Pinnoja löysällä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Juuso
Viestit: 91
Liittynyt: 20:10 15.05.2007.
Paikkakunta: Klaukkala

Pinnoja löysällä

Viesti Kirjoittaja Juuso »

Sportin takavanteella oli näköjään muutamia ulommaisia pinnoja löysällä, siis napaan tuleva koukku liikkuu reiässä. Uskaltaako / pitääkö kiristää?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Onko vanne vielä suorassa vaikka pinnat ovat löystyneet? Jos on niin sitten varovasti kiristät ensin löysistä pinnoista selvät väljät pois niin että pinna ei enää liiku helisten rei'issään. Sitten lähdet kiertämään vannetta pinna kerrallaan ympäri kiristäen jokaista yhtä paljon.

Jos kiristät pelkästään löysät yksilöt yksi kerrallaan tiukalle on vaarana että vanteen rihtaus menee pieleen.

Jos vanne liikkuu jo nyt sivu- tai pystysuunnassa niin se kannattaa rihdata uudestaan. Löystä kaikki pinnat muutaman kierroksen auki ja kiristä oikeista kohdin että saat vanteen takaisin suoraan. Sitten taas vuorotellen kireälle.
Avatar
viltsu
Viestit: 268
Liittynyt: 22:18 01.04.2006.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viltsu »

Tuollakin vanteella, vaikka pinnat ovatkin aika lyhyet, myös kuulee pinnojen erilaisen kireyden. Tämä siis vaan tuohon Hemulin viestiin lisätäkseni.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Totta. Käy jokainen pinna läpi napauttaen siihen vaikka kiintoavaimella. "Ping" = hyvä, "Plonk" = huono. Sitten kun kaikki on tasaisesti "ping" niin ei tarvitse kiriä enempää. On tää tiedettä :lol: ...
Avatar
Juuso
Viestit: 91
Liittynyt: 20:10 15.05.2007.
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja Juuso »

Ping ja plonk on ihan ok ja löysällä olevat pinnat kokeilen kiristää. Ainakin viime kesänä mopo oli kohtuullinen ajaa eikä voblannut sivuttain.

Jos vaan kiristelen löysät pinnat kevyeen kireyteen ja keväällä perstuntumalla kokeilen onko ok? vai pitääkö ostaa heittokello ja mitata vanteen suoruus?
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

Kuinkas usein pitäisi tarkistaa pinnojen kireys? Itse en ole tarkistanut koskaan yhdestäkään pyörästäni, varmaan tuo lukee service manuaalissa mutta on kuiteski jääny aina tekemättä.
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Juuso kirjoitti:...vai pitääkö ostaa heittokello ja mitata vanteen suoruus?
Mitä suotta heittokelloa ostamaan, kiinnitä takahaarukkaan sopiva rautalangan pätkä jonka taivutat niin että se on lähellä vanteen reunaa. Sitten pyörität käsin vannetta ja katsot elääkö rautalangan ja vanteen välinen rako. Jos on yli millin heittoa varsinkin pystysuunnassa niin kannattaa rihdata.

Enpä ole itsekään vaivautunut pinnoja jälkikiristelemään, pitäisi varmaan joskus oikein ottaa asiakseen tutkia niiden nykykunto.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

mikira kirjoitti:Kuinkas usein pitäisi tarkistaa pinnojen kireys?
Tämä on hyvä kysymys ja tuo ping ja plonk vaikuttaa hienolta testiltä, joka pitää suorittaa ensitilassa. Nimittäin panin FLH:n alle ihan uudet pakasta vedetyt orggisvanteet viime kesänä. Ajoin noin 3000 km ja kun tuossa tönäreitä irroitellessani pyöritin moottoria takapyörästä 4. vaihde päällä, huomasin parin pinnan vähän liikahtavan, vaikkei mitään heilinää vielä ollutkaan. Eli ilmeisesti uusi vanne ainakin saattaa elää ensimmäsillä tuhansillaan sen verran, että pinnojen ping-plonk testi ja tarvittaerssa kiristäminen olisi paikallaan...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
orfeus
Viestit: 237
Liittynyt: 19:18 10.06.2006.

Kiristys

Viesti Kirjoittaja orfeus »

Jostain lueskelin että jos pinnoja lähtee kiristelemään peräkkäin saattaa vanteen säteensuuntainen heitto lisääntyä. Ohjeeksi annettiin joka seitsemännen pinnan kiristys. Jatketaan niin kauan että kaikki pinnat tulee kirittyä. Ittellä tullut hyvä lopputulos, en sitten tiedä onko se ainoa oikea tapa?
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kiristys

Viesti Kirjoittaja hemuli »

orfeus kirjoitti:Jostain lueskelin että jos pinnoja lähtee kiristelemään peräkkäin saattaa vanteen säteensuuntainen heitto lisääntyä...
Pitää paikkansa, sen takia kiristäminen pitääkin suorittaa vähän kerrallaan. Maksimissaan varttikierros per pinna ennen seuraavaan siirtymistä.
Avatar
Juuso
Viestit: 91
Liittynyt: 20:10 15.05.2007.
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Pinnoja löysällä

Viesti Kirjoittaja Juuso »

Talvihuollossa kannattaa tarkastaa pinnojen kireys! Ihmettelinkin tossa syksyllä kun Sportti woblasi motarilla kaasua löysätessä. Takapyörästä kaikki pinnat löysällä, siis kaikki 8O ja keskiö heilui. No, nyt alustavasti kiristelty ja sivuttainen heitto alle millissä. Mutta pari epäselvyyttä: onko kireyteen mitään tarkempaa määrittelyä kuin "ping" ja toinen juttu on pinnan keskiön puoleisen pään asettuminen siihen reikään. Jotenkin vaikuttaa että se pinnan klunssi ei asetu oikein siihen reikään, ei ole "pohjassa" vaan pinna kiristyy siitä mutkan ja klunssin välistä (oliko tarpeeksi epäselvä?).
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Pinnoja löysällä

Viesti Kirjoittaja smuige »

Juuso kirjoitti:toinen juttu on pinnan keskiön puoleisen pään asettuminen siihen reikään. Jotenkin vaikuttaa että se pinnan klunssi ei asetu oikein siihen reikään, ei ole "pohjassa" vaan pinna kiristyy siitä mutkan ja klunssin välistä (oliko tarpeeksi epäselvä?).
Napoja on erilaisia.
Pinnoja on erilaisia.
Vanteita on erilaisia.

Joitain vanteita ja keskiöitä ei pysty keskenään pinnaamaan kuin yhdellä tavalla, ja joitain ei pysty pinnaamaan kunnolla ollenkaan. Vaikka reikämäärä olisi sama. Tai vaatii hieman eripituisia pinnoja.

Reiän suunta vaikuttaa.
Joissain navoissa reiät on samalla kohtaa kummallakin puolella, joissain puoli reiän mittaa sivussa.
Koskee lähinnä vanhempia Sportster/Big Twin napoja.

Pinnan koukun jyrkkyys ja "tatin" muoto vaikuttaa.

Sekin vielä, että onko vanne 16", 19" vai 21". (vaikuttaa hieman pinnojan kulman)

Toi klunssin asettuminen oikein ei onneksi ole suurimmassa osassa Harrikoita ongelmana. Pinnat on paksuja. Mutta jossain muissa peleissä se on ihan ohngelmaksi asti, Condor/Ducati ohuet pinnat katkeilee kun pinnan kulma on hiukan väärä taikka navan poraus ei ole oikein. Ratkaisuna laittavat ohkasen alumiiniprikan pinnan klunssin ja navan väliin. Ei katkeile enää.

Pinnojen kireyteen löytyy jostain myöskin momentti.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin