lapparin säädöistä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

souweli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja souweli »

No nyt on säädelty kaikilla tavoilla ja olen satavarma, että säädöt on ok! MUTTA, 30-40 km matkan jälkeen alkaa nostajat kalkattamaan.... :cry:

Vielä oudompi ilmiö tapahtui äsken, kun käytiin emännän kanssa lenkillä. Rupes maantiellä kalkattamaan kun kone kuumeni, tultiin kaupunkiin ja käytiin ostamassa nesteeltä kaljaa ja kun 4 minuutin kuluttua lähdettiin jatkamaan, kalkatus oli kadonnut. Siis ei se kone niin paljoa kerenny siinä kylmenemään, että siellä olis ollut paineita tarpeeksi lopettamaan sen kalkatuksen. Melko kolina nimittäin.

No, taitaa olla siten että hydrauliset nostajat ei vaan tässä lapiossa pelitä. Siihen souvviin en lähde, että yrittäisin jollain ilveellä nostaa öljynpaineita. Tiedän jo etukäteen ettei tuu onnistumaan. Nytkin jo sössön pumppu joten paineet vaan nyt katoaa. Hotbiken mielestä myös turha lähtee uusimaan pumppua, koska ei välttämättä vaikuta paineisiin riittävästi.

Jos jollakin jäänyt seiskaykköseen soveliin sopivat jäykät nostajat, niiden pesät ja tankot nurkkiin pyörimään, niin tarjoapa ihmeessä tänne:

souweli@suomi24.fi
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Itse olen painiskellut viime ajat sportyn öljynpaineongelmien kanssa, joten tuli mieleen, että voisiko pumppu pyörittää ilmaa? Valuttaako pumppu (tai moottori) öljyä? Onko tarpeeksi jäykät öljyt?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tässä kohdin onkin hyvä kysyä, että onhan nokka sopiva hydraulisille nostajille???? ettei sitä ole vaihdettu sellaiseen jonka kuuluu toimia vain jäykillä.
Onko hydraulit vanhat?? Niilläkin tulee kilsat joskus täyteen... 8)

Jack
souweli
Viesti:

Öljynä oon käyttänyt suoraa 50:stä. Nyt sisällä kendalit. Ei kyllä valuta mistään öljyä. Ymmärsinkö ton ilmauksen ihan oikein? Kuula pois, ja ja reikään öljyä, annetaan laskeutua muutamia minuutteja ja hilut takaisin paikalleen? Siinäkö se?

Nyt täytyy tunnustaa ettei oo tietoa mikä nokka koneessa on. Eikä muuten nostajien iästäkään. Täytyy vaihtaa jäykät hilppeet jahka saa budjettiin lisäystä. Ei jaksa näiden hydraulien kanssa pelailla, kun tiedä miten noi öljynpaineet koneessa kuumana pysyy. Öljy kyllä kiertää. Tai ainakin tönärit valuu öljyä aina kun suojat oon irroittanu ja tuntuupa tuo öljysäiliön sisuskin olevan melkosen lämmintä ajon jälkeen.....tuli kuumaa.....

Mutta estäiskö ilmalukko öljyn kierron?? Et tuskin ilmaus auttaa.....Kokeilen kyllä, mutta vähän epäilisin...
souweli
Viesti:

Vielä häiriköin tällä aiheella, mutta kun ahdistaa...... :o

En ole vielä ehtinyt kokeilla josko toi pumpun ilmaus vaikuttais asiaan, mutta kokeilen jahka kerkiän.

Soittelin tossa varaosadiilerille ja kyselin hieman noiden jäykkien nostajien perään ja sain vähän lisää ajateltavaa.

Diileri ei uskonut että vika on nostajissa, jos viallinen käyntiääni on kalkattava. Todennäköisesti jotain muuta vialla....kampuran laakeri....pytyt/puristukset.......jne...... :roll:

No joo, itsekin ajattelin pitkään, että noinkohan ne on nostajat, kun ääni on kalkatus, ei tikitys......siis ääni muistuttaa dieseli mersua, jolla on ajettu 723 000 kilsaa. Kalkattava.

Onko muilla ääni ollu siis kalkatus vai tikitys/nakutus??

Mut toisaalta juuri samanlainen ääni kuului, tossa säätelyjen jälkeen kun nostajat oli öljystä puhtaat. Eli kalkatus katosi kun öljy lähti kiertämään.

Ajatuksena oli että vaihtaisin jäykät nostajat. Mutta koska mulla nämä Vthunderit, niin mitään Suomessa tunnettuja konversiokittejä ei ole, eli pitäis vaihtaa kuulema nostajat, tikut ja pesät. Minissään puolituhatta euroa ja voi sitä vitutuksen määrää, jos vikä ei olekaan siinä!!! :twisted:

No, tänä aamuna kun oli hieman enemmän tuota suhteellistakosteutta ilmassa, ei kalkatustakaan kuulunut. Kiitos "vesijäähdytyksen".

Taitaa olla niin, että mun mopolla ajetaan vain sadekeleillä. :lol:
Lapiolalli

Viesti Kirjoittaja Lapiolalli »

Halvempi olis katsoa ensiksi keinuvipuakselit rocker bokseissa, kannet irti ja pajalle näytille.
souweli
Viesti:

Oli keinuvivut syynissä tossa talvella. Ihan ok. Osassa vähän enämpi päittäisvälystä, mutta pysy hyvin manuaali antamassa haarukassa. Akseliin istuivat hyvin, ei väljää. Eli siellä kaikki pitäs olla kunnossa.
Mopopoika -65
Viesti:

Jos tuo ääni oli samanlainen kuin kalkatus hyd.nostajien puhdistuksen jälkeen, niin kyllä se ääni silloin nostajista lähtee!

Kalkatus, nakutus, tikitys tai miksi sitä sitten kutsuukin, muistuttaa mielestäni ääntä, jonka saa aikaiseksi kun kymppimillin kiintoavaimella naputtelee tiheään jakopään koppaan. Sellaista iloista rallatusta. Mulla itselläni nostajat naputtavat lämpimänä jonkin verran ja käsittääkseni näin kuuluukin tekniikan ikääntyessä olla.

Nostajien metelöinnin syynä lienevät liian ohuet öljyt (sulla tarpeeksi jäykät), kuluneet nostajat ja alhainen öljynpaine. Ensimmäinen vinkki joka mulle annettiin (HotBikestä) öljynpaineongelmien yhteydessä, oli öljynsuodattimen uusiminen.

Hieman tietty mietityttää tuo kylmänä toimiminen... Eli mitään suurta vikaa ei ole, mutta läpö aiheuttaa oireilua joka voi johtua...? :roll:

Oletko kuunnellut ruuvimeissellillä alapäätä? Entä oletko katsonut öljyä lämpimänä? Voiko öljy vaahtoutua niin paljon että että imee vaahtoa pumppuun ja paine laskee sen takia?
Aake
XLH-84 (late)
souweli
Viesti:

Joo, kuuntelin ruuvarilla ku tohtori konsanaan sydänvikasta, mutta en saanut paikallistettua muuta kun että jokainen nostajat ääntelee yhtä paljon. Täytyy vielä kuunnella.

Hauskinta on se, että rupee mekastamaan just tasan samoissa kilometreissä joka päivä. Duunimatkalla hyvä todeta. :lol:

Laitoin Memphisin pojalla kyselyn josko niiltä itseltään löytys konversiokittia jolla saisin muutettua jäykiksi. Siis että vois kokeilla auttaako. Nyt köyhyys sillä tasolla ettei oo varaa uusia kaikkia palikoita. Custom Chromen kuvastossa ainakin jotkut konversiopalikat (Jim's tai Cranes) maksaa alle 20 taalaa joten ei kai ne älyttömiä voi maksaa?

Suodatin ja öljyt uusittu ihan äsken. Öljy kyllä vaahtoa melko paljon, ku kone kuumenee kunnolla. Tuossa varmasti järkeä, että imee sen vaahdon pumppuun ja laskee paineita.......hhmmmm....milläs siihen vois vaikuttaa??
Mopopoika -65
Viesti:

Oltaiskos nyt lähellä?? Raimo-Raato paini tuon vaahtoutumisongelman kanssa. Katsoppas "Rautapään öljynkierto-ongelma".

Vaahto* -hakuehdolla löytyy aiheesta jorinaa!
Aake
XLH-84 (late)
wla4245

Viesti Kirjoittaja wla4245 »

Vielä oudompi ilmiö tapahtui äsken, kun käytiin emännän kanssa lenkillä. Rupes maantiellä kalkattamaan kun kone kuumeni, tultiin kaupunkiin ja käytiin ostamassa nesteeltä kaljaa ja kun 4 minuutin kuluttua lähdettiin jatkamaan, kalkatus oli kadonnut. Siis ei se kone niin paljoa kerenny siinä kylmenemään, että siellä olis ollut paineita tarpeeksi lopettamaan sen kalkatuksen. Melko kolina nimittäin

En nyt haluis maalata piruja seinille,mutta mulle tuli mieleen kiertokangen laakerit noista oireista...
t.vellu
souweli
Viesti:

En nyt haluis maalata piruja seinille,mutta mulle tuli mieleen kiertokangen laakerit noista oireista...

Oisko?? Ahistamaan rupes....... Mites pystyn mottia avaamatta totetamaan ko. vian? Vai pystynkö? Nyt en rupee kyllä avaamaan konetta parkkipaikalla.....

Täytyy myös tutustua tohon öljypumppuun, ilmauksen, litkujen vaahtoamiseen ensi viikolla, kun joutaa.
igor

kalkatus

Viesti Kirjoittaja igor »

Palaan aiheeseen kanssa.
Minulla oli sama ongelma keväällä. Kylmänä ei mitään
10-30 km kalkatus alkoi.

Ei kuulosta huolestuttavalta, jonsei kylmänä kalkata -öljypumppu ainakin jaksaa painaa jäykkää öljyä pataan. Ota nostajan pesä irti, vedä nostaja pois ja kokeile onko alarullassa välystä. Se välys siellä aiheuttaa juuri tuollaisen kalkatuksen. Helppo homma aikaa vaan kuluu..
-Sexton-
souweli
Viesti:

Re: kalkatus

igor kirjoitti:Palaan aiheeseen kanssa.
Minulla oli sama ongelma keväällä. Kylmänä ei mitään
10-30 km kalkatus alkoi.

Ei kuulosta huolestuttavalta, jonsei kylmänä kalkata -öljypumppu ainakin jaksaa painaa jäykkää öljyä pataan. Ota nostajan pesä irti, vedä nostaja pois ja kokeile onko alarullassa välystä. Se välys siellä aiheuttaa juuri tuollaisen kalkatuksen. Helppo homma aikaa vaan kuluu..
Muistelin, että vissiin Sasalle neuvoit tuota ja tarkastin kun oli nostajat irti. Rullat kunnossa. Jotenkin epäilen niitä hydrauleja.....kun vaan jollain sais ne jäykistettyä että vois kokeilla vaikuttaako asiaan..... :roll:
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Eikös näin ihan maalaisjärjellä ajateltuna hydraulin jäykistäminen onnistuisi laittamalla jousen tilalle oikean mittaisen holkin joka lopettaa tyhjän liikkeen. Ainakin kokeilun ajaksi. Tönärit sitten säädettäisiin jäykkien nostajien ohjeiden mukaisesti. Jos vika olisi nostajissa voisi kokeilun jälkeen sijoittaa oikeisiin nostajiin. Öljynkierrosta tietysti pitäisi huolehtia.
Vastaa Viestiin