Sporster 1200 -01 kansi. Materiaali? Tulpan momentti?
Sporster 1200 -01 kansi. Materiaali? Tulpan momentti?
Tyhmä kysymys, mut tulppa oikeeseen kireyteen pitäs saada, onko kansi tuossa vehkeessä alumiini vai rauta/teräs kansi??
Re: Sporster 1200 -01 kansi
Clymerin mukaan: 15-24.4 Nm
"Väkivalta ei ole ratkaisu ongelmiin, mutta alkoholi on"
Re: Sporster 1200 -01 kansi. Materiaali? Tulpan momentti?
mä oon yleensä vaan kiertäny tulpat kiinni ja kiristäny....ihan ilman mitään momenttiavaimia
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
Näinhän sitä on itsekin tullut tehtyä jo 70-luvulta ja varmaan on menetetty useita hevosvoimia tässäkin holtittomuudessa vuosien varrellajack kirjoitti:mä oon yleensä vaan kiertäny tulpat kiinni ja kiristäny....ihan ilman mitään momenttiavaimia
Nyt alkoi kalvaa se, että miten saa momenttiavaimen kiinni sisäkumin venttiiliin, bensatankin korkkiin ja etenkin muoviseen venttiilihattuun. Ehkä siksi on tullut myyntiinkiin noita 6-kulmaisia venttiilihattuja
No vakavasti ottaen momenttiavainta olen käyttänyt käytännössä vain sylinterin kansien kiinnitykseen ja ensakoppien kiristykseen. Tasainen tiukkuus useissa pulteissa näissä on tuntunut tarpeelliselle. Samoin auton alumiinivanteiden kireys onnistuu helppoiten kohdalleen momentilla, eikä tule vedettyä turhaan liian tiukalle. Tätä tosin olen noudattanut vasta muutaman vuoden, aiemmin nekin tuli vedettyä ihan ranteella
Kyllähän sitä joskus on erehtynyt yrittämään tutkia Harrikoiden muutterien momentteja irti täristyksen pelossa manuaaleista ja pieleen on tahtonut mennä siinäkin tulkinnassa. Kysyin eräästäkin tällaisesta askarruttaneesta momentista yhdeltä pitkän linjan arvostetulta korjaajalta ja hän sanoi pitäneensä tapanaan kiertää kyseisen mutterin vain kiinni. Palasin itsekin juurille ja tätä olen yrittänyt noudattaa.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
...niinpä, ja yleensä kaikki kiertämällä kiristettävä vedetään "ammattimiesten" toimesta ihan liian tiukalle.
-kierteet vaurioituvat
-pultin kannan pohjaamisalueet vaurioituvat ja (lukko)prikat tuhoutuvat
-pulttien joustoon perustuvat liitoksen ominaisuudet (mm.löystymisen sieto) eivät toteudu
-liitettävät kappaleet taipuvat
-tiivisteet tuhoutuvat
esim n.6mm ruuvin momentti on n.10 Nm.
Väitän että joka äijä vetää nämä >50% yli näppituntumalla...
-kierteet vaurioituvat
-pultin kannan pohjaamisalueet vaurioituvat ja (lukko)prikat tuhoutuvat
-pulttien joustoon perustuvat liitoksen ominaisuudet (mm.löystymisen sieto) eivät toteudu
-liitettävät kappaleet taipuvat
-tiivisteet tuhoutuvat
esim n.6mm ruuvin momentti on n.10 Nm.
Väitän että joka äijä vetää nämä >50% yli näppituntumalla...
VRSCA -04, 300rwhp
Miä oon käyttäny tulpissa momenttia: Ensin sormilla kiinni ja siitä varttikierros (kiinnipäin) 
"Väkivalta ei ole ratkaisu ongelmiin, mutta alkoholi on"
- -Harikka-
- Viesti:
.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 07:53 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty

Emilia ChromeTrain, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty
- Mopopoika -65
- Viesti:
Vanha viisaushan on, että ensin kierteet pask.ksi ja sitten vartti aukipäinPeräsmies kirjoitti:Miä oon käyttäny tulpissa momenttia: Ensin sormilla kiinni ja siitä varttikierros (kiinnipäin)
Mä olen noudattanut tulpissa Peräsmiehen tapaa, eli ensin sormilla niin tiukkaan kun saa ja sitten varttikierros kiinne.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Mulla on semmonen käsitys että tulpan kiristysmomentti vaikuttaa myös tulpan toimivuuteen/lämpöarvoon. Se on kyllä tosi että näppituntumalla yleensä tulee liian tiukkaan laitettua pultit/mutterit.
-
Bronson Eye
- Viesti:
tullu nykyään vedettyä kaikki pultit "yhen hampaan momenttiin",
ku ei o alaleuassa enää ku yks hammas, ni oon kiristäny niin pitkään että se on noussu näkökenttään,,
jos ei menneet pultit poikki ni o pysyneet kiinni;)) se o "yhen hampaan momentti",
ku ei o alaleuassa enää ku yks hammas, ni oon kiristäny niin pitkään että se on noussu näkökenttään,,
jos ei menneet pultit poikki ni o pysyneet kiinni;)) se o "yhen hampaan momentti",
-
Rautahauli
Kuulostaa avaruustekniikalta, paitsi jos tulppa on niin löysällä, että on vaarassa irrota.woke kirjoitti:Mulla on semmonen käsitys että tulpan kiristysmomentti vaikuttaa myös tulpan toimivuuteen/lämpöarvoon. Se on kyllä tosi että näppituntumalla yleensä tulee liian tiukkaan laitettua pultit/mutterit.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
KiristysmomentitPertti kirjoitti:Kuulostaa avaruustekniikalta, paitsi jos tulppa on niin löysällä, että on vaarassa irrota.woke kirjoitti:Mulla on semmonen käsitys että tulpan kiristysmomentti vaikuttaa myös tulpan toimivuuteen/lämpöarvoon. Se on kyllä tosi että näppituntumalla yleensä tulee liian tiukkaan laitettua pultit/mutterit.
Kun kiristysmomentti on oikea, lämpö poistuu tasaisesti tiivisterenkaan ja kierteen kautta.
Sytytystulpan oikeaa asennusta varten tarvitaan momenttiavain
Sytytystulpan oikeaa asennusta varten tarvitaan momenttiavain. Jopa korjaamoammattilaisen on lähes mahdotonta arvioida kiristysmomentti.
Syynä on se, että vääntömomentti perustuu kahteen suureeseen, jotka kerrotaan keskenään: kiertopisteeseen vaikuttava voima ja vivun pituus.
Useimmat sytytystulpan toimintahäiriöt johtuvat väärästä kiristysmomentista. Jos momentti on liian pieni, vaarana ovat puristuspaineen häviöt ja ylikuumeneminen. Eristin tai keskielektrodi voi myös rikkoutua tärinän vaikutuksesta.
Jos kiristysmomentti on liian suuri, sytytystulppa voi katketa. Runko voi myös paisua tai kiertyä. Lämmönpoistovyöhykkeiden toiminta häiriytyy, jolloin vaarana on ylikuumeneminen ja elektrodien sulaminen tai jopa moottorivaurio.
Tällaista juttua ngk:n sivuilta...
Ei kyllä nyt täytyy vaihtaa tulppamerkkiä, ei noin riskialtista NGK-tulppaa uskalla asentaa milläänwoke kirjoitti:KiristysmomentitPertti kirjoitti: Kuulostaa avaruustekniikalta, paitsi jos tulppa on niin löysällä, että on vaarassa irrota.
lämpö poistuu tasaisesti tiivisterenkaan ja kierteen kautta. Sytytystulpan oikeaa asennusta varten tarvitaan momenttiavain
Useimmat sytytystulpan toimintahäiriöt johtuvat väärästä kiristysmomentista. Jos momentti on liian pieni, vaarana ovat puristuspaineen häviöt ja ylikuumeneminen.
Jos kiristysmomentti on liian suuri, sytytystulppa voi katketa.... jopa moottorivaurio.
Kyllä minun käsitykseni mukaan sytytystulpan toimintahäiriöt johtuvat viallisesta moottorista (=pytyt, männät/ männänrenkaat, kannet ja kaasari) Nämä kun pistää kuntoon, niin kas kummaa, tulpat alkavat pelata heti
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus