Kytkin luistaa
Kytkin luistaa
Vitosella ylämäkeen tuntuu kytkin luistavan. Ajattelin vaihtaa uudet kytkinlevyt ja hioa peltiläpykät epäkesko koneella vaikka 24 karkeuksisella paperilla. Onko kokemuksia mitkä levyt on hyvät? Pyörähän on early -84 fxrs (eli samat levyt kun shoveleissa). Pikkusen on piristetty ei paljoa (kaasari vaihdettu). Kiirehän on hirveä kun on tuo ajokausi jo alkanut
Re: Kytkin luistaa
Barnett on toiminut hyvin mallista riippumatta. Asennuksessa on huomioitava liotus enskaöljyssä, jos on märkä kytkin. Ohje tulee mukana.
Eihän kytkin kanna? Voisi koettaa säätää ensin, jos vaikka pääsisi vähemmällä.
Eihän kytkin kanna? Voisi koettaa säätää ensin, jos vaikka pääsisi vähemmällä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kytkin luistaa
Kyllä välys tuntui kasatessa täytyy vielä tarkastaa on ollut ajossa vasta 1000km. Piikkisian ja jouset vaihdoin uusiin, mutta levyt näyttivät ok:lta joten kasasin vanhoilla. No onhan ne viruneet merivedessä vuoden ja jäätyneetkin joten jotain vauriota on voinut syntyä.
Jätin tuohon alkuperäisen ketjunöljyämis systeemin voihan olla että enskakopassa on liikaa oljyä täytyy tutkia.
Jätin tuohon alkuperäisen ketjunöljyämis systeemin voihan olla että enskakopassa on liikaa oljyä täytyy tutkia.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Kytkin luistaa
Onko öljy sopivaa ja jousipaine oikea?Joskus käytin huonosti pitävässä kytkimessä viittä heavy duty jousta ja viittä tavallista.
Re: Kytkin luistaa
Tässä vielä muistin virkistykseksi 4-lovisen kytkimen säätöohje:
KYTKIMEN SÄÄTÖ
"Piikkisiallinen" kytkin, 3 ruuvia, 5 ruuvia taikka 10 ruuvia, säätö menee samalla tavalla.
- Löysää vaijeria niin, ettei se varmasti kanna.
- Ensiövetokopasta "Derby-cover" eli takimmainen iso luukku auki, sen alta pääsee käsiksi kytkimen säätöön.
- Löysätään keskellä oleva lukitusmutteri sekä kytkinpuikon säätöruuvi.
- Säädetään kytkinjousten esijännitys. Jousilevyn (levy mistä piikkisian ruuvit tulevat läpi) ulkopinnasta uloimman kytkimen levyn (terästä) ulkopintaan työntömitalla mitattuna 1-1/32" eli 26.2mm. Säätö suoraksi. Kokeile pyörittämällä kytkintä.
- Ruuvataan kytkinpuikon säätöruuvi keskeltä kiinni ja sitten n.1/4 kierrosta auki.
- Säätöruuvin lukitus lukitusmutterilla.
- Vaijerin säätö niin, että kahvassa on hiukan vapaata liikettä. Tämä siksi ettei kytkin kantaisi.
Tuolta Motopediasta löytyy myös.
KYTKIMEN SÄÄTÖ
"Piikkisiallinen" kytkin, 3 ruuvia, 5 ruuvia taikka 10 ruuvia, säätö menee samalla tavalla.
- Löysää vaijeria niin, ettei se varmasti kanna.
- Ensiövetokopasta "Derby-cover" eli takimmainen iso luukku auki, sen alta pääsee käsiksi kytkimen säätöön.
- Löysätään keskellä oleva lukitusmutteri sekä kytkinpuikon säätöruuvi.
- Säädetään kytkinjousten esijännitys. Jousilevyn (levy mistä piikkisian ruuvit tulevat läpi) ulkopinnasta uloimman kytkimen levyn (terästä) ulkopintaan työntömitalla mitattuna 1-1/32" eli 26.2mm. Säätö suoraksi. Kokeile pyörittämällä kytkintä.
- Ruuvataan kytkinpuikon säätöruuvi keskeltä kiinni ja sitten n.1/4 kierrosta auki.
- Säätöruuvin lukitus lukitusmutterilla.
- Vaijerin säätö niin, että kahvassa on hiukan vapaata liikettä. Tämä siksi ettei kytkin kantaisi.
Tuolta Motopediasta löytyy myös.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Kytkin luistaa
Kiitoksia ohjeista ei kantanut, mutta jouset oli liian löysällä. Kiristin kytkimen jousia ja tilasin uudet kytkinlevyt. Täytyy ajalla siivosti kunnes uudet osat tulee.
Re: Kytkin luistaa
jep.Samoja kokemuksia mulla, sohveli fx -83,kun poistin alkuperäisen huohotusvoitelun,ja öljyt sisään.luisti niin per...leesti,ei säädot auttanu.Alkuperäiset levyt ilmeisesti kuivalevyt(ei uria).vaikka oljyssähän nekin peraatteessa on.tilasin hotbikelta uritetut levyt(käy märkä/kuivakytkimeen(.Alto friction kit red BT68-84.)n.36e.ja primary oilia vaan sen verran,että ketju kastuu....eikä oo sen koommin luistellu
Re: Kytkin luistaa
tai riittää pelkästään että starttikehä viskoo oljyä kettingille...
Re: Kytkin luistaa
Lainataanpas tätä topiikkia, kun ongelma on vähän päin vastainen: Shovelissa märkä-kuivakytkinlevyt jotka purun ja kasauksen jälkeen jää ryömimään. Kytkin säädetty Smuigen ohjeiden mukaan ja vaijeri nyt vähän liiankin kireällä. Kytkin ei kuitenkaan irrota täysin vaan mopotin pyrkii ryömimään eteenpäin kytkin pohjassa. Kytkimen kokoonpanoon tai kahvoihin ei ole tehty mitään muutoksia. Käytin levyt vain irti ja pistin saman nipun takaisin. Mitähän unohtui?
virheistä oppii???
Re: Kytkin luistaa
Siis et ottanut koko kytkinkoria ja piikkisikaa irti?ei pysty kirjoitti:Lainataanpas tätä topiikkia, kun ongelma on vähän päin vastainen: Shovelissa märkä-kuivakytkinlevyt jotka purun ja kasauksen jälkeen jää ryömimään. Kytkin säädetty Smuigen ohjeiden mukaan ja vaijeri nyt vähän liiankin kireällä. Kytkin ei kuitenkaan irrota täysin vaan mopotin pyrkii ryömimään eteenpäin kytkin pohjassa. Kytkimen kokoonpanoon tai kahvoihin ei ole tehty mitään muutoksia. Käytin levyt vain irti ja pistin saman nipun takaisin. Mitähän unohtui?
Vain ainoastaan "jousipakan" ja kytkinlevyt?
Pyöriikö kytkinkori/-paketti suorassa?
Jostain syystä levyt ei irtoa toisistaan ja siksi jumittaa.
Mites toi painelaakeripuoli?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Kytkin luistaa
Pelkkä kytkinpakka oli irti, jouset prikalla puristettuna nipussa. Jousinippu ja levyt pötköttivät tallin nurkassa pari kuukautta. "Kootessa" kävin levyt läpi ja pyyhkäisin pikaseen puhtaaksi. Eli käytänössä en tehnyt mitään mullistavaa.smuige kirjoitti:
Siis et ottanut koko kytkinkoria ja piikkisikaa irti?
Vain ainoastaan "jousipakan" ja kytkinlevyt?
Pyöriikö kytkinkori/-paketti suorassa?
Jostain syystä levyt ei irtoa toisistaan ja siksi jumittaa.
Mites toi painelaakeripuoli?
Ainoa mikä jäi arveluttamaan oli kytkinpuikon säätöruuvin kireys:
- Ruuvataan kytkinpuikon säätöruuvi keskeltä kiinni ja sitten n.1/4 kierrosta auki.
kiinni kait tarkoittaa, että alkaa juuri ja juuri kantamaan painelaakeria ja siitä se vajaa 1/4 kierosta takaisinpäin??
Täytyy vielä avata pakka ja putsata levyt huolella.....
virheistä oppii???
Re: Kytkin luistaa
Auttaisikos tuo levyjen putsauksen jälkeen niiden kostutus enskaöljyllä?ei pysty kirjoitti:Pelkkä kytkinpakka oli irti, jouset prikalla puristettuna nipussa. Jousinippu ja levyt pötköttivät tallin nurkassa pari kuukautta. "Kootessa" kävin levyt läpi ja pyyhkäisin pikaseen puhtaaksi. Eli käytänössä en tehnyt mitään mullistavaa.smuige kirjoitti:
Siis et ottanut koko kytkinkoria ja piikkisikaa irti?
Vain ainoastaan "jousipakan" ja kytkinlevyt?
Pyöriikö kytkinkori/-paketti suorassa?
Jostain syystä levyt ei irtoa toisistaan ja siksi jumittaa.
Mites toi painelaakeripuoli?
Ainoa mikä jäi arveluttamaan oli kytkinpuikon säätöruuvin kireys:
- Ruuvataan kytkinpuikon säätöruuvi keskeltä kiinni ja sitten n.1/4 kierrosta auki.
kiinni kait tarkoittaa, että alkaa juuri ja juuri kantamaan painelaakeria ja siitä se vajaa 1/4 kierosta takaisinpäin??
Täytyy vielä avata pakka ja putsata levyt huolella.....
Näin oon ite tehny ja on näyttäisihän tuo pelaavan. Auttanee mahdolliseen ylimääräiseen mekkalaankin.
Mulla siis kalustona 5-piikkinen sika ja avonaisena / kuivana. Levyt merkkiä Alto, käynee kuiviin & märkiin.
Re: Kytkin luistaa
muistan kun itse laitoin uudet levyt,niin muutamasta levystä jouduin ottamaan hivenen viilalla(piikkisian reiät),kun eivät liikkuneet täysin vapaasti puikoissa.vanhassa piikkisiassa kulumia/hivenen vinot .kun laittaa levyt yksitellen paikalleen,niin huomaa,kahnittaako...
Re: Kytkin luistaa
Pienestä on joskus kiinni kytkimen luistaminen. Kaverille myytiin toissakesänä 2006-malliseen Night Trainiin "tarvikeöljyä" enskapuolelle saatesanoilla "taatusti on ihan yhtä hyvää kamaa ku alkuperänen öljy". No, sitten kytkin alkoi luistamaan. Vaihdettiin sitten HD:n omat enskaöljyt ja kytkimen luisto lopui siihen.
Re: Kytkin luistaa
Kytkimen ryömintä ongelma ratkesi tällä kertaa kytkinpakan uudelleen kasauksella, putsauksella ja säädöillä. Mitään yksitäistä vikaa osissa tai toimintatavoissa en huomannut.
virheistä oppii???