TuomoR kirjoitti: Tämän mukaan DOT on hyväsytty
Lainaus ko. sivulta, kyllähän tuo aikalailla selvästi siellä on sanottu:
Tyyppihyväksyntä
Kypärän on oltava tyyppihyväksytty, joko
1. ECE-säännön n:o 22 mukaan
ECE-hyväksymismerkintä kypärässä on iso E-kirjain ympyrän sisällä.
2. Tai amerikkalaisen standardin
FMVSS 218 mukaan
Amerikkalaisen standardin merkintä on isot DOT-kirjaimet.
Muut hyväksynnät, esimerkiksi JIS tai Snell, eivät ole Suomessa tieliikennekäyttöön hyväksyttyjä
Asia oli ainakin minulle uusi, koska en ollut tällä päätäni vaivanut. Kaikki kypäräni kun olen ostanut tunnetuista suomalaisista liikkeistä enkä ole yhdenkään merkintöjä edes vilkaissut, ole vaan luottanut kauppiaaseen.
Ehkäpä tämä on yksi askel avoimempaan hyväksyntäpolitiikkaan. Itse ostin '91 talvella Jenkeistä silloin puolivuotialle tyttärelleni autoon turvaistuimen. Käytimme sitä vuokra-autossa sielä reissaillessamme. Tykästyin istuimeen, sen kokoon, mukavuuteen ja helppokäyttöisyyteen niin, että ostin ison kassin ja toin penkin Suomeen, vaikka siinä ei taatusti ollut mitään E-hyväksyntää. Otin "riskin" koska päättelin amerikkalisen korvausyhteyskunnan pitäneen huolta siitä, että siellä ei uskalleta välttämättä myydä romua turvatarkoituksiin. Hyvin penkki kesti myöhemmin toisenkin tyttäreni käytön jä vähän tutuillekin lainauksia. Kolareita sen ei onneksi tarvinnut kestää kertaakaan. Moni penkkiä käyttänyt tai sen nähnyt ihmetteli, että miksei näin helppokäyttöisiä istuimia myydä Suomessa ...