Shovelin kaasuttimessa jotain?
Shovelin kaasuttimessa jotain?
Meni hommat tänään aamulla moottoritiellä remontointiin ja shovelin työntelyyn. Laitanpas tapahtumat tähän, jos oireet tuntuvat tutuilta niin vinkkejä otetaan vastaan. Vielä olis ajokelejä jäljellä.
Värkki: 1976 1200cc shovel, S&S Super B(ilman pumppua), bensaa on, tulppia vaiheltu.
Step 1: Aamulla lähdin töihin, pätki vähän etupytty mutta lähdin ajamaan, ajattelin johtuvan kosteasta säästä. lämmetessään meno parani, mutta kun lähdin ruopaseen liittymästä motarille niin etupytty tippu pois pelistä. eiku sivuun ja laukusta tilalle uus pari numeroa kylmempi tulppa(NGK PB7ES oli ja tilalle PB5ES)
result: Käyntiin nätisti ja kävi hyvin, liikkeelle -> vauhti 100km/h ja puolikilsaa mentiin ja tuntu että alkaa meno hyyvtyä, sitten moo-mooo-moo, varalta laitoin varatankille, ei vaikutusta. Tienposkeen taas.
Step 2: Katoin ettei mikään piuha ollu fyysisesti katkennu, sitten avasin kärjet näkösälle -> pikkusen startaten ja nätisti salamoi. Molemmat tulpat kokeilin ja kipinää tulee. Sitten katoin että pensasuodattimessa on tavaraa ja siellä oli. ilmanputsari irti ja lumputusta -> pensaa näkyvästi "höyrähteli".
result: Tässä vaiheessa raapiin päätä ja koitin starttailla ryypyllä ja ilman, kone oli jo kohtuu lämminkin.
Step 3: Olin onnekseni matkannut toisen liittymän kohdalle, joten kypärä hoijakkaan ja työntö hommiin. Raskasta oli työntää ylämäkeen. pääsin ylös ja istahin pyöränpäälle ja vielä kerran ajattelin kokeilla startilla, vaikka pikku merkkejä oli jo antanu ettei akussa kohta potku riitä.
result: Käymään lähti, mutta heti kun väänsi kaasua nii hyytyy, annoin ryypyllä pöristä ja väänsin idle seosruuvista varttikierroksen lisää löylyä ja sain kierroksia vähän lisää, varovaisella kaasulla sai vielä vähän lisää.
Step 4: varovasti liikkeelle, kaasua varovasti. Lämmetessään tuntu että kierrokset meinaa alkaa nouseen, joten kokeilin onko toivoa ilman ryyppyä.
result: ryyppyä ei kärsiny ottaa ollenkaa pois, hyyty heti. ryyppy täysille ja pikku kujia myöten nilkuttelin kotiakohti kun kakkosella meni mukavasti 40km/h pelkästään ryypyllä. liikenne valossa hoitiin kierroksia ryypyllä.
Pääsin siis kotiin ja vaimon kyydillä lopulta töihinkin asti. Nyt tässä miettiny mahdollisuuksia ja eniten mietityttää bensan saanti, eli onko suutin tukossa? Tulppien kohdallla homma oli niin että takapytyn tulpan väri oli oikeinkin hyvänvärinen, eli ei mustaa vaan tulppa oli kuiva ja ruskehtava, kun taas etutulppa oli synkkä ja märkä kuin syyskuun ilta.
Kiitokset
Tapsa
Värkki: 1976 1200cc shovel, S&S Super B(ilman pumppua), bensaa on, tulppia vaiheltu.
Step 1: Aamulla lähdin töihin, pätki vähän etupytty mutta lähdin ajamaan, ajattelin johtuvan kosteasta säästä. lämmetessään meno parani, mutta kun lähdin ruopaseen liittymästä motarille niin etupytty tippu pois pelistä. eiku sivuun ja laukusta tilalle uus pari numeroa kylmempi tulppa(NGK PB7ES oli ja tilalle PB5ES)
result: Käyntiin nätisti ja kävi hyvin, liikkeelle -> vauhti 100km/h ja puolikilsaa mentiin ja tuntu että alkaa meno hyyvtyä, sitten moo-mooo-moo, varalta laitoin varatankille, ei vaikutusta. Tienposkeen taas.
Step 2: Katoin ettei mikään piuha ollu fyysisesti katkennu, sitten avasin kärjet näkösälle -> pikkusen startaten ja nätisti salamoi. Molemmat tulpat kokeilin ja kipinää tulee. Sitten katoin että pensasuodattimessa on tavaraa ja siellä oli. ilmanputsari irti ja lumputusta -> pensaa näkyvästi "höyrähteli".
result: Tässä vaiheessa raapiin päätä ja koitin starttailla ryypyllä ja ilman, kone oli jo kohtuu lämminkin.
Step 3: Olin onnekseni matkannut toisen liittymän kohdalle, joten kypärä hoijakkaan ja työntö hommiin. Raskasta oli työntää ylämäkeen. pääsin ylös ja istahin pyöränpäälle ja vielä kerran ajattelin kokeilla startilla, vaikka pikku merkkejä oli jo antanu ettei akussa kohta potku riitä.
result: Käymään lähti, mutta heti kun väänsi kaasua nii hyytyy, annoin ryypyllä pöristä ja väänsin idle seosruuvista varttikierroksen lisää löylyä ja sain kierroksia vähän lisää, varovaisella kaasulla sai vielä vähän lisää.
Step 4: varovasti liikkeelle, kaasua varovasti. Lämmetessään tuntu että kierrokset meinaa alkaa nouseen, joten kokeilin onko toivoa ilman ryyppyä.
result: ryyppyä ei kärsiny ottaa ollenkaa pois, hyyty heti. ryyppy täysille ja pikku kujia myöten nilkuttelin kotiakohti kun kakkosella meni mukavasti 40km/h pelkästään ryypyllä. liikenne valossa hoitiin kierroksia ryypyllä.
Pääsin siis kotiin ja vaimon kyydillä lopulta töihinkin asti. Nyt tässä miettiny mahdollisuuksia ja eniten mietityttää bensan saanti, eli onko suutin tukossa? Tulppien kohdallla homma oli niin että takapytyn tulpan väri oli oikeinkin hyvänvärinen, eli ei mustaa vaan tulppa oli kuiva ja ruskehtava, kun taas etutulppa oli synkkä ja märkä kuin syyskuun ilta.
Kiitokset
Tapsa
--------------------------
Slowly we Rock
Slowly we Rock
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Ekana tulee mieleen imuvuoto imusarjassa. Kipinöivistä kärjistä ja huonosti kiekkaa ottamisesta hajonnu kondensaattori.
Sit vielä. NGK:lla kun numero pienenee, tulppa lämpenee. Eli seiska on kylmempi kuin vitonen.
Sit vielä. NGK:lla kun numero pienenee, tulppa lämpenee. Eli seiska on kylmempi kuin vitonen.
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
voimallista imuvuotoa minäkin veikkaisin, tai ainakin sen olemassaolon poissulkisin...
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Taikka kaasarissa paskaa eli puhdistushommiin.
Taikka voihan joku suutinkin olla kiertynyt irti.
Mulle kävi kerran niin, että pääsuutin putos irti Ranskassa motarilla, ei reagoinut mitenkään kaasuun.
Ekaks pötsähti sammuksiin kesken ajon, mutta sain sitten käyntiin ja nilkutettua parin kilsan päähän bensikselle asiaa tutkimaan ja korjaamaan. Tosin ei ollut S&S kaasari.
Taikka voihan joku suutinkin olla kiertynyt irti.
Mulle kävi kerran niin, että pääsuutin putos irti Ranskassa motarilla, ei reagoinut mitenkään kaasuun.
Ekaks pötsähti sammuksiin kesken ajon, mutta sain sitten käyntiin ja nilkutettua parin kilsan päähän bensikselle asiaa tutkimaan ja korjaamaan. Tosin ei ollut S&S kaasari.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Tossa juurikin pari kuukautta sitten jäin tienposkeen ja kaiken tutkin.
Tuli bensaa ja salamaa. Uusia tulppia ja kaasarikin auki muutaman kerran, piuhat mittailin, akku kunnossa.
Ei vaan lähe käyntiin. Vauhdista sammui moo-moo-moo tyyliin.
Konkan kun loppujen lopuksi vaihdoin niin johan heräs heti.
En tuota heti hokannu vaihdella kun kipunaa kumminkin antoi.
Tuli bensaa ja salamaa. Uusia tulppia ja kaasarikin auki muutaman kerran, piuhat mittailin, akku kunnossa.
Ei vaan lähe käyntiin. Vauhdista sammui moo-moo-moo tyyliin.
Konkan kun loppujen lopuksi vaihdoin niin johan heräs heti.
En tuota heti hokannu vaihdella kun kipunaa kumminkin antoi.
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Kiitokset vinkeistä. Taidan katella jostain uuden konkan ihan varalta ja samalla vähän tutkia kaasutinta, jospa tuon sais vielä hyrskytteleen niin ehtis ajella ennen lumia.
--------------------------
Slowly we Rock
Slowly we Rock
-
- Viestit: 980
- Liittynyt: 13:10 10.10.2003.
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Muutama vuosi sitten mulle kävi juuri noin kun ajelin kotiin Joutsan chopper-showsta. Vähän ennen Lahtea hyytyi tien poskeen. Vaihdoin tulpat, tsekkasin kipinät, bensaa tuli jne. Tein jopa pikaputsin kaasarille siinä tien poskessa. Ei auttanut. Otin sitten kaasarin vielä kerran irti ja kävin läpi kaikki mahdolliset paikat, irrotin suuttimet ja puhaltelin puhtaaksi. Pääsuuttimessa oli jotain eikä lähtenyt edes lujaa puhaltamalla irti. Jollain tikulla muistaakseni rassasin suuttimen auki, kasasin ja laitoin kaasarin kiinni. Tämän jälkeen toimi ongelmitta kun jaksoi ensin polkea koneen käyntiin.
Sitä ihmettelin että en saanut konetta edes käymään vaikka roska oli pääsuuttimessa. Olin ollut siinä luulossa ettei pääsuutin juuri vaikuta alle 3000 kierroksen, mutta ilmeisesti sitten kuitenkin jotenkin? Tai saattoihan sitä skeidaa olla muuallakin, ja se putsaantui siinä samalla. Ja pyörä oli PanShovel, silloin vielä Super-B kaasarilla.
Sitä ihmettelin että en saanut konetta edes käymään vaikka roska oli pääsuuttimessa. Olin ollut siinä luulossa ettei pääsuutin juuri vaikuta alle 3000 kierroksen, mutta ilmeisesti sitten kuitenkin jotenkin? Tai saattoihan sitä skeidaa olla muuallakin, ja se putsaantui siinä samalla. Ja pyörä oli PanShovel, silloin vielä Super-B kaasarilla.
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Joo, konkka kannattaa joka tapauksessa uusia, ei sais juurikaan salamoida kärkien välissä. Eikä maksa montaa euroo.
Voi tulla tulppaan kipunaki, vaikka konkka rikki, jos ja kun tulppaa koitta sylinterin ulkopuolella.
Paineistettuna ei sitte enää sytytäkkään.
Voi tulla tulppaan kipunaki, vaikka konkka rikki, jos ja kun tulppaa koitta sylinterin ulkopuolella.
Paineistettuna ei sitte enää sytytäkkään.
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Ja sitten jos sitä konkkaa on ostamassa niin tarkkana niiden ohmien kanssa.
- Rock Hard & Ride Harder -
Re: Shovelin kaasuttimessa jotain?
Konkkan vaihdon jälkeen salamointi rauhoittui mutta kaasari meni purkuun, putsattuani sen yhdesti en saanut kuitenkaan konetta käyntiin. Nyt viikonloppuna ulkoistin kaasutin hommat appiukolle kun itse kiertelin metsiä mökillä lintujen perässä.
Tälläkertaa saatiin paineilmaakin kaveriksi puhdistukseen. Yksi olennainen homma mikä oli appiukolla pistänyt silmään, että kohokammion paperi tiivisteessä oli vekki tyhjäkäytisuuttimen kohdalla, mistä hän epäili että voi imeä ilmaa bensan sijaan? Tosin bensaa sieltä ei valunut. No kuitenkin appiukko teki siihen uuden tiivisteen ja puhalteli paineilmalla kaasarin läpi ja pisti läjään, akku tosin oli ollut silloin lopussa joten sillä jäi kokeilematta tuo toimivuus.
No tulin tänään mökiltä kotiin ja löin wärkin pariksi tunniksi laturiin ja sehän pärähti nätisti käymään. Joten nyt vimpanpäälle tarkka vika jäi vähän mysteeriksi, tosin voihan se olle että pääsyyllinen lensi paineilmalla huomaamatta sieltä pihalle. Uuden kaasuvaijerin metästelen huomenna ja sitte kunnolla testimään.
Kiitokset avusta ja tuesta
Tälläkertaa saatiin paineilmaakin kaveriksi puhdistukseen. Yksi olennainen homma mikä oli appiukolla pistänyt silmään, että kohokammion paperi tiivisteessä oli vekki tyhjäkäytisuuttimen kohdalla, mistä hän epäili että voi imeä ilmaa bensan sijaan? Tosin bensaa sieltä ei valunut. No kuitenkin appiukko teki siihen uuden tiivisteen ja puhalteli paineilmalla kaasarin läpi ja pisti läjään, akku tosin oli ollut silloin lopussa joten sillä jäi kokeilematta tuo toimivuus.
No tulin tänään mökiltä kotiin ja löin wärkin pariksi tunniksi laturiin ja sehän pärähti nätisti käymään. Joten nyt vimpanpäälle tarkka vika jäi vähän mysteeriksi, tosin voihan se olle että pääsyyllinen lensi paineilmalla huomaamatta sieltä pihalle. Uuden kaasuvaijerin metästelen huomenna ja sitte kunnolla testimään.
Kiitokset avusta ja tuesta
--------------------------
Slowly we Rock
Slowly we Rock