Biltema akku

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

flh-1200

Biltema akku

Viesti Kirjoittaja flh-1200 »

Onkohan Bilteman geeli akut perus Biltema "laatua"?
Pitäis shoveliin uusi ostaa, starttia pitäis pyörittää geeliä kehuttu mutta mistä?
markon

Re: Biltema akku

Viesti Kirjoittaja markon »

mulla kesti bilteman geeliakku V-Rodissa 2kesää ja hintaa akulla oli kolmenkympin luokkaa
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

flh-1200 kirjoitti:Onkohan Bilteman geeli akut perus Biltema "laatua"?
Pitäis shoveliin uusi ostaa, starttia pitäis pyörittää geeliä kehuttu mutta mistä?
Eipä noita löydy tuota isoa ulkonevilla korvilla varustettua. Akkuliikkeistä saa ja nekään eivät ole geeliakkuja, vaan niitä perinteisiä happoa roiskivia ja vettä haihduttavia malleja ja silti maksavat 100e ja kestävät 2-3 kesää :twisted:

Kyselin täällä syksyllä shovelin orggiskokoisen AGM-akun perään, mutta ei tuntunut kellään olevan tietoa, että joku niitä Suomessa myisi. Siksi tilasin jenkeistä moisen ja odottelen sitä kontissa muun tavaran kanssa toukokuuksi. Pitääpä vielä latailla tuo 2-3 kesää ajettu akku starttikuntoon, jos lumet sitä ennen sulavat :D
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
basic
Viesti:

Viesti Kirjoittaja basic »

Mulla on ollut kaksi biltsin akkua, eka 12 voltinen kesti kokonaista kaksi kesää ja toinen 6 volttinen yhden. Ei niistä ole oman kokemuksen mukaan ollut juuri mihinkään.
Antti Kemppainen - SMOTO - FLSTSCI 2005
Grasschopper1

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

markon kirjoitti:mulla kesti bilteman geeliakku V-Rodissa 2kesää ja hintaa akulla oli kolmenkympin luokkaa
Mikähän akku tämä on ollut oikeasti?Kyllä ne 18-19Ah:n geeliakut Biltemassa maksaa 75e paikkeilla.Minulla lähtee nyt neljäs kesä käyntiin Bilteman akulla,toistaiseksi toiminut moitteetta...kop kop :?
Joe Cool
Viesti:

Grasschopper1 kirjoitti:
markon kirjoitti:mulla kesti bilteman geeliakku V-Rodissa 2kesää ja hintaa akulla oli kolmenkympin luokkaa
Mikähän akku tämä on ollut oikeasti?Kyllä ne 18-19Ah:n geeliakut Biltemassa maksaa 75e
Olisikohan ollut:
HUOLTOVAPAA MP-AKKU 12V 12AH
Umpinaiset ja huoltovapaat akut esim. moottoripyöriin ja ruohonleikkureihin. Perustuvat kalsium/kalsium-teknologiaan. Akkujen käyttöikä on pitkä ja ne eivät tarvitse mitään huoltoa. Lataus kestää pitempään kuin tavallisissa akuissa. Kestää hyvin tärinää ja iskuja. Kuori vahvistettua polypropyleeniä, lisäksi palosuojattu. Huom. Akkua ei saa sijoittaa kyljelleen tai väärinpäin (max. kallistus 45°).
Mitat (p x l x k): 134 x 80 x 160 mm.
Tuotenro 80268 36,90 €
Tai tämä patterin näköinen umpinainen:
LYIJYAKKU, 12V 12AH
Mitat mm: 151 x 99 x 95 (PxLxK)
Paino: 4,3 kg
Liitäntä: F1 (4,75 mm)
Nämä lyijyakut soveltuvat sekä jaksoittaiseen käyttöön että valmiustilakäyttöön. Ne ovat venttiilisäätöisiä, eivätkä ne tarvitse huoltoa. Akuissa on kovamuovinen musta kotelo.
Tuotenro 80412 32,90 €
Itse ostin viime keväänä sekä rautikseen että piikkiin Bilteman huoltovapaat akut, maksoivat silloin muistaakseni n. 26 eur, eli on hinta noussut vuodessa aika reilusti. Hyvin toimivat koko kesän ja latasin ne nyt kertaalleen ja hyvin tuntuuu käynnistyvän vieläkin - kumpikin tosin kiksivehkeitä, mutta niissäkin akun kunto tuntuu auttavan käynnistystä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
markon

Viesti Kirjoittaja markon »

Grasschopper1 kirjoitti:
Mikähän akku tämä on ollut oikeasti?Kyllä ne 18-19Ah:n geeliakut Biltemassa maksaa 75e paikkeilla.Minulla lähtee nyt neljäs kesä käyntiin Bilteman akulla,toistaiseksi toiminut moitteetta...kop kop :?
Kyllä se bilteman geeliakku oli. Hinnan voin muistaa väärinkin, onhan 2vuotta pitkä aika
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

Mun Dynassa kesti Bilteman geeliakku tasan yhden käynnistyksen ja sihen kuoli. Saattoi olla maanantaikappale, mutta tilalle ostin kuitenkin HD:n oman akun. Bilteman akun vein tietysti takaisin kauppaan ja maksoivat nurisematta rahat takaisin.
H-D Softail Custom 1998
Grasschopper1

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Niin,kyllä ne 18-19Ah:n geeliakut maksaa 74e Biltemassa,kun äsken asian tarkistin.Mikähän noista kyseisen firman akuista tekee niin huonoja,kun varmasti ovat jonkin isomman valmistajan tekemiä?Biltemalla tuskin on omaa akkutehdasta :)
Omassa edellisessä kopterissa oli pieni 9Ah:n(vai oliko jopa pienempi) akku.Ei ollut Bilteman normaali lyijyakkujen kanssa mitään ongelmaa,jos ei n.kolmen kesän käyttöikää siksi lueta.Akku oli paikassa jossa se oli tärinälle altis ja taitaa latauskin "kiehuttaa"jonkin verran tuollaista pientä patteria.Käyttäjäkin voi vaikuttaa akun ikään,niinkuin kaikki tietää.
Minulla ei ole huonoa sanottavaa noista akuista,tosin en tarkoita,etteikö kyseisessä firmassa myydä huono laatuisia osia tai muuta tavaraa.
nix
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nix »

Eipä ole biltemalla omaa akkutehdasta mutta biltsun akuissa ollut (ainakin aikaisemmin) ongelmana isot laatuerot kuten muissakin tuotteissa.. on sitten arvauspeliä saako hyvältä alihankkijalta teetetyn osan vai siltä paskimmalta kiinanpajalta, tuotenumero ja ulkokuoret ovat samat mutta laatuerot huikeat. Samaan asiaan olen törmännyt muissakin bilteman tuotteissa aina tuulilasinpyyhkijöistä alkaen, laatuerot eri tuotanoerien välillä ovat kovat.

Halpojen geeliakkujen ongelmana härriköissä on vielä tärinä, eivät tahdo kestää amerikkalaisen jäteöljyvatkaimen tärinöitä, happoakuissa ei tota ogelmaa ole..
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

nix kirjoitti:Halpojen geeliakkujen ongelmana härriköissä on vielä tärinä, eivät tahdo kestää amerikkalaisen jäteöljyvatkaimen tärinöitä, happoakuissa ei tota ogelmaa ole..
No ompas! Ainakin itselläni tärinä irroitti kesällä 2005 rautapään happoakusta yhden kennorivistön.
Akkuliikeen heppu kertoi että ns. huoltovapaat akut kestävät tärinää, mutta miinuspuolena on se, että hänen kokemuksen perusteella sportsterit tuppaa lataamaan liikaa ja neste haihtuu akusta eikä sitten lisätä millään. Vanhat happoakut taas eivät kestä tärinää, mutta niihin voi sitä nestettä lisätä.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
flh-1200

Viesti Kirjoittaja flh-1200 »

Taidanpa siis koittaa tota biltema akkua, sittenpähän tuon näkee.
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Mulla on rautapäässä ollut 3 kesää bilteman "perinteinen" happoakku, tälle "keväälle" en ole koettanut edes käynnistää pyörää... Akku on ollut pyörässä paikoillaan.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
HonestJoe

Viesti Kirjoittaja HonestJoe »

Anteeksi kun pilaan illuusionne... ainoa geeli-akku on Saksalainen Sonnenschein, kaikki muut ovat viimeiset 10 vuotta olleet jauhe/pulveri roinaa. Ostat sitten alkuperäisen tai mitä muuta vaan.
Muistakaa nyt käynnistysakussa sekin, että jos jännite laskee alle 10,98V, akku alkaa välittömästi sulfatoitumaan (kapasiteetti laskee).
Miten nopeasti, se riippuu paljonko akussa on esim . antimonia epäpuhtautena.
Joe Cool
Viesti:

HonestJoe kirjoitti:jauhe/pulveri roinaa. Ostat sitten alkuperäisen tai mitä muuta vaan
En ole katsonut mitä alkuperäinen sisältää, mutta AGM:nä sitä kyllä pidetään, ei geeliakkuna.

Sen verran joudun korjaamaan omaa maaliskuu 2011 lausuntoani, että se toinen Bilteman huoltovapaa antoi periksi 125 SST:ssä 13 kk ikäisenä eli juuri takuun rauettua. Se vaan hiipui melkoisen totaalisesti hyvin nopeasti eikä enää ottanut virtaa vastaan pyörän laturilta.

Panin kierrätykseen ja ostin uuden Bilteman sisen geeliakun (vai liekö sitten vaikka pullanmuruakku) ja se kesti sen kesän myöhään syksyyn, samoin seuraavan ja nyt oli lataamatta ja ajamatta tämän kesän ja silti vielä oli 12,6V jännite talviseisontaan pantaessa. Eli kyllä se sininen nyt ihan akun ja hintansa väärtiltä vaikuttaa.

Rautiksessa kiksin kanssa se toinen halpis on jaksanut nyt 4 kesää vähäisiä ajoja...
Vastaa Viestiin