Lataus/startti ongelma. Softail -92
Lataus/startti ongelma. Softail -92
Eli ei lataa akkua ja toinen ongelma on startin kanssa joka ei meinaa kunnolla pyörittää täydelläkään akulla.
Pyörän runko on maalattu talvella ja voisinko kyset ongelmat johtua huonosta maadoituksesta? (maalia koneen ja vaihdelaatikon kiinnitys kohdissa?). Moottorin käydessä akun navoista mitattuna 12v eikä muutosta tapahdu kierroksia lisäämälläkään. Sen laturilta jännitteen säätimelle menevän piuhan irrotin koneen käydessä ja siitä ainakin tuntu virtaa kulkevan ku sen verran kipinöi.
Toimii muuten iha hyvin kunhan saa käyntiin..
Pyörän runko on maalattu talvella ja voisinko kyset ongelmat johtua huonosta maadoituksesta? (maalia koneen ja vaihdelaatikon kiinnitys kohdissa?). Moottorin käydessä akun navoista mitattuna 12v eikä muutosta tapahdu kierroksia lisäämälläkään. Sen laturilta jännitteen säätimelle menevän piuhan irrotin koneen käydessä ja siitä ainakin tuntu virtaa kulkevan ku sen verran kipinöi.
Toimii muuten iha hyvin kunhan saa käyntiin..
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Säätimen pitää saada yhteys akun miinukseen, eli runkoon. Sama myös startissa.
Varmista, että akun miinuksen loppupää on kiinni kirkkaassa maalittomassa rungossa ja näin myös jännitteensäätimen kiinnitys.
Varmista, että akun miinuksen loppupää on kiinni kirkkaassa maalittomassa rungossa ja näin myös jännitteensäätimen kiinnitys.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Ja siitä maalista koneen ja lootan kiinnikkeiden välis,,,jos joku hätäpäissään on sitä sinne jättäny (en jummarra mix) ni hoida helevettiin ne sieltä,,, saattaa muuttua lataus ongelmat hyvin pian toisarvosix
-Panheads MC-
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Mitä meinaat?
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Jos on maalia välissä, löystyy kiristys hetken ajon jälkeen, kun maali antaa periksi. Rakkine alkaa täristä ja saattaa rikkoa kiinnityspisteet, todennäköisimmin lohkosta. Varmista kiinnityspulttien kireys muutamaan kertaan ajolenkkien jälkeen.reen1 kirjoitti:Mitä meinaat?
Jos pelkkää sähköisen yhteyden heikkenemistä murehditaan, voi ylimääräisellä johtimella varmistaa maadoituksen rungon ja moottorin välillä.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Huono maadoitus voi hyvinkin olla perussyy huonoon startattavuuteen.
Tuossa rampo63 viittasikin jo näihin maalin haittoihin.
Maalattua runkoa kasatessa on hyvä pitää mielessä, että sähköliitännät eivät välttämättä toimi jos maalia ei ole poistettu liitännän alta. Sähköliitännöissä tämä ei ole kuin haitta siihen verrattuna jos ei poista maalia koneen ja laatikon kiinnityspisteiden alta. Toisaalta helpompi tapa on teipata kiinnityspisteet ennen maalausta, on paljon helpompaa repiä teippiä kuin hakata taltalla pulverimaalia irti.
Sitten yksi kultainen neuvo tekniikan kasauksessa: Älä ikinä kiristä konetta ja vaihdeaskia ennenkuin olet sovittanut enskavedon sisäkopan paikalleen. Olen nähnyt useampiakin tapauksia, missä joko sisäkoppa on murtunut tai lohkon enskavedon kaulus on pettänyt, kun kone ja aski eivät ole linjassa. Alumiini kyllä antaa periksi kiinni ruuvatessa ja kaikki näyttää hyvältä, mutta jo vähän ajan kuluttua joku paikka antaa periksi ja murtuu.
Maali kiinnityskorvien alla ajaa saman ja hetken kuluttua saattaa koneen kiinnityskorva lohjeta tai jopa koko lohko, kun koneen kiinnityspultit löystyvät.
Tuossa rampo63 viittasikin jo näihin maalin haittoihin.
Maalattua runkoa kasatessa on hyvä pitää mielessä, että sähköliitännät eivät välttämättä toimi jos maalia ei ole poistettu liitännän alta. Sähköliitännöissä tämä ei ole kuin haitta siihen verrattuna jos ei poista maalia koneen ja laatikon kiinnityspisteiden alta. Toisaalta helpompi tapa on teipata kiinnityspisteet ennen maalausta, on paljon helpompaa repiä teippiä kuin hakata taltalla pulverimaalia irti.
Sitten yksi kultainen neuvo tekniikan kasauksessa: Älä ikinä kiristä konetta ja vaihdeaskia ennenkuin olet sovittanut enskavedon sisäkopan paikalleen. Olen nähnyt useampiakin tapauksia, missä joko sisäkoppa on murtunut tai lohkon enskavedon kaulus on pettänyt, kun kone ja aski eivät ole linjassa. Alumiini kyllä antaa periksi kiinni ruuvatessa ja kaikki näyttää hyvältä, mutta jo vähän ajan kuluttua joku paikka antaa periksi ja murtuu.
Maali kiinnityskorvien alla ajaa saman ja hetken kuluttua saattaa koneen kiinnityskorva lohjeta tai jopa koko lohko, kun koneen kiinnityspultit löystyvät.
Mr. Biker vm 2005
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
ok.
itse sen rungon maalasin.. eikä kyllä tullu siinä kasausvaiheessa yhtään mieleen nuo maadotus asiat.. vaikka jonkin sortin sähköasentaja olenkin.
Eihän sitä maalia tietenkaan kovinkaan paksua kerrosta ole, joten voisiko asiasta selvitä pelkalla koneen kiinnityspulttien kireyden tarkkailulla/kiristämällä säännöllisesti? Ja jos nyt tekis 16mm2 johtimesta lisämaadotukset vaihdelaatikkoon ja koneeseen.
Enska veto on beltillä, ja eka kiiristin koneen sit tukilevyn ja lopuks vaihdelaatikon..
itse sen rungon maalasin.. eikä kyllä tullu siinä kasausvaiheessa yhtään mieleen nuo maadotus asiat.. vaikka jonkin sortin sähköasentaja olenkin.
Eihän sitä maalia tietenkaan kovinkaan paksua kerrosta ole, joten voisiko asiasta selvitä pelkalla koneen kiinnityspulttien kireyden tarkkailulla/kiristämällä säännöllisesti? Ja jos nyt tekis 16mm2 johtimesta lisämaadotukset vaihdelaatikkoon ja koneeseen.
Enska veto on beltillä, ja eka kiiristin koneen sit tukilevyn ja lopuks vaihdelaatikon..
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
No sähköalan ihmisenä varmaan arvaat että maadoitus AINAKIN saman vahvuisella johtimella kuin syöttö eli akun plussalta startille menevä.... eihän sen tarvi näkösällä olla.reen1 kirjoitti: Ja jos nyt tekis 16mm2 johtimesta lisämaadotukset vaihdelaatikkoon ja koneeseen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Koneen kiinityspultit oli sen verran päässy löystymään että siitä johtuen oli tuo maadotuskin huonontunu merkittävästi.. ja ku on sitä maaliaki siellä välissä.
Kiristin pultit ja laitoin vielä lisämaadotuksen 16mm2 johtimella akusta suoraan vaihdelaatikonkylkeen.. nii joha alko taas pelaamaan ja strattiki pyörittää taas entiseen malliin. En nyt työmaalta tuon paksumpaa johdinta monisäikeisenä (mustana) löytäny nii saapi kelvata, ku varsinainen maadoutus kuitenki tapahtuu rungonkautta.
Aika paksua tavaraa on tuossa ensiovedossa tuo alumiinen tukilevy mikä yhdistää koneen ja vaihdelaatikon.. joten luulen että ei se oo ainakaan ensimmäinen osa mikä murtuu jos kone pääsee tuosta vielä löystymään. Pitää muutenki nyt vähän tarkkailla tilannetta ja kiristellä niitä pultteja tarpeen mukaan.
Se on vaa ku tuollee itekseen tuota pyörää laittelee eikä aina oo mahollista muilta neuvoja kysellä nii joutuu välillä kantapaan kautta opettelemaan.
Kiristin pultit ja laitoin vielä lisämaadotuksen 16mm2 johtimella akusta suoraan vaihdelaatikonkylkeen.. nii joha alko taas pelaamaan ja strattiki pyörittää taas entiseen malliin. En nyt työmaalta tuon paksumpaa johdinta monisäikeisenä (mustana) löytäny nii saapi kelvata, ku varsinainen maadoutus kuitenki tapahtuu rungonkautta.
Aika paksua tavaraa on tuossa ensiovedossa tuo alumiinen tukilevy mikä yhdistää koneen ja vaihdelaatikon.. joten luulen että ei se oo ainakaan ensimmäinen osa mikä murtuu jos kone pääsee tuosta vielä löystymään. Pitää muutenki nyt vähän tarkkailla tilannetta ja kiristellä niitä pultteja tarpeen mukaan.
Se on vaa ku tuollee itekseen tuota pyörää laittelee eikä aina oo mahollista muilta neuvoja kysellä nii joutuu välillä kantapaan kautta opettelemaan.
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Täältähän ne neuvot löytyy ja tuolta Motopediasta vaikka asuisikin noin kaukanareen1 kirjoitti: Se on vaa ku tuollee itekseen tuota pyörää laittelee eikä aina oo mahollista muilta neuvoja kysellä nii joutuu välillä kantapaan kautta opettelemaan.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Usko vaan huviksesi, että se murtuu, jollei sitten lohkon o-rengas kaulus murru ensin. Löysällä olevat koneen ja/tai laatikon kiinnitykset aiheuttavat vahinkoja ennemmin tai myöhemmin. Sama juttu tapahtuu, jos laatikko ja kone eivät ole linjassa ja enskan sisäkoppa vedetään väkisin kiinni.reen1 kirjoitti: Aika paksua tavaraa on tuossa ensiovedossa tuo alumiinen tukilevy mikä yhdistää koneen ja vaihdelaatikon.. joten luulen että ei se oo ainakaan ensimmäinen osa mikä murtuu jos kone pääsee tuosta vielä löystymään. Pitää muutenki nyt vähän tarkkailla tilannetta ja kiristellä niitä pultteja tarpeen mukaan.
Mr. Biker vm 2005
Re: Lataus/startti ongelma. Softail -92
Poekki männöö väljällä pultilla akumiini niin kun tupakki. Takoutuu värinässä kovaksi ja sitten napsahtaa.... Samoin käy etukiinnikkeiden.
Moottorin kiinnitys runkoon
Laitetaanpa tähän vielä tuo yleinen moottorin kiinnitys runkoon ohje.
Evo aikakauden loppuun asti.
Momentti koneen kiinnityspulteille 35 ft-lbs (47 Nm)
Evo aikakauden loppuun asti.
Momentti koneen kiinnityspulteille 35 ft-lbs (47 Nm)
- Varmista, ettei rungossa ole maalia koneen ja laatikon kiinnityspinnoilla. Jos on, niin poista se.
- Aseta moottori paikoilleen ja liikuttele sitä kiinnikkeissään niin että kaikki neljä kiinnityspulttia liikkuvat vapaasti rei'issään. Ottaa vähän aikaa ja hermoja mutta onnistuu kyllä.
- Kiristä kaksi takimmaista kiinnitysruuvia oikeaan momenttiin.
- Tarkista välysmitalla ("rakotukki")onko etukiinnikkeen ja koneenkannakkeen välissä rakoa. Jos on niin täytä rako vastaavan paksuisilla shimmilevyillä - Chevyn pikkulohkon startin shimmit sopivat täydellisesti tähän hommaan.
- Vasta nyt voit kiristää etupultit oikeaan momenttiin.
- Koneen yläkiinnike paikoilleen ja shimmaus prikoilla (jottei sinnekään jää jännitettä).
- Vaihteisto ja ensiöveto on luonnollisesti vielä irti tässä vaiheessa, jos ei niin löystä vaihteiston kiinnitysruuvit.
- Kiinnitä ensiövedon sisäkoppa moottoriin ja vaihteistoon.
- Tarkista tarvitseeko vaihteiston alle laittaa shimmilevyjä.
- Kiristä vaihteisto paikoilleen.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019