Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tuossa '94 Ultraa fiksaillessa olen miettinyt näiden ajettavuuksien eroja. Eroja, jotka tuntuvat ihan oikeasti.

Olen antanut kertoa itselleni, että nämä uudet ovat ihan eri planeetalta, kuin vanhat - ovat niin paljon parempia ajaa.

Olen ymmärtänyt seuraavanlaisen pelkistetyn kehityskaaren näiden välillä:
- FL(H) ajoi matkapyörän virkaa aina 70-luvun loppuun saakka, matkavarustus oli irrotettava lisävarustepaketti laukuineen ja lepakkokatteineen
- 70/80-luvun taitteessa tuli ensimmäinen matkarunko ja kumiripustettu moottori ja matkavarustus kiinteäksi
- 94 runko uusittiin niin, että vaihteisto ja öljypohja tulivat ikäänkujin osaksi runkoa ja akku sinne satulan alle
- 97 runkoa fiksattiin vielä akun tiennoilta ja satula saatiin hieman alemmas
- 09 runko ja svingi uusittiin ja takapytyn pakoputki vietiin kauemmas matkustajien persauksista kiertämällä se rungon alta

Oma ajokokemukseni näilä on seuraava,
- 75 FLH reilut 20 000 km
- 94 Ultra (se työn alla oleva) 80 km
- 08 Ultra 2 500 km
- 11 Classic 4 000 km

Karkein ero on mielestäni tuossa FLH:n ja varsinaisten matkamallien välillä ajomukavuudessa, ne edustavat aivan eri maailmaa. Joten ei vertailla nyt niitä, vaan näitä uudempia.

'08 ja '11 välillä en muista mitään eroa ajomukavuudessa, paitsi '08 tuntui hieman '11 pehmeämmältä, '11 jopa hieman täristi läpi huonommilla teillä.

Ilmeisesti siinä oli ilmanpaine jousituksessa vähän kovempi, mene tiedä - en edes katseonut moisia asioita vuokrapyöristä enkä miettinyt, olivatko siellä ilmaiskarit vai perinteiset. Jälkeenpäin vain mietin sitä paine-eroa mahdollisen kovuuden syyksi. Lastia oli kummallakin reissulla laukut ja takaboksi täpötäynnä ja riittävän painava kyytiläinen.

Suurin etu tuossa uusimmassa oli se pakoputken linjaus ja takapytyn käynnin rajoittaminen helteessä. Siinä eivät perhekalleudet paistuneet likikään tuon '08 tavoin, vaikka hellettä oli jopa 40 astetta.

'94 todella vähäinen ajomäärä ei vielä oikeuta mihinkään vertailuun, mutta ensimmäinen perstuntuma siitä oli erittäin miellyttävä eikä mitenkään radikaalisti noista uusista eroava.

Kumotkaahan nyt asioita kokeneet nämä havaintoni ihan perusteluiden kera :lol: Tai vahvistakaa ne tai kertokaa ainakin omat mieltymyksenne näiden eroista ajokautta odotellessamme 8)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 446
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

05-Electralla vajaa 60 tkm ja 10-Electralla (tähän mennessä) jotain 30 tkm...
Ja: Ei oo ainakaan vielä uuden rungon kanssa mitään notkumista tuntunut, täydelläkään kuormalla! Vanhalla laitteella reippaan matkavauhdin pitäminen tuntui paikoin hyvinkin haastavalta. Tunne oli ainakin semmonen, että takapyöräkin halusi osallistua ohjaamiseen! 8O

Tottakai oikeilla takaiskareiden paineilla on merkityksensä. Vähän (ehkä) offtopikiksi menee, mutta oli kauheeta kattella MEP-ridessa edellä ajaneen kanadalaispariskunnan menoa. Diileri kun oli toimittanut heille RK:n ilmeisen tyhjillä takaiskareilla!

Ja pakoputkessa merkittävä parannus on myös se, ettei takakäyrä ole enää kaks'haaranen. Mullakin se (05:ssa) murtui palasiksi... Takapytyn lepuutushan on pois/päälle ohjelmoitavissa, mulla se ei oo ollu käytössä, kun ei oo viime kesinä tullut etelässä käytyä.
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Pari kommenttia: Uusissa moottoriteho olennaisesti suurempi - miellyttävämpi ajaa. Uusissa satulakorkeus suurempi eli tassut (olen pätkä) eivät ylety kunnolla maahan ja suhinat kasvaneet. (Pleksin ja pään suhde muuttunut, mutta niitähän saa).
Niin ja tietty nämä ABS-jarrut. Itse en niistä tykkää, mutta...
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Hyviä kommentteja, keskustelu jatkukoon.

Tuo on aika jännä, että itse en muista (tai siis huomannut) mitään rungon notkumista tuolla 2008 reissulla, vaikka ajoimme kaikenkuntoisia teitä täydellä lastilla. Hiekkateitaäkin osuim matkalle ja yhden maissipepellon läpikin tuli navigaattorin rohkaisemana oikaistua :lol: Huippujakin kokeilin pitkällä suoralla ja vauhtia löytyi 100 mph (rajoitin tuli kai vastaan?). Pyörä meni kuin juna kaikissa oloissa.

Tehoa toki tarvitaan ohituksissa, mutta kun on shovelillakin pärjännyt, niin ei mahdottomia haikaile - rautis on se urheilupyörä woimakoneella :mrgreen:

ABS oli hyvä olemassa viime kesänä, kun tulin yhdelle sillalle sateen jälkeen ja jarrutin liikenenvaloihin, niin eikös mokoma alkanut absi yllättäen paukkua 8O Mutta 2011 Electra pysyi hanskassa.

Se takapytyn pätkiminen on muuten ihan hyvä toiminto, jos liikennevaloihin juuttuu helteellä, suosittelen.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 20:56 27.01.2012.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
drago
Viestit: 131
Liittynyt: 19:34 18.07.2008.
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja drago »

Mulla kokemukset rajoittuvat vaan omaan 97, ostettaessa oli 60000 mittarissa, kulki "kohtuullisen" hyvin eikä pelottanut ajaa kovempaakaan. Laitoin TWRn missing linkin, parani huomattavasti. Kilometrien myötä muuttui levottomammaksi, säätelin kaikki pyöräkulmat kohdalleen, mutta oli edelleen rauhaton yli 120 vauhdeissa. Viime syksynä vaihdettaessa uutta vetoremmiä 100000 mittarissa, Art-Motorin pojat sanoivat että keinun kumipuslat aivan loppu. Marraskuun lopussa hain mopon kotiin ja kokeilin kovemmilla nopeuksilla (suljetulla alueella...) käytöstä, taas menee kuin juna.
Mitä yritän sanoa on se, että vanhassa voi olla kulumia ja niistä johtuvia "epävarmuustekijöitä" verrattaessa uudempiin. Ymmärtääkseni vaikuttavin tekijä on vanhempaan laittaa vaihteiston takapään lukitseva puuttuva linkki, kone-vaihteisto-takahaarukka paketti ei pääse liikkumaan sivusuunnassa asennuksen jälkeen. Jos puslat on loppu ei tilannetta korjaa mikään.
Romutettu tiekuningas
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

drago kirjoitti:Mitä yritän sanoa on se, että vanhassa voi olla kulumia ja niistä johtuvia "epävarmuustekijöitä" verrattaessa uudempiin. Ymmärtääkseni vaikuttavin tekijä on vanhempaan laittaa vaihteiston takapään lukitseva puuttuva linkki, kone-vaihteisto-takahaarukka paketti ei pääse liikkumaan sivusuunnassa asennuksen jälkeen. Jos puslat on loppu ei tilannetta korjaa mikään.
Tämä on hyvä näkökulma - suuri ero voi tulla tosiaan jo pyörän vaihdossa uuteen, eli uusittu tekniikka ei selitä kaikkea.

Tuo missing link on myös hyvä tieto.

Taka-ajatuksena tässä kyselyssä oli nimenomaan kerätä tietoa kokemuksista, joita voisi hyödyntää tuon oman lehmän kanssa, kunhan ajokausi koittaa.

Tämä pyöräni on sikäli erikoinen, että kulumia siinä ei ole ollut oikein vielä missään, ei paljon edes alkuperäisessä takarenkaassa (joka tosin on nyt jo kierrätyksessä puruna) :D Siinä eivät puslatkaan vaikuta vielä lonksuvilta, joten tuommoisen linkin asennus varmaan parantaa sitä vakautta. Ja tarkoitus on kerätä pyörään kilometrejä ihan eri tahtiin, kun siihen tähän asti on kertynyt.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Pekka L
Viestit: 446
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Joe Cool kirjoitti: Tämä pyöräni on sikäli erikoinen, että kulumia siinä ei ole ollut oikein vielä missään, ei paljon edes alkuperäisessä takarenkaassa (joka tosin on nyt jo kierrätyksessä puruna) :D Siinä eivät puslatkaan vaikuta vielä lonksuvilta, joten tuommoisen linkin asennus varmaan parantaa sitä vakautta. Ja tarkoitus on kerätä pyörään kilometrejä ihan eri tahtiin, kun siihen tähän asti on kertynyt.
Eipä niiden puslien tarvi "lonksuakaan", kun se puslan kumi antaa periks ajon aikana, päästäen takahaarukan tekemään omia kuvioitaan... Siihen varmasti auttaa joku sellainen "linkki-tsydeemi", joita lienee erilaisiakin vaihtoehtoja tarjolla? Omaa kokemusta niiden vaikutuksesta ei oo, kun kalusto tuli päivitettyä "uusirunkoiseksi".

"Täydellä kuormalla" tarkoitan 2-päällä, laukut (sivu-ja perä-) täynnä, lisäks vielä tankkilaukku ja perälaukun telineellä säkki (jossa teltta, makuupussit, makuualaustat yms!). Sitten sellaisessa "asiallisessa matkavauhdissa" tehdyissä nopeammissa liikkeissä pyörä kyllä tuntui ihan oikeasti elävän...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Kiiminki
Viestit: 92
Liittynyt: 19:10 28.05.2007.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Kiiminki »

Mulla 98 Electra. 25000 km ajettu. Ohjauslaakeri löysällä. Kannattaa tarkistaa, jos pyörä tuntuu luikertavan.
poromarko
Viestit: 707
Liittynyt: 23:33 14.07.2002.
Paikkakunta: tornio
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja poromarko »

Itellä tuo rungon velttous tuli esille kun ajoi reiluavauhtia pitkääkaarretta `polvimaassa` tällöin rupes elämään. Normaali ajossa ei isompaa moitteensijaa ,miettinyt monesti tuota linkkiä moponalle mutta antanut asian olla kun ei isosti oo häirinny. näyttää muuten nettivaraosissa olevan huokea hintainen ko.systeemi myynnissä.
Ohjauslaakerin väljyys liekkö johtuu ettei juurikaan ole tullut nipasta rasvaa annettua laakerille?
mulla on Electra standard 2001 ja 105tkm taulussa ei ole kiritty ohjauslaakeria eikä ole löysällä just alkutalvesta purin keulan ja kettelin.
Asiat pitää oppia tekeen sillai oikealla tavalla väärin!
isalmela
Viestit: 51
Liittynyt: 14:54 10.11.2009.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja isalmela »

poromarko kirjoitti:Itellä tuo rungon velttous tuli esille kun ajoi reiluavauhtia pitkääkaarretta `polvimaassa` tällöin rupes elämään. Normaali ajossa ei isompaa moitteensijaa ,miettinyt monesti tuota linkkiä moponalle mutta antanut asian olla kun ei isosti oo häirinny. näyttää muuten nettivaraosissa olevan huokea hintainen ko.systeemi myynnissä.
Ohjauslaakerin väljyys liekkö johtuu ettei juurikaan ole tullut nipasta rasvaa annettua laakerille?
mulla on Electra standard 2001 ja 105tkm taulussa ei ole kiritty ohjauslaakeria eikä ole löysällä just alkutalvesta purin keulan ja kettelin.
Terve!

Komppaan Markoa, pitkät mutkat ja kova vauhti aiheuttaa vaappumista. En ole päässyt ajamaan uudempaa tai vanhempaa, oma on FLHT ´07, 40 tkm.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tämä on ollut toimiva keskustelu, juuri tällaista kokemusta olen halunnutkin kuulla. Samalla olen tässä sivussa opiskellut noiden vakauttajien toimintaa ja asennusta. Niitähän löytyy moneen lähtöön.

Oma kokemukseni noista uusista 2008 ja 2011 malleista perustuu noin 10000 mailia ajettuihin uusin vuokrapyöriin, joiden palikat ovat olleet vielä kunnossa ja eroa en ole huomannut, mutta ajolenkkien välissä oli melkein 3 vuotta toisaalta.

Silti tulkitsen, että se perän levottomuus tulee vastaan täydellä lastilla (matkatavarat+kyytiläinen) kun ajetaan kovaa mutkiin ja/tai kuoppiin. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan esiinny laillisilla nopeuksilla juurikaan, eli tavallista köröttelyä 80-120 km/h nopeuksilla ja itsesuojeluvaiston ohjaamaa kaarrenopeutta käyttäen ongelmaa ei esiinny tai se ei le ainakaan kovin paha?

Silti tuo vaihteiston jäykistäminen runkoon on hyvin kiinnostava ajatus. Ei se ainakaan asiaa pahenna ja jos se jossain tilanteessa pelastaa yllättävältä voblaukselta, se on maksanut hintansa kerralla korkojen kera.

Helppo homma tehdä ja palikatkaan eivät maksa maltaita. Ebay-hinnat 129-329 USD ja ilmeisesti mikä tahansa noista paketeista hoitaa homman, koska ne lukitsevat laatikon öljypohjan kiinnituksistä runkoon ja estävät vaappumisen.

Ja kiitos Marko tuosta vinkistä Nettivaraosasta löytyvästä paketista - tosin myyjä kehuu "ohjehinnaksi" 500 eur ja tuo sama paketti on ebayn halvin 129 USD :mrgreen: :mrgreen:

Mutta jatkakaa vaan juttua ja jakakaa kokemuksia, tästä voi olla monellekin hyötyä eikä tämä ole minultakaan loppuun käsitelty.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 13:38 31.01.2012.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
drago
Viestit: 131
Liittynyt: 19:34 18.07.2008.
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja drago »

Noiden "Missing Linkien" suurimpana erona ovat kiinnitykset. Osa kiinnittyy rungon alla olevaan poikkipalkkiin ja osa sivuvaunumutteriin eli kierteeseen rungon oikealla sivulla matkustajan jalkalaudan alla. Samoin kiinnitykset vaihteiston takapäähän vaihtelevat. Mulla oli tilatessa Rivcon keskijalka käytössä joten vaihtoehdoksi jäi vain sivuvaunumutterikiinnitys.
Viime kauden lopulla tilanne alkoi olla niin huono ettei paljoa yli 100km/h huvittanut ajaa motarillakaan, 80-90 meni OK, mutta siitä yli ei ollut enää kivaa. Uudet kumit niin taas mentiin. Välillä ei tiennyt onko vika miehessä vai pyörässä mutta kun kävi välillä laskemassa BMWllä niin täytyi itselleen todeta että pyörässä on vika.
Romutettu tiekuningas
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

drago kirjoitti:Mulla oli tilatessa Rivcon keskijalka käytössä joten vaihtoehdoksi jäi vain sivuvaunumutterikiinnitys.
Jep, nuo kiinnityserothan niissä näyttävät olevan. Myös Progressive Suspension näyttää työntäneen lusikkansa soppaan ja tehneen oman Touring Linkin. Maksaa ebay:ssa 150 USD ja kiinnittyy muista poiketen öljypohjan kulman ympäri.

Jotkut sitten ottavat sen tuen öljypohjan takaa ja jotkut alta. Liekö tälläkään käytännön merkitystä, kun se kiinnitys öljypohjan yläreunaan on tukeva. Periaatteessa mitä taempaa tuki tulee, sen voisi kuvitella olevan vielä parempi,mutta huomaako sitä eroa missään.

Vakiomallin maavaraa nuo eivät näyttäisi ratkasevan paljon madaltavan mikään, ehkä tuuman tai jotain kuvien perusteella.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
KimmoL
Viestit: 67
Liittynyt: 07:49 27.02.2004.
Paikkakunta: Keskellä Suomea
Viesti:

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja KimmoL »

Itsellä olisi samaa "ongelmaa" 2002 Road Kingissä, jolla ajettu 57000km. Vaappui mielestäni mutkissa kantatessa ja kaarreajonautinto on kaukana. Hetken jo luullin rungon elävän/olevan murtunut/poikki. Viime kesänä oli yhden kaverin kanssa oli pieni pyörien vaihto ja testiajo mutkatiepätkällä. Kyllä BMW meni kuin juna mutkiin ja ulos niistä. Kaveri valitteli HD:n levottomuutta. Pyörässä se vika on - ei kuskissa.

Viime vuoden loppusyksystä tilasin sitten nettitutkimusteni perusteella tuon Progressive Suspension Touring Link Chassis Stabilizerin. Ainakin jenkkien keskustelupalstojen perusteella pitäisi olla toimiva setti.

Tuossa tuo "ajovakausjärjestelmä" odottaa vielä siistissä pahvipaketissa pakkasten lauhtumista ja kevään asennusintoa.

Palikat oli 159$ + päälle rahti ja käsittely 35$. Yhteensä siis 142€ ja vielä tullin toimesta 32€ veroja valtiolle. Netissä tullasin oikeilla hinnoilla ja kauppalaskulla.

"Kallis" oli, mutta odottelen innolla ensi kesää ja toivottavasti selkeästi paranuneita ajo-ominaisuuksia...
HD FLHRCI - 2002, 900 Z1 - 1974, CB 500 - 1974, RD 125 - 1974, Ögland - 1964
Avatar
Pekka L
Viestit: 446
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalehmien ajettavuuserot, oikeasti?

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Ei varsinaisesti liity ajamiseen, mutta - mun mielestäni - yksi selkeä heikennys on toi sivutuki (jalka), johon on liitetty sähkökytkin. Myös vanhan, mekaanisesti toimineen jalan mitoitus oli huomattavasti järkevämpi. Siltä se ainakin käytössä tuntuu, en oo saanut mittailtua... :?
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Ultra Limited 24
Vastaa Viestiin