Konversio sportti -99

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Sepixlh kirjoitti:Muista että sportster on sportster ja sillä ei ajeta kuten BT:llä, pidetään ne kierrokset yli 2000rpm.
Eipä sitä BT:kään juuri kannata hirveesti alle 2000rpm kiusata jos koossa haluaa sen pitää.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja smuige »

ma^ko kirjoitti:
Sepixlh kirjoitti:Muista että sportster on sportster ja sillä ei ajeta kuten BT:llä, pidetään ne kierrokset yli 2000rpm.
Eipä sitä BT:kään juuri kannata hirveesti alle 2000rpm kiusata jos koossa haluaa sen pitää.
Onpa nuo kuitenkin luonteeltaan erilaisia.
Sportsteri vaatii kierroksia huomattavasti enemmän kuin Big Twin. Karkeasti ottaen Sportti on "kierroskone" ja BT vääntökone.
Ja sitten nämä TC koneet on taas ihan oma juttunsa.

Myöskin välitykset vaikuttavat huomattavasti asiaan. Siis millä kierroksilla ajellaan.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Onhan Sporty toki "urheilumottori" verrattuna BT:hen, mutta ei se BigTwinillekään siltikään hyvää tee että säädetään tyhjäkäynti hyperalhaiseksi ja ajataan kierrosalueella alle kaksi kilokierrosta. Olkoonkin että BT ottaa siitä hieman vähemmän nopsasti nokkiinsa kuin sporty. Kaikki moottorit pysyy parhaiten toimivina, kun niitä ajetaan siivosti välikierrosalueella, ei vedätetä tushan alhaalta eikä jatkuvasti kierrätetä ihan huippukierroksilla. Tokihan se mikä on välikierrosalue vaihtelee konetyypin mukaan, jos vertaa BT:tä ja jotain nippon-raaseria niin BT edes kierrä ikinä kierrosluvuille jotka toisella on pienimmät käyttökelpoiset kierrokset...
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

ma^ko kirjoitti: jos vertaa BT:tä ja jotain nippon-raaseria niin BT edes kierrä ikinä kierrosluvuille jotka toisella on pienimmät käyttökelpoiset kierrokset...
Tässä nyt jo harhaillaan (lähes kaikki) aika kaukana itse aiheesta mutta....
Kyllä tässä on vähän turha verrata 4 sylinteristä rivikonetta jossa noin 50mm isku, noin 100mm iskulla olevaan V2 moottoriin. :) Tottahan tuo kylläkin on sitä en kiellä
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 231
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla joskus vastaavat oireet ja lopulta syyksi paljastui että rekisterikilpi resonoi tietyillä kierroksilla,oli aika hankala "vika" löytää
FXSTI -06
Avatar
jussipaita
Viestit: 88
Liittynyt: 16:26 02.02.2008.

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

Ketjujen sivukoppasuoja (mikä nytte onkaan) irti, koeajo! Ja sieltähän se voittanut kolinapaikka löytyi. Sivukopan sisäpuolella komeat ketjujen syömisjäljet. Rälläkällä palaa pienemmäksi ja takaisin, ja nyt huomasin että vielä se jossain asennossa nappaa kiinni. Mutta ensi kerralla kokonainen pala irti! Nii eipähän rallata enää ketjut!

Kun tästä kolinasta selvittiin(melkein). Huomasin etujarrupuristimen pitävän ääntä. Hotbiken poijjaat sanoivat johtuvan siitä, kun on kelluva puristin, niin jarrupalat (lähinnä sisemmäinen) elää hieman. Noh... tuleeko voorumilta puolesta- tai vastaan väitteitä?! Voiko olla että jotain on päässyt löystymään jarrupuristimen sisällä? Koska ulkoiset pultit +muut on käyty läpi, eikä siellä ollut mitään löysää (paitsi korjaaja itse)!

En usko että helinä ja kolina kuuluu rekisterikilvestä! Ajon aikana painelin sitä kädellä, mutta pitääpä kiristellä nekin mutterit kun tästä tallille pääsee.... On tää kivvaa tää harrastaminen... ROK!
Avatar
jönssi
Viestit: 258
Liittynyt: 22:01 07.08.2007.
Paikkakunta: Ruukki
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja jönssi »

Khyl Dynassa ainakin etujarru hieman "kolahtaa" jarrutettaessa.
Dyna Wide Glide -94 & Electra Glide Ultra Classic -98
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

jussipaita kirjoitti:Ketjujen sivukoppasuoja (mikä nytte onkaan) irti, koeajo! Ja sieltähän se voittanut kolinapaikka löytyi. Sivukopan sisäpuolella komeat ketjujen syömisjäljet. Rälläkällä palaa pienemmäksi ja takaisin, ja nyt huomasin että vielä se jossain asennossa nappaa kiinni. Mutta ensi kerralla kokonainen pala irti! Nii eipähän rallata enää ketjut!
Joo tuo puristimien pieni ääntäminen kuuluu asiaan eihän näistä aivan hiljaista saa :D
Tässä kuva omasta rautapään "sproket cover" askartelusta, periaate on kuitenkin sama.

Kuva
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Sepixlh kirjoitti:
jussipaita kirjoitti:Ketjujen sivukoppasuoja (mikä nytte onkaan) irti, koeajo! Ja sieltähän se voittanut kolinapaikka löytyi. Sivukopan sisäpuolella komeat ketjujen syömisjäljet. Rälläkällä palaa pienemmäksi ja takaisin, ja nyt huomasin että vielä se jossain asennossa nappaa kiinni. Mutta ensi kerralla kokonainen pala irti! Nii eipähän rallata enää ketjut!
Tässä kuva omasta rautapään "sproket cover" askartelusta, periaate on kuitenkin sama.
Loppupään rautiksissa ja evosportissa pitää vielä huomioida jalkatapin pulltti.

Itse laitoin aikoinaan kaksi mutteria sinne levyn alle siihen ulompaahan ne ketjut sitten hinkkasi. Huomasin tapahtuneen siinä vaiheessa kun Hesassa kiihdytin Tuusulan väylän alussa olevista liikennevaloista keskustaan päin ja yks kaks veto hävisi. Rullaten satametriä ja tien sivuun. Oli aika vänkä tunne kun huomasin ketjujen puuttuvan :lol:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Kannattaisiko nyt kuitenkin ensin tutkia ketjujen kunto. Jos ketjussa on epätasaista kulumaa tai esim. joku lenkki on poikimassa niin se aiheuttaa ketjujen sivuheittoa. Kyllä normaaliketjut sopivat pyörimaan etukopan sisällä ilman rälläköintejä.

Joka tapauksessa saattaa ketjujen vaihto olla järkevää, ei ole mukavaa jos ketjut katkeavat reissussa.
Mr. Biker vm 2005
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

IJHa kirjoitti:Kannattaisiko nyt kuitenkin ensin tutkia ketjujen kunto. Jos ketjussa on epätasaista kulumaa tai esim. joku lenkki on poikimassa niin se aiheuttaa ketjujen sivuheittoa. Kyllä normaaliketjut sopivat pyörimaan etukopan sisällä ilman rälläköintejä.

Joka tapauksessa saattaa ketjujen vaihto olla järkevää, ei ole mukavaa jos ketjut katkeavat reissussa.
Niin ja eturattaan koko tietty avain asemassa. Iso eturatas ei mahdu pyörimään ilman sopivaa viilausta.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
jönssi
Viestit: 258
Liittynyt: 22:01 07.08.2007.
Paikkakunta: Ruukki
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja jönssi »

Ja extra-tripla-gsxr- vahvistettu ketju ottaa jo sisälohkoonkin kiinni, ainaki vanhemmasa rautiksessa.
Dyna Wide Glide -94 & Electra Glide Ultra Classic -98
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

jönssi kirjoitti:Ja extra-tripla-gsxr- vahvistettu ketju ottaa jo sisälohkoonkin kiinni, ainaki vanhemmasa rautiksessa.
Täähän karkas rautis puolelle mutta menköön...
Kyllä se ottaa uudemmassakin :) tuossa kuvassa nuo laitimmaiset nuolet eli lohkossa olevia "sproket cover" kiinnitys pisteitä joutuu pienentämään varsinkin jos on 23 piikkinen eturatas.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Vastaa Viestiin