Pete74 kirjoitti:Alla linkki siihen, että kaikki 2000-luvun euroopassa myydyt HD:t on tyyppihyväksyttyjä vehkeitä. Itsellä 2001 rekisteröity Softail Deuce ja siinähän se rungossa tuo e4 0002 merkintä löytyy.
Kävin vielä katsastuskonttorilla varmistamassa asiaa - vain tyyppihyväksytty vaimennin kelpaa, eli eipä tarvitse SE II putkia käydä yrittämässä, ei siis tämä katsastusmies antanut siimaa tämänikäiselle kaasuttimella varustetulle mallille vaikka tästäkin lievennyksestä on ollut täällä puhetta.
Tilasin kuitenkin Smartpartz.com lisävaimentimet putkiin, näyttävät olevan tullissa, voin laittaa mikä on lopputulos.
http://www.hdcyprus.com/index.php?id=5084" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu. Näin ovat 2000-luvulla Euroopassa myydyt H-D:t e-tyyppihyväksyttyjä pyöriä. Mutta EURO2 päästövaatimukset astuivat voimaan vasta allaolevan Trafi:n soveltamisohjeesta lainattujen päivämäärien mukaan. Tätä on muistaakseni pari vuotta sitten tulkittu niin, että e-hyväksyttyihin pyöriin, jotka on otettu käyttöön ennen näitä päivämääriä, voidaan asentaa
ei e-hyväksytty vaimennin, jos päästöarvot ja tyyppikilvessä olevat meluarvot lisättynä 5 db (A) staattisessa mittauksessa täytetään. Eli noudatetaan käsittääkseni EURO1:n vaatimuksia.
Ohjeita päästötason selvittämiseen
Moottoriin ja pakojärjestelmään tehtävien muutosten kohdalla tulee selvittää onko moottoripyörä
EY-tyyppihyväksytty, sekä sen päästötaso. Säädökset poikkeavat toisistaan huomattavasti
EURO2 ja vanhempien moottoripyörien välillä. EURO2 päästötaso astui voimaan seuraavasti:
- EURO2 tuli mahdolliseksi 2002 2002/51/EY direktiivin julkaisun jälkeen
- EURO2 tuli pakolliseksi uusille ajoneuvotyypeille 1.4.2003, Trial ja Enduropyörille
1.1.2004
- EURO2 tuli pakolliseksi kaikille 1.7.2004, Trial ja Enduropyörille 1.7.2005
- AKEn myöntämällä valmistussarjanviimeistenpoikkeusluvalla on voinut ottaa
käyttöön EURO1 moottoripyöriä 6 kuukautta EURO2 vaatimuksen voimaan astumisen
jälkeen, kyseisestä poikkeusluvasta on aina merkintä rekisteröintitodistuksella
Ohje 10 (10)
TRAFI/32515/03.04.03.03/2010
2002-1.7.2004 välillä käyttöönotettujen moottoripyörien kohdalla ei käyttöönottopäivän perusteella
voi selvittää päästötasoa, koska ne voivat olla kumpaa tahansa. Näiden kohdalla tulee
selvittää luotettavasti valmistajan antamien dokumenttien tai tyyppihyväksyntä tietojen perusteella
kumpaa päästötasoa ne ovat.
En siis nyt voi mennä tästä tietenkään takuuseen. Voihan olla tulkinta muuttunut. Mutta jos maallikkona, HUOM!
maallikkona päivämääriä tulkitsen, niin ainakin vuotta 2002 aikaisemmat käyttöönottopäivämäärät menevät vielä selkeästi EURO1 vaatimuksilla, mutta siis tyyppikilven meluarvoilla ja direktiivin päästöarvoilla (CO 3.5%, HC 600 PPM). Viimeinen kappale lainauksessa siis.
Eli en purematta niele Pete74:n katsastuskonttorin tulkintaa, että vaimentimen pitää olla 17.6.1999-31.12. 2001 käyttöönotetuissa e-tyyppihyväkstyissä pyörissä
e-hyväksytty. Eli tarvikevaimentaja kelpaisi tyyppikilven meluarvoilla + 5 db.
Yksinkertainen lakimme ei ole. Olisko sitten tasapuolinen?