Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Nostopöydällä on nyt siistittävänä '81 rautis orggiskunnossa. Sylintereissä ja kansissa on kevyttä ruostetiplaa ja suunnittelin jo niiden maalaamista. Kokeilin kuitenkin karhunkielellä ja ruoste on niin pinnassa, että kevyellä pyyhkäisyllä pinta puhdistuu täysin.
Tuumailin, ettei kannata alkaa tuollaisia osiaa maalaamaan kuitenkaan, vaan putsata ne huolella ja suojata jotenkin. Miten olette suojanneet näitä rautaosia menetyksekkäästi?
Minulla tuossa vanhemmassa rautiksessa ovat pytyt ja kannet maalattu 600 C kuumankestovärillä mustiksi ja hyvin ovat kestäneet, mutta nyt ei viitsisi maalaamaan ryhtyä, kun ko. pyörää ei ole muutenkaan entisöity.
Valurautapaistinpannujahan suojataan ihan rasvalla, mutta miten moottoreita
Tuumailin, ettei kannata alkaa tuollaisia osiaa maalaamaan kuitenkaan, vaan putsata ne huolella ja suojata jotenkin. Miten olette suojanneet näitä rautaosia menetyksekkäästi?
Minulla tuossa vanhemmassa rautiksessa ovat pytyt ja kannet maalattu 600 C kuumankestovärillä mustiksi ja hyvin ovat kestäneet, mutta nyt ei viitsisi maalaamaan ryhtyä, kun ko. pyörää ei ole muutenkaan entisöity.
Valurautapaistinpannujahan suojataan ihan rasvalla, mutta miten moottoreita
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Toimipas koekaniinina ja kerro tänne miten moinen mahtoi toimia:
Rautakaupasta Hellamusta, Liesimusta tms.(tunnetaan tällä nimellä esmes K-Raudassa)
Käytetään Högforsien ym Ironheadien ylläpitoon.
Ei mitään hajua kemiallisesta kaavasta...
Yllättävän helppo menetelmä perinteinenkin talvihuolto (=vappuna) on ollut:
Kaljalaatikko, halpakaupan lämpöväri+sivellinsetti--->45 min. parin vuoden välein.
Valu niin huokoista että imasee värin johonkin ytimeensä ja lähes keskitapille saakka...
-Kalix-
Rautakaupasta Hellamusta, Liesimusta tms.(tunnetaan tällä nimellä esmes K-Raudassa)
Käytetään Högforsien ym Ironheadien ylläpitoon.
Ei mitään hajua kemiallisesta kaavasta...
Yllättävän helppo menetelmä perinteinenkin talvihuolto (=vappuna) on ollut:
Kaljalaatikko, halpakaupan lämpöväri+sivellinsetti--->45 min. parin vuoden välein.
Valu niin huokoista että imasee värin johonkin ytimeensä ja lähes keskitapille saakka...
-Kalix-
It ain't sport if it can't kill ya
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Tuo liesimusta on jotain fenyylihartsia, haise lämmetessään aika myrkyltä...vähän aikaa. Kyllä se ainakin AK-57 suuluukussa pysyy ihan mukavasti, luukku käy melkein punahehkun lämmöissä ja siihen roiskitaan oikein vettä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Tässä olen pohtinut tuota Liesimustaa, se pitäisi hangata kunnolla puhtaaseen pintaan - saako pintaa pytyt paikallaan tarpeeksi puhtaaksi ja saako sitä hangattuakaan kunnolla, jotta pinta tarttuisi.
Vaihtoehtona tulee mieleen (mustaan) vaseliiniin kostutettu rätti. Jos sillä luuttuaisi valurautaosat kokonaan, niin millainen suoja siitä mahtaisi palaa. Olisi ainakin helppo lisätä sitä kerrosta aina jos jostain meinaa ruostetta pilkistää. Pyörää säilytetään kesät talvet lämpimässä tallissa ja ulkona se on vaan ajettaessa.
Vaihtoehtona tulee mieleen (mustaan) vaseliiniin kostutettu rätti. Jos sillä luuttuaisi valurautaosat kokonaan, niin millainen suoja siitä mahtaisi palaa. Olisi ainakin helppo lisätä sitä kerrosta aina jos jostain meinaa ruostetta pilkistää. Pyörää säilytetään kesät talvet lämpimässä tallissa ja ulkona se on vaan ajettaessa.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Noissa valurautakansissa ei oikein mikään maali pysy kunnolla.
Mä oon sutinu sekä tota Hella mustaa että POR:n Black satinia sekä puhallettuihin että kiinni oleviin osiin.
Molemmat toimii yhtä hyvin tai oikeastaan huonosti. Kaikista huonoimpia on noi spray kuumankesto maalit.
Oon pyyhkässy isoimmat ruosteet veks snadilla messinkiharjalla. Sporsterista en tiedä, mutta rystyssä on automaattinen pinnan öljykäsittely. Mutta ei se moottoriöljy siihen "pala kiinni" niin että tekisi jonkun suojaavan pinnan. Ihan rehellistä ihraa en oo ikinä kokeillu. Ajamisesta ei ehkä tulis mitään, kun koko ajan valuis kuola suusta ja tekis mieli grillimakkaraa.
Mä oon sutinu sekä tota Hella mustaa että POR:n Black satinia sekä puhallettuihin että kiinni oleviin osiin.
Molemmat toimii yhtä hyvin tai oikeastaan huonosti. Kaikista huonoimpia on noi spray kuumankesto maalit.
Oon pyyhkässy isoimmat ruosteet veks snadilla messinkiharjalla. Sporsterista en tiedä, mutta rystyssä on automaattinen pinnan öljykäsittely. Mutta ei se moottoriöljy siihen "pala kiinni" niin että tekisi jonkun suojaavan pinnan. Ihan rehellistä ihraa en oo ikinä kokeillu. Ajamisesta ei ehkä tulis mitään, kun koko ajan valuis kuola suusta ja tekis mieli grillimakkaraa.
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Vanha konsti on maalata pohjat sellaisella "kylmäsinkki" spraymaalilla sitten kunnollinen kuivatus ja haluttu pintaväri. Kestää aika mukavasti kuumaa, pako-aukkojen ympärystät tyypillisesti käy kyllä kuumana.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Tuo ihra kävi itselläkin mielessä, mutta jäi kinkku tänä jouluna paistamatta, joten taidan tyytyä kokeilemaan tuota vaseliinia rätissä - menetelmää, ellen käy sitten hakemassa kaupasta 1/4 kilon pakettia aitoa ihraa. Hajuaisti kun on sen verran huonossa hapessa, että ei tule noita makkaraoireitaHessu kirjoitti:Sporsterista en tiedä, mutta rystyssä on automaattinen pinnan öljykäsittely. Mutta ei se moottoriöljy siihen "pala kiinni" niin että tekisi jonkun suojaavan pinnan. Ihan rehellistä ihraa en oo ikinä kokeillu. Ajamisesta ei ehkä tulis mitään, kun koko ajan valuis kuola suusta ja tekis mieli grillimakkaraa.
Tuo ´81 rautis ei kyllä mokoma voitele automaattisesti eikä '71 enää yläkerran rempan jälkeen myöskään - muuta kun runkopalkkeja
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Laita palautetta tänne jos joku toimi/ei toiminut.
Siihen asti käytän tuota jokatoisvuotista mattamustamenetelmää
kuten aina ennenkin 25v
Siihen asti käytän tuota jokatoisvuotista mattamustamenetelmää
kuten aina ennenkin 25v
It ain't sport if it can't kill ya
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Nuo vaseliinit rätillätuli vedettyä ja ainakin vielä tallissa ollessa ja lumella kerran kokeiltuna vaikuttaa toimivan. Katsotaan kesäsateen jälkeen uudestaan tilannetta.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Onko tähän päivitettyä tietoa?
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Sen verran omakohtaisia kokemuksia, että AT vannemaalit kestävät erittäin hyvin rautapään pytyissä ja kansissa.
Olen käyttänyt mustaa ja harmaata.
Pakoaukkojen ympäristöä lukuunottamatta kestää hyvin lämpöä.
Ensikäytöllä käryää jokin aineosa pois ja maali on lämpimänä pehmeää. Jäähdyttyään kerran pysyy kiinni.
Helppo tarvittaessa suihkaista lisää...
Halavalla marketin hyllystä
Pakokäyrissä kestää koko matkalla Tech Line black satin. Marteliuksen maahantuoma tuote, joka ruiskutetaan maaliruiskulla sellaisenaan puhtaaseen putkeen. Kovettuu kuumassa putkessa, ohjeessa tunti 400 asteessa. Ainakin Knucklen käyrissä pysyi muuttumattomana koko käyrät. Käyrät kävivät aika kuumana sisällä tehdyissä koekäytöissä.
Tuo pienin pullo riittää hyvin harrikan käyriin.
http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... auppa/gTL/" onclick="window.open(this.href);return false;
Olen käyttänyt mustaa ja harmaata.
Pakoaukkojen ympäristöä lukuunottamatta kestää hyvin lämpöä.
Ensikäytöllä käryää jokin aineosa pois ja maali on lämpimänä pehmeää. Jäähdyttyään kerran pysyy kiinni.
Helppo tarvittaessa suihkaista lisää...
Halavalla marketin hyllystä
Pakokäyrissä kestää koko matkalla Tech Line black satin. Marteliuksen maahantuoma tuote, joka ruiskutetaan maaliruiskulla sellaisenaan puhtaaseen putkeen. Kovettuu kuumassa putkessa, ohjeessa tunti 400 asteessa. Ainakin Knucklen käyrissä pysyi muuttumattomana koko käyrät. Käyrät kävivät aika kuumana sisällä tehdyissä koekäytöissä.
Tuo pienin pullo riittää hyvin harrikan käyriin.
http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... auppa/gTL/" onclick="window.open(this.href);return false;
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Eipä ole tullut päivitettyä, kun ei ole tarvinut mitään tehdä pytyille sen koommin
Eli musta vaseliini rätillä joka paikkaan, mihin pääsi ja siinä on pysynyt. Ei ole edes tarvinnut lisätä, kun pyörä ei ole seissyt ulkona muutamaa yötä enempää. Eli ei vanhaa ja patinoitunutta kannata välttämättä ruveta uudella maalillä tärväämään.
Eli musta vaseliini rätillä joka paikkaan, mihin pääsi ja siinä on pysynyt. Ei ole edes tarvinnut lisätä, kun pyörä ei ole seissyt ulkona muutamaa yötä enempää. Eli ei vanhaa ja patinoitunutta kannata välttämättä ruveta uudella maalillä tärväämään.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Mitäs se "musta vaseliini" tässä tapauksessa on/oli, ihan tavallista grafiittiako?
Ilmeisesti palaa kiinni tai kuivuu niin hyvin ettei sotke?
Ilmeisesti palaa kiinni tai kuivuu niin hyvin ettei sotke?
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Rautiksen pyttyjen ja kansien suojaus?
Juu, aivan normaalia mustaa vaseliinia esim. alustan rasvaukseen jne. Onkohan siinä molybdeenia tai jotain myös mukana.
Enkä sitä rasvaa sinne holtittomasti puserrellut, vaan putsailin ensin pintaruosteen sen mikä irti lähti vähän pienellä teräsharjalla ja sitten karhunkielellä.
Tämän jälkeen rättiin sitä mustaa rasvaa ja rätillä hankailin niin, että kaikki ruoste hävisi näkyvistä. Vähän kuten valurautaisia paistinpannuja silavalla voidellaan...
Enkä sitä rasvaa sinne holtittomasti puserrellut, vaan putsailin ensin pintaruosteen sen mikä irti lähti vähän pienellä teräsharjalla ja sitten karhunkielellä.
Tämän jälkeen rättiin sitä mustaa rasvaa ja rätillä hankailin niin, että kaikki ruoste hävisi näkyvistä. Vähän kuten valurautaisia paistinpannuja silavalla voidellaan...
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus