Jouston pituus

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Das Fette Sau
Viestit: 236
Liittynyt: 18:40 07.01.2009.
Viesti:

Jouston pituus

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

Viiden pisteen kysymys: Kuinka paljon Softailin (00->) takaiskarin pituus muuttuu kun jousi pohjaa verrattuna siihen pituuteen, joka sillä on ilman kuormaa?

Kyselen siksi, että olen vääntämässä uutta takalokaria, jossa on sivusta katsottuna alkupäässä sellainen piikki. Siinä asennossa ja korkeudessa, johon olen sitä sovitellut, rengas ei ota lokariin kiinni, vaikka iskarit ottaa irti ja takahaarukan laskee rungossa olevaa kumityynyä vasten, mutta se piikki menee aika lähelle hihnasuojaa... ts. jos töyssyssä takahaarukka pamahtaa kovempaa sitä kumityynyä vasten ja se painuu vähääkään kasaan, niin hihnasuoja osuu siihen piikkiin. Tässä siis elättelen toiveita, että iskari pohjaisi ennen kuin takahaarukka osuu siihen kumityynyyn, koska lokari miellyttää nyt silmää enkä haluaisi leikellä sitä enää.

Joskus kaverin kyykystä testattiin ettei rengas ota penkin alle vedettyyn pakoputkeen kiinni vetämällä iskari pohjaan takahaarukasta rungon yli vedetyllä liinalla, mutta tuossa Softiksessa kun ei ole renkaan päällä runkoa jota vasten vetää... Onko joku siis viritellyt jonkun patentin jolla tuota voisi testata ihan "experimentaalisesti"?

Kiitos paljon ratkaisevista vihjeistä jo etukäteen!
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
Mr.Hyde
Viestit: 105
Liittynyt: 08:37 02.10.2006.

Re: Jouston pituus

Viesti Kirjoittaja Mr.Hyde »

Sitä vartenhan ne pohjaanlyöntikumit siellä on että ne ottaa kiinni ENNEN kuin iskari pohjaa. Voi rikkoa iskarin nääs jos se pääsee ottamaan lujaa pohjaan.
JJA
Viestit: 180
Liittynyt: 12:17 08.04.2007.
Paikkakunta: Länsirannikko
Viesti:

Re: Jouston pituus

Viesti Kirjoittaja JJA »

Jos nyt haluaa tehdä homman hyvin niin ehkä näin. Ota jouset irti sieltä etupäästä (säätöpää jos madalluspalat) ja nosta rengas pohjaanlyöntikumeja vasten. Tähän sitten vielä noin 5 -10 mm palat renkaan ja lokarin väliin jos loksun haluaa "iholle". Renkaalla kun on kovissa vauhdeissa hieman tapana nousta keskeltä, niin ei ota heti kiinni. Sitten tietysti pultin kannat, valon suojaputket huomioiden. Luulen että tuo pohjaanlyötikumi on nimen omaan juuri se joka ottaa ensin kiinni (jopa vielä nopeammin madalluspaloilla). Jos iskari löisi ennen pohjaan esim. kahtapäällä ( mitä se softaililla jopa voi tehdä) se voi pettää jostain.
FL -53
Das Fette Sau
Viestit: 236
Liittynyt: 18:40 07.01.2009.
Viesti:

Re: Jouston pituus

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

No joo, tarkemmin ajateltuna nii se taitaa olla... :oops: Siis että aikamoiselle rasitukselle joutuis se iskari jos se pohjais rajusti. Mie kerkisin ihekseni sottailla, että iskarista loppuu jousto ennen kun haarukka osuu siihen kumiin, jos ei ihan matalaks laita... Vaan nytpä tietää tämänkin. Pitänee sitten varalta vielä vähän pienentää sitä piikkiä niin eipähän iske vahingossakaan hihnasuojaan ja aiheuta arrrrrrrmotonta vitutusta :twisted:
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
JJA
Viestit: 180
Liittynyt: 12:17 08.04.2007.
Paikkakunta: Länsirannikko
Viesti:

Re: Jouston pituus

Viesti Kirjoittaja JJA »

Tietenkin, voithan lisätä tavaraa pohjaanlyöntikumeihin. Kumia tai takahäkkiin mikkiliimaa. Meinaan jos kaikki on nyt kohillaan ja on milleistä kiinni.
FL -53
Das Fette Sau
Viestit: 236
Liittynyt: 18:40 07.01.2009.
Viesti:

Re: Jouston pituus

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

Ei muuten yhtään paskempi idea... :idea: Täytyypä tutkia asiaa tarkemmin!
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
Vastaa Viestiin