Sportster ja sähköhommia (mm. virtalukko)

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Timestone
Viestit: 21
Liittynyt: 09:29 26.09.2009.

Sportster ja sähköhommia (mm. virtalukko)

Viesti Kirjoittaja Timestone »

Eli potilaana USA-tuonti Sportster, vm. 92. Sähköissä ei mitään varsinaista vikaa ollutkaan, kaikki toimi kuin pitikin ja johtosarjat näyttää suurimmilta osin räpelöimättömiltä. Ongelma tulikin vastaan vasta kun rupes virittelemään ns. "ACC" -asentoon parkkeja... Virtalukko oli kytketty tyyliin ON/OFF, eli kaikki tai ei mitään -meiningillä, vaikka virtalukossa olikin kolme asentoa. Eli 0-asennossa tietysti ei mitään, 1- asento pimeä ja 2-asennossa kaikki virrat.

Kytkärit virtalukon osalta alkuperäisesti näyttää tältä (vm. 91-94) ja nyt kytkentä on minunkin pyörässä näin:
Kuva

Vähän selostusta: punaiseen tulee +12V akulta (pääsulakkeen kautta), vihreä syöttää ON-asennossa sinistä johtoa jonka takana ainakin ajovalo/takavalo ja valkea johto syöttää oranssia ja harmaata jonka perässä on pyörän muut sähköt (vilkut, töötti, sytytys jne.).

Luultavasti tuossa on joku pikkuviba (kohta jonka päällä punainen raksi), koska silloin on ihan sama onko päällä RUN vai ON -asento, koska molemmissa tapauksissa tulee sähkö sitten vihreään että valkeaan johtoon kun olisivat tuon mukaan aina yhdessä.

No joka tapauksessa, nyt kiinnostaisi tietää mitä tuommoinen '91-94 Sportster tekeepi vakiona noilla eri asennoilla. Tuosta uudemmissa taitaakin sitten olla ihan normaalisti asennot ACC ja IGN, mutta tässäpä on erilailla...

Eli mitä vermeitä on toiminnassa asennossa?
OFF (eli ei mitään)
RUN
ON

Nyt jos kytkentä noin kuin kytkärissä (josta on poistettu tuo raksittu johto) niin RUN-asennossa kaikki muut virrat on päällä (sytytys yms.), paitsi ajovalo ja takavalo ovat pimeinä. ON asennossa muuten sama, mutta syttyy vaan kaveriksi ajovalo ja takavalo.

Tuosta löytyy vielä koko kytkäri (ilman raksittua kohtaa) jos joku haluaa tutkia enemmän:
http://img19.imageshack.us/img19/8496/w ... 199421.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Jos tuon kuuluukin nyt toimia noin niin homma pihvi, kytken vaan RUN-asentoon etuparkin ja takavalon kaveriksi, ON-asennossa sitten syttyy lisäksi vielä etuvalo. :D
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Sportster ja sähköhommia (mm. virtalukko)

Viesti Kirjoittaja smuige »

Piti oikein käydä autotallissa katsomassa miten ne kytkennät on -91 1200 Euroopamallissa.

Ihan oli kummallisesti ohjekirjan mukaisesti. (sekä -91 että -92)
Eli asennot:
1) OFF, valot ja sytytys poissa
2) ON, valot ja sytytys päällä
3) ON, valot ja sytytys päällä

Tota kytkentää olinkin jo aikaisemmin miettinyt.
Parempi ja loogisempi olisi jos kakkosasennossa palaisi vain parkkivalo ja takavalo (ja muut kuten töötti ja jarruvalot) ja sytkä olisi päällä.
Meinasin ton talven aikana muuttaa sellaiseksi.
Kolmosessa sitten koko sirkus.

-91 ja -92 on tapahtumut sähköissä joitain muutoksia, kuten erilainen teline virtalukolle ja johdotuksia toisella tavalla ja toisilla väreillä (vilkut) sekä -92 tullut jokunen liitin lisää. Sekä -92 tullut lisää joitakin California lisäyksiä (yleensä samat Sveitsi malleissa)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Timestone
Viestit: 21
Liittynyt: 09:29 26.09.2009.

Re: Sportster ja sähköhommia (mm. virtalukko)

Viesti Kirjoittaja Timestone »

VOI KIITOS, tämä selittää tuon varsin oudon virtalukon kytkennän. Juuri noinhan se alkuperin kytkentäkaavion mukaan toimiikin eli molemmilla asennoilla on ihan sama toiminto. Mutta minäpä teen kanssa kytkennän noin että RUN asennossa on parkit+ sytkä ja ON-asennossa on sitten kaikki päällä.

Nyt pääseekin sitten huomenna värkkäämään innolla sähköt kuosiin, isot kiitokset nopeasta avusta. :D
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportster ja sähköhommia (mm. virtalukko)

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

smuige kirjoitti:
1) OFF, valot ja sytytys poissa
2) ON, valot ja sytytys päällä
3) ON, valot ja sytytys päällä

Tota kytkentää olinkin jo aikaisemmin miettinyt.
Parempi ja loogisempi olisi jos kakkosasennossa palaisi vain parkkivalo ja takavalo (ja muut kuten töötti ja jarruvalot) ja sytkä olisi päällä.
Noita kytkentöjä on ollut jopa jo 70-luvulla. Kun toin '75 shovelin maahan (alun perin eurooppaan jo reksiteröity), siinä oli aina myös valot päällä, kun virtakin oli päällä. Tavailin shovelin kytkentäkaavioita ja toisissa kaavioissa oli tuo yhdistyslenkki ja toisista puuttui. Kun vaihdoin virtalukon, muutin kytkennän samalla niin, että valot ovat päällä vasta tuossa viimeisessä asennossa. Eli jätin vain yhden turhan napoja yhdistävän piuhalla tehdyn siltauksen pois virtalukosta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin