Pers'jalkaiset

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

irwing
Viestit: 115
Liittynyt: 13:39 29.03.2008.

Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja irwing »

TOVERIT!!
Te jotka olette <170/65 ja ajatte "isoja" matkapyöriä Electraa yms. niin sanokaapa miten hyvin pienen miehen onnistuu käsittelee pyörää kun ollaan paikoillaan. Tasapaino ja liikuteltavuus, onhan siinä massaa yli 300kg. Onko moni madaltanut alkuperäis pyörää mitenkään että olisi parempi käsitellä??
Purtsi
Viestit: 73
Liittynyt: 17:11 17.11.2006.
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja Purtsi »

173/88 ekan kesän jälkeen 2" pudotus-sarja eteen ja taakse ne jousensiirto palikat joilla pudotin 1,5" (koska kahden tuuman pudotuksella iskarit rupee hinkkaamaan laukkuihin) suosittelen, kivaa kun jalat ylettyy kunnolla maahan. Pyörä on 2009 Electra. Vaaroja madaltamisessa tietysti on, voi sumuvalorauta törmätä etulokasuojaan ja takalokarin johtosarja putoaa renkaan päälle ????????
Rike
Viestit: 219
Liittynyt: 20:00 06.10.2005.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja Rike »

Strategiset mitat: 169/69 (molemmat ihan tarkotuksella :lol: )
Ajelin pari kautta Softail Customilla. Taitaa sekin painaa reilut 300 kg ja hyvin sitä käytteli, vaikka oli 21" etukiekko ja dragbar. Tosin se oli tosi matala...

Tosin siirryin takas Sportyyn :twisted: Paremmin se taipuilee mun näpeissä.

-Rike
puruskai
Viestit: 107
Liittynyt: 13:22 16.02.2010.
Paikkakunta: Kuukanniemi
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja puruskai »

En ihan noihin mittoihin mahdu mutta kommentoin silti (175/88).. Ultra on kyllä painava paikallaan liikuteltava. Jalat minulla yltää ihan hyvin maahan mutta esim. pienikin nyppylä tai kuoppa pistää kovin hanttiin jos pitää pyörää ilman konetta liikutella. Ja työntäminen pieneenkin ylämäkeen vaatii voimaa, jos tykkäät käsin liikutella. Että kannattaa olla tarkkana pysäköidessä esim. kadun reunaan. AINA keula ylämäkeä kohti.

Itsellä kuitenkin suurimmat haasteet ovat olleet hitaassa ajossa täydessä lastissa. Huoltamon pihat, rampit pihoihin viistetyn katukiven töyssyllä jne. Ne on kävelyvauhdissa myrkkyä. Sitten kun käytän pelkästään etujarrua niin tulee sellaista nyökkimistä lisäksi päälle. Kerran meinasin jopa kipata huoltsikan pihalla (äkkijarrutus melkein nollasta nollaan kun oli asfaltissa reikä) mutta onneksi matkustaja oli hereillä ja otti jalalla vastaan kun minulla ei paukut enää riittäneet. Se matkustaja muuttaa painopistettä aika paljon kun istuu vielä kuskia ylempänä.
XXX
Viestit: 53
Liittynyt: 18:18 06.05.2006.
Paikkakunta: helsinki
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja XXX »

puruskai kirjoitti:Sitten kun käytän pelkästään etujarrua niin tulee sellaista nyökkimistä lisäksi päälle.
Minulle yrittivät kovasti opettaa jollain ennakoivan ajon-kurssilla ettei hidas/kaupunkiajossa saa käyttää kuin takajarrua. Etujarru nyökkää ja tasapaino horjuu helposti. Takajarrulla pysähtyy nätimmin. (Kovempi vauhti tai paniikkijarrutus erikseen.)
Avatar
TipiL
Viestit: 542
Liittynyt: 15:54 24.05.2007.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja TipiL »

Eiköhän se käsittely tuon kokoiselta mieheltäkin onnistu, kun tällainen persjalkainen 168,5cm nainenkin pystyy auttavasti käsittelemään. (oma paino jätetty tarkoituksella mainitsematta :oops: ) Kyllä siinä ihan tosissaan välillä jumpata saa, jos ukon mopoon erehtyy kajoamaan, mutta pääosin onnistuu. Tai sitten en ole vaan niin kovin vaikeita paikkoja vielä kokenut ;)

Kun ei ole voimaa, on pakko opetella voiman korvaava tekniikka... toisaalta, moniko raavaampikaan mies pelkällä voimalla käsittelisi täysissä matkapakaaseissa olevaa elektraa tai muuta vastaavan kokoluokan kaksipyöräistä?
Edellä olevissa vastauksissa näkyi jo olevankin hyviä tekniikkavinkkejä ja kikkoja, miten isomman massan kanssa pärjää.

Oma mopo on onneksi hiukan kevyempi, kuivapaino "vain" 320kg, mutta kyllä siinäkin on joutunut tekniikoita miettimään, eikä ihan jokaiseen paikkaa viitsi mennä tai parkkeerata.
*******************************************
* FXDF * My vibrator has two wheels and six speeds *

Harrikkanaiset-kirja * Gremlin Bells -Pirunkellot
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

XXX kirjoitti:
puruskai kirjoitti:Sitten kun käytän pelkästään etujarrua niin tulee sellaista nyökkimistä lisäksi päälle.
Minulle yrittivät kovasti opettaa jollain ennakoivan ajon-kurssilla ettei hidas/kaupunkiajossa saa käyttää kuin takajarrua. Etujarru nyökkää ja tasapaino horjuu helposti. Takajarrulla pysähtyy nätimmin. (Kovempi vauhti tai paniikkijarrutus erikseen.)
Näi mie ajelen, taajamassa hiljasissa nopeuksissa takimmaista, vauhissa molemmilla jarrutukset.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Reissumies
Viestit: 70
Liittynyt: 11:47 17.11.2009.
Paikkakunta: Haaparanta / Ruotsi
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja Reissumies »

Iskareita ja muita madallusarjoja en suosittelisi kokemuksien perusteella. Itsellä rovia 183cm ja 95 kg joten ongelmia ei ole. Mutta kaveri on lyhyen läntä ja hänelle kokeiltu road kingiin kaikkea mahdollista. Laitettiin kuitenkin orkkis iskarit takaisin kun ajoominaisuudet paljon paremmat niillä. Kannattaa katsoa orkkis osista sellainen pennki kuin better reach, laskee kuskia sen verran alemmas että alkaa jalat yltämään.
puruskai
Viestit: 107
Liittynyt: 13:22 16.02.2010.
Paikkakunta: Kuukanniemi
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja puruskai »

Näi mie ajelen, taajamassa hiljasissa nopeuksissa takimmaista, vauhissa molemmilla jarrutukset.

Pitääpä vissiin alkaa itsekin opettelemaan. Jotenkin se on niin luontevaa käyttää tuota käsijarrua kun saa tarvittaessa jalat nopsaan astinlaudoilta maahan. Kyytiläisen kanssa kyllä käytän kaupunkiajossa usein takajarrua ettei tule matkustaja selkään.. mut matelussa en ole tajunnut.. kiitti vinkistä!
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Reissumies kirjoitti:Iskareita ja muita madallusarjoja en suosittelisi kokemuksien perusteella. Itsellä rovia 183cm ja 95 kg joten ongelmia ei ole. Mutta kaveri on lyhyen läntä ja hänelle kokeiltu road kingiin kaikkea mahdollista. Laitettiin kuitenkin orkkis iskarit takaisin kun ajoominaisuudet paljon paremmat niillä. Kannattaa katsoa orkkis osista sellainen pennki kuin better reach, laskee kuskia sen verran alemmas että alkaa jalat yltämään.
Tai sitte penkki näppärälle verhoilialle ja pehmukkeita ohuemmaks. Näin ei tarvii ostella toista penkkiä?! Ja saattaapi olla edukkaampi keino... :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

puruskai kirjoitti:
Näi mie ajelen, taajamassa hiljasissa nopeuksissa takimmaista, vauhissa molemmilla jarrutukset.

Pitääpä vissiin alkaa itsekin opettelemaan. Jotenkin se on niin luontevaa käyttää tuota käsijarrua kun saa tarvittaessa jalat nopsaan astinlaudoilta maahan. Kyytiläisen kanssa kyllä käytän kaupunkiajossa usein takajarrua ettei tule matkustaja selkään.. mut matelussa en ole tajunnut.. kiitti vinkistä!
Miulla ei oo astinlautoja ChromeTrain:issä mutt, tää taitaa pätee kaikkii mopoihi. Aika monet roikottaa (ei tapeilla) hiljasessa vauhissa jalkoja mopon sivulla. Tää aiheuttaa epävakaan menon, jalat tapeilla, tasapainokorjaukset/jarrutus takimmaisella. Hiljaa ajaminen muuttuu, pienellä harjottelulla vakaammaksi...
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tässä hyvä keskustelu aiheesta.

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=2&t=35512" onclick="window.open(this.href);return false;

Ja varoitus herkemmille, tuon ketjun alkuperäinen kysyjä alkoi muistella jotain v-alkusia sanoja, kun kehotin mm. koejamaan laitteen :mrgreen: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
ivaanajulma
Viestit: 387
Liittynyt: 23:51 20.12.2005.
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja ivaanajulma »

Isännän ultralla yltää kyllä jalat maahan ihan hyvin, mutta vaihdoin just viikonvaihteessa Fättärin Kingiin ja meinaa kyl mun huisa 170 cm olla liian vähän. Varpaat just ylettää maahan vaikka perseen alla on hyvin matalaprofiilinen LePeran jakkara. Harkinnassa olikin heti iskareiden vaihto jos sillä sais pikkasen madallusta, mutta Reissumiehen kommentin luettuani taidankin hankkia korokepohjasaappaat :wink:
**********************
Elvis The King Kuva
Avatar
Minna&FatBoy
Viestit: 319
Liittynyt: 21:15 01.06.2004.
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja Minna&FatBoy »

Mun 172 cm varteni riittää just madaltamattoman fättärin kanssa. Ja kuulun siis juurikin niihin varsinaisiin persjalkaisiin, niin että niitä pitkiä sääriä voi etsiä ihan joltain muulta :D Kerran teki routa tepposet eikä tallin ovella yltäneetkään jalat maahan. Onneksi oli toinen pariovista kiinni, ettei mopo ihan kyljelleen asti kellahtanut...
Meinasin aikanaan madaltaa, mutta kun kipinät saa aika helposti sinkoilemaan madaltamattakin, esim jokusessa liikenneympyrässä on tullut säikähdettyä pahemman kerran, niin päätin unohtaa koko asian ja olla hiukan varovaisempi 8) Kingistä ei oo kokemusta, mut -75 electraa kyllä yletyn ajamaan. Siitä ei sit puhutakaan, kuinka se muuten sujuu :lol:
"Voi Jehna! Mä oon onnessani kuin tornado telttailualueella!"
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Pers'jalkaiset

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Minna&FatBoy kirjoitti:Mun 172 cm varteni riittää just madaltamattoman fättärin kanssa. Ja kuulun siis juurikin niihin varsinaisiin persjalkaisiin, niin että niitä pitkiä sääriä voi etsiä ihan joltain muulta :D Kerran teki routa tepposet eikä tallin ovella yltäneetkään jalat maahan. Onneksi oli toinen pariovista kiinni, ettei mopo ihan kyljelleen asti kellahtanut...
Meinasin aikanaan madaltaa, mutta kun kipinät saa aika helposti sinkoilemaan madaltamattakin, esim jokusessa liikenneympyrässä on tullut säikähdettyä pahemman kerran, niin päätin unohtaa koko asian ja olla hiukan varovaisempi 8) Kingistä ei oo kokemusta, mut -75 electraa kyllä yletyn ajamaan. Siitä ei sit puhutakaan, kuinka se muuten sujuu :lol:
IHAN OT: Oi Minna! Ei siun säärissä oo mittää vikkaa, jos tosta paranevat, alkaa mennä pilalle. :roll:
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin