MMAFin vastine, asiallista tekstiä! (
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topi ... 88#msg5988" onclick="window.open(this.href);return false;)
-----------------------
Mediassa julkaistiin 26.1.2010 STT:n välittämä uutinen, jossa katsastusalan työntekijäjärjestö Autokatsastajat AK puuttuu moottoripyörien rakennemuutoksiin. AK esittää rajuja, virheellisiä väittämiä asiaa koskevasta ja 1.1.2010 voimaan tulleesta lakipaketista. Moottoripyörien runkomuutokset sekä useat muut muutokset ovat olleet sallittuja jo vuodesta 1992. Jousituksen muutosten vaarallisuudesta AK tuskin pystyy tukemaan minkäänlaisin tutkimustiedoin tai faktoin.
Väärät väittämät hämmentävät katsastuksen asiakaskuntaa, joka nyt joutuu kyseenalaistamaan katsastajien asiantuntemuksen. Asetusmuutoksen pohjana on sekä tutkimustieto että ne pitkän ajan käytännön kokemukset ja tilastot, joita on saatu vuodesta 1992 lähtien. Seuraavassa Muunneltujen moottoripyörien yhdistys, Modified Motorcycle Association of Finland ry, esittää useita aihetta koskevia tosiseikkoja. Yhdistys edustaa sekä alan harrastajia että ammatinharjoittajia ja se on toiminut vuodesta 1998.
Autokatsastajat ilmaisee tiedotteessaan huolestuneisuutensa moottoripyörien ja mopojen rakenteen muuttamista koskevan lainsäädännön uudistuksesta. Tiedotteen mukaan uusi asetus sallii riskialttiita muutoksia moottoripyöriin ja vaarantaa näin ollen yleistä liikenneturvallisuutta "huomattavasti". Koska tiedotteessa peräänkuulutetaan asiantuntijuutta lainvalmisteluun, on lainvalmisteluun tiiviisti osallistuneen harrastajajärjestön näkökulmasta välttämätöntä esittää eräitä huomautuksia tiedotteen sisällöstä.
Moottoripyörien ja autojen rakentelu on suosittu harrastus niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Sillä on monia yhteiskunnallisesti hyödyllisiä kulttuurisia, sosiaalisia ja taloudellisia vaikutuksia. Harrastuksen rajoittamiselle voidaan puolestaan ajatella vain kahdentyyppisiä perusteita: yhtäältä rakennettujen ajoneuvojen on oltava riittävän turvallisia liikennekäyttöä silmällä pitäen, toisaalta rakennetut ajoneuvot eivät saa aiheuttaa ympäristön kokonaisuuden kannalta haitallisia vaikutuksia.
Moottoripyörien liikenneturvallisuutta koskevaa kansainvälistä ja kotimaista tutkimustietoa on saatavilla runsaasti. Tutkimustiedon pohjalta voidaan kiistattomasti vetää johtopäätös, jonka mukaan rakenteeltaan merkittävästi muutetut moottoripyörät ovat osallisina onnettomuuksiin erittäin harvoin. Ylipäätään moottoripyörän teknisten ominaisuuksien merkitys onnettomuuksissa on häviävän pieni. Moottoripyörien ympäristökuormitus suhteessa tieliikenteen kokonaispäästöihin mitataan puolestaan päästölajista riippumatta promilleissa, korkeintaan muutamassa prosentissa.
Moottoripyörien runkojen muutokset ovat olleet ilman etukäteen katsastustoimipaikalta haettua lupaa sallittuja jo vuodesta 1992. Uusi asetus ei tuonut muutosta oikeustilaan. Moottoripyörien runkomuutoksia on tehty ja lainmukaisesti katsastettu viimeisten parinkymmenen vuoden aikana Suomessa tuhansia. Tutkituissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa yhdessäkään tapauksessa onnettomuuden aiheuttanut syy ei ole ollut muutettu runko.
Moottoripyörässä on ollut sallittua käyttää takarenkaana henkilöautonrengasta niin ikään vuodesta 1992. Myös erityyppisiä jousituksen muutoksia on sallittu Suomessa jo kauan ennen uuden asetuksen voimaantuloa. Taka-akselin muuttaminen jousittamattomaksi sallittiin erikseen jo vuoden 2007 alussa. Uusi laki ei tuonut muutosta myöskään näihin tiedotteessa mainittuihin seikkoihin. Vastaavasti myös näiden seikkojen kohdalla pätee yllä lausuttu johtopäätös onnettomuuksia koskevasta tutkimustiedosta.
Moottoripyörien muutosten vaatimustenmukaisuus tarkastetaan myös uuden lain mukaan pääsääntöisesti muutoskatsastuksessa katsastustoimipaikalla; vain eräissä laissa erikseen määritellyissä muutoksissa katsastuksen hyväksyminen edellyttää laissa määritellyn hyväksytyn asiantuntijan todistusta. Tämä merkitsee, että katsastustoimipaikoilla on paitsi toimivalta, myös lakisääteinen velvollisuus muutoskatsastaa rakenteeltaan muutettuja moottoripyöriä.
Uuden asetuksen sisältö perustuu suurelta osin Ajoneuvohallintokeskuksen johtaman työryhmän loppuraporttiin vuodelta 2008. Työryhmässä olivat harrastajajärjestöjen ohella edustettuina myös katsastusala ja ajoneuvojen testaamiseen erikoistuneita tutkimuslaitoksia. Raportin sisältö perustuu monipuoliseen tutkimustietoon erilaisten muutosten vaikutuksista liikenneturvallisuuteen ja ympäristöön sekä kansainväliseen vertailuun moottoripyörien rakenteen muuttamista koskevasta lainsäädännöstä eri valtioissa. Raporttiin ei kirjattu eriäviä mielipiteitä. Sen valmistumisen jälkeen liikenne- ja viestintäministeriö pyysi lausuntoja raportista sellaisenaan eri sidosryhmiltä, mukaan lukien katsastusala. Ennen uusien lakien hyväksymistä myös itse säädösehdotukset kävivät vielä kertaalleen lausuntokierroksella sidosryhmillä.
Autokatsastajat AK:n mukaan lainvalmistelussa ei ole kuultu asiantuntijoita riittävällä tavalla, vaan harrastajapiirin on annettu vaikuttaa asiaan muiden tiellä liikkuvien turvallisuutta heikentäen. Ottaen huomioon uuden lain valmisteluhistorian, väite vaikuttaa varsin oudolta. Kansalaisyhteiskunnan perustaviin rakenteisiin kuuluu kiistatta laajapohjainen keskustelu lainsäädäntöhankkeista eri sidosryhmien kesken. Tämän hyvän lainvalmistelun periaatteen huomioon ottamisessa liikenne- ja viestintäministeriön voidaan esittää onnistuneen jopa liioitellun hyvin, päinvastoin kuin Autokatsastajat AK tiedotteessaan väittää. Uuden asetuksen valmistelun myötä kansalaisyhteiskunnan periaatteet otettiin moottoripyörien rakenteen muuntelua koskevassa lainvalmistelussa tiettävästi ensimmäistä kertaa vakavasti.
Laajasta lainvalmisteluaineistosta käy myös kiistatta ilmi, että uusi asetus perustuu sisältönsä puolesta erittäin monipuoliseen teoreettiseen ja kokemusperäiseen tutkimustietoon sekä teknisten kysymysten että lainsäädännöllisten toteutusten osalta. Vaikka eräitä yhteiskunnan kannalta perusteettomia rajoituksia uuteenkin lakiin vielä jäi, voidaan kokonaisuutta perustellusti luonnehtia onnistuneeksi.
Autokatsastajat AK:n tiedotteen sisältöä silmällä pitäen on ehkä perusteltua kysyä, millaisella asiantuntemuksella katsastustoimintaa Suomessa hoidetaan. Yhdistyksemme jäsenet ovat katsastustoimipaikoille maksavia asiakkaita, joilla on oikeus odottaa asiantuntevaa ja asenteeltaan neutraalia palvelua myös rakennettujen ajoneuvojensa muutoskatsastuksissa.
Santtu Ahonen
Puheenjohtaja
Modified Motorcycle Association of Finland ry
Jari Oksanen
Puheenjohtaja
Suomen Motoristit ry
-----------------------