Softailin takarengas

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

tuusa
Viesti:

Re: Softailin takarengas

Viesti Kirjoittaja tuusa »

Grasschopper1 kirjoitti:
Das Fette Sau kirjoitti:tiedän tapauksen että on ajettu 20 tkm ensiasennustakarenkaalla.
Voihan se orkkis muovirengas sen 20tkm kestää otollisissa olosuhteissa.
Mä päästelin -08 Sportsterin ensiasennus Dunlopilla (takakumi) n. 28500km, ja vaihdettaessa oli vielä sen verran pintaa että melkein harmitti kun vaihdoin niin aikasin :) Etukumin vaihdoin metzeleriin "jo" 20000km paikkeilla.

Etukumin vaihdossa mulle sanottiin, että nätisti ajaen pääsen sillä n. 8000km - nyt on reilusti yli 10000km ajettu ja pintaa on vielä mukavasti 8O

Emmä tiedä onko mun ajotavassa jotain vikaa, vai eikö karvan alle 100kg riitä kuskin painoksi tuollaiseen pikkumopoon. En oo sen kummemmin pyrkinyt säästämään noita renkaita, aina oon kahvaa kääntänyt kun on ollu tarvis. Ehkä se säästää kumeja kun ei oo motissa liikaa tehoja :)

Tosin tuolla Dunlopilla ei märällä asfaltilla uskaltanu kääntää kahvaa kovin äkäisesti kun lähti sutimaan :lol:
FXEF -84
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Voisin kyllä oman kokemukseni perusteella uskoa tuon leveämmän renkaan (nyt siis alla 200) nopeamman kulumisen, vielä kun joku osaa selittää siihen syyn!

Muuten kulumisesta: Tien pinta tietysti vaikuttaa, mutta taidetaan ajella paljon samankaltaisilla, jopa samoilla teillä tässäkin kirjoittaneiden kanssa.

Kuvittelisin, että ajotavat ovat merkittävin km-määriin vaikuttava tekijä (jos siis pidetään rengaspaineet ja muutenkin pyörän säädöt kunnossa). Porukan ajotavoissa on tämän asian kannalta varmaan isojakin eroja, pienetkin tottumukset voivat vaikuttaa. Sitten sekin, ajaako enempi pitkää matkaa maantiellä vai kaupungissa liikennevaloista toiseen ym. jutut.

Minäkin mielestäni ajan siististi, en ole koskaan poltanut kumia tms. En takajarruakaan käytä käytännössä kun kävelyvauhdeissa. Toisaalta kun valoista tai muutenkin lähdetään liikkeelle tai ohittamaan, niin aina lähdetään reippaasti jos vaan voidaan. Se lyhentävää varmasti takakumin ikää, mutta se on oma valinta eli ns. omaa tyhmyyttä.
Das Fette Sau
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

UrpoTJ kirjoitti:Voisin kyllä oman kokemukseni perusteella uskoa tuon leveämmän renkaan (nyt siis alla 200) nopeamman kulumisen, vielä kun joku osaa selittää siihen syyn!

Mie luulen että se riippuu aika paljon profiilista: nuo miun 200 mm kumit kuluu aina tosi kapealta alueelta kudoksille, jollon kumi on lopussa, vaikka >80% pinta-alasta on vielä täysin tajuissaan. Nuo pitkään kestävät 150 mm leveät kumit taitaa ottaa vähän isommalta alueelta tiehen -> kulutuspinta-ala suurempi? Mites nuo tosi leveät, kuluuko ne miten äkkiä, onko kellä kokemusta?
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Sellaista puhetta joskus on korviin kantautunut,että leveämmät renkaat kuluisivat nopeammin suhteessa näihin kapeampiin(lue 140/150 kapeat).Onko tässä raadin mielestä totuus pohjaa?
Ainakin mun Rodissa 240 takagummi kesti noin 8 tkm, kun Electran kaponen kesti 10-12 tkm. Noo-o Rodissa kun jyllää hirmuinen määrä villihevosia. :wink:
Kuva LIFEMEMBER
höyläsoikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja höyläsoikkeli »

Moro.Just tulin rengasliikkeestä ja softail customin 200 sella takanakilla ajoin13t mailia.Dunlop ensiasennusrengas.
Sten

Viesti Kirjoittaja Sten »

Moro.
Käytän Metzeler Marathon 880 edessä että takana mun 99 yöjunalla ja takarenkaalla ajan 11.000 vaihtojen väliin ja etu noin 20.000 km. Aika paljon on vaimokin mukana, eli kaksi päällä+ pakkaus. Tiedä sit./ Sten
Vastaa Viestiin