Takapytyn tulppa ongelma

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Spöke
Viestit: 355
Liittynyt: 19:55 17.10.2007.
Paikkakunta: Lievestuore
Viesti:

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Spöke »

Niinku joku tuossa aiemmin jo sanoikin, mittaa ne puristukset. Jos ne on ´bout samalla tasolla, niin imuvuotoja? / kaasarin ropausta. Ei tuo pahasti rikkaalla ole, jos etupytty pysyy mukana. Tsekkaa meneekö rikastin varmasti pohjaan. Siinä rikastimen männässä on tiiviste, kato, et on ehjä. Ja alipaineletku sinne kaasarin juureen ehjä.
-M-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Menee laihalle,minun käsityksen mukaan,jos on imuvuotoja.
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Kipinä pn kyllä hyvä.Pitää etsiä puristuspaine mittari jostakin ja zekata puristukset.
Öljyäkään ei ole hävinnyt.
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

Oma kokemus tältä keväältä:
Ensi käynnistyksessä 5 kk:n seisokin jälkeen en malttanut käyttää moottoria riittävän kauan, tyhjentääkseni kampikammion sinne valuneesta öljystä huohottimen kautta. Sieltä öljyä saattaa tulla jopa toista litraa.
Kaverilla TC"juhlamalli" 03, ja teki saman virheen. Toisella öljyä lensi tallin seinään ja toisella "musta viiva" metsikköön. En kerro kummalla mitäkin, ettei "vihreät" käy kimppuun.
Pikkuisen oli öljysäiliön ylipainetta, johtuen öljysäiliön ylitäytöstä.
Kaveri selvisi ilman suurempia ongelmia, mutta minä en.

Moottori savutti kuin vm.77 Wartburg, sininen savu pakoputkista peitti koko taustapeilistä näkyvän maiseman. Kaveri viime torstaina kertoi ettei nähnyt 50 metriä eteensä ajellessaan perässäni.
Savutus loppui samana iltana ja nyt kaikki toimii ihmettelemisien jälkeen niin kuin ennenkin.
Huomiona tästä on seuraava.
Liian paljon öljyä polttoaineen seassa on tulppien surma, pimenee.
Joko molemmat sylinterit tai vain toinen, joka saa öljyisempää polttoaineseosta, johtuen esim. männänrenkaista tai venttiilien ohjureista .
Mittaa puristukset. Itsellä näytti Motonetistä ostetulla puristusmittarilla kylmänä 8 jotain yksikköä ja lämpösenä 9,2 jotain yksikköa, molemmat sylinterit. Asia ok.
Jos pakareista tulee sinisen väristä savua, jopa jo tyhjäkäynnillä tai käynnistyksen yhteydessä tai myös kunnolla kiihdytettäessä, niin öljyä pääsee palotilaan ymmärtääkseni ym. syistä.
Itsellä meni 5 paria tulppia 20 km:n välein, niin kauan kun poltti niitä ylimääräisä moottorin joka kolkasta löytyviä öljyjä.
Viime torstain jälkeen ajettu 376 km, ei sinistä savua eikä pimentynyttä pyttyä.
Tulpat kahvinruskeat, kaikki niinkuin viime sykstä, lisänä sytytyksen säädön oppiminen.

Lauantaina Petrol Circus'iin.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Hauska tarina ja onnellinen loppu.Hyvä niin!Mutta ongelman kanssa painiva kyllä kertoo topicin alussa,ettei laite savuta :!:

Nyt kun kaivelin muistin syövereitä,tuli sellainen flashback,että näissä Crane Camsin sytty yksiköissä olisi ollut paljon ongelmia!?Jossain mallissa ainakin pystyi säätämään takapytyn ennakkoa erikseen muutaman asteen myöhäisemmälle.Oletko tutkinut tarkemmin sytkää,millaisia säätöjä siinä on?
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Kuva

Tollaiselta tuo Crane näyttää ja noissa säädöissä se nyt on.
Osaatteko kertoa, että mitä roplaan ja mihin suuntaan?
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Olisi hyvä,jos tuohon löytyisi joku käyttöohje,mutta menevät kutakuinkin varmaan näin:

1. Single fire puola tai Dual fire puola(Single antaa kipinän vain puristustahdilla,Dual myös poistotahdilla)
2. VOES säädin käytössä tai ei
3. Kick startti tai sähkö startti
4. Tästä en ole varma??Tarkoittaako,että jos on tuplatulpat sylinterissä tai ei?Kertokoon tästä joku viisaampi.

Sitten ne muut säädöt:RPM limit:Kierrosrajoitukset
Adv slope:Sytytysennakkoon liittyvä säätö??
Rear cylinder:Takapytyn erillinen säätö 0-5 astetta

Äkkiä katsottuna,tuossa ei olisi mitään pielessä,paitsi tuo kohta 4. Multi spark-Single spark mietityttää?
Sitten niinkuin tuossa aiemmin sanoin,voi sytkä olla puhtaasti sökö.Tässä taannoin juttelin H.D. varaosia myyvän puljun kanssa näistä ja suosittelivat mielummin Dynan sytkää,juuri näissä Cranen systeemeissä esiintyneitten ongelmien takia.
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Jep.Pytyt puristuspaineiltaan identtiset, eli nyt sitten taitaa olla vika siellä sytkän puolella, tosin vaihdoin pykälää pienemmät suutimet ja ajattelin kokeilla vielä niitäkin, ettei jää kaivelemaan mieliä.

Jos jollakin on jäänyt Keihinin paska hyllyyn, niin mielelläni ostaisin siitä kaasuvivuston ruuvin, kun tuosta on jäänyt matkalle se ruuvi mikä tulee kaasarin kylkeen.Tai jos jollakin on sen ruuvin koko ja kierre tiedossa, niin sekin helpottaisi.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

No,hyvä kokeilla 46 välialueen suuttimella.Pääsuuttimen vaihdolla ei ole tähän ongelmaan mitään vaikutusta.Täydellä kaasulla huomaat,jos veto loppuu,saa silloin liian vähän ainetta.Silloin on pääsuutin liian pieni.
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Tulppa kestänyt toistaiseksi pienemmillä suuttimilla, mutta on nokinen, eli ongelma elää ja voi hyvin.
Aletaanpas etsimään sytkää sitten seuraavaksi.
Onkos olemassa jokin hyväksi kehuttu sytkä jollakin valmistajalla?
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Olisi tietysti järkevämpää,jos saisit joltain toisen sytkän lainaksi ja kokeiltavaksi ensin.Hyväksi kehuttu ja itselläkin hyviä kokemuksia on esim. Dyna 2000i sytkästä.

Sen ruuvin kaasariin,saat varmasti ihan ruuviliikkeestä.Millisiä taitavat olla kaasarissa,kun on jaappanin tekele.
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Niinpäs perkule taitaa ollakin.
Nyt tuossa olen käynyt tulppaa tappamassa oikein tosissaan, niin eipäs enää kuolekkaan.
Käyttelin tyhjäkäynnillä tovin ja kun kaasua hieman avaisin ja siihen sammutin, niin tulppa oli aikas puhdas, eli taisi tuo kaasarin roplaaminenkin hieman avittaa ongelman kanssa.

Pientä pykimistä oli kuitenkin kun tyhjäkäynnillä tovin ryömitin menemään.
Silti taka tulppa on hieman nokisempi kuin etummainen ja kun kierroksilta sammuttaa, niin on jo ihan oikean värinen.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Siellä kaasarin pohjassa oli jossain kohtaa seosruuvi,joka on tulpattu.Se tulppa tarvii porata siitä pois ja kiertää varoen ruuvi kiinni ja n.1,5 kierrosta auki.Se on yleensä perussäätö,mutta voi tuosta hieman poiketakin.Taisi vaikuttaa ilmakanavaan,korjatkoon joku,jos muistan väärin.
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Joo, sen löysinkin siinä roplaamisen yhteydessä ja tuli säädeltyäkin juurikin tuohon malliin.Katsotaas kuin nyt tulppa kestää.
Stomp
Viestit: 29
Liittynyt: 20:25 18.02.2010.

Re: Takapytyn tulppa ongelma

Viesti Kirjoittaja Stomp »

Kyllä se perkele vieläkin sotkee sitä tulppaa.
Mites toi kiihdytyspumpun ruikkiminen?Tavaraa tulee suht reilusti kun kahvasta vääntää, eli saako sitä mitenkään säädettyä?
Yritin starttipilotin avulla tarkastella imuvuotojakin, mutta en ainakaan mitään merkittävää havainnut.
Vastaa Viestiin