Pyörän pesu

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

St.Glide-10

Pyörän pesu

Viesti Kirjoittaja St.Glide-10 »

Morjens,

Antakaa ohjeita ja vinkkejä fättärin pesua varten (en ole aiemmin omistanut Harrikkaa ja silloisen Kawan pesupuuhat olivat ehkä hieman toisenmuotoiset).
Tosi likasen (hiekkasen, kurasen, esihuuhtelu) pyörän pesu - voiko laskea painepesurilla ja miten läheltä voi paineella laskea (pyörän navat tietty varottava)? Mitä muuta huomioitava painepesurilla pestessä?
Millasella pesuaineella kandee pestä ( saako tarvikeliikkeistä hyviä aineita?)
Kromille omat aineet, polttomaalatulle omat aineet ja nahalle omat - mistä saa sopivaan hintaa hyviä aineita?
Mitä muuta erityistä tulee ottaa huomioon pyörän puhtaanapidossa? Vinkkejä?

Hanski
karibo

Re: Pyörän pesu

Viesti Kirjoittaja karibo »

Tee mita teet, mutta laita se painepesuri ihan heti lukkojen taa.

Kasipesuna peset.
St.Glide-10

Vai näin on, että painepesuria ei käytetä? Onko muut "hurjastelijat" samaa mieltä? Lisää kokemuksen mukaanaan tuomaa ohjeistusta kaivataan. Kiitokset jo etukäteen!

Hanski
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Ensin Pinelineä sumupullolla ja sit painepesuril "hellällä" viuhkalla. Sit jos tarttee ni autoshampoolla ja sieniliinalla. Näin mä menettelen ja eipä mun mopo siihen ole kuollut.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
karibo

Painepesurista sen verran.

Sita ei isoa mokaa tarvitse tehda kun painepesurilla saa pyorasta entisen.

Ensinnakin pyoran laakerit ovat ensimmainen kohde etta jos sinne vahankaan laittaa painetta niin ne menee aika nopeasti rikki.

Samoin ainakin alkuperaiset moottorin ja ensiovedon tiivisteet ovat laadultaan aika heikkoja, joten siina on seuraava kohde minne ei painetta saisi laittaa sitten niin yhtaan. Tai sitten vaan nama brassikootut on huonompia kuin muut.

Me taalla etelaisella pallonpuoliskolla emme pese pyoriamme painepesurilla, ainakaan jos silla on tarkoitus ajaa. Itse en ole kayttanyt painepesuria kertaakaan HDn pesemiseen, mutta noita emannan japanilaisia on pesty aivan surutta ja murheitta.

Eli kylla ainakin taalla ko. mopetti antaa ihan tarpeeksi paansarkya ilman painepesurilla pesemistakin. Olenkin miettinyt jo pidemman aikaa etta josko maalaisi koko valpan mattamustaksi, silla ainakin se harmahtava maali mita on ensiokopassa ja moottorissa tuppaa lahtemaan omille teilleen ilman painepesuriakin.

Sitapaitsi itse olen niin laiska pesemaan tuota pyoraa etta ei paremmasta valia. Se kun on kaytannossa liikkeella joka ainoa paiva niin ei sita ehdi peseskelemaan. Kerran kuussa tms. ja se on siina.
St.Glide-10

Okei, noita koneen arkoja kohtia just omissa pohdinnoissani tavoittelin eli tiivisteet, pyörän laakerit etc.

Ja kun ei voi väittää olevansa tämän "alan" mestari, niin pakkohan se on vain myöntää tietämättömyytensä ja kysyä neuvoa viisaammilta - välttyisi ainakin näin tyhmyyksiä tekemästä, ihan vaan laiskuuttaan tai sitten uskoisi ensimmäistä neuvojaa: "Näinhän nää hommat on kautta aikojen duunattu", "Ja näinhän ne HD:n huollossakin homman hoitaa eli ei muuta kun paineperuria vaan kylkeen, on se vaan niin helppoa ja puhasta tulee sekunnissa".
Onko noissa HD:n versioissa eroja, mun pyörä on ihan USAlaista alkuperää ja customoitu omiin tarpeisiin alkupesäisosilla?
H
karibo

53684957 kirjoitti:Okei, noita koneen arkoja kohtia just omissa pohdinnoissani tavoittelin eli tiivisteet, pyörän laakerit etc.

Ja kun ei voi väittää olevansa tämän "alan" mestari, niin pakkohan se on vain myöntää tietämättömyytensä ja kysyä neuvoa viisaammilta - välttyisi ainakin näin tyhmyyksiä tekemästä, ihan vaan laiskuuttaan tai sitten uskoisi ensimmäistä neuvojaa: "Näinhän nää hommat on kautta aikojen duunattu", "Ja näinhän ne HD:n huollossakin homman hoitaa eli ei muuta kun paineperuria vaan kylkeen, on se vaan niin helppoa ja puhasta tulee sekunnissa".
Onko noissa HD:n versioissa eroja, mun pyörä on ihan USAlaista alkuperää ja customoitu omiin tarpeisiin alkupesäisosilla?
H
Jatit muuten yhden olennaisen tiedon pois eli minkahan vuotinen mopo on kyseessa.

Taalla Riossa kylla alkuperaisetkin kromiosat menee tosi huonoon kuntoon tosi nopeasti. Sen verran tuo Atlantin valtameri tuossa punkee suolaa etta kaikki ruostuu alle aikayksikon.

Meilla taalla on ihan sellainen tyyli etta pestaan astianpesuaineella ja sitten kuivataan ja sen jalkeen silikonit peraan. Silla saa pidettya ruosteen tovin kurissa. Mutta se silikoni taas keraa likaa jne. No mina kun en ostanut pyoraa nayttelyita varten vaan koska halusin harrikan ja todellakin silla ajan, alle 2 vuotta ja kohta 19t mittarissa. Enemmankin olisi mutta kun useita kuukausia joutuu tyon puolesta matkustamaan niin ei ihan joka paiva paase radalle.

Oli miten oli, painepesuria toki voi kayttaa mutta harkiten. Itse en kayta koska jos se sitten lipsahtaa jonnekin minne ei olisi pitanyt niin sitten taas ns. vituttaa.
St.Glide-10

vm. 2008 Fät Boy
St.Glide-10

Vielä sen verran sinne Atlantin taakse ja Rion kuumiin öihin, että voisin kyllä uskoa tuon väitteesi meren suolan aiheuttamasta ongelmasta koneelle (on sen verran kokemusta Atlantin suolaisuudesta). Kyllä toi kommenttisi vähän himmensi kateutta kesäkelissä Harrikalla ajoa kohtaan. Onko muuten meinattu monta kertaa varastaa mopo, kun olen ymmärtänyt Riossa olevan noita varkaita ihan omiksi tarpeiksi?

Kaveri kerto Espanjan Fuengirolasta juttua (heillä 2. koti siellä): oli hänen kaverilta varastettu Porche ja huoltoliikkeen kaveri asian takana (jätti palauttamatta auton huollon jälkeen) ja tämä pitkäkyntinen oli vielä syntyperältään tanskalainen. Eli itte olen joskus miettiny, säilysikö tuollanen mun fättäri (jonkun arvonen kun vielä on) esim. omassa hallussa tuolla Espanjassa - olishan se mukava joskus kurvailla Välimeren lämmössä, kun tuosta "yrityksestä" joskus luopuu ja jää enemmän vapaa-aikaa harrastella?
Välimerihän ei ole suolapitoisuudeltaan yhtä raju.
H
karibo

53684957 kirjoitti:Vielä sen verran sinne Atlantin taakse ja Rion kuumiin öihin, että voisin kyllä uskoa tuon väitteesi meren suolan aiheuttamasta ongelmasta koneelle (on sen verran kokemusta Atlantin suolaisuudesta). Kyllä toi kommenttisi vähän himmensi kateutta kesäkelissä Harrikalla ajoa kohtaan. Onko muuten meinattu monta kertaa varastaa mopo, kun olen ymmärtänyt Riossa olevan noita varkaita ihan omiksi tarpeiksi?

Kaveri kerto Espanjan Fuengirolasta juttua (heillä 2. koti siellä): oli hänen kaverilta varastettu Porche ja huoltoliikkeen kaveri asian takana (jätti palauttamatta auton huollon jälkeen) ja tämä pitkäkyntinen oli vielä syntyperältään tanskalainen. Eli itte olen joskus miettiny, säilysikö tuollanen mun fättäri (jonkun arvonen kun vielä on) esim. omassa hallussa tuolla Espanjassa - olishan se mukava joskus kurvailla Välimeren lämmössä, kun tuosta "yrityksestä" joskus luopuu ja jää enemmän vapaa-aikaa harrastella?
Välimerihän ei ole suolapitoisuudeltaan yhtä raju.
H
No eipa ole mopettia yritetty varastaa ei.

Taallahan ei siis edes turistikohteissa pienempia mopottimia saa vuokrattua kun ei moinen bisnes kannata. Kaikki alle 600 kuutioiset on kylla vaarassa lahtea, mutta ei naita isompia varasteta.

Tosin nyt kun harrikoita myydaan enemman ja enemman niin niistakin on ruvennu oleen kiinnostusta rikollismarkkinoilla ja tiedan muutaman Heritagen ja Road Kingin viedyn. Mutta toisaalta jos omistaja ei lukitse mopotintaan millaan niin sita saa mita tilaa. Toki taalla saa koko ajan olla tarkkana sen kanssa minne pyoran jattaa. Ihan mihin tahansa kadunkulmaan ei kannata pysakoida.

Sao Paulossa vievat enimmakseen Sportstereita. Tosin niille on sitten varaosamarkkinaakin ihan eri lailla kuin naille Big Twineille. Mutta kylla se suhteellinen varastettujen harrikoiden maara on ainakin viela tosi pieni.

Sen muuten nakee mopottimen vakuutuksissakin. Joku 300cc Honda joka maksaa n. 15000 realia niin siina on vuosivakuutus jossain 7 - 8 tuhannen valilla. Meikalaisen Dyna alle 2000 realia. Etta siita saa vahan osviittaa missa suhteessa pikkumopetteja viedaan.

Sitten olen tarkoituksella mennyt koko ajan sellaiseen suuntaan etta ihan tollanen 50 kilonen faverlarotta ei mun pyoralla ihan helposti ajakaan, eli lisaa potkua ja kunhan rahatilanne antaa periksi niin vaihdetaan vahan tiukempaa kytkinsysteemia yms. Ihan pikkupojat ei sita sitten vie. Toisaalta niita vahan aristuttaa muutenkin kun ulkonako ei ole mitenkaan silmiahiveleva niin eivat yrita pollia ajon aikana.

Mutta koputetaan puuta ja toivotaan etta mitaan tuollaista ei tapahdu. Tosin kuten tiedamme, joka kerta kun nousee pyoran paalle sita laittaa oman henkensa alttiiksi. Ihan sama mita saantoja tms. on niin mopetistille ainoat lait mitka ovat voimassa ovat fysiikan lait ja jos niita rikkoo itse tai joku muu niin etta on osallisena, sattuu juhaa leukaan. Sen lisaksi taalla on aika ajoin sen verran sahakkaa menoa etta jos sattuu vaaraan aikaan vaaraan paikkaan niin sita voi osua ikaankuin rosvojen ja poliisien ristituleen. Onneksi viela ei ole itselle osunut kohdalle, mutta mahdollistahan se on.
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

2008 malli on niin uusi laite, ettei painepesurin käytössä ole mitään vaaraa mun mielestäni ja kokemusten mukaan. (Pyörien laakeritkin on nykyisin "suojattuja" puhumattakaan sähkökamoista yms.)

Itse olen pessyt kaikki pyörät vuosikymmeniä painepesurilla ilman mitään ongelmia. (Lättäpäästä alkaen) Ruiskuta aluksi koko laite edellä mainitulla Würthin Pine Line -tehopesuaineella (saa marketeista ja on ympäristöystävällistä) ja sitten painepesurilla perään. Yleensä tämä on riittänyt (Pine LIne on ihmeainetta) ja jos on oikein paskanen, niin sitten shampoo ja harja/sienipesu päälle.
Kun käyttää järkeä sen painepesurin kanssa niin ei tule mitään ongelmia. Eihän arkoihin paikkoihin tartte tuupata 150 baaria!
Kuivaamiseen olen käyttänyt säämiskää yhdessä paineilman kanssa.
Ja kyllä kiiltää... :D
Kuva LIFEMEMBER
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Samaa mieltä Vallun kanssa.
Tuollainen normaali, max 120bar market-painepesuri viuhkasuuttimella lähimmillään puolen metrin etäisyydeltä käytettynä on aivan hyvä konsti. Silti järki käteen pyörän laakereiden kanssa, ei ne edes tarvitse pesua, vanteet ne ajossa mustuu.
Pineline on hyvää ainetta, vaikka ympäristöystävällistä onkin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
HD-Evolution

Viesti Kirjoittaja HD-Evolution »

Mites tuo Pineline, kun se poistaa samalla kaiken vahan. Mä käytän sitä vain ennen vahausta. Vai eikö muut vahaa pyöriään ollenkaan?
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Eikä poista ohjen mukaan laiennettuna vahaa, raakana tai vahvana kyllä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Pekka L

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tää on tietysti taas näitä makuasioita, mutta mä olen tyytyväisenä käyttänyt Autoglymiä, niin sitä pyöränpesuainetta, vahoja, kuin alumiinin kiillotusainettakin.

Mieluummin kyllä huuhtelun teen normi vesijohtopaineella, kuin painepesurilla, mutta aina ei voi välineitä valita. Sillon täytyy vaan pitää ajatus mukana ja etäisyys riittävänä, ellei painetta saa pudotettua...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
25. ajokausi Harrikalla, nyt Ultra Limited 24
Vastaa Viestiin