Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
No kyllä tuntuu olevan vaikeata tuo uuden lain tulkinta ainakin vaimentimien osalta..
Kyseessä käyttöpyörä enkä halua että työmatkani keskeytyy tienvarsiratsiaan kehotuksella "konttorin kautta kiitos", joten josko yrittäis saada otteeseen asiaankuuluvat merkinnät.. Olen kysellyt kolmelta taholta ja kaikilta eri vastaus. Pyörä siis otettu käyttöön 05/2002 pyörässä ei ole katalysaattoria ja rekisteröintitodistuksesta löytyy tyyppihyväksyntänumero e4*92/61*0030*00. Eli kysymys on: jos vaihdan tarvikeputket tarviiko vaimentajissa olla tuo e-hyväksyntä vai ei jotta inssi sen hyväksyy ? No Trafille soitto,vastaus muutaman soitonsiirron jälkeen: "Ei saa vaihtaa pakoputkistoa muuhun kuin kyseiseen pyörään tyyppihyväksyttyyn putkistoon". Satavarmasti tämä vastaushan meni metsään mutta en alkanut tyypin kanssa enempää inttämään. No soitto eräälle isohkolle konttorille josta vastaus "ei tiedetä, mutta jos vaihdat sellaiset vaimentajat joissa on e-merkintä niin ei tarvi tulla erikseen sitä muutoskatsastamaan". Aha no selvä antaa olla ajelen kuten ennenkin.. Satuinpa tänään toiselle konttorille muissa asioissa ja kysyin inssiltä tätä asiaa naamatusten. Puoli tuntia tutkiskeltiin ja yhdessä selailtiin Trafin tiedotteet ja mm. mmaf:in sivut, lopuksi insinjööri soitti Trafiin ja kysyi sieltäkin. Lopputulos: "Ei tarvi e-merkintää pakoäänten osalta kunhan metelitestit menevät läpi, siis sekä staattinen että ohiajotesti pitää olla hyväksytty" Jaahas..eikös noista vain toisen pitänyt olla hyväksytty vai lienenkö ymmärtänyt taas väärin.? Päästöjen osalta ei inssi löytänyt itseään tyydyttävää vastausta.. Ei voi olla noin hankalaa. Tietääkö kukaan oikeasti tarviiko tässä tapauksessa tuota e-merkintää vai ei ? Nythän siellä on Supertrappit josta merkintää ei löydy..
Kyseessä käyttöpyörä enkä halua että työmatkani keskeytyy tienvarsiratsiaan kehotuksella "konttorin kautta kiitos", joten josko yrittäis saada otteeseen asiaankuuluvat merkinnät.. Olen kysellyt kolmelta taholta ja kaikilta eri vastaus. Pyörä siis otettu käyttöön 05/2002 pyörässä ei ole katalysaattoria ja rekisteröintitodistuksesta löytyy tyyppihyväksyntänumero e4*92/61*0030*00. Eli kysymys on: jos vaihdan tarvikeputket tarviiko vaimentajissa olla tuo e-hyväksyntä vai ei jotta inssi sen hyväksyy ? No Trafille soitto,vastaus muutaman soitonsiirron jälkeen: "Ei saa vaihtaa pakoputkistoa muuhun kuin kyseiseen pyörään tyyppihyväksyttyyn putkistoon". Satavarmasti tämä vastaushan meni metsään mutta en alkanut tyypin kanssa enempää inttämään. No soitto eräälle isohkolle konttorille josta vastaus "ei tiedetä, mutta jos vaihdat sellaiset vaimentajat joissa on e-merkintä niin ei tarvi tulla erikseen sitä muutoskatsastamaan". Aha no selvä antaa olla ajelen kuten ennenkin.. Satuinpa tänään toiselle konttorille muissa asioissa ja kysyin inssiltä tätä asiaa naamatusten. Puoli tuntia tutkiskeltiin ja yhdessä selailtiin Trafin tiedotteet ja mm. mmaf:in sivut, lopuksi insinjööri soitti Trafiin ja kysyi sieltäkin. Lopputulos: "Ei tarvi e-merkintää pakoäänten osalta kunhan metelitestit menevät läpi, siis sekä staattinen että ohiajotesti pitää olla hyväksytty" Jaahas..eikös noista vain toisen pitänyt olla hyväksytty vai lienenkö ymmärtänyt taas väärin.? Päästöjen osalta ei inssi löytänyt itseään tyydyttävää vastausta.. Ei voi olla noin hankalaa. Tietääkö kukaan oikeasti tarviiko tässä tapauksessa tuota e-merkintää vai ei ? Nythän siellä on Supertrappit josta merkintää ei löydy..
Ei se rikki ole siinä on vaan joku vika..
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
kallipe kirjoitti:No kyllä tuntuu olevan vaikeata tuo uuden lain tulkinta ainakin vaimentimien osalta..
Pyörä siis otettu käyttöön 05/2002 ja rekisteröintitodistuksesta löytyy tyyppihyväksyntänumero e4*92/61*0030*00. Eli jos vaihdan tarvikeputket tarviiko vaimentajissa olla tuo e-hyväksyntä vai ei jotta inssi sen hyväksyy ?
Tyyppihyväksyntädirektiivi koskee uusia tyyppejä 17.6.1999 alkaen ja kaikkia käyttöönotettuja 17.6.2003 alkaen.
"A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa)."
Eikös tuo kerro miten pitäisi olla/tulkita.
Siis aikaisemmin hyväksytty putki (mikä hyväksyntä?) kelpaisi jos sen hyväksyntä on tehty ennen e-merkintäpakkoa?
Löytyykö Super Trapille hyväksyntää, milloin ja millaista? Vaikkei putkessa olisikaan merkintöjä? Vai onko uudemmissa?
Vain toisen testin läpäiseminen riittää, tai ainakin pitäisi.kallipe kirjoitti:No Trafille soitto: "Ei saa vaihtaa pakoputkistoa muuhun kuin kyseiseen pyörään tyyppihyväksyttyyn putkistoon". Satavarmasti tämä vastaushan meni metsään mutta en alkanut tyypin kanssa enempää inttämään.
No soitto eräälle isohkolle konttorille josta vastaus "ei tiedetä, mutta jos vaihdat sellaiset vaimentajat joissa on e-merkintä niin ei tarvi tulla erikseen sitä muutoskatsastamaan". Aha no selvä antaa olla..
...kysyin inssiltä tätä asiaa naamatusten. Puoli tuntia tutkiskeltiin ja yhdessä selailtiin Trafin tiedotteet ja mm. mmaf:in sivut, lopuksi insinjööri soitti Trafiin ja kysyi sieltäkin. Lopputulos: "Ei tarvi e-merkintää pakoäänten osalta kunhan metelitestit menevät läpi, siis sekä staattinen että ohiajotesti pitää olla hyväksytty" Jaahas..eikös noista vain toisen pitänyt olla hyväksytty vai lienenkö ymmärtänyt taas väärin.?
Tosin silloin puhutaan tyyppihyväksymättömästä pyörästä.
"Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa)."
Onko alunperin katalysaattoria vai ei. Todennäköisesti ei.kallipe kirjoitti:Päästöjen osalta ei inssi löytänyt itseään tyydyttävää vastausta.. Ei voi olla noin hankalaa. Tietääkö kukaan oikeasti tarviiko tässä tapauksessa tuota e-merkintää vai ei ? Nythän siellä on Supertrappit josta merkintää ei löydy..
"Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla."
Ja tämä johtaa siihen, että
"17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm."
Miten pakoputki, jossa ei ole katalysaattoria, vaikuttaa päästöihin?
Tää homma on monimutkaista koska on liian monta muuttujaa ja säätäjää.
Ei ole yksiselitteisä vuosilukuja, saatikka sitten päivämääriä, jolloin kaikki muutokset astuisivat voimaan, vaan on ripoteltu kivasti pitkälle/lyhyelle aikavälille.
Ja kun pakoputkistoon liittyen on myös noita melu- ja päästövaatimuksia tyypitysten ja katalysaattoriden kanssa monta, niin ei ihme, että joka paikassa ollaan pihalla kuin tamppoonin naru.
Se on kyllä huolestuttavaa, että valvovan viranomaisen taholta tulee paljon erilaista infoa.
Tosiaan, mitähän siitäkin seuraa kun vielä yksi taho laittaa omat tulkintansa peliin maantien varrella...
(Noi kursivoidut on kopsattu MMAF sivulta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0" onclick="window.open(this.href);return false;)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
No siis juurikin näin..Karmee soppa. Mun pyörässä ei ole kattia koskaan ollutkaan. Mutta siis tuon tyyppihyväksyntänumeron löytyminen "otteesta" tulkitaan siis niin että e-merkintä pitää silloin olla aina? Eikä saa Trappeja hyväksyttyä noilla testeillä kun ei ole e-merkkiä ? Entäs milloin tuo on oikeasti tyypitetty, voisiko olla mahdollista että tyyppihyväksyntä tälle mallille (flht) on tehty ennen 17.6.1999 ? Silloin ei tarvis olla e-merkintää eihän ? No eipä silti onhan sitä tähänkin asti ajeltu meinaan vaan jos alkavat ihan tosissaan noita tienpäällä tarkastella ni oishan se kiva jos olis siltä osin laillinen..
Ei se rikki ole siinä on vaan joku vika..
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
Että tämmöstä,,,tuliko yllätyksenä ?
-säätöjään selittäjätkään ei ymmärtää voi-
-säätöjään selittäjätkään ei ymmärtää voi-
-Panheads MC-
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
Ei ainakaan Supertrapp 2:1 SuperMegs-putkessa ole mitään merkintöjä. 103 db:tä (A) on huomattavan paljon enemmän melua, kuin stokkiputkista lähtee. Itse mittasin Harley-Davisdson 49-state street legal-putkista 95 db:tä(A). Miksi lakiin on kirjattu joku 103 db:tä, jos kaikki E-hyväksytyt putket ovat 8-10 db:tä hiljaisempia?smuige kirjoitti:
Löytyykö Super Trapille hyväksyntää, milloin ja millaista? Vaikkei putkessa olisikaan merkintöjä? Vai onko uudemmissa?
Supertrapp:illa on myös ns. Silent-piippuja, mutta ne tehtaan mukaan ovat yhtä hiljaiset, kuin stokkiputket. Merkinnöistä ei ole tietoa. Ainut tietämäni valmistaja, joka tekee E-hyväksyttyjä putkia on BSL. Ovatko ne sitten hyväksyttyjä pyöräkohtaisesti, en tiedä. Törkeän kalliita ainakin ovat.
Tästähän tulee mielenkiintoista.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
Entäs:hdjokke kirjoitti:smuige kirjoitti: Ainut tietämäni valmistaja, joka tekee E-hyväksyttyjä putkia on BSL. Ovatko ne sitten hyväksyttyjä pyöräkohtaisesti, en tiedä. Törkeän kalliita ainakin ovat.
- Kerker?
- PM-Auspuff
- Remus
- AMC
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
rampo63 kirjoitti:Että tämmöstä,,,tuliko yllätyksenä ?
-säätöjään selittäjätkään ei ymmärtää voi-
Mielenkiintoista ja perustuslainvastaista eikä yllätyksellistä. Samanlainen soppa kuin pojalle hommattiin ns. väliluokan A korttia ja B kortin suoritus oli kesken. Yhtämonta näkemystä tuosta asiasta kuin vastaajaakin. Mutta tärkeintä on kuitenkin se että meillä on perustuslakiin kirjattu juttu jotta jokainen kansalainen on tasavertainen lain edessä. Miten tuo toteutuu kun samaan asiaan vastaus muuttuu aina kun vastaajakin muuttu, PERKELEhdjokke kirjoitti:
Tästähän tulee mielenkiintoista.
jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
ja hoodeella ajavat eivät noin yleensä ottaen ole edes mitään kansalaisia, miettii monikin säätäjä
tuleekos moisia ongelmia koskaan riisipyörän omistajille, kyllä heidänkin pyöristään sitä melua ja varsinkin melua, tulee aikalailla välillä...
tuleekos moisia ongelmia koskaan riisipyörän omistajille, kyllä heidänkin pyöristään sitä melua ja varsinkin melua, tulee aikalailla välillä...
"HASTA LA PISTA"!
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
No sittempä kapinaan jos perustuslakia rikotaan,,,onko muita lähössä ???? Nuorempana yritin pienellä porukalla ja joskus jopa yksin ja nyt on kaikki luut murusina,,,se se oliski, pakoputki kapina saatana
-Panheads MC-
- Sulkava
- Viestit: 291
- Liittynyt: 10:42 28.04.2005.
- Paikkakunta: Helsinki-Sulkava alla day lång
- Viesti:
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
olisko kellään kuvaa sellasesta pöntöstä jossa olisi nuo maagiset hyväksymismerkinnät ?
noin niiku mallixi
noin niiku mallixi
H-Ds + Mustangs...
Soutuneuvos
Soutuneuvos
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
Jos sulla on merkinnät päässyt kulumaan putkista pois, niin saisko sen tällä korjattua:Sulkava kirjoitti:olisko kellään kuvaa sellasesta pöntöstä jossa olisi nuo maagiset hyväksymismerkinnät ?
noin niiku mallixi
http://cgi.ebay.com/E-MARKED-EXHAUST-ST ... 2eacdb15d0" onclick="window.open(this.href);return false;
FXDB -09
Re: Uuden lain tulkinnassa eroja pakoputkiston osalta.
Tosta kapinasta sen verran että eikös jokainen haluu johtajaks varsinaisista rivimiehistähän se pula taitaa olla.. Nonniin asiaan, eli tosiaan sekoittaa ajatusta eri tahoilla olevat informaatiot. Yhtäältä löytyy tämä Smuigen jo aiemmin tänne liittämä:
3. Melutason rajoittaminen
A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).
Eli ymmärrän tämän niin että kaikki tyyppihyväksytyt pyörät vain ja ainoastaan e-merkityillä vaimentajilla.
Toisaalta esim.eräästä alan lehdestä löytyy helposti tulkittava taulukko jonka mukaan e-merkintää ei tässä tapauksessa vaadita.
No, sain selvitettyä tyyppihyväksynnän ajankohdan.Trafilta löytyi ystävällinen henkilö joka uhrautui kaivelemaan arkistoja muutamaksi minuutiksi.. Tuo numerosarja e4*92/61*0030*00 kertoo hyväksynnän ajankohdaksi 08.07.1999, eli kolmisen viikkoa "liian myöhään"(kuinkahan monta pyörää samassa tilanteessa?). Siispä, yhdisteltyäni pikku pääkopassani eri tahoilta tulleita tiedonjyväsiä, olen tällä hetkellä siinä uskossa että noilla spekseillä (jos unohdetaan tuo e-merkintä) noudatetaan päästöjen osalta konttorilla tapahtuvaa mittausta jossa arvot ovat: co 3,5%, hc 600ppm, no tuo saattaisi mennä säätämällä.. Vaan melutaso sitten: staattinen testi jossa noudatetaan pyörässä lukevaa valvonta-arvoa +5db. Mulla lukee pyörässä 86db eli 86db+5db= 91db. Pitänee melko lailla tukkia noi Supertrappit että pääsee tohon lukemaan..
3. Melutason rajoittaminen
A. Tyyppihyväksytyt moottoripyörät
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).
Eli ymmärrän tämän niin että kaikki tyyppihyväksytyt pyörät vain ja ainoastaan e-merkityillä vaimentajilla.
Toisaalta esim.eräästä alan lehdestä löytyy helposti tulkittava taulukko jonka mukaan e-merkintää ei tässä tapauksessa vaadita.
No, sain selvitettyä tyyppihyväksynnän ajankohdan.Trafilta löytyi ystävällinen henkilö joka uhrautui kaivelemaan arkistoja muutamaksi minuutiksi.. Tuo numerosarja e4*92/61*0030*00 kertoo hyväksynnän ajankohdaksi 08.07.1999, eli kolmisen viikkoa "liian myöhään"(kuinkahan monta pyörää samassa tilanteessa?). Siispä, yhdisteltyäni pikku pääkopassani eri tahoilta tulleita tiedonjyväsiä, olen tällä hetkellä siinä uskossa että noilla spekseillä (jos unohdetaan tuo e-merkintä) noudatetaan päästöjen osalta konttorilla tapahtuvaa mittausta jossa arvot ovat: co 3,5%, hc 600ppm, no tuo saattaisi mennä säätämällä.. Vaan melutaso sitten: staattinen testi jossa noudatetaan pyörässä lukevaa valvonta-arvoa +5db. Mulla lukee pyörässä 86db eli 86db+5db= 91db. Pitänee melko lailla tukkia noi Supertrappit että pääsee tohon lukemaan..
Ei se rikki ole siinä on vaan joku vika..