Olen antanut kertoa itselleni, että nämä uudet ovat ihan eri planeetalta, kuin vanhat - ovat niin paljon parempia ajaa.
Olen ymmärtänyt seuraavanlaisen pelkistetyn kehityskaaren näiden välillä:
- FL(H) ajoi matkapyörän virkaa aina 70-luvun loppuun saakka, matkavarustus oli irrotettava lisävarustepaketti laukuineen ja lepakkokatteineen
- 70/80-luvun taitteessa tuli ensimmäinen matkarunko ja kumiripustettu moottori ja matkavarustus kiinteäksi
- 94 runko uusittiin niin, että vaihteisto ja öljypohja tulivat ikäänkujin osaksi runkoa ja akku sinne satulan alle
- 97 runkoa fiksattiin vielä akun tiennoilta ja satula saatiin hieman alemmas
- 09 runko ja svingi uusittiin ja takapytyn pakoputki vietiin kauemmas matkustajien persauksista kiertämällä se rungon alta
Oma ajokokemukseni näilä on seuraava,
- 75 FLH reilut 20 000 km
- 94 Ultra (se työn alla oleva) 80 km
- 08 Ultra 2 500 km
- 11 Classic 4 000 km
Karkein ero on mielestäni tuossa FLH:n ja varsinaisten matkamallien välillä ajomukavuudessa, ne edustavat aivan eri maailmaa. Joten ei vertailla nyt niitä, vaan näitä uudempia.
'08 ja '11 välillä en muista mitään eroa ajomukavuudessa, paitsi '08 tuntui hieman '11 pehmeämmältä, '11 jopa hieman täristi läpi huonommilla teillä.
Ilmeisesti siinä oli ilmanpaine jousituksessa vähän kovempi, mene tiedä - en edes katseonut moisia asioita vuokrapyöristä enkä miettinyt, olivatko siellä ilmaiskarit vai perinteiset. Jälkeenpäin vain mietin sitä paine-eroa mahdollisen kovuuden syyksi. Lastia oli kummallakin reissulla laukut ja takaboksi täpötäynnä ja riittävän painava kyytiläinen.
Suurin etu tuossa uusimmassa oli se pakoputken linjaus ja takapytyn käynnin rajoittaminen helteessä. Siinä eivät perhekalleudet paistuneet likikään tuon '08 tavoin, vaikka hellettä oli jopa 40 astetta.
'94 todella vähäinen ajomäärä ei vielä oikeuta mihinkään vertailuun, mutta ensimmäinen perstuntuma siitä oli erittäin miellyttävä eikä mitenkään radikaalisti noista uusista eroava.
Kumotkaahan nyt asioita kokeneet nämä havaintoni ihan perusteluiden kera

