-Magazine
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kuinkahan määritellään "Tyyppihyväksytty moottoripyörä" pakokaasupäästöjen osalta? Tarkoittaako tuo käytännössä Euro2 hyväksyttyjä eli vuosimalleja 2003 ja siitä eteenpäin?
Tuo tyyppihyväksyntädirektiivi koskee uusia tyyppejä 17.6.1999 alkaen ja kaikkia käyttöönotettuja 17.6.2003 alkaen.
Eli tuon mukaan silloin olisi oltava e-hyväksytyt vaimentimet ym.
Katalysaattori? Jos sellaista ei ole todistettavasti ollut 2005 alkuperäisessäkään, miten sitten? Tarvitseeko
laittaa turbotuksen yhteydessä?
The 900 Firebolt gets one-piece throttle body from the 1200, a change that helps it meet California emissions standards without a catalyst.
http://www.motorcyclistonline.com/newsa ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos on mulla tallessa se -91 Buell 1200 RSS Westwind.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin