dynan putkia lainaksi

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

lyhdet

Re: dynan putkia lainaksi

Viesti Kirjoittaja lyhdet »

Vallun viisaus ottaa pattiin vielki, siis porolla ku on turpa maassa se mihkään lähde, mut jummalaut jos se ei oo maassa nii se lähtee, Vallu mä oon sitä mieltä et jos näistä asioista puhutaan niin puhutaan totuudella, siis jos poro syö se on paikallaan mut jos porolla on pää pystyssä oo enempi ku tarkkana,nää todella tarkkoja juttuja enskesänä mopoileville, nimim. ei yhtään luuta ehjänä.
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Enhän mä sitä faktisesti väitä, ettei ääni eläimiin vaikuta, mutta että möykkäputket toimisivat hirvipillinä niin siihen en usko. Suoranaiseen yhteenottoon en ole onneksi osunut. Lähin hirvi on ollut noin metrin päässä kun pyörä pysähtyi ja mulla oli silloin todelliset möykkäputket. Seistä jökötti paikallaan keskellä tietä mutkan takana. Poro on osunut kaatumarautaan ja muita likipitäen tilanteita onkin ollut aivan riittävästi. Meidän kulmilla on hirvien lisäksi hirmuisesti peuroja. Niitä näkee lähes päivittäin. Ja peura kyllä tulee eli menee tien yli justiinsa samaa vauhtia aivan riippumatta siitä tulenko autolla vai pyörällä, hiljaisella tai möykkäävällä.

Kun tässä maailmassa on kaikkea tutkittu, niin eiköpä joku ole tätäkin asiaa tutkinut, täytyy googlata.

Ai olit näköjään jatkanutkin poroista. Äläs nyt kuitenkaan vedä hernettä käkättimeesi, mun mielipiteeni on mun omiin kokemuksiin perustuvaa viisautta, ei sen kummempaa.
Poroista vielä sen verran (edelleen omia kokemuksia), että ne saattaa juosta poispäin, mutta ykskaks ponkaisevatkin takaisin tielle aivan arvaamattomasti. Siitä olen samaa mieltä, että niiden kanssa kannattaa olla todella varovaisia. Ja tuolla pohjoisessa ajettaessa olisi hyvä myös ilmoittaa vastaantulijoille jos poroja on ollut tiellä tai penkalla.

Niin tai näin, niin kehoitan varovaisuuteen hirvialueilla aivan putkista riippumatta!
Kuva LIFEMEMBER
lyhdet

Vallun kanssa samaa mieltä, pitäkää huolta itestänne.
vani

Viesti Kirjoittaja vani »

Samaa mieltä olen minäkin Vallun kans, tuosta asiasta. Kävimme Kuusamossa 23.11-25.11 ja poroja pirusti tiellä välillä Pudasjärvi Taivalkoski, eikä niihin auttanut automme äänimerkki, eikä vastaan tulevan rekan torvetkaan, ja ääni oli tosi iso, siinä ne vaan töllisteli keskellä tietä että väistäkää, me emme väistä.
H-D FXSTC Softail -93
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Joskus viime vuosituhannella enempi polkupyörällä reissanneena päässyt toteamaan, ettei porot lähde tieltä kuin auraamalla. Suunnilleen keskellä ei mitään kohtasin porolauman, joka oli täyttänyt tien kokonaan. Eivät olleet syömässä, eihän siinä asfaltissa oo ruohoakaan. Odottelin neuvottomana italialaisen maantiefillarini kera kunnes tuli autoja, jotka a) hidastivat, b)soittivat äänimerkkejään ja lopuksi c) ajelivat porotokkaan jonka oli ihan voimasuhteiden vuoksi pakko väistää hetkeksi asfaltilta sivuun. Siinä samassa pääsin itsekin läpi ja sen mitä taakseni vilkaisin, sisukkaat ja sarvekkaat otukset täyttivät tien uudelleen.

Mä en ainakaan näe perusteluja ajella kehäykkösen tuntumassa äänenvaimentamattomalla pyörällä kaudesta toiseen ihan siltä varalta, että tulee ehkä kerran viiteen vuoteen ajettua poronhoitoalueelle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vallu kirjoitti: pysyviä kuulovaurioita syntyy jo yllättävän "pienistä" meluista, puhumattakaan V8 jysähdyksestä korvan juuressa.
Näin se on. Itse olen kyllä pohjustanut kuulo-ongelmia tuhansillä rock-musiikin live-esityksillä :oops: , vaikken itse soittaa osaakaan. Muuten vaan tullut oltua alalla mukana erilaisissa rooleissa. 2 kertaa on näissä tullut hetkellinen kuulovaurio, '78 tai '79 Pirates soitti niin lujaa, että kuulo puurotui ja palautui vasta vajaan vuorokauden kuluessa. Noin 10 vuotta myöhemmin olin Sabrinan keikalla Tavastialla valokuvaamassa aivan lavan edessä kaiuttimen vieressä: kuvista tuli hyviä oikein tiukoilla rajauksilla :mrgreen: Korva alkoi soida ja soi pari päivää putkeen, kunnes lakkasi itsestään. Sitten tosiaan 2007 tämä bosshoss sankari sai korvan soimaan ja sen koommin se ei ole lakannut eikä lakkaakaan ennen kuin ruumishuoneella.

Eli kuulon takia kannattaa olla oikeasti tarkkana eikä leikkiä sillä.

Ajoin rautiksella suorilla pyörässä olleilla vaimentamattomila putkilla viikon ja sitten asensin vaimentimet. Ääni ei hävinnyt, mutta parani.

Kun shovelin kanssa aloin ajella pidempiä siivuja, huomasin kypärän suhinan aiheuttavan ikävän melun korvaan ja kokeilin siihen kypärään asennettavaa vaimennuskalusta ja sen epämakavuuden takia siirryin tulppiin. Nyt en osaa ajaa enää kuin pieniä pätkiä ilman tulppia - Harrikan äänet tulevat tulppien läpi, mutta suhina jää niihin.

Aiheeseen tarkemmin liittyen - mielipiteeni on, että suorat putket pois, jos ei vapaaehtoisesti, niin sitten valvonnan avulla.

Toinen asia on sitten se raja, mihin se vaimennetun putken raja pitää vetää. Siinä kyllä mennään helposti ylilyöntien puolelle, eikä sallita mitään "kunnollista" ääntä, pelkkää suhinaa vain. Esimerkkinä hyvästä vaimennetusta äänestä sanoisin, oliko se nyt Big Oval, Monster Oval vai mikä, mutta 2008 jenkeissä vuokra-Electrassa olivat sellaiset ovaaliputket. Hiljaiset tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla, mutta kun kaasua murjaisi, oli murina tosi miellyttävää. Tuskinpa nekään mitkään hyväksytyt ovat, enkä tiedä menevätkö mistä rajoista läpi, mutta hyvä oli soundi minun mieleeni. Jos sellaisista lähtevät klilvet, niin ollaan jo menty liian pitkälle ja raja on väärässä paikassa!
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
vani

Nyt on orkkis putket paikoillaan, ja on ääni kyllä melkoista tupsuttelua, luulis kelpaavan katsastusmiehelle.
Tarkoitus käyttää 1.12 uusinta näytöllä, josko sitte sais sen rekisteröintikatsastustodistuksen, muuta ei ollu huomautettavaa, kuin nuo äänet. Ilmineerataanpa sitte tänne miten äijän kävi.
H-D FXSTC Softail -93
vani

Menihän se dyna suomen rekisteriin kun oli orkkis putket paikoillaan, ei edes käyntiin tarvinu laittaa.
Vero päätöskin jo tuli postissa, eikun veron maksuun, ja kilven hakuun.
Isot kiitokset vielä Ranelle kajaaniin.
H-D FXSTC Softail -93
lyhdet

En halua kettuilla, mutku mä oon nähny miten hirvi tai poro pysähtyy, kusisukassa ajaneelle mopolla se joul, upukin ajama pulkka ei pysähtyny, mä pysähdyin suussa oli karvoja, vielki väitän et oon nähny ku peura hirvi poro pysähtyy ääniin, anteeksi et välitän teistä.
Vastaa Viestiin