Hydra glide - keula
Hydra glide - keula
Nyt paloi hermot tohon hydra-keulaan...kumma homma kun tämä muija saa sen melkein kasaan pumppaamalla paikallaan. Toisessa iskarissa pysyy öljyt ja toisesta tulee ulos yläpäästä vaikka prkleen piukassa. Aina jarruttaessa tai töyssyssä kuuluu suhahdus siitä vuotavasta ja öljyä alkaa valua.
Mitäs virityksiä sellasiin on tehty? Oon kuullut että jotkut on lisäillyt jotain palikoita, joilla on jäykistänyt sitä... Etulokarissa on jo öljynlauhduttimesta pahat lommot vaikka lauhdutin on niin ylhäällä kuin sen vaan saa. Tietty keulan öljynvaihto ja liukupintojen tarkistukset jne. tarvii tehdä, mutta samalla saisi sen virityksen tehtyä.
Mitäs virityksiä sellasiin on tehty? Oon kuullut että jotkut on lisäillyt jotain palikoita, joilla on jäykistänyt sitä... Etulokarissa on jo öljynlauhduttimesta pahat lommot vaikka lauhdutin on niin ylhäällä kuin sen vaan saa. Tietty keulan öljynvaihto ja liukupintojen tarkistukset jne. tarvii tehdä, mutta samalla saisi sen virityksen tehtyä.
Re: Hydra glide - keula
Kummallista. Minulla on '75 FLH:ssa vakiokeula ja sitä en ole ikinä saanut pohjamaan edes 2 päällä. Sisällä vakiojouset ilman mitään lisäpalikoita ja heavy duty keulaöljyt. Keula toimii kunnossa ollessaan hienosti, vaikka pyörä on raskas ja lasti päällä.
Oletko kokeillut jonkun toisen pyörän keulan toimintaa, eroaako se omastasi? Et ole maininnut paikkakuntaa, mutta luultavasti joka paikkakunnalla on joku vastaavan keulan omaava pyörä.
Pohjanneeko se sinullakaan, vaikka öljynjäähdytin hakkaa lokariin, se öljynjäähdytin siinä on ihan turha verme Suomen oloissa. Täällä ei ole ikinä niin kuumaa, että siitä olisi pienintäkään hyötyä. Revi se pois ja pane keulan kuluneet osat kuntoon ja nauti ajosta pehmeästi toimivalla keulalla.
Voihan sitä keulaa toki jäykistää lisäämällä putken pätkää jousen jatkoksi, jolloin jousessa on jo esijännitys päällä. Mukavuus siinä vaan kärsii, joten en kyllä siihen heti lähtisi ...
Kyllä tuohonkin löytyy progressiivisia jousia vaikkapa Stormilta, eivätkä ole edes pahan hintaisia. Kun rautikseen hain sieltä progressiiviset vieterit, pari maksoi 89 euroa. Nämäkään eivät sitä jäähdyttimen lokariin hakkaamista estä, joten siltikin pysyn kannassani, että jäähdytin romukoppaan
Oletko kokeillut jonkun toisen pyörän keulan toimintaa, eroaako se omastasi? Et ole maininnut paikkakuntaa, mutta luultavasti joka paikkakunnalla on joku vastaavan keulan omaava pyörä.
Pohjanneeko se sinullakaan, vaikka öljynjäähdytin hakkaa lokariin, se öljynjäähdytin siinä on ihan turha verme Suomen oloissa. Täällä ei ole ikinä niin kuumaa, että siitä olisi pienintäkään hyötyä. Revi se pois ja pane keulan kuluneet osat kuntoon ja nauti ajosta pehmeästi toimivalla keulalla.
Voihan sitä keulaa toki jäykistää lisäämällä putken pätkää jousen jatkoksi, jolloin jousessa on jo esijännitys päällä. Mukavuus siinä vaan kärsii, joten en kyllä siihen heti lähtisi ...
Kyllä tuohonkin löytyy progressiivisia jousia vaikkapa Stormilta, eivätkä ole edes pahan hintaisia. Kun rautikseen hain sieltä progressiiviset vieterit, pari maksoi 89 euroa. Nämäkään eivät sitä jäähdyttimen lokariin hakkaamista estä, joten siltikin pysyn kannassani, että jäähdytin romukoppaan
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Hydra glide - keula
Kiitti vastauksesta. Oon kyllä kuullut monestakin suunnasta, että kyseiset keulat on tuottaneet päänvaivaa monelle. Ja kaverilla on samanlainen keula, joka puolestaan toimii. En mä sitä saa edes nytkähtämään
Se öljynlauhdutin on niin ylhäällä, ettei iskareiden pitäisi mennä normaaleissa ajotilanteissa tai edes kunnon töyssyissä niin niin kasaan että se osuisi lokariin. Ensin ajattelin sen poistamista, mutta järjestään ovat kaikki sanoneet etteivät omasta pyörästään sitä poistaisi, jos sellainen olisi. Ei siitä ainakaan haittaa ole monena kesänä ollut, kun kunnon helteet on joskus Suomeenkin osuneet.
Kyllä se keula nyt täytyy saada jäykemmäksi jotenkin, eikä öljynvaihto ja osien kunnon tarkastus viimeksikään tilannetta muuttanut. Miksi se toinen puoli suhahtelee ja vuotaa öljyä? Taidan ostaa ne progressiiviset jouset...
Se öljynlauhdutin on niin ylhäällä, ettei iskareiden pitäisi mennä normaaleissa ajotilanteissa tai edes kunnon töyssyissä niin niin kasaan että se osuisi lokariin. Ensin ajattelin sen poistamista, mutta järjestään ovat kaikki sanoneet etteivät omasta pyörästään sitä poistaisi, jos sellainen olisi. Ei siitä ainakaan haittaa ole monena kesänä ollut, kun kunnon helteet on joskus Suomeenkin osuneet.
Kyllä se keula nyt täytyy saada jäykemmäksi jotenkin, eikä öljynvaihto ja osien kunnon tarkastus viimeksikään tilannetta muuttanut. Miksi se toinen puoli suhahtelee ja vuotaa öljyä? Taidan ostaa ne progressiiviset jouset...
Re: Hydra glide - keula
Öljynjäähdyttimen tarpeellisuuteen en nyt jaksa osallistua.
Mutta jos noin helposti alkaa vuotaa stefojen läpi, oliskohan toisessa putkessa yläpään ruuvissa huohotusreikä tukossa?
Mä nyt en oo paljon noihin pumppukeuloihin perehtyny, kun diggaan enemmän noista erilaisista risuversioista. Mutta ei kai oo keulan huonoutta jos yläputket on kuluneet.
Toinen juttu mitä oon ihmetelly, on toi keulan jäykkyyden lisääminen paksummalla öljyllä.
Sehän tarkottaa vaan sitä että sen liikenopeus ja reagointi hidastuu.
Mun mielestä jäykkyys pitää tehdä jousilla ja käyttää mahdollisimman ohutta iskunvaimennusöljyä, jotta keulaputken liikkuisivat mahdollisimman herkästi epätasaisuuksien mukaan.
Mutta jos noin helposti alkaa vuotaa stefojen läpi, oliskohan toisessa putkessa yläpään ruuvissa huohotusreikä tukossa?
Mä nyt en oo paljon noihin pumppukeuloihin perehtyny, kun diggaan enemmän noista erilaisista risuversioista. Mutta ei kai oo keulan huonoutta jos yläputket on kuluneet.
Toinen juttu mitä oon ihmetelly, on toi keulan jäykkyyden lisääminen paksummalla öljyllä.
Sehän tarkottaa vaan sitä että sen liikenopeus ja reagointi hidastuu.
Mun mielestä jäykkyys pitää tehdä jousilla ja käyttää mahdollisimman ohutta iskunvaimennusöljyä, jotta keulaputken liikkuisivat mahdollisimman herkästi epätasaisuuksien mukaan.
Re: Hydra glide - keula
Minäkään en ota kantaa tuohon öjynjäähdyttimen tarpeellisuuteen...Lennu kirjoitti:Nyt paloi hermot tohon hydra-keulaan...
Toisessa iskarissa pysyy öljyt ja toisesta tulee ulos yläpäästä vaikka prkleen piukassa.
Aina jarruttaessa tai töyssyssä kuuluu suhahdus siitä vuotavasta ja öljyä alkaa valua.
Mitäs virityksiä sellasiin on tehty? Oon kuullut että jotkut on lisäillyt jotain palikoita, joilla on jäykistänyt sitä... Etulokarissa on jo öljynlauhduttimesta pahat lommot vaikka lauhdutin on niin ylhäällä kuin sen vaan saa. Tietty keulan öljynvaihto ja liukupintojen tarkistukset jne. tarvii tehdä, mutta samalla saisi sen virityksen tehtyä.
Vuotaako keula yläpäästä eli sieltä keulaputken plugista/plugin ruuvista?
Vai siitä ylä- ja alaputken stefasta?
Kuinka vanhasta pyörästä/keulasta on kyse?
Hydra-keulaahan on tehty vuodesta -49 alkaen.
Plugit
-49 -E77 plugi
-L77 -> plugi ja pultti.
Plugi kiinnittyy suoraan keulaputkeen. Plugi jää ylä T-kappaleen sisään.
Vanhemmissa (-49 - E77) ei ole O-rangastiivistettä plugissa.
Plugin päälle tulee vielä "pultti" jossa on O-rengas ja tämä pultti näkyy T-kappaleiden päällä.
(Paitsi orkkis säädettävissä/muuttuvakulmaisissa/sivuvaunu/ServiCar T-kappaleissa jossa plugi kiinnittyy ruuvilla sivustapäin ylä T-kappaleeseen.)
- Mahdollisesti plugi ei ole keulaputkessa kunnolla kiinni ja vuotaa siitä välistä.
- Plugiin tulevan pultin tiiviste rikki.
- L77 keulassa myös mahdollisesti tuon plugin O-rengastiiviste rikki.
Kiristyksen voi koittaa tehdä niin, että löysää ala T-kappaleen kiristyruuvin ja pyörittää yläputkea kiinni plugiin. Suojattuna, ettei tule naarmuja. Onnistuu vain jos keulassa ei ole peltejä jai ryppykumeja.
Muuten plugin pultit irti, ylä T-kappale irti ja sitten plugi kiinni.
Stefat
Stefan (eli huulitiivisteen) kohdalta jos vuotaa niin mahdollisuuksia on monia.
Stefa rikki, stefan kaulus kääntynyt, paskaa stefan ja putken välissä.
Keulaputki vaurioitunut, keulaputki kulunut urille, kromaus kulunut tiivistepinnan kohdalta.
Keulaputket
Jos keulaputki on urilla niin yleensä myös stefa menee paskaksi. Ja silloin ei auta pelkkä stefan uusiminen, ainakaan pitkäksi aikaa.
Jos poikittain kynnellä raapaistessa tuntuu pykäliä niin putket menee uusittaviksi.
(Tai jos on ryppykumit ja ei kaipaa kromin kiiltoa niin voi kiillottaa ensiavuksi - saattaa uuden stefan kanssa toimia moitteetta)
Alunperin Hydrakeulan putkethan ei taida edes olla kromattuja ?
Keulaöljyt
Hydrakeulaan suositellaan SAE30W
-1949 - E1977 2,1dl / keulaputki
-L1977 - 1997 2,5dl / keulaputki
Keulan joustoa löysemmäksi tai kylmät olosuhteet SAE15W tai SAE20W
Keulan joustoa jäykemmäksi tai kuumat olosuhteet SAE40W
Jäykennys sitten progressiivisilla (jäykemmillä) jousilla.
Onkos noissa plugeissa/pulteissa huohotusreikä?Hessu kirjoitti:Mutta jos noin helposti alkaa vuotaa stefojen läpi, oliskohan toisessa putkessa yläpään ruuvissa huohotusreikä tukossa?
Noissa alkuperäisissä sivulta kiinnittyvissä on täyttöruuvi/venttiili.
Ja noista keuloistahan (ainakin uudemmista) voi tehdä ilmalla jäykistettäviä/säädettäviä kun laittaa plugin pulttiin venttiilin josta saa vähän painetta lisää. Edellyttää tietenkin keulan olevan muutenkin kunnossa ja tiivis.
..tulipahan pitkä sepustus...
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Hydra glide - keula
Mulla on tuo vanha hydra, kyllä se huohottaa plugin/pultin läpi. Pultissa on pieni reikä yhdellä sivulla.
I'll always be faithful and keep her 'til the end of time..
Re: Hydra glide - keula
Niinpäs onkin tuo huohotusreikä L49->.
Ihan ensimmäisissä E49 ei ollut plugeissa eikä pulteissa huohotusreikää.
Milloinkas se huohotusreikä poistui? Oliko E77 asti?
Ihan ensimmäisissä E49 ei ollut plugeissa eikä pulteissa huohotusreikää.
Milloinkas se huohotusreikä poistui? Oliko E77 asti?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Hydra glide - keula
Sieltä ylemmän T-kappaleen päällä olevan pultin(korkkina toimivan) sivulla olevasta huohotusreiästä se öljy puskee ulos. Mistä se voi johtua? Pultissa ei ole o-rengasta. Mopo on vuodelta -75 mutta edessä on kuitenkin levyjarru. Eli oiskohan keula vaihdettu... Saako sen mallin selville muuten kuin avaamalla ne plugit? Keulassa on kaikki pellit, ei ryppykumeja.
Re: Hydra glide - keula
Kyllä -75:ssä on levyjarru vakikalustoa.Lennu kirjoitti:Sieltä ylemmän T-kappaleen päällä olevan pultin(korkkina toimivan) sivulla olevasta huohotusreiästä se öljy puskee ulos. Mistä se voi johtua? Pultissa ei ole o-rengasta. Mopo on vuodelta -75 mutta edessä on kuitenkin levyjarru. Eli oiskohan keula vaihdettu... Saako sen mallin selville muuten kuin avaamalla ne plugit? Keulassa on kaikki pellit, ei ryppykumeja.
Re: Hydra glide - keula
Olisiko siellä ihan liikaa öljyä? Tai sisäkalut jotain ihan muuta, kuin mitä pitäisi? Ei taida putkia purkamatta selvitä...Lennu kirjoitti: huohotusreiästä se öljy puskee ulos. Mistä se voi johtua? Pultissa ei ole o-rengasta.
Ja kyllä se levyjarru kuuluu '75 keulaan, kuten Kvl totesikin, tulikohan se nyt noin '73 vakioksi...
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Hydra glide - keula
Levyjarru tuli virallisesti mallivuodelle 1973.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Hydra glide - keula
eikun 1972 ainakin Electraan.smuige kirjoitti:Levyjarru tuli virallisesti mallivuodelle 1973.
Mr. Biker vm 2005
Re: Hydra glide - keula
Näin on.IJHa kirjoitti:eikun 1972 ainakin Electraan.smuige kirjoitti:Levyjarru tuli virallisesti mallivuodelle 1973.
Vuonna 1972 levyjarru FLH malleihin eteen. (takana nesterumpu)
Vuonna 1973 levyjarru eteen ja taakse FLH ja FX malleihin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019