Kipinät kateissa
Kipinät kateissa
Moro kaikille.
Ongelma on siis seuraavan lainen.
Mopo on 883 Sporster vm.1987.
Vika pamahti päälle kesken maantieajon, mitenkään varoittamatta.
Kipinä kateissa molemmista tulpista. Vanhat varatulpat rullasta johtojen päihin ja
sama tulos. Paikalle kurvasi kaveri jolla sattui olemaan vielä kolmannet tulpat,
joihin kipinä löytyi? Matka jatkui noin 5 km, pätkimistä ja homma loppui taas siihen.
Tulpat taas kuolleet.
Nyt testattu uudet tulpat, akku ladattu, puola mitattu arvot 3,1 ohm. ja 11,5 ohms.
Pulalle tulee 12v ja sen läpi mitattuna myös. Sytytys boksin maa tsekattu.
Huolto manuaalissa on ohjeita sytkäboksin mittauksiin, mutta varoittaa ettei mittauksia saisi
tehdä kuin H-D:n omalla mittarilla. Tietääkö kukaan saako boksin särettyä tavallisella ihan
hyvälaatuisella mittarilla? Vai onko boksi kaput. Meinaa onko ajatuksia mistä vikaa muualta
voisti vielä etsiä?
Ja kiitos vielä kaikille 7 tiellä pysähtyneille, jos satutte lukemaan ja itsenne tästä tunnistamaan.
-=Esajas=-
Ongelma on siis seuraavan lainen.
Mopo on 883 Sporster vm.1987.
Vika pamahti päälle kesken maantieajon, mitenkään varoittamatta.
Kipinä kateissa molemmista tulpista. Vanhat varatulpat rullasta johtojen päihin ja
sama tulos. Paikalle kurvasi kaveri jolla sattui olemaan vielä kolmannet tulpat,
joihin kipinä löytyi? Matka jatkui noin 5 km, pätkimistä ja homma loppui taas siihen.
Tulpat taas kuolleet.
Nyt testattu uudet tulpat, akku ladattu, puola mitattu arvot 3,1 ohm. ja 11,5 ohms.
Pulalle tulee 12v ja sen läpi mitattuna myös. Sytytys boksin maa tsekattu.
Huolto manuaalissa on ohjeita sytkäboksin mittauksiin, mutta varoittaa ettei mittauksia saisi
tehdä kuin H-D:n omalla mittarilla. Tietääkö kukaan saako boksin särettyä tavallisella ihan
hyvälaatuisella mittarilla? Vai onko boksi kaput. Meinaa onko ajatuksia mistä vikaa muualta
voisti vielä etsiä?
Ja kiitos vielä kaikille 7 tiellä pysähtyneille, jos satutte lukemaan ja itsenne tästä tunnistamaan.
-=Esajas=-
-=Esajas=-
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Kipinät kateissa
Tarkennus: Menikö siis näin - Kaikki sähköt pelaa sammumisen jälkeen ja kone starttaa, mutta ei käynnisty?
Veikkaus: Puola lämpenee ja sano kaput. Matka jatkuu kun se jäähtyy.
Toimenpiteet: Seuraavan kerran kun kipinä kateissa, niin mitaa tuleeko puolan valkoiselle johdolle virtaa. Jos tulee, niin vika puolassa.
lisäys hetkeä myöhemmin: luinpa tuon ekan viestin uudelleen ajatuksella ja siellähän mainitaan että puolalle tulee virtaa. Eli ei muuta kuin kaverilta puolal ainaksi ja sun puola kaverille. Jos sulla korjaantuu ja kaverilla ei, niin vika puolassa.
t.nimim. mulla -90 sportissa sama ominaisuus ollut reilun vuoden ja korjaan jahka jaksan. Ilmenee vain helteillä, joten ei haittaa menoa ja se vara puola on sivulaukussa mukana. (lisäys 16.8.: Oma puola laukesi lopullisesti viikonlopun helteillä, joten varapuola on kaivettu sivulaukusta esiin ja asennettu paikoilleen)
Veikkaus: Puola lämpenee ja sano kaput. Matka jatkuu kun se jäähtyy.
Toimenpiteet: Seuraavan kerran kun kipinä kateissa, niin mitaa tuleeko puolan valkoiselle johdolle virtaa. Jos tulee, niin vika puolassa.
lisäys hetkeä myöhemmin: luinpa tuon ekan viestin uudelleen ajatuksella ja siellähän mainitaan että puolalle tulee virtaa. Eli ei muuta kuin kaverilta puolal ainaksi ja sun puola kaverille. Jos sulla korjaantuu ja kaverilla ei, niin vika puolassa.
t.nimim. mulla -90 sportissa sama ominaisuus ollut reilun vuoden ja korjaan jahka jaksan. Ilmenee vain helteillä, joten ei haittaa menoa ja se vara puola on sivulaukussa mukana. (lisäys 16.8.: Oma puola laukesi lopullisesti viikonlopun helteillä, joten varapuola on kaivettu sivulaukusta esiin ja asennettu paikoilleen)
Viimeksi muokannut Mopopoika -65, 09:24 17.08.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: Kipinät kateissa
Joo just niin, että kaikki muu tuntuu pelittävän paitsi kipinät.
Mutta puolan lämpenemis ongelmasta tuksin on kyse, kun kipi on
nyt kateissa jatkuvasti. Eli pyörää ei saa käyntiin ollenkaan. Tämä
siis sen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Onkohan kenelläkään vinkkiä
miten sen anturin toiminnan saisi mitattua? Jollakin induktio systeemillähän se kai
toimii koska roottorihan on pelkkää peltiä.
Mutta puolan lämpenemis ongelmasta tuksin on kyse, kun kipi on
nyt kateissa jatkuvasti. Eli pyörää ei saa käyntiin ollenkaan. Tämä
siis sen muutaman kilometrin ajon jälkeen. Onkohan kenelläkään vinkkiä
miten sen anturin toiminnan saisi mitattua? Jollakin induktio systeemillähän se kai
toimii koska roottorihan on pelkkää peltiä.
-=Esajas=-
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: Kipinät kateissa
yli 20vee vanha pyörä älä turhaan lainaile mitään osia vaan ala päivittää konetta ja hanki uusia osia, varmaan paljon jo vaihdettukin,(loppujen lopuksi sähköpuoli varsin yksinkertainen, vie muutama satku palille ni saat muovikassillisen uutta sälää,,ootko työntäny painepesurilla kunnon suihkua, "kärkikoppaan", avaa popparit ja valuta vesi pois")), ekan polven evo,,
mulla -99 ja takatulppa ..ttuilee säännöllisesti, käyttäny ngk:oota, nyt vaihdoin championin takapyttyyn ja johan vaikuttaa lupavalta,,
ps. älkää vaan alkako kehumaan et "käytä alkuper. hd-tulppia", ne on ..seestä,,
kiip ridin ven san raisin,,
mulla -99 ja takatulppa ..ttuilee säännöllisesti, käyttäny ngk:oota, nyt vaihdoin championin takapyttyyn ja johan vaikuttaa lupavalta,,
ps. älkää vaan alkako kehumaan et "käytä alkuper. hd-tulppia", ne on ..seestä,,
kiip ridin ven san raisin,,
Re: Kipinät kateissa
Niin, aiemmin(ja ehkä vieläkin?) ne HD:n omat tulpat valmisti juurikin Champion...
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: Kipinät kateissa
Lainaan keskustelun vastausta:
Itsellä 93 evosport, joka jätti tielle viime kesänä ja korjaus jäi kesken. Kun en löytänyt vikaan, kun tuli kuntoon seuraavana päivänä. Oire oli se, että sammui kesken ajon ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Sähköt toimi muuten. Ei ollut mukana yleismittaria ja seuraavana päivänä aloin tutkimisen. Mutta tutkiminen epäonnistui, kun lähti käyntiin. . .
Eli siis puolan lämpeneminen voi aiheuttaa menon katkeamisen noin vain. Mikäs sen aiheuttaa?Mopopoika -65 kirjoitti: Puola lämpenee ja sano kaput. Matka jatkuu kun se jäähtyy. Toimenpiteet: Seuraavan kerran kun kipinä kateissa, niin mitaa tuleeko puolan valkoiselle johdolle virtaa. Jos tulee, niin vika puolassa.
t.nimim. mulla -90 sportissa sama ominaisuus ollut reilun vuoden ja korjaan jahka jaksan. Ilmenee vain helteillä, joten ei haittaa menoa ja se vara puola on sivulaukussa mukana.
Itsellä 93 evosport, joka jätti tielle viime kesänä ja korjaus jäi kesken. Kun en löytänyt vikaan, kun tuli kuntoon seuraavana päivänä. Oire oli se, että sammui kesken ajon ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Sähköt toimi muuten. Ei ollut mukana yleismittaria ja seuraavana päivänä aloin tutkimisen. Mutta tutkiminen epäonnistui, kun lähti käyntiin. . .
Re: Kipinät kateissa
Ja ne keltaiset Accelin huipputulpat tulee Nippon-DensoltaSpringer kirjoitti:Niin, aiemmin(ja ehkä vieläkin?) ne HD:n omat tulpat valmisti juurikin Champion...
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kipinät kateissa
On ollut muita kiireitä, niin en ole ehtinyt foorumilla käymään.
Ongelma ratkesi. Mopopoika-65 veikkaus oli aivan oikea. Puola sökö. Se löi ilmeisesti läpi.
Yleismittarilla sitä ei pysty toteamaan. Käämit on vastuksiltaan kunnossa. Mutta
kun jännite noisee, eriste pettää ja kipinä loikkaa puolan sisällä. Otsir3, oot varsin oikeassa,
että päivitystarvetta alkaa olla jo vähän joka puolella. Pahus kun toi finanssi puoli tuppaa vaan olemaan sillä mallilla, että osa vaihdetaan vasta kun se sanoo sopimuksen lopullisesti irti. Kärkikoppa on ollut auki mutta -87:ssa on kärjetön sytytys. Sen anturin pystyy mittaamaan paristoilla joista saa 4-5V ulos ja yleismittarilla. Nämä tällaisina maallikon toteamuksina. Vahvavirta puolen enemmin tuntevana heppuna.
Ongelma ratkesi. Mopopoika-65 veikkaus oli aivan oikea. Puola sökö. Se löi ilmeisesti läpi.
Yleismittarilla sitä ei pysty toteamaan. Käämit on vastuksiltaan kunnossa. Mutta
kun jännite noisee, eriste pettää ja kipinä loikkaa puolan sisällä. Otsir3, oot varsin oikeassa,
että päivitystarvetta alkaa olla jo vähän joka puolella. Pahus kun toi finanssi puoli tuppaa vaan olemaan sillä mallilla, että osa vaihdetaan vasta kun se sanoo sopimuksen lopullisesti irti. Kärkikoppa on ollut auki mutta -87:ssa on kärjetön sytytys. Sen anturin pystyy mittaamaan paristoilla joista saa 4-5V ulos ja yleismittarilla. Nämä tällaisina maallikon toteamuksina. Vahvavirta puolen enemmin tuntevana heppuna.
-=Esajas=-
Re: Kipinät kateissa
taitaa olla omassa evoporilaassa samaa vikaa. pitääkös sinne puolalle tulla virrat päällä 12 volttii niihin puolaan tuleviin johtoihin? näin ainekii miekestäin clymerin manuskasta huonolla lontoon tajuamisella tulkkasin...
-86 1100cc evosportto
Re: Kipinät kateissa
Tuotanoin...Oliko paikallaan vielä elektroooninen sytkä? Jos oli,niin ota ne pois ja puola myös samoin kuin myös ne vanhat"aivot" ja VOES(imusarja tukkoon).Viiden ohmin puola paikoilleen,Jakopäänkoppaan paikalleen mekaaninen ENNAKONSÄÄDIN ja elektronisen mötikän tilalle joko pohjalevy,jossa kärjet ja kondensaattori,tai Dyna S ja uusi 5 ohmin puola.Kyseessä siis Dyna S Dual-fire (single firessä kaksi puolaa ja eri systeemi).
Viimeksi muokannut hiekkanen, 08:51 18.09.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Re: Kipinät kateissa
orkkis käikäleethää tossa porilaassa on, nyt ei vaan viittis mitää rellun magneettoja alakaa virittään. taidan ny kummiski vaa kahtoo kävyt poies johoista ja uusia puolan jos tarve vaatii. voishaa sitä vaikka ahtaa scanian turbolla ja välijäähyllä vaan empä ny lähe moisiin hullutuksiin laisinkaan
-86 1100cc evosportto