Moi, joo mulla oli samat oireet kun Jussilla. Renkaat sojotti jokasuuntaan tehtaan jäljiltä. Ohjekirjan max. 5 kierrosta yläkiinnikessädössä ei riittänyt mihinkään säädettäessä renkaat pystysuunnassa vaateriin.jussibee kirjoitti:Morjentes!
Itsellä on ollut samaa ongelmaa, Hemulin mainitseman, -00 dynan kanssa. Kaikki jo mainitut olen käynyt läpi. Vatkaus alkoi 115km/h ylöspäin 135km/h oli ehdoton max. nopeus. Mitään yksittäistä syytä (ohjauslaakerin kiristystä lukuunottamatta) ei löytynyt. Nyt pystyy päästeleen sen 160km/h (siis tarvittaessa). Kerran kokeilin 190km/h.Mutta eihän se kyllä mikään huippu vakaa yli 150km/h:ssa, metrin leveällä stongalla ole. Leveä takanakki vakautti aikatavalla. Edelleenkään ei kärsi laittaaa nyyttiä stongaan, ainakaan kovin isoa. Eturengaan paineen olen pitänyt 3 barissa. Pienemmillä paineilla alkaa vatkaan. -00 Dynassahan on moottori kumityynyillä. Mulla ei ollut tehtaan jäljiltä moottori ja runko linjassaan.(tämä saattoi vaikuttaa kantatessa syntyvään voblaukseen) Tarkistin sen jarrulevyjen pystysuoruudella.Toleranssi oli muistaakseni puoli astetta. Tankin alla on säätövanttiruuvi.Huoltokirjassa oli kierrosmäärä paljonko sai kierroksia vääntää. Jos reilummin sääti, niin kumityynyt löysälle ja tyhjäkäynnille.
Mulle on jäänyt käsitys, että voblauksen syitä on monta. Dyna ilmeisesti on herkkää voblaan ja siks pitäs kaikki tekijät olla kunnossa???
Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Re:
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Mårå
Jaa, kyllä minullakin voblaa -86 soffa. Esim. kun lähtee Hesasta länsiväylälle niin siinä on heti vasemmalle kaartuva mäki, voblaa aivan himmeesti. Olen ratkaissut ongelman sillä että annan lisää keppiä koneelle minkä uskallan, voblaa ja pelottaa aivan helvetisti mutta hauskaa on kuitenkin:)
Jaa, kyllä minullakin voblaa -86 soffa. Esim. kun lähtee Hesasta länsiväylälle niin siinä on heti vasemmalle kaartuva mäki, voblaa aivan himmeesti. Olen ratkaissut ongelman sillä että annan lisää keppiä koneelle minkä uskallan, voblaa ja pelottaa aivan helvetisti mutta hauskaa on kuitenkin:)
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Kokemus tältä kesältä: takarenkaassa oli paine laskenut arvoon 1,9 kg/cm2 -> nostin normaaliksi ja taas mentiin kuin junanraiteilla.
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
-96 Sportti woblaa kun löysää kaasua Takarengas on suorassa (mitattu) ja keulan kireys tarkastettu, tai siis itse asiassa vähän kireämmällä kuin manuaali sanoo, woblaus väheni mutta ei poistunut. Tasakaasulla / kiihdytettäessä menee suoraan. Mitä pitäis tarkastaa seuraavaksi?
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Laitetaanpas tänne jonon jatkoksi omat kokemukset.
Sain juuri laitettua Avon Distanzia renkaat omaan street bobiini, ja nytten tulee juuri tälläiset ongelmat kuin täällä on aikaisemmin kuvattu. Kun vauhti menee tuonne 120 paikkelle pyörä alkaa viputtaa "woblaamaan", ja tätä ei saa loppumaan ennen kuin laskee nopeuden ale 80km/h. Pikkusen rengaspaineilla leikkinyt, mutta ei ole auttanut, ei testiajoakaan ole tehty kuin muutama kymmenene metriä. Huomenna siis tallille kattomaan josko sais koko paketin suoraan, siis runko kone jne... Ideoita otetaan vastaan mitä pitäis oikein dynasta katella?
Kovasti ihmettelen kuinka tuo ei niillä alkuperäisillä kovamuovi renkailla tehnyt tuota ollenkaan, nyt kun vain renkaat vaihdettu tuli tällänen ongelma. Ei tälläsellä pyörällä tälläisenä uskalla minnekkään pitemmälle reissulle mennä.
Mun vekottimessa on 1" madallettu keula, 11" takaiskarit, molemmat progressive suspensionilta, ja se kiva true-trak systeemi ylimääräisine reaktiotankoineen. Tuon lisäksi uusi takarenga on profiililtaan 60, eli kympin pienempi kuin alkuperäinen, täten siis matalampi. Eli nämä kaikki ongelmat johtuvat näistä muutoksista, mutta kuinka homma korjataan on vielä kysymysmerkki?
Sain juuri laitettua Avon Distanzia renkaat omaan street bobiini, ja nytten tulee juuri tälläiset ongelmat kuin täällä on aikaisemmin kuvattu. Kun vauhti menee tuonne 120 paikkelle pyörä alkaa viputtaa "woblaamaan", ja tätä ei saa loppumaan ennen kuin laskee nopeuden ale 80km/h. Pikkusen rengaspaineilla leikkinyt, mutta ei ole auttanut, ei testiajoakaan ole tehty kuin muutama kymmenene metriä. Huomenna siis tallille kattomaan josko sais koko paketin suoraan, siis runko kone jne... Ideoita otetaan vastaan mitä pitäis oikein dynasta katella?
Kovasti ihmettelen kuinka tuo ei niillä alkuperäisillä kovamuovi renkailla tehnyt tuota ollenkaan, nyt kun vain renkaat vaihdettu tuli tällänen ongelma. Ei tälläsellä pyörällä tälläisenä uskalla minnekkään pitemmälle reissulle mennä.
Mun vekottimessa on 1" madallettu keula, 11" takaiskarit, molemmat progressive suspensionilta, ja se kiva true-trak systeemi ylimääräisine reaktiotankoineen. Tuon lisäksi uusi takarenga on profiililtaan 60, eli kympin pienempi kuin alkuperäinen, täten siis matalampi. Eli nämä kaikki ongelmat johtuvat näistä muutoksista, mutta kuinka homma korjataan on vielä kysymysmerkki?
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Tasta asiasta on kinattu ennenkin.
Uudet iskarit, jouset, renkaat ja paineet ovat vaan varsinaisen ongelman piilottamista.
Niin Dynat kuin Touring mallit ovat sellaisia etta niissa on ihan tunnettu suunnitteluvika.
Laake: Uudet moottorin kiinnikkeet, siis ne kumipalat ja: http://www.true-track.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sielta loytyy korjaus Dynan ja Touring mallien veivaamiseen.
Kokemusta on pari vuotta ja on miltei rikollista edes myyda koko malleja ilman moisia.
Ainakin Dynan ajo-ominaisuudet muuttuvat radikaalisti paremmiksi. Tosin se ei tarkoita etteiko muutkin alustan osat, jouset, iskarit, renkaat ja paineet tulisi olla kuosissa.
Ainakin mina olen tyytyvainen.
Uudet iskarit, jouset, renkaat ja paineet ovat vaan varsinaisen ongelman piilottamista.
Niin Dynat kuin Touring mallit ovat sellaisia etta niissa on ihan tunnettu suunnitteluvika.
Laake: Uudet moottorin kiinnikkeet, siis ne kumipalat ja: http://www.true-track.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sielta loytyy korjaus Dynan ja Touring mallien veivaamiseen.
Kokemusta on pari vuotta ja on miltei rikollista edes myyda koko malleja ilman moisia.
Ainakin Dynan ajo-ominaisuudet muuttuvat radikaalisti paremmiksi. Tosin se ei tarkoita etteiko muutkin alustan osat, jouset, iskarit, renkaat ja paineet tulisi olla kuosissa.
Ainakin mina olen tyytyvainen.
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Miten käy, jos tuon etukumityynyn poistaa ja tekee jäykät kiinnikkeet raudasta?
Jos kerran etukumityynyssä on se vika, nii eikö jäykistys sillon auttaisi, vai hajoaisiko mopedi?
Saahan sitä mietiskellä.....
Jos kerran etukumityynyssä on se vika, nii eikö jäykistys sillon auttaisi, vai hajoaisiko mopedi?
Saahan sitä mietiskellä.....
Dyna Wide Glide -94 & Electra Glide Ultra Classic -98
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Tuttu tunne ennen True-Track vempelettä. Voblausta riitti, mutta nyt menee kuin juna .
Tein itse nuo True Track:t.
Tein itse nuo True Track:t.
FXDWG -99
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Itsellä oli ongelmana ajoviima joka ravisti kuskia. Matalamman tangon vaihtaminen pahensi tilannetta. Jo 100km/h oli epämiellyttävää, kun ajoviima osui rintaan ja ravisti niin helvetisti. Lisäksi rintaan muodostuva paine puski ötökät leuan alta umpikypärän sisään.
Kuvassa ratkaisu. Toimii. 120 matkavauhti sujuu, suvutuulikin ottaa vähemmän, eikä isommassakaan vauhdissa tarvi enää puristaa rystyset valkoisina ja pelätä kyydistä tippumista.
Voblaus loppu vaihtamalla ehjät pyöränlaakerit ja lisäämällä toi etupään jäykistin. Nyt voi päästää mutkatietä niin paljon kun pää kestää, eikä normaalit urat ja heitot mutkissakaan aiheuta paniikkia.
Kuvassa ratkaisu. Toimii. 120 matkavauhti sujuu, suvutuulikin ottaa vähemmän, eikä isommassakaan vauhdissa tarvi enää puristaa rystyset valkoisina ja pelätä kyydistä tippumista.
Voblaus loppu vaihtamalla ehjät pyöränlaakerit ja lisäämällä toi etupään jäykistin. Nyt voi päästää mutkatietä niin paljon kun pää kestää, eikä normaalit urat ja heitot mutkissakaan aiheuta paniikkia.
XL1200S -98 ja FLHP -16
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Jäykistyksistä huolimatta woblaa...mikira kirjoitti:Laitetaanpas tänne jonon jatkoksi omat kokemukset.
Mun vekottimessa on 1" madallettu keula, 11" takaiskarit, molemmat progressive suspensionilta, ja se kiva true-trak systeemi ylimääräisine reaktiotankoineen. Tuon lisäksi uusi takarenga on profiililtaan 60, eli kympin pienempi kuin alkuperäinen, täten siis matalampi. Eli nämä kaikki ongelmat johtuvat näistä muutoksista, mutta kuinka homma korjataan on vielä kysymysmerkki?
Eli mikiralla on jo se True-Trak.
En tiedä onkomitään apua, mutta 1998 TC Dynassa (juu, malivuosi 1999, mutta rek jo 1998 loppukesästä) oli swingin laakeripusla oikealta puolelta ihan loppu (ei siis vetopuolelta). Takarenkaasta kokeillen väljää reilusti eli useita millejä.
Alkoi woblaamaan n.80-90 km/h vauhdissa. Rauhoittui reilusti hiljentämällä (taikka hetkeksi reilusti kaasua antamalla).
Alustan korjauksena oli aikaisemmin laitettu paremmat, säädettävät iskarit jotka oli 1" korkeammat ja pehmeämpi penkki
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Kas en huomannut etta olet jo True-Trackin laittanut. Tietysti yksi kysymys kuuluu etta minkas vuosimallin bobbi on kyseessa ja paljonko on ajettu. 2007 eteenpain pyoranlaakerit ovat pelkkaa p****a. Meikalaisella kesti eka setti laakereita just ja just 8000 kilsaa ja toinen hadin tuskin 10000 kilsaa. En ehtinyt ajaa niita ihan tilttiin mutta on se kylla jotain omituista etta joka renkaanvaihdon yhteydessa saa vaihtaa laakerit.mikira kirjoitti:Laitetaanpas tänne jonon jatkoksi omat kokemukset.
Mun vekottimessa on 1" madallettu keula, 11" takaiskarit, molemmat progressive suspensionilta, ja se kiva true-trak systeemi ylimääräisine reaktiotankoineen. Tuon lisäksi uusi takarenga on profiililtaan 60, eli kympin pienempi kuin alkuperäinen, täten siis matalampi. Eli nämä kaikki ongelmat johtuvat näistä muutoksista, mutta kuinka homma korjataan on vielä kysymysmerkki?
Sitten siita True-Trackista, onhan se nyt sitten asennettu oikein ja onhan takarengas suorassa jne. Silla True-Trackilla saa sen peran myos ihan vinoonkin jos vaan jaksaa kikkailla niiden saatojen kanssa. Yksi tietysti on etta missahan kunnossa on ne moottorin kannakekumit. Kiva mopetti Dyna mutta paljon on jatetty tekematta tehtaalla mita pitaisi olla. Itseasiassa alkuperaisessa Dynan patentissa on True-Trackin kaltaiset tuet, mutta MoCo jatti laittamatta kustannus syista.
Itsekin madaltaisin mielellani, mutta kun tiesto ei anna periksi. Alkuperaiset putket raapi maata kun etuputken vaimennin oli niin alhaalla. Ja muutenkin on aika epamiellyttava tunne kun tulee mutkaan joka on taynna nimismiehen kiharaa. Rupee vahan jannittaan.
No ei minulla varmaan tassa mitaan sen ihmeempaa ohjetta ole, uskon etta ratkaisu loytyy siita etta tarkastat sielta takaa etta kaikki on suorassa ja etta kaikki on asennettu oikein.
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Juu true-trak on poppia, tekee dynasta huomattavasti vakaamman. Mun dyna on 2008 vuosmallia käyttöön otettu 2009 ja ajettu vain 10000km. Joten olen kuvitellut että nuo koneen kiinnikkeet olisi kunnossa. Mulla on lisäksi sellainen tuntu että fxd mallien vika ei ole etukiinniikkeessä, vaan siinä että swingi on kiinni kone paketissa eikä sitä ole tuettu runkoon millään systeemillä. Kaikissa muissa kumikiinnike harrikoissa on swingi "laakeroitu" kumipuslien avulla myös runkoon.
Omasta ongelma kappaleesta kattelin eilen kaikki uudestaan, eli että takarengas oli suorassa ja molempien pyörien akselit kiristetty. Tarkistin myös true-trakin säädöt. Nyt on kokeiltu useimmilla rengas paineilla ja 2,7 edessä sekä 2,5 ja nyt tuntuu hieman paremmalta. Mutta silti tuota vispausta esiintyy. Kapeamieliset ruottalaiset jo sanokin, että mitä sä ny tuollaset renkaat ostit, avonit on jo sinänsäänkin huono merkki saatika sitten heijän katuenduro renkaat.
Swingiä heiluttelin mutta en sieltä klappia löytänyt. Kuinkas tuon etupyörän laakerin vois tarkistaa? Näin pikapyörittelyllä en siitä mitään ihmeellisyyttä huomannut. Ja ohjauslaakeri, olisko sen kiriämisestä apua?
Omasta ongelma kappaleesta kattelin eilen kaikki uudestaan, eli että takarengas oli suorassa ja molempien pyörien akselit kiristetty. Tarkistin myös true-trakin säädöt. Nyt on kokeiltu useimmilla rengas paineilla ja 2,7 edessä sekä 2,5 ja nyt tuntuu hieman paremmalta. Mutta silti tuota vispausta esiintyy. Kapeamieliset ruottalaiset jo sanokin, että mitä sä ny tuollaset renkaat ostit, avonit on jo sinänsäänkin huono merkki saatika sitten heijän katuenduro renkaat.
Swingiä heiluttelin mutta en sieltä klappia löytänyt. Kuinkas tuon etupyörän laakerin vois tarkistaa? Näin pikapyörittelyllä en siitä mitään ihmeellisyyttä huomannut. Ja ohjauslaakeri, olisko sen kiriämisestä apua?
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Mulla ilmaantui myös vatkausta kun alle pistettiin uudet Metzelerit. Syyksi ilmeni valmistusvirhe renkaassa, eli renkaan pinta teki yhdessä kohdassa n. 10cm matkalla sellaisen 5mm heiton vasemmalle. Aiheutti mielenkiintoista vatkausta tangossa, kun kyseessä oli eturengas. Voisin kuvitella että vastaava vika takakumissa vois vatkata koko runkoa. Eikä tuo heitto tullut ilmi edes tasapainotuksessa.mikira kirjoitti:Kovasti ihmettelen kuinka tuo ei niillä alkuperäisillä kovamuovi renkailla tehnyt tuota ollenkaan, nyt kun vain renkaat vaihdettu tuli tällänen ongelma.
FXEF -84
Re: Miksi pyörä heiluu vauhdissa?
Nyt on tarkistettu renkaat, laakerit ja puslat, voi niis tietty olla jotain vikaa, mutta en ite ainakaan löytäny.
Tarkastinpa yhden toisenkin asian ja se oli takajousituksen säätö, oli jostain syystä hieman löysällä. Nyt kulkee taas pikkusen paremmin, huomenna lisää testailua kuhan kerkee.
Mulla on nytte rengaspaineina 2.9 edessä ja 2.7 takana. Oon tässä miettiny että auttaisko tähän mun perälähtöiseen viputukseen kovissa vauhdessa, samanlaiset paineet edessä ja takana?
Tarkastinpa yhden toisenkin asian ja se oli takajousituksen säätö, oli jostain syystä hieman löysällä. Nyt kulkee taas pikkusen paremmin, huomenna lisää testailua kuhan kerkee.
Mulla on nytte rengaspaineina 2.9 edessä ja 2.7 takana. Oon tässä miettiny että auttaisko tähän mun perälähtöiseen viputukseen kovissa vauhdessa, samanlaiset paineet edessä ja takana?