perhana komian päivän mukava ajolenkki katkesi maantieremppaan, no menipä sekin neitsyys. Sportster hävis sähköt viimestä piirtoo myöten. johtoja tutkittiin ja renkuteltiin ja välillä merkkivalot välkähti. kaivoin akun navat johtoviidakon seasta esiin ja virtakynä kiinni ja kynässä valo syttyy. siinä johtoja renkatessa huomasin että akun navat ovat ihan turkoosissa/valkeassa happosohjossa ja + napa on aivan murtunut

akku on bilteman hyytelömikälie, menossa varmaan kolmatta tai neljättä kesää. tungin meisselin miinusnavan ja rungon väliin että varmaan saa suoraan maita ja revin siitä virtakynästä johdon irti, siinä oli hauenleuka niin sen sai kiinni niihin + navan rippeisiin kun se hajosi tuhannen muusiksi kun irrotin johtoja. se pikkujohdon pätkä päävirtasulakkeen ympärille köyttäen ja lykkäämällä käyntiin ja jumalatonta kyytiä kotio
tuolla pihalla kirotessa ja purkaessa huomasin, että akku kihisee, tihisee, sihisee ja suurinpiirtein käy päälle. kun kiinnityssalvan oti pois niin se kansi pomppas ja tulpat lensi ja mössöö perässä. kun se pötikkä rauhoittui niin mittasin jännitteen 13,5V. akun suoja/kiinnityspelti oli sisäpuolelta aivan turkoosissa soosissa.
mikähän sille tuli? tuo biltema patteri on kapeampi kuin Sportster orkkis, ja sähköjohtojen ja napojen välissä on noin 10mm pitkät holkit että saa johdot kiinni, huono kontakti? ainakin hapettumaa oli. vai tuliko patteri vaan tiensä päähän? on kyllä sahannut vaivatta ja valot on kirkkaat. vai tuleeko moposta liikaa sähköä? kun sais jostain akun niin vois koittaa käyntiin mitä se lataa.