Pinnoja löysällä
Pinnoja löysällä
Sportin takavanteella oli näköjään muutamia ulommaisia pinnoja löysällä, siis napaan tuleva koukku liikkuu reiässä. Uskaltaako / pitääkö kiristää?
Onko vanne vielä suorassa vaikka pinnat ovat löystyneet? Jos on niin sitten varovasti kiristät ensin löysistä pinnoista selvät väljät pois niin että pinna ei enää liiku helisten rei'issään. Sitten lähdet kiertämään vannetta pinna kerrallaan ympäri kiristäen jokaista yhtä paljon.
Jos kiristät pelkästään löysät yksilöt yksi kerrallaan tiukalle on vaarana että vanteen rihtaus menee pieleen.
Jos vanne liikkuu jo nyt sivu- tai pystysuunnassa niin se kannattaa rihdata uudestaan. Löystä kaikki pinnat muutaman kierroksen auki ja kiristä oikeista kohdin että saat vanteen takaisin suoraan. Sitten taas vuorotellen kireälle.
Jos kiristät pelkästään löysät yksilöt yksi kerrallaan tiukalle on vaarana että vanteen rihtaus menee pieleen.
Jos vanne liikkuu jo nyt sivu- tai pystysuunnassa niin se kannattaa rihdata uudestaan. Löystä kaikki pinnat muutaman kierroksen auki ja kiristä oikeista kohdin että saat vanteen takaisin suoraan. Sitten taas vuorotellen kireälle.
Mitä suotta heittokelloa ostamaan, kiinnitä takahaarukkaan sopiva rautalangan pätkä jonka taivutat niin että se on lähellä vanteen reunaa. Sitten pyörität käsin vannetta ja katsot elääkö rautalangan ja vanteen välinen rako. Jos on yli millin heittoa varsinkin pystysuunnassa niin kannattaa rihdata.Juuso kirjoitti:...vai pitääkö ostaa heittokello ja mitata vanteen suoruus?
Enpä ole itsekään vaivautunut pinnoja jälkikiristelemään, pitäisi varmaan joskus oikein ottaa asiakseen tutkia niiden nykykunto.
Tämä on hyvä kysymys ja tuo ping ja plonk vaikuttaa hienolta testiltä, joka pitää suorittaa ensitilassa. Nimittäin panin FLH:n alle ihan uudet pakasta vedetyt orggisvanteet viime kesänä. Ajoin noin 3000 km ja kun tuossa tönäreitä irroitellessani pyöritin moottoria takapyörästä 4. vaihde päällä, huomasin parin pinnan vähän liikahtavan, vaikkei mitään heilinää vielä ollutkaan. Eli ilmeisesti uusi vanne ainakin saattaa elää ensimmäsillä tuhansillaan sen verran, että pinnojen ping-plonk testi ja tarvittaerssa kiristäminen olisi paikallaan...mikira kirjoitti:Kuinkas usein pitäisi tarkistaa pinnojen kireys?
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Kiristys
Jostain lueskelin että jos pinnoja lähtee kiristelemään peräkkäin saattaa vanteen säteensuuntainen heitto lisääntyä. Ohjeeksi annettiin joka seitsemännen pinnan kiristys. Jatketaan niin kauan että kaikki pinnat tulee kirittyä. Ittellä tullut hyvä lopputulos, en sitten tiedä onko se ainoa oikea tapa?
Re: Kiristys
Pitää paikkansa, sen takia kiristäminen pitääkin suorittaa vähän kerrallaan. Maksimissaan varttikierros per pinna ennen seuraavaan siirtymistä.orfeus kirjoitti:Jostain lueskelin että jos pinnoja lähtee kiristelemään peräkkäin saattaa vanteen säteensuuntainen heitto lisääntyä...
Re: Pinnoja löysällä
Talvihuollossa kannattaa tarkastaa pinnojen kireys! Ihmettelinkin tossa syksyllä kun Sportti woblasi motarilla kaasua löysätessä. Takapyörästä kaikki pinnat löysällä, siis kaikki
ja keskiö heilui. No, nyt alustavasti kiristelty ja sivuttainen heitto alle millissä. Mutta pari epäselvyyttä: onko kireyteen mitään tarkempaa määrittelyä kuin "ping" ja toinen juttu on pinnan keskiön puoleisen pään asettuminen siihen reikään. Jotenkin vaikuttaa että se pinnan klunssi ei asetu oikein siihen reikään, ei ole "pohjassa" vaan pinna kiristyy siitä mutkan ja klunssin välistä (oliko tarpeeksi epäselvä?).

Re: Pinnoja löysällä
Napoja on erilaisia.Juuso kirjoitti:toinen juttu on pinnan keskiön puoleisen pään asettuminen siihen reikään. Jotenkin vaikuttaa että se pinnan klunssi ei asetu oikein siihen reikään, ei ole "pohjassa" vaan pinna kiristyy siitä mutkan ja klunssin välistä (oliko tarpeeksi epäselvä?).
Pinnoja on erilaisia.
Vanteita on erilaisia.
Joitain vanteita ja keskiöitä ei pysty keskenään pinnaamaan kuin yhdellä tavalla, ja joitain ei pysty pinnaamaan kunnolla ollenkaan. Vaikka reikämäärä olisi sama. Tai vaatii hieman eripituisia pinnoja.
Reiän suunta vaikuttaa.
Joissain navoissa reiät on samalla kohtaa kummallakin puolella, joissain puoli reiän mittaa sivussa.
Koskee lähinnä vanhempia Sportster/Big Twin napoja.
Pinnan koukun jyrkkyys ja "tatin" muoto vaikuttaa.
Sekin vielä, että onko vanne 16", 19" vai 21". (vaikuttaa hieman pinnojan kulman)
Toi klunssin asettuminen oikein ei onneksi ole suurimmassa osassa Harrikoita ongelmana. Pinnat on paksuja. Mutta jossain muissa peleissä se on ihan ohngelmaksi asti, Condor/Ducati ohuet pinnat katkeilee kun pinnan kulma on hiukan väärä taikka navan poraus ei ole oikein. Ratkaisuna laittavat ohkasen alumiiniprikan pinnan klunssin ja navan väliin. Ei katkeile enää.
Pinnojen kireyteen löytyy jostain myöskin momentti.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019