APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja smuige »

Kyselin tuolla MMAF sivulla asiasta ja Teemu siellä vastasikin.
Smuige kirjoitti:Tälläinen kysymys tuolta H-DCF foorumilta tiivistettynä.

Buell 2005, alunperin ei katalysaattoria.
Onko se mahdollista saada muutoskatsastettua turbolle?
Ilmeisesti mennään Euro-2 normien mukaan.

Jos tuota lähtee turbottamaan, niin pitääkö:
a) lisätä katalysaattori? (Vaikka alunperin ei ole ollut. Onko katalysaattori pakollinen Euro-2 normistossa?)
b) turbosarja pitää olla valmistajan tyyppihyväksymä tuohon Buell malliin?
c) pakoputkisto e-tyyppihyväksytty? (ilmeisesti kyllä)
d) muuta?
ja vastaus tuli
Tuusulan T-Bone kirjoitti:Kattia ei sinänsä vaadita missään normistossa. Kuitenkin EURO 2-tasosta alkaen päästörajat ovat niin tiukkoja, että käytännössä kaikissa EURO 2-pyörissä on jo katti.

Jos on niin, että 2005 Buellissa ei ole alunpitäenkään kattia, niin ainoastaan vaimentimen pitää olla e-hyväksytty kyseiseen Buelliin. Lisäksi pitää toimittaa päästötodistus turbotetusta koneesta. Ellei sellaista saa turbosarjan valmistajalta, se pitää hankkia muualta. Ekokat noita Suomessa on pienessä mittakaavassa värkännyt.

Direktiivin mukainen päästömittaus on hankala juttu siksi, että jokainen ajo maksaa, mutta takeita päästörajojen alittumisesta ei ole. Niinpä homma toimiikin siten, että ajetaan yksi veto, tsekataan tulokset, säädetään, ajetaan toinen veto, tsekataan tulokset jne. Jokainen kierros maksaa ja aiheuttaa duunia.

EURO 2 on kuitenkin helpompi nakki kuin EURO 3. EURO 3-tason tiukkuutta kuvastaa hyvin se, että esimerkiksi S&S:n 113 cid evoluutiokonetta saa myös EURO 3-hyväksyttynä. Tehoa hyväksytyssä versiossa on öpaut 65 heppaa, kun hyväksymättömässä on liki tuplaten...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
juba
Viestit: 140
Liittynyt: 17:43 13.06.2007.
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja juba »

No nyt älähti katsastajat uudesta laista:

Mopojen tuunaajat ohjaavat ministeriötä?

Autokatsastajat AK:n mukaan uuden moottoripyöräasetuksen valmistelussa on kuunneltu enemmän moottoripyöräharrastajia kuin asiantuntijoita.Autokatsastajat AK uskoo, että uusi asetus mopojen ja moottoripyörien rakenteen muuttamisesta voi vaarantaa liikenneturvallisuuden. Liikenne- ja viestintäministeriön asetusmuutoksen jälkeen esimerkiksi runkoa voi muuttaa jälkikäteen, jolloin ominaisuudet eivät vastaa enää tehtaan lujuusvaatimuksia.
Esimerkiksi jousituksen madaltaminen, tai peräti jousen korvaaminen kokonaan kiinteällä rakenteella, on riskialtista ja vaarantaa yleistä liikenneturvallisuutta.

Autokatsastajat AK:n puheenjohtaja Tuomo Vikstedt myös epäilee, löytyykö Suomesta hyväksyttyjä asiantuntijoita, jotka tarkastavat muutokset. Vikstedtin mielestä ministeriössä on kuunneltu enemmän moottoripyöräharrastajia kuin asiantuntijoita.

Vilkkusääntö ohi EU:n linjan

Katsastuksen tuki ja valvonta -yksikön päällikkö Sami Peuranen Liikenteen turvallisuusvirastosta puolestaan sanoo, että muutokset lainsäädännössä ovat pääosin EU-direktiivien mukaisia. Näin esimerkiksi koko ajoneuvon pituus saa olla korkeintaan neljä metriä, kun ennen moottoripyörissä rajana oli kahden metrin akseliväli.

-Muutokset olivat tarpeen, koska aiemmat säädökset eivät sallineet sellaisia ratkaisuja, jotka olivat jo arkipäivää myös tehdasvalmisteisissa ajoneuvoissa, Peuranen sanoo.

Aivan kaikessa Suomi ei noudata EU:n linjaa. Esimerkiksi moottoripyörän takavalon ei ole pakko olla keskellä ja vilkut saa sijoittaa varsin alas, millä voi olla vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

Peuranen myöntää, ettei moottoripyörien rakennemuutoksia arvioivia asiantuntijoita vielä ole.

-Hyväksytty asiantuntija on uusi keksintö ja kevään myötä kiinnostuneita tahoja varmaankin alkaa löytyä. Tilannehan on ollut sama ennenkin ja esimerkiksi pakokaasumittaukset on tehty Ruotsissa.

Autokatsastajat AK on katsastusalan työntekijäjärjestö, johon kuuluu yli 700 jäsentä.


Linkki juttuun
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Toi on aika metkaa ottaen huomioon että katsastajat ovat istuneet samassa pöydässä ministeriön, SMOTOn, MMAF:n ja muutaman muun kanssa kun tota lakia on sorvattu. Eikä silloin löytynyt mitään huomautettavaa :lol: ...
Avatar
tptop
Viestit: 70
Liittynyt: 09:43 06.05.2004.
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja tptop »

Periaaatteessa ajateltuna pitäisikin ohjata ministeriötä. Moottoripyöriä kilvissä kait 200 000 kpl, mopoista en osaa sanoa ? yhteensä huomattavasti enemmän kuin järjestäytyneitä katsastusmiehiä, joita on artikkelin mukaan 700.

Löytyykö tästä vastauskin ? Kun kaksipyöräisiä ei (vielä) katsasteta.

Taas katsastusbisnestä ajateltuna mitä enemmän muutellaan, sahataan ja sorvataan sitä enemmän olisi katsastettavaa (työtä,tuloja) eli tarinan mukaan haluavat vähentää omaa työtään -> tämä on taas minun mielestäni outoa ?

Vai onko tämä katsastus homma sittenkään avointa Suomessa ?
Avatar
Häjy
Viestit: 86
Liittynyt: 20:21 15.04.2005.
Paikkakunta: Härmä

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Häjy »

Kyllä se vaan niin on, että jos näitä jätkiä ei paneta, niin niitä paskattaa... :evil: :evil: :evil:
Eikö näitä katsastajia ollut kovasti sorvaamassa ko. pykäliä, eikä onnettomat saaneet suutansa silloin auki??? Ja turha on ainakin väittää, etteikö juuri kyseiset herrat olisi muutettaviksi vaadituista pykälistä kuulleet. Kyllä nyt näytti Vikstedt & co. totaalisesti oman tyhmyytensä...
In garage: Fat´n Old Purple Lady Panhead -48 chopper
Ugly Ironhead -69, reincarnating to oldschool bobber
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Kysymys voi olla niinkin pienestä kuin siitä oliko Autokatsastajat AK kutsuttu työryhmään liittona, vai oliko siellä mukana vain joitakin katsastusmiehiä.
Tuossa liiton lausumassa haisee voimaakkaasti tämä "hyi happamia sano kettu pihlajanmarjoja" -henki. Tekstin on selvästi kirjoittanut joku liiton voimamies, joka sydämensä pohjasta inhoaa moottoripyöriä.
Luulen ma.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
JiiVee
Viestit: 2302
Liittynyt: 10:16 07.10.2003.
Paikkakunta: Paimala
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Vallu kirjoitti:...oliko Autokatsastajat AK kutsuttu työryhmään liittona, vai oliko siellä mukana vain joitakin katsastusmiehiä...
Katsastustoimipaikkojen edustajat, eli Tuomo-setä on taittu ohittaa...
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
affe
Viestit: 1683
Liittynyt: 14:32 17.04.2002.
Paikkakunta: Ruutana
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja affe »

Aamulehti asiaa lyhyesti uutisoikin, mitenkä mahtaa maan muut tiedotusväineet kansaa pelotella?

Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
Avatar
pete1268
Viestit: 54
Liittynyt: 13:06 24.01.2009.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja pete1268 »

Morjens. Lienee AKE tyytynyt kohtaloonsa. Posti toi eilen -51 FL:n rek.otteen muutos aikaisempaan on
Jarrut aik. N nyt ei mainintaa jarruista.
korirakenne aik. avo nyt ei mainintaa.
Ja se paras asia akseliväli aik. 159cm ja nyt ajoneuvon kokonaispituus ei mainintaa.
eli voinko laittaa esim. +16 keulan ja todeta jäätelöautolla että tämmönen tää on aina ollu. :lol:
Miksi keinua jousilla, kun voi ajaa jäykällä!
Avatar
JuicyFruit
Viestit: 250
Liittynyt: 23:33 20.03.2005.
Paikkakunta: Ulkopuoli

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja JuicyFruit »

affe kirjoitti:Aamulehti asiaa lyhyesti uutisoikin, mitenkä mahtaa maan muut tiedotusväineet kansaa pelotella?
Toista tietoa julkistettiin eilen illalla Mmaf:n ja Smoto:n tiedotteessa. Löytyy mmaf.fi:n etusivulta.

"Väärät väittämät hämmentävät katsastuksen asiakaskuntaa, joka nyt joutuu kyseenalaistamaan katsastajien asiantuntemuksen."

_
The bigger, the better.
Tossu
Viestit: 212
Liittynyt: 12:25 28.03.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja Tossu »

MMAFin vastine, asiallista tekstiä! (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topi ... 88#msg5988" onclick="window.open(this.href);return false;)

-----------------------
Mediassa julkaistiin 26.1.2010 STT:n välittämä uutinen, jossa katsastusalan työntekijäjärjestö Autokatsastajat AK puuttuu moottoripyörien rakennemuutoksiin. AK esittää rajuja, virheellisiä väittämiä asiaa koskevasta ja 1.1.2010 voimaan tulleesta lakipaketista. Moottoripyörien runkomuutokset sekä useat muut muutokset ovat olleet sallittuja jo vuodesta 1992. Jousituksen muutosten vaarallisuudesta AK tuskin pystyy tukemaan minkäänlaisin tutkimustiedoin tai faktoin.

Väärät väittämät hämmentävät katsastuksen asiakaskuntaa, joka nyt joutuu kyseenalaistamaan katsastajien asiantuntemuksen. Asetusmuutoksen pohjana on sekä tutkimustieto että ne pitkän ajan käytännön kokemukset ja tilastot, joita on saatu vuodesta 1992 lähtien. Seuraavassa Muunneltujen moottoripyörien yhdistys, Modified Motorcycle Association of Finland ry, esittää useita aihetta koskevia tosiseikkoja. Yhdistys edustaa sekä alan harrastajia että ammatinharjoittajia ja se on toiminut vuodesta 1998.

Autokatsastajat ilmaisee tiedotteessaan huolestuneisuutensa moottoripyörien ja mopojen rakenteen muuttamista koskevan lainsäädännön uudistuksesta. Tiedotteen mukaan uusi asetus sallii riskialttiita muutoksia moottoripyöriin ja vaarantaa näin ollen yleistä liikenneturvallisuutta "huomattavasti". Koska tiedotteessa peräänkuulutetaan asiantuntijuutta lainvalmisteluun, on lainvalmisteluun tiiviisti osallistuneen harrastajajärjestön näkökulmasta välttämätöntä esittää eräitä huomautuksia tiedotteen sisällöstä.

Moottoripyörien ja autojen rakentelu on suosittu harrastus niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Sillä on monia yhteiskunnallisesti hyödyllisiä kulttuurisia, sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia. Harrastuksen rajoittamiselle voidaan puolestaan ajatella vain kahdentyyppisiä perusteita: yhtäältä rakennettujen ajoneuvojen on oltava riittävän turvallisia liikennekäyttöä silmällä pitäen, toisaalta rakennetut ajoneuvot eivät saa aiheuttaa ympäristön kokonaisuuden kannalta haitallisia vaikutuksia.

Moottoripyörien liikenneturvallisuutta koskevaa kansainvälistä ja kotimaista tutkimustietoa on saatavilla runsaasti. Tutkimustiedon pohjalta voidaan kiistattomasti vetää johtopäätös, jonka mukaan rakenteeltaan merkittävästi muutetut moottoripyörät ovat osallisina onnettomuuksiin erittäin harvoin. Ylipäätään moottoripyörän teknisten ominaisuuksien merkitys onnettomuuksissa on häviävän pieni. Moottoripyörien ympäristökuormitus suhteessa tieliikenteen kokonaispäästöihin mitataan puolestaan päästölajista riippumatta promilleissa, korkeintaan muutamassa prosentissa.

Moottoripyörien runkojen muutokset ovat olleet ilman etukäteen katsastustoimipaikalta haettua lupaa sallittuja jo vuodesta 1992. Uusi asetus ei tuonut muutosta oikeustilaan. Moottoripyörien runkomuutoksia on tehty ja lainmukaisesti katsastettu viimeisten parinkymmenen vuoden aikana Suomessa tuhansia. Tutkituissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa yhdessäkään tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut syy ei ole ollut muutettu runko.

Moottoripyörässä on ollut sallittua käyttää takarenkaana henkilöautonrengasta niin ikään vuodesta 1992. Myös erityyppisiä jousituksen muutoksia on sallittu Suomessa jo kauan ennen uuden asetuksen voimaantuloa. Taka-akselin muuttaminen jousittamattomaksi sallittiin erikseen jo vuoden 2007 alussa. Uusi laki ei tuonut muutosta myöskään näihin tiedotteessa mainittuihin seikkoihin. Vastaavasti myös näiden seikkojen kohdalla pätee yllä lausuttu johtopäätös onnettomuuksia koskevasta tutkimustiedosta.

Moottoripyörien muutosten vaatimustenmukaisuus tarkastetaan myös uuden lain mukaan pääsääntöisesti muutoskatsastuksessa katsastustoimipaikalla; vain eräissä laissa erikseen määritellyissä muutoksissa katsastuksen hyväksyminen edellyttää laissa määritellyn hyväksytyn asiantuntijan todistusta. Tämä merkitsee, että katsastustoimipaikoilla on paitsi toimivalta, myös lakisääteinen velvollisuus muutoskatsastaa rakenteeltaan muutettuja moottoripyöriä.

Uuden asetuksen sisältö perustuu suurelta osin Ajoneuvohallintokeskuksen johtaman työryhmän loppuraporttiin vuodelta 2008. Työryhmässä olivat harrastajajärjestöjen ohella edustettuina myös katsastusala ja ajoneuvojen testaamiseen erikoistuneita tutkimuslaitoksia. Raportin sisältö perustuu monipuoliseen tutkimustietoon erilaisten muutosten vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja ympäristöön sekä kansainväliseen vertailuun moottoripyörien rakenteen muuttamista koskevasta lainsäädännöstä eri valtioissa. Raporttiin ei kirjattu eriäviä mielipiteitä. Sen valmistumisen jälkeen liikenne- ja viestintäministeriö pyysi lausuntoja raportista sellaisenaan eri sidosryhmiltä, mukaan lukien katsastusala. Ennen uusien lakien hyväksymistä myös itse säädösehdotukset kävivät vielä kertaalleen lausuntokierroksella sidosryhmillä.

Autokatsastajat AK:n mukaan lainvalmistelussa ei ole kuultu asiantuntijoita riittävällä tavalla, vaan harrastajapiirin on annettu vaikuttaa asiaan muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta heikentäen. Ottaen huomioon uuden lain valmisteluhistorian, väite vaikuttaa varsin oudolta. Kansalaisyhteiskunnan perustaviin rakenteisiin kuuluu kiistatta laajapohjainen keskustelu lainsäädäntöhankkeista eri sidosryhmien kesken. Tämän hyvän lainvalmistelun periaatteen huomioon ottamisessa liikenne- ja viestintäministeriön voidaan esittää onnistuneen jopa liioitellun hyvin, päinvastoin kuin Autokatsastajat AK tiedotteessaan väittää. Uuden asetuksen valmistelun myötä kansalaisyhteiskunnan periaatteet otettiin moottoripyörien rakenteen muuntelua koskevassa lainvalmistelussa tiettävästi ensimmäistä kertaa vakavasti.

Laajasta lainvalmisteluaineistosta käy myös kiistatta ilmi, että uusi asetus perustuu sisältönsä puolesta erittäin monipuoliseen teoreettiseen ja kokemusperäiseen tutkimustietoon sekä teknisten kysymysten että lainsäädännöllisten toteutusten osalta. Vaikka eräitä yhteiskunnan kannalta perusteettomia rajoituksia uuteenkin lakiin vielä jäi, voidaan kokonaisuutta perustellusti luonnehtia onnistuneeksi.

Autokatsastajat AK:n tiedotteen sisältöä silmällä pitäen on ehkä perusteltua kysyä, millaisella asiantuntemuksella katsastustoimintaa Suomessa hoidetaan. Yhdistyksemme jäsenet ovat katsastustoimipaikoille maksavia asiakkaita, joilla on oikeus odottaa asiantuntevaa ja asenteeltaan neutraalia palvelua myös rakennettujen ajoneuvojensa muutoskatsastuksissa.

Santtu Ahonen
Puheenjohtaja
Modified Motorcycle Association of Finland ry

Jari Oksanen
Puheenjohtaja
Suomen Motoristit ry
-----------------------
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

pete1268 kirjoitti:Morjens. Lienee AKE tyytynyt kohtaloonsa. Posti toi eilen -51 FL:n rek.otteen muutos aikaisempaan on
Jarrut aik. N nyt ei mainintaa jarruista.
korirakenne aik. avo nyt ei mainintaa.
Ja se paras asia akseliväli aik. 159cm ja nyt ajoneuvon kokonaispituus ei mainintaa.
eli voinko laittaa esim. +16 keulan ja todeta jäätelöautolla että tämmönen tää on aina ollu. :lol:
Onkohan missään maailmassa toista maata missä ajoneuvojen papereista löytyy ihan mitä sattuu tietoo,,,jokaisel on erilaiset,,,sit vielä korjaillaa paskoja asetuksia paskemmilla asetuksilla ja ollaa taas kuutamol koko saatanan konkkaronkka,,,sääntelijöitä myören
-Panheads MC-
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja smuige »

rampo63 kirjoitti:
pete1268 kirjoitti:Morjens. Lienee AKE tyytynyt kohtaloonsa. Posti toi eilen -51 FL:n rek.otteen muutos aikaisempaan on
Jarrut aik. N nyt ei mainintaa jarruista.
korirakenne aik. avo nyt ei mainintaa.
Ja se paras asia akseliväli aik. 159cm ja nyt ajoneuvon kokonaispituus ei mainintaa.
eli voinko laittaa esim. +16 keulan ja todeta jäätelöautolla että tämmönen tää on aina ollu. :lol:
Onkohan missään maailmassa toista maata missä ajoneuvojen papereista löytyy ihan mitä sattuu tietoo,,,jokaisel on erilaiset,,,sit vielä korjaillaa paskoja asetuksia paskemmilla asetuksilla ja ollaa taas kuutamol koko saatanan konkkaronkka,,,sääntelijöitä myören
pete1268 ei varmasti voi tehdä ihan mitä vaan muutoskatsastamatta, sillä ne tiedot pitäisi näkyä TraFi (ex-AKE) tiedostoissa. Ja myös polliisisedän tietokoneella.
Parempi tietysti olisi jos nuo muutokset näkyisivät itselläkin rekisteriotteessa. Eikä niin, että joissain on ja joissain ei.

Täällä Sveitsissä rekisteriotteessa näkyy kaikki muutokset, siis vakiosta muutetut, kuten teräspunosjarruletkut, erilainen stonga, renkaiden ja vanteiden koko - ei pelkkä halkaisia. Ja kaikki muutokset pitää katsastaa ja niistä on oltava valmistajan paperi, josta ilmenee osan sopivuus kyseiseen laitteeseen. Erityisesti täällä ollaan kiinnostuneita jarruista, vanteista ja pakoputkista (pitää löytyä oikeat, mallisarjaan kuuluvat numerot) ja katsastus joka toinen vuosi.

Kyllä Suomessa asiat on oikein hyvällä mallilla rakentelun kannalta.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
pete1268
Viestit: 54
Liittynyt: 13:06 24.01.2009.
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja pete1268 »

Moi. Kysymys nyt kuuluu? Menenkö katsastuskonttorille uusi ja vanha rekisteriote matkassa ja pyydän korjausta otteeseen vai ajelenko tulevan suven uudella otteella ja sanon jäätelöautolla kivoille sedille että tämmöisen ake lähetti. Silloinhan kaikki vastuu siirtyy akelle luulen mä.
Miksi keinua jousilla, kun voi ajaa jäykällä!
vehvis
Viestit: 47
Liittynyt: 11:59 06.04.2009.
Paikkakunta: Turku

Re: APU 2 "Uusi Chopperlaki"

Viesti Kirjoittaja vehvis »

demokratiassahan homma menee siten, että sillä ei oo mitään väliä kuka on oikeassa tai kenellä on parhaat perustelut. voiton vie se, jolle on annettu valta kävellä muiden yli. ei ehkä teoriassa, mutta käytännössä :)

eli jos on jotain epäselvyyksiä, niin vika ja vastuu on yksilön. suomessakin saa otteeseen muutoskatsastuksen yhteydessä listan vaihdetuista osista jne. ei tule automaattisesti, mutta pyytämällä. sitten voi olla helpompi tien varressa osoitella osia kun täsmää papereihin. olettaen että vielä täsmää...
Vastaa Viestiin