Lataus/startti ongelma. Softail -92

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

Eli ei lataa akkua ja toinen ongelma on startin kanssa joka ei meinaa kunnolla pyörittää täydelläkään akulla.
Pyörän runko on maalattu talvella ja voisinko kyset ongelmat johtua huonosta maadoituksesta? (maalia koneen ja vaihdelaatikon kiinnitys kohdissa?). Moottorin käydessä akun navoista mitattuna 12v eikä muutosta tapahdu kierroksia lisäämälläkään. Sen laturilta jännitteen säätimelle menevän piuhan irrotin koneen käydessä ja siitä ainakin tuntu virtaa kulkevan ku sen verran kipinöi.
Toimii muuten iha hyvin kunhan saa käyntiin..
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Säätimen pitää saada yhteys akun miinukseen, eli runkoon. Sama myös startissa.
Varmista, että akun miinuksen loppupää on kiinni kirkkaassa maalittomassa rungossa ja näin myös jännitteensäätimen kiinnitys.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
rampo63
Viestit: 579
Liittynyt: 12:52 14.08.2005.
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja rampo63 »

Ja siitä maalista koneen ja lootan kiinnikkeiden välis,,,jos joku hätäpäissään on sitä sinne jättäny (en jummarra mix) ni hoida helevettiin ne sieltä,,, saattaa muuttua lataus ongelmat hyvin pian toisarvosix
-Panheads MC-
Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

Mitä meinaat?
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja Pertti »

reen1 kirjoitti:Mitä meinaat?
Jos on maalia välissä, löystyy kiristys hetken ajon jälkeen, kun maali antaa periksi. Rakkine alkaa täristä ja saattaa rikkoa kiinnityspisteet, todennäköisimmin lohkosta. Varmista kiinnityspulttien kireys muutamaan kertaan ajolenkkien jälkeen.
Jos pelkkää sähköisen yhteyden heikkenemistä murehditaan, voi ylimääräisellä johtimella varmistaa maadoituksen rungon ja moottorin välillä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Huono maadoitus voi hyvinkin olla perussyy huonoon startattavuuteen.

Tuossa rampo63 viittasikin jo näihin maalin haittoihin.

Maalattua runkoa kasatessa on hyvä pitää mielessä, että sähköliitännät eivät välttämättä toimi jos maalia ei ole poistettu liitännän alta. Sähköliitännöissä tämä ei ole kuin haitta siihen verrattuna jos ei poista maalia koneen ja laatikon kiinnityspisteiden alta. Toisaalta helpompi tapa on teipata kiinnityspisteet ennen maalausta, on paljon helpompaa repiä teippiä kuin hakata taltalla pulverimaalia irti.

Sitten yksi kultainen neuvo tekniikan kasauksessa: Älä ikinä kiristä konetta ja vaihdeaskia ennenkuin olet sovittanut enskavedon sisäkopan paikalleen. Olen nähnyt useampiakin tapauksia, missä joko sisäkoppa on murtunut tai lohkon enskavedon kaulus on pettänyt, kun kone ja aski eivät ole linjassa. Alumiini kyllä antaa periksi kiinni ruuvatessa ja kaikki näyttää hyvältä, mutta jo vähän ajan kuluttua joku paikka antaa periksi ja murtuu.
Maali kiinnityskorvien alla ajaa saman ja hetken kuluttua saattaa koneen kiinnityskorva lohjeta tai jopa koko lohko, kun koneen kiinnityspultit löystyvät.
Mr. Biker vm 2005
Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

ok.
itse sen rungon maalasin.. eikä kyllä tullu siinä kasausvaiheessa yhtään mieleen nuo maadotus asiat.. vaikka jonkin sortin sähköasentaja olenkin.

Eihän sitä maalia tietenkaan kovinkaan paksua kerrosta ole, joten voisiko asiasta selvitä pelkalla koneen kiinnityspulttien kireyden tarkkailulla/kiristämällä säännöllisesti? Ja jos nyt tekis 16mm2 johtimesta lisämaadotukset vaihdelaatikkoon ja koneeseen.


Enska veto on beltillä, ja eka kiiristin koneen sit tukilevyn ja lopuks vaihdelaatikon..
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

reen1 kirjoitti: Ja jos nyt tekis 16mm2 johtimesta lisämaadotukset vaihdelaatikkoon ja koneeseen.
No sähköalan ihmisenä varmaan arvaat että maadoitus AINAKIN saman vahvuisella johtimella kuin syöttö eli akun plussalta startille menevä.... eihän sen tarvi näkösällä olla.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
reen1
Viestit: 23
Liittynyt: 19:11 14.01.2010.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja reen1 »

Koneen kiinityspultit oli sen verran päässy löystymään että siitä johtuen oli tuo maadotuskin huonontunu merkittävästi.. ja ku on sitä maaliaki siellä välissä.
Kiristin pultit ja laitoin vielä lisämaadotuksen 16mm2 johtimella akusta suoraan vaihdelaatikonkylkeen.. nii joha alko taas pelaamaan ja strattiki pyörittää taas entiseen malliin. En nyt työmaalta tuon paksumpaa johdinta monisäikeisenä (mustana) löytäny nii saapi kelvata, ku varsinainen maadoutus kuitenki tapahtuu rungonkautta.

Aika paksua tavaraa on tuossa ensiovedossa tuo alumiinen tukilevy mikä yhdistää koneen ja vaihdelaatikon.. joten luulen että ei se oo ainakaan ensimmäinen osa mikä murtuu jos kone pääsee tuosta vielä löystymään. Pitää muutenki nyt vähän tarkkailla tilannetta ja kiristellä niitä pultteja tarpeen mukaan.

Se on vaa ku tuollee itekseen tuota pyörää laittelee eikä aina oo mahollista muilta neuvoja kysellä nii joutuu välillä kantapaan kautta opettelemaan.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

reen1 kirjoitti: Se on vaa ku tuollee itekseen tuota pyörää laittelee eikä aina oo mahollista muilta neuvoja kysellä nii joutuu välillä kantapaan kautta opettelemaan.
Täältähän ne neuvot löytyy ja tuolta Motopediasta :D vaikka asuisikin noin kaukana
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja IJHa »

reen1 kirjoitti: Aika paksua tavaraa on tuossa ensiovedossa tuo alumiinen tukilevy mikä yhdistää koneen ja vaihdelaatikon.. joten luulen että ei se oo ainakaan ensimmäinen osa mikä murtuu jos kone pääsee tuosta vielä löystymään. Pitää muutenki nyt vähän tarkkailla tilannetta ja kiristellä niitä pultteja tarpeen mukaan.
Usko vaan huviksesi, että se murtuu, jollei sitten lohkon o-rengas kaulus murru ensin. Löysällä olevat koneen ja/tai laatikon kiinnitykset aiheuttavat vahinkoja ennemmin tai myöhemmin. Sama juttu tapahtuu, jos laatikko ja kone eivät ole linjassa ja enskan sisäkoppa vedetään väkisin kiinni.
Mr. Biker vm 2005
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Poekki männöö väljällä pultilla akumiini niin kun tupakki. Takoutuu värinässä kovaksi ja sitten napsahtaa.... Samoin käy etukiinnikkeiden.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Moottorin kiinnitys runkoon

Viesti Kirjoittaja smuige »

Laitetaanpa tähän vielä tuo yleinen moottorin kiinnitys runkoon ohje.
Evo aikakauden loppuun asti.

Momentti koneen kiinnityspulteille 35 ft-lbs (47 Nm)
  • Varmista, ettei rungossa ole maalia koneen ja laatikon kiinnityspinnoilla. Jos on, niin poista se.
  • Aseta moottori paikoilleen ja liikuttele sitä kiinnikkeissään niin että kaikki neljä kiinnityspulttia liikkuvat vapaasti rei'issään. Ottaa vähän aikaa ja hermoja mutta onnistuu kyllä.
  • Kiristä kaksi takimmaista kiinnitysruuvia oikeaan momenttiin.
  • Tarkista välysmitalla ("rakotukki")onko etukiinnikkeen ja koneenkannakkeen välissä rakoa. Jos on niin täytä rako vastaavan paksuisilla shimmilevyillä - Chevyn pikkulohkon startin shimmit sopivat täydellisesti tähän hommaan.
  • Vasta nyt voit kiristää etupultit oikeaan momenttiin.
  • Koneen yläkiinnike paikoilleen ja shimmaus prikoilla (jottei sinnekään jää jännitettä).
  • Vaihteisto ja ensiöveto on luonnollisesti vielä irti tässä vaiheessa, jos ei niin löystä vaihteiston kiinnitysruuvit.
  • Kiinnitä ensiövedon sisäkoppa moottoriin ja vaihteistoon.
  • Tarkista tarvitseeko vaihteiston alle laittaa shimmilevyjä.
  • Kiristä vaihteisto paikoilleen.
Näin menetellen ei pitäisi minkään paikan jäädä jännitykseen ja moottorin kiinnikket ja ensiövetokoppa kestävät ikuisesti.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin