Mulla on kokemusta GoreTexin käytöstä yli kymmenen vuoden ajalta, tosin lähinnä talviurheilun ym. hikiliikunnan parista, mutta myös mopoillessa, ja voin sanoa että se todellakin toimii! Omaa NorthFace -merkkistä kuoritakkiani olen käyttänyt ympäri vuoden kaikenlaisessa kelissä, jopa merellä purjehtiessa ja rankkasateessa, ja aina on kuivana pysynyt.
Jos vettä jostain pääsee sisään, on vika joko vaatteen leikkauksissa, niissä on nimittäin eroja, tai esim. hihojen tiivistyksessä, tai sitten jossain on reikä, kuten sauma revennyt tai ommeltu joku merkki kiinni tms.
Kostea olo johtuu yleensä siitä, että vaate ei pääse hengittämään suunnitellulla tavalla, esim. persus tuntuu märältä koska se on tiiviisti satulassa kiinni eikä ilma kierrä. Toinen syy voi olla että vaate on niin likainen, että sen huokoset tukkeutuvat, jolloin se ei hengitä. Samoin käy, jos vaatteen kyllästys on kulunut pois ja itse kangas kastuu, silloinkaan gore-kalvo ei hengitä kunnolla. GoreTex:hän on siis ohut teflon-kalvo joka laminoidaan pintakankaaseen. Kalvo itsessään ei kulu, vanhene eikä päästä vettä läpi, mutta pintakankaan ominaisuudet kylläkin muuttuvat ja kankaassa oleva kyllästys (lue; vettähylkivyys) kuluu pesuissa ja käytössä. Vaate tuntuu märältä päältä, vaikka tosiasiassa vesi ei läpi tulekaan. Omat releeni kyllästän kerran vuodessa
Myös alusasu on tärkeä jos haluaa tuntea olonsa kuivaksi. Puuvilla on kaikkein huonoin koska se imee itseensä helposti vettä (=hikeä) ja kuivuu ikuisuuden. Polypropyleenia alle, fleeceä tai villaa väliin ja goret pintaan, niin pysyy kuivana ja lämpimänä kylmälläkin kelillä. Lämpimällä ilmalla välikerros pois tai ohuemmaksi.
Prätkällä ajaessa harvoin tulee kuitenkaan niin hiki, että näitä sporttikerrastoja viitsisi käyttää, siispä Goretexin alla olevat farkut, ainakin mulla, tuntuu aina hiukan kosteilta, vaikka vettä ei sataisikaan, johtuen kropan tuottamasta kosteudesta ja goren tiiviydestä.
No, aiheesta riittäisi juttua vaikka kuinka, tyyliseikat ja muut vielä lisäksi, mutta fakta omasta mielestäni on että Gore itsessään toimii, jos tietää mitä materiaalilta voi vaatia ja osaa myös pukeutua materiaalin ja kelin vaatimalla tavalla.
Lisää aiheesta, teknistä tietoa, kerrospukeutumisniksejä jne. linkistä:
http://tinyurl.com/yucwk