Kipinää kaipais !...VIKA LÖYTYI !!!

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Nostradamus
Viestit: 64
Liittynyt: 00:28 16.08.2008.
Paikkakunta: Muurame

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Nostradamus »

Kiitoksia kaikille neuvoista ja analyyseistä :!:

Jotain häröö siinä on, kun tänään työpäivän jälkeen kokeilin taas käyntiin ja hienosti lähti heti. Mutta, kävi hetken ja sit sammu kun seinään, eikä enää lähtenyt 8O

Ei muuta kun johtoja ja liittimiä tutkaileen...
They say we are fools - We say look at you
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Sen verran vielä, että onko tulpat olleet koko hässäkän ajan samat vanhat. Jos on, niin aivan ensiksi haet kaupasta uudet tulpat, ennen kuin laitat koko pyörää atomeiksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
ES36
Viestit: 207
Liittynyt: 21:30 20.07.2008.
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja ES36 »

Moro,
bensansaannissa ei vissiin ole vikaa, eli kun esim. kohokammiosta kakku loppuu niin loppuu käyntikin ellei tankista valu uutta tavaraa tilalle. Meinaan työpäivän aikana hana avoinna kammioon saattaa pikku liru lorahtaa vaikka jossain olis tukos.

Jouni
Avatar
Nostradamus
Viestit: 64
Liittynyt: 00:28 16.08.2008.
Paikkakunta: Muurame

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Nostradamus »

Joo tulpat on laitettu uudet ja ongelmat entiset :lol: . Eli ei kipinää.

Mutta oisko se perkele monivammanen toi dyna. Rupes meinaan edellisen kirjoituksen perusteella jo arveluttaan se bensan saantikin. Tosiaakin kun se kävi ihan nätisti ja sitten loppu kun seinään 8O . Mutta eihän se kuitenkaan sitä kipinän puuttumista selitä :?:

Aikanaan tappelin 106 pösön kanssa ja siinä oli sellanen moninapamoduuli, joka hajotessaan katkaisi sytytyksen ja bensansaannin molemmat (eikä sekään moduuli rikki ollu, huono liitos vaan). Mutta tässähän nyt ei tosiaan ole mitään sähköistä bensapumppua.

Pitää varmaan lähteä sieltä tulppien suunnasta uusiin noita osia. Eli tulpat on jo uudet ja jos seuraavaksi sitten tulpanjohdot, puola, sytytysyksikkö, akku...

Ja kun se ei auta niin sitten bensapuolelle räpeltään.

Vituttaahan toi, mutta uskoa on :mrgreen:
They say we are fools - We say look at you
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Nostradamus kirjoitti:Joo tulpat on laitettu uudet ja ongelmat entiset :lol: . Eli ei kipinää.

Mutta oisko se perkele monivammanen toi dyna. Rupes meinaan edellisen kirjoituksen perusteella jo arveluttaan se bensan saantikin. Tosiaakin kun se kävi ihan nätisti ja sitten loppu kun seinään 8O . Mutta eihän se kuitenkaan sitä kipinän puuttumista selitä :?:
Kyllä ne yleensä yhdestä viasta on kiinne eli kannattaa keskittyä tuohon kipinän saantiin 8)

Itselläni ex-evosportti oireili samalla tavalla, eli kipinä katosi vartin ajon jälkeen. Lähti taas pelittämään joko vartin tai minuutin odottelun jälkeen. Syynä oli puola. Kun kipinä katoaa, niin mittaa tuleeko puolalle virtaa.

Ethän muuten ole koskenut stongan katkaisijoihin vähään aikaan? Voisiko olla tappokatkaisijan johdot puristuksissa ja oikosulku aiheuttaa kipinän katoamisen?

En tunne tarkemmin tuon ikäisen mopedin sähköjä, mutta jos menee samalla kaavalla kuin 80 & 90 -luvun sportit, niin ongelma voi olla ign-sulakkeen - virtalukon - tappokatkaisijan - puolan välillä tai sitten sytkäpuolella (asentotunnistin - sytkäboxi). Onhan sytkäboxin maadoitus kunnossa?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Lämmetesään kuoleva puola ei ole harvinainen, mutta yleensä toimaa sit kylmänä kunnes lämpeää.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja klix »

ma^ko kirjoitti:Lämmetesään kuoleva puola ei ole harvinainen, mutta yleensä toimaa sit kylmänä kunnes lämpeää.
Salatieteitä; Vittumainen vika haettavaksi kun esiintyy toisinaan.
En jaksanut lukea kaikkea läpeensä mut tommonen puolaproggiskin tuli vastaan viime
kesänä ekan kerran 25 vuoteen...
Yleisempi ollut ei kärki -sytkissä orkkis triggerin/lukijan epätoimivuus; toimii/ei toimi versus lämpötila.
PickUp on varsin kriittinen kupari- tai rosteri tulpanjohdoille; eihän ole tullut kokeiltua?
Jos mahdollista, niin lainaa kaverilta/firmasta komponentti kerrallaan niin mahdollisesti jne.
Sytkän kun vaihtaa duna S tai old style kärjelliseen niin ei ole pohjoisnavallakaan pulassa...
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
Nostradamus
Viestit: 64
Liittynyt: 00:28 16.08.2008.
Paikkakunta: Muurame

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Nostradamus »

Joo vika päällä edelleen, kun rupee hajoon kaikki laitteet ympärillä. Eilen meni sitten pöytätietokone paskaks, näytönohjain ja kiintolevy. Mutta se taitaa täällä olla offtopiccia :D .

Joka tapauksessa. Akun kävin tänään testauttaan akkuliikkeessä ja asentaja sanoi, että akku on kunnossa. "Tällä lähtee käyntiin vaikka V70 Volvo". Eli potkua akussa on :mrgreen:

Koska tulpat on uudet ja akku kunnossa, niin nyt vaan järjestelmällisesti seuraavat paikat syyniin:

Nämä olen mitannut:
- Tulpanjohdot (resistanssit ok, kokeiltava toisilla ?)
- Puola (jännite ja resistanssit ok, kokeiltava toisella ?)
- Tulpan maadoitus (eli akun - navasta tulpan runkoon, resistanssia on)

Nämä olen todennut:
- Tappokytkin (kunnossa ?, koska katkaisee jännitteen puolalle kun painaa)
- Starttikytkin (kunnossa ?, koska startti pyörii)
- Sulakkeet,pää ja sytytys (silmämääräisesti ehjät)
- Virtalukko (kunnossa ?, koska ohittamalla hyppylangalla sama tulos, startti pyörii mutta ei kipinää)
- Startti (kunnossa ?, koska pyörii)

Nää pitäis vielä tutkia tarkemmin:
- Sytkämoduuli (kokeiltava toisella ?)
- Sytkän ajoituslevy (kokeiltava toisella ?)
- VOES (kokeiltava toisella ?)
- Kaikki liitännät, maadoitukset ja johdot

Tulisko jollekin vielä jotain mieleen :o
They say we are fools - We say look at you
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Jos tulppa antaa kipinää, niin ajoitus voi olla pielessä. On kuitenkin aika harvinaista, että sytytyksen ajoituslevy liikkuisi niin paljon, että käynti loppuisi. Kannattaisiko vielä kerran kokeilla niin, että otat molemmat tulpanjohdot irti ja laitat niihin uudet tulpat. Maadota tulpat kunnolla vaikka surrilangalla ja sitten starttaat. Jos tulpissa ei ole mitään elämää, niin sitten on vika syttymodulissa tai puolassa.

En tiedä millä tavoin olet varmistanut, että polttoaineen syöttö on kunnossa?
Nuo oireet voivat selittyä myös tukoksella kaasarissa / hanassa / suodattimessa.
Jos kone käynnistyy seisonnan jälkeen, mutta sammuu hetken kuluttua se voi johtua siitä, että uimurikammio tyhjenee, kun tankista ei tule gasoa riittävän nopeasti.
.
Mr. Biker vm 2005
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Nostradamus kirjoitti: - Tulpan maadoitus (eli akun - navasta tulpan runkoon, resistanssia on)
Haloo? Siis jos yleismittarilla mittailet ja akun miinusnavassa on toinen karva ja mittari vastusalueella, niin tulpan runkopalaan(siis mutteriosaan) pitää olla suora käytännössä vastukseton yhteys, eli ei resistanssia ja taas jos tulpan johtoliittimeen mittaat ni yhteyden pitää puuttua. Jos tulpan rungon ja akun miinuksen välillä on selvä vastus niin koneen maadoitus kusee.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
klix
Viestit: 129
Liittynyt: 19:31 04.09.2008.
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja klix »

Nostradamus kirjoitti:
Nää pitäis vielä tutkia tarkemmin:
- Sytkämoduuli (kokeiltava toisella ?)
- Sytkän ajoituslevy (kokeiltava toisella ?)
- VOES (kokeiltava toisella ?)
- Kaikki liitännät, maadoitukset ja johdot

Tulisko jollekin vielä jotain mieleen :o
Huomaan että olet jonkin verran paininut asian kanssa ja ihan analyyttisella otteella...
Pitäisin edelleen todennäköisimpänä puolaa tai Pickuppia.
Itelle pickup -vika selvisi ruiskaamalla kylmäsprayta anturiin laitteen pätkiessä.
Puolavika selvisi lainaamalla (=varastamalla) kaverin laitteesta ja ajamalla Lappiin ja takasin.
Itse sytkäboxissa en ole vikaa ikinä todennut; Käsittääkseni on-off toiminta.
VOESn olen poistanut kaikista laitteista.-->antaa sytkäboxille infoa alipaineesta
=minus 5astetta ständia startatessa.
Olen aikaisemman maininnan kannalla edelleen;kärjet tai dyna S niin pärjäät tappiin saakka.
Ei ylimääräisiä käikäleitä/boxeja ja niin yleisiä että löytyy mm Alaskan Essolta.
Dyna on toki elektroniikkaa mutta niin vanha keksintö että löytynee aina 50 km säteeltä...
It ain't sport if it can't kill ya
Avatar
Nostradamus
Viestit: 64
Liittynyt: 00:28 16.08.2008.
Paikkakunta: Muurame

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Nostradamus »

Joo argumentoin ehkä hieman huolimattomasti. Eli tulpan rungon ja akun miinusnavan välinen resistanssi on luokkaa sama kuin pelkän yleismittarin johtojen välinen.

Mutta mahdollinen vika paikka löytyi. Eli puolan ensiö- ja toisiopuolen resistanssit oli mittarin mukaan manuaalin mukaiset. Ja kipunaa ei tulppaan tule. Mutta puolalta kun irroittaa tulevat ensiöpuolen johdot ja kytkee niihin tavallisen auton ajovalopolttimon ja starttaa, niin ajovalopoltin vilkkuu "pulssin" mukaan. Puola paskana ?

Oli tai ei niin uusi jo tulossa :D
They say we are fools - We say look at you
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kipinää kaipais !

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nostradamus kirjoitti:Joo argumentoin ehkä hieman huolimattomasti. Eli tulpan rungon ja akun miinusnavan välinen resistanssi on luokkaa sama kuin pelkän yleismittarin johtojen välinen.

Mutta mahdollinen vika paikka löytyi. Eli puolan ensiö- ja toisiopuolen resistanssit oli mittarin mukaan manuaalin mukaiset. Ja kipunaa ei tulppaan tule. Mutta puolalta kun irroittaa tulevat ensiöpuolen johdot ja kytkee niihin tavallisen auton ajovalopolttimon ja starttaa, niin ajovalopoltin vilkkuu "pulssin" mukaan. Puola paskana ?

Oli tai ei niin uusi jo tulossa :D

Kun kipinää kokeillaan, pitäisi molemmat tulpat olla johdon päässä ja rungossa kiinni. Jos vain toisessa on tulppa, saattaa puolalta tulla jännitepiikki, joka rikkoo boksin. Niin on isot pojat opettaneet joskus.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Nostradamus
Viestit: 64
Liittynyt: 00:28 16.08.2008.
Paikkakunta: Muurame

Re: Kipinää kaipais !...VIKA LÖYTYI !!!

Viesti Kirjoittaja Nostradamus »

Joo puola oli paskana. Ohmimittarilla mitattuna oli tosiaan spekseissä 8O . Mutta kun uuden vaihdoin niin johan tärähti käyntiin :idea:

Kiitos kaikille myötäelämisestä näinä vaikeina aikoina :mrgreen:
They say we are fools - We say look at you
Vastaa Viestiin