Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Mahtaisiko löytyä apuja tai arvauksia ongelmaan joka esiintyy vain näillä lämpimillä keleillä ? Eli ongelma ilmenee koneen lämmettyä kuumalla kelillä (noin yli 24ºC). Pidempään ajettaessa kone rupeaa pätkimään ja saattaa sammua kesken ajon jos laskee nopeutta ja kierroksia esim. motarilla <110 km/h. Vaikuttaa siltä kuin sytytys häviäisi hetkeksi. Tuolloin otan virrat hetkeksi pois ja käynnistän uudestaa ja kone käy jälleen. Ongelma tosin uusiutuu vähänväliä. Ongelma tulee esille mytös liikennevaloissa kun joutuu pysäyttämään pyörän ja kone ei saa viilennystä (?). Yrittäessä lähteä, tehot häviää ja kone sammuu. Ajaessa taas tarpeeksi lujaa ja kierrokset "ylhäällä" kone toimii.
Pyörä on -04 FatBoy, ruiskukone. Siinä on V&H FuelPack. FuelPack oli poiskytkettynä ja ongelmat jatkuivat silti. Ilmanputsari on mallia ForceWinder XR-2 (suojasukalla) ja putket ovat V&H Big Radius 2-into-2 (avarat).
En tiedä onko sillä väliä, että puola sijaitsee kuumana käyvän öljysäiliön välittömässä läheisyydessä ?
Pyörä toimii moitteettomasti kunhan kelit pysyvät noin 20 º:ssa.
Pyörä on -04 FatBoy, ruiskukone. Siinä on V&H FuelPack. FuelPack oli poiskytkettynä ja ongelmat jatkuivat silti. Ilmanputsari on mallia ForceWinder XR-2 (suojasukalla) ja putket ovat V&H Big Radius 2-into-2 (avarat).
En tiedä onko sillä väliä, että puola sijaitsee kuumana käyvän öljysäiliön välittömässä läheisyydessä ?
Pyörä toimii moitteettomasti kunhan kelit pysyvät noin 20 º:ssa.
"Always respect the land You cross"
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Meniskö rikkaalle kuumalla kelillä?Mahdollisesti joku anturi vika?
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Meikäläisellä alkoi samanlaiset murheet heinäkuun alkupuolella. (-06 TC)
Sytytti myös häiriövalon.
Ajeltiin sitten lomareissulta suoraan pääralliin, jonka huollossa kaverit laittoivat testerin pyörään kiinni.
Diagnoosi oli että map-anturi on viallinen. (haistelee kaiketi imuilman lämpötilaa)
Heillä ei kuitenkaan ollut kyseistä anturia, olivat kuitenkin käyttäneet liittimen irti/ tarkastaneet kunnon, sekä nollasivat vikamuistin.
Sen jälkeen pyörä pelasi normaalisti, tosin ei montaa sataa kilometriä ole sen jälkeen tullut ajettua.
Sytytti myös häiriövalon.
Ajeltiin sitten lomareissulta suoraan pääralliin, jonka huollossa kaverit laittoivat testerin pyörään kiinni.
Diagnoosi oli että map-anturi on viallinen. (haistelee kaiketi imuilman lämpötilaa)
Heillä ei kuitenkaan ollut kyseistä anturia, olivat kuitenkin käyttäneet liittimen irti/ tarkastaneet kunnon, sekä nollasivat vikamuistin.
Sen jälkeen pyörä pelasi normaalisti, tosin ei montaa sataa kilometriä ole sen jälkeen tullut ajettua.
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
MAP=Manifold Absolute Pressure eli mittaa imusarjan/kurkun (ali)painetta.
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Käytin pyörän testerissä ja ainoat ilmoitetut viat olivat polttoaine-anturista (koska tankin vaihdon yhteydessä bensamittari "hylättiin") sekä etu- ja takapytyn sytkän puuttumisesta (eli kun kone on sammunut kesken ajon).
Tänään sain kokeneemmalta kaverilta arvion, että bensapumpun paine olisi liian alhainen ja tulisi esille eritoten kuumalla ilmalla. Ollanko oikeilla jäljillä eli onko jollain kokemusta kyseisistä vioista ja pumpun vaihdosta ?
Tänään sain kokeneemmalta kaverilta arvion, että bensapumpun paine olisi liian alhainen ja tulisi esille eritoten kuumalla ilmalla. Ollanko oikeilla jäljillä eli onko jollain kokemusta kyseisistä vioista ja pumpun vaihdosta ?
"Always respect the land You cross"
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Parisen viikkoa sitten törmäsin vähän vastaavaan ongelmaan (TC-06), tosin kone tuppasi sammuilemaan kun päästi tyhjäkäynnille esim. risteyksissä. Mitään häirövaloja ei jäänyt palamaan ja kierroksilla kone toimi kuten sen kuuluukin, tankkauksen jälkeen ongelma poistui eikä ole sen koommin sellaista ilmennyt.
Lieneekö sitten pa-suti tukkoinen tai vanhat bensat tehneet tepposiaan kun prätkä on ollut ajamatta viime syksystä heinäkuulle jolloin sen ostin, ekaa tankillista uutta bensaa kun silloin ajelin. Lämpöäkin silloin oli enempi kuin huonossa saunassa, joten korjaako vaan sattuma satoa?
Nyt värkki on kuitenkin toiminut kuin junanvessa n. 3tkm ja toivottavasti toimii jatkossakin.
Lieneekö sitten pa-suti tukkoinen tai vanhat bensat tehneet tepposiaan kun prätkä on ollut ajamatta viime syksystä heinäkuulle jolloin sen ostin, ekaa tankillista uutta bensaa kun silloin ajelin. Lämpöäkin silloin oli enempi kuin huonossa saunassa, joten korjaako vaan sattuma satoa?
Nyt värkki on kuitenkin toiminut kuin junanvessa n. 3tkm ja toivottavasti toimii jatkossakin.
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Moro,
Oireet olivat kuin omasta pyörästäni, mutta parannus keino ei taida tässä tapauksessa auttaa. Olen ajanut pyörällä toukokuusta lähtien ja nytkin tankki tyhjenee viileämpinä päivinä. Kilometrejä on kertynyt rapiat 10tkm ja ongelma esiintyy edelleen "saunakeleillä". Taitaa olla yksilöllisiä nuo korjaustavat...
Oireet olivat kuin omasta pyörästäni, mutta parannus keino ei taida tässä tapauksessa auttaa. Olen ajanut pyörällä toukokuusta lähtien ja nytkin tankki tyhjenee viileämpinä päivinä. Kilometrejä on kertynyt rapiat 10tkm ja ongelma esiintyy edelleen "saunakeleillä". Taitaa olla yksilöllisiä nuo korjaustavat...
"Always respect the land You cross"
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Oliskohan MAP-anturin lämpöraja tullut vastaan ja aiheutanut ko. häiriöt, taas toisaalta ajetaanhan näillä
Arizonassa ja Calironiassakin ja monessa muussakin lämpimässä paikassa joten pitäishän anturin lämpöjä kestää.
Vai asennetaankohan pohjolan vehkeisiin ns. arktinen anturi kun olettavat, että täällä on
kuitenkin pakkasta ja pyryä pitkin vuotta?
Hankalia vikoja tommoset, prätkien vikamuistit kun ei ole niitä kehittyneimpiä mikä tekee
korjaamisen työlääksi = kalliiksi.
Arizonassa ja Calironiassakin ja monessa muussakin lämpimässä paikassa joten pitäishän anturin lämpöjä kestää.
Vai asennetaankohan pohjolan vehkeisiin ns. arktinen anturi kun olettavat, että täällä on
kuitenkin pakkasta ja pyryä pitkin vuotta?
Hankalia vikoja tommoset, prätkien vikamuistit kun ei ole niitä kehittyneimpiä mikä tekee
korjaamisen työlääksi = kalliiksi.
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Vaihda se Fuel Pak pois - niis on ollunna vikoja.
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Kiitoksia vinkeistä. Tuo anturi homma hieman askarruttaa vaikka analyysissä moista vika-ilmoitusta ei tullutkaan. FuelPack on ollut poissa välistä, eikä se auttanut asiaa.
Näyttää siltä, että on lähdettävä kyselemään bensapumppua (ja toivottava silläaikaa viileämpiä kelejä ).
Eihän kellään olisi sopivaa nurkissa ? Esim. kaasariversioksi muuton takia (oem nro. 3930279-001). Samaa pumppua käytetty myös Night Train'ssä -04-07.
Näyttää siltä, että on lähdettävä kyselemään bensapumppua (ja toivottava silläaikaa viileämpiä kelejä ).
Eihän kellään olisi sopivaa nurkissa ? Esim. kaasariversioksi muuton takia (oem nro. 3930279-001). Samaa pumppua käytetty myös Night Train'ssä -04-07.
"Always respect the land You cross"
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
korjauksen tarvis perustua mittauksiin ei arvauksiin. ota yhteys perusmittaus tekniikan osaavaan hd tai autosähkökorjaamoon. bensanpaine mitattavissa peruslaitteilla jolloin myös mitataan jäännöspaine ,map anturin pystyy mittaan alipainepumpun ja volttimittarin avulla sekä myös muut anturit aika pitkälle yleismittarin ja oskilloskoopin kanssa. pääset ajaan vielä tänä kesänä eikä aika mene tussaamiseen. siis ota yhteys ammatti ihmiseen
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Paljastettakoon, että kyseiset mittaukset tuli juuri suoritettua. Mutta tottahan tuo on, ettei niitä koneita arvaamalla korjata, toisinaan vaan kaipaa erilaisia kokemuksia kartoittaakseen mahdolliset viat. Välillä kun huomaa, että ammattilaisetkin veloittavat omista arvailuistaan.
...Kaikella kunnioituksella...
...Kaikella kunnioituksella...
"Always respect the land You cross"
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Näinhän tuo juuri menee!Jnzcy kirjoitti:Mutta tottahan tuo on, ettei niitä koneita arvaamalla korjata, toisinaan vaan kaipaa erilaisia kokemuksia kartoittaakseen mahdolliset viat. Välillä kun huomaa, että ammattilaisetkin veloittavat omista arvailuistaan.
...Kaikella kunnioituksella...
Ja ainakin omistamienisportstereiden (v, 81 -90) kanssa olen huomannut, että juuri tämän kaltaiset ongelmat ovat sangen vittumaisia selvittää koska syy voi olla niin monessa paikassa. Itselläni satunnaista sammumista on aiheuttanut mm. automaattisulakkeen osuminen maihin kiihdytyksessä, tulpan "nipukan" löystyminen, auton bensansuodattimen käyttö, jumittunut kaasarin koho, sähköjohdon eristeen kuluminen bensatankin ja rungon välissä, bensatankin huohotuksen toimimattomuus ja puolan laukeaminen lämmettyään.
Ja nämä mopot eivät kerro missä vika on - paitsi joskus sinisen savun muodossa.
Viimeksi muokannut Mopopoika -65, 07:42 16.08.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Jaså! uteliaisuus voittaa häveliäisyyden, mikä oli bensan paine ja jäännöspaine? kuinka map testattiin, onko jännite tasainen? kampiakselin asento anturi ,jos on induktiivinen anturi mikä on startatessa ja moottorin käydessä jännite? Hän myös lämmittää asentoanturia lämpöpuhaltimella testin aikana esim. eristevika.
Re: Ruiskukone ei käy kuumalla kelillä.
Kiitos näistä lisätarkenteista. Voin kysyä huoltoliikkeen asentajalta, oliko hän ottanut huoimioon mm. tuon föönillä lämmittämisen. Näin se homma etenee kun kehtaa kysellä itseään viisaammilta.
Kiitos kaikille nyt jo vastanneille. Tästä ketjusta on ainakin minulle ollut hyötyä.
Kiitos kaikille nyt jo vastanneille. Tästä ketjusta on ainakin minulle ollut hyötyä.
"Always respect the land You cross"