Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

oskari71 kirjoitti: 80db/2450rpm 88"twin camille se oikea mittaus kierrosluku jolla mittaus tulisis suorittaa vai mikä?
80db = 85db saa tulla pöntöstä ulos...huh. Eli ei se sata..??? Näin mä olen ymmärtänyt homman. Eli plus 5 db tyyppikilvessä mainittuun... 8O

eli ihan naurettavan pieni mökäarvo...
Shovel Kopteri ja Buell S1
ezmo
Viestit: 562
Liittynyt: 08:19 11.08.2009.
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Choppers_forever kirjoitti:
oskari71 kirjoitti: 80db/2450rpm 88"twin camille se oikea mittaus kierrosluku jolla mittaus tulisis suorittaa vai mikä?
80db = 85db saa tulla pöntöstä ulos...huh. Eli ei se sata..??? Näin mä olen ymmärtänyt homman. Eli plus 5 db tyyppikilvessä mainittuun... 8O

eli ihan naurettavan pieni mökäarvo...
Ei mee läpi orkkispöntöilläkään tyhjäkäynnillä....
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Pete74
Viestit: 8
Liittynyt: 13:41 31.08.2009.

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Pete74 »

Alla linkki siihen, että kaikki 2000-luvun euroopassa myydyt HD:t on tyyppihyväksyttyjä vehkeitä. Itsellä 2001 rekisteröity Softail Deuce ja siinähän se rungossa tuo e4 0002 merkintä löytyy.

Kävin vielä katsastuskonttorilla varmistamassa asiaa - vain tyyppihyväksytty vaimennin kelpaa, eli eipä tarvitse SE II putkia käydä yrittämässä, ei siis tämä katsastusmies antanut siimaa tämänikäiselle kaasuttimella varustetulle mallille vaikka tästäkin lievennyksestä on ollut täällä puhetta.

Tilasin kuitenkin Smartpartz.com lisävaimentimet putkiin, näyttävät olevan tullissa, voin laittaa mikä on lopputulos.

http://www.hdcyprus.com/index.php?id=5084" onclick="window.open(this.href);return false;
oskari71
Viestit: 41
Liittynyt: 14:55 04.03.2012.
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja oskari71 »

Siis vielä tarkennus..Minulla EI ole pyörässä tuota e tyyppikoodia vaan amerikkalainen EPA tarra jossa on tuo mainittu 80dbA/2475 rpm.Eli mittaus tulos saa olla 103 db/? kierrokset.

Mullekin on nuo smartparts lisähuilut tulossa.Jos saat tuloksia ennen minua niin olisin niistä kiinnostunut.
FLSTFI 2002
Peeppe
Viestit: 203
Liittynyt: 21:23 20.10.2009.
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

Elämme mielenkiintoisia aikoja...hyvää vappua kaikille...Poliiseillekin :D
matso
Viestit: 54
Liittynyt: 20:40 14.05.2009.
Paikkakunta: Rääkkylä
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja matso »

Meinasin lähtee vappuaaton ajelulle.....
Kävin mittauttamassa Softailin V&H putkien pörinät; tyhjäkäynnillä irtosi jo 95 db:tä, ja enkä kerenny vielä kovinkaan kierroksia lisätä kun ylitty 120 db:tä.

Ajelin hissukseen kotiin ja pistin pyörän ressun alle. Ootellaan vaimentimia ja ajellaan ens vappuna paremmin?
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pete74 kirjoitti:Alla linkki siihen, että kaikki 2000-luvun euroopassa myydyt HD:t on tyyppihyväksyttyjä vehkeitä. Itsellä 2001 rekisteröity Softail Deuce ja siinähän se rungossa tuo e4 0002 merkintä löytyy.

Kävin vielä katsastuskonttorilla varmistamassa asiaa - vain tyyppihyväksytty vaimennin kelpaa, eli eipä tarvitse SE II putkia käydä yrittämässä, ei siis tämä katsastusmies antanut siimaa tämänikäiselle kaasuttimella varustetulle mallille vaikka tästäkin lievennyksestä on ollut täällä puhetta.

Tilasin kuitenkin Smartpartz.com lisävaimentimet putkiin, näyttävät olevan tullissa, voin laittaa mikä on lopputulos.

http://www.hdcyprus.com/index.php?id=5084" onclick="window.open(this.href);return false;
Juu. Näin ovat 2000-luvulla Euroopassa myydyt H-D:t e-tyyppihyväksyttyjä pyöriä. Mutta EURO2 päästövaatimukset astuivat voimaan vasta allaolevan Trafi:n soveltamisohjeesta lainattujen päivämäärien mukaan. Tätä on muistaakseni pari vuotta sitten tulkittu niin, että e-hyväksyttyihin pyöriin, jotka on otettu käyttöön ennen näitä päivämääriä, voidaan asentaa ei e-hyväksytty vaimennin, jos päästöarvot ja tyyppikilvessä olevat meluarvot lisättynä 5 db (A) staattisessa mittauksessa täytetään. Eli noudatetaan käsittääkseni EURO1:n vaatimuksia.
Ohjeita päästötason selvittämiseen
Moottoriin ja pakojärjestelmään tehtävien muutosten kohdalla tulee selvittää onko moottoripyörä
EY-tyyppihyväksytty, sekä sen päästötaso. Säädökset poikkeavat toisistaan huomattavasti
EURO2 ja vanhempien moottoripyörien välillä. EURO2 päästötaso astui voimaan seuraavasti:
- EURO2 tuli mahdolliseksi 2002 2002/51/EY direktiivin julkaisun jälkeen
- EURO2 tuli pakolliseksi uusille ajoneuvotyypeille 1.4.2003, Trial ja Enduropyörille
1.1.2004
- EURO2 tuli pakolliseksi kaikille 1.7.2004, Trial ja Enduropyörille 1.7.2005
- AKEn myöntämällä valmistussarjanviimeistenpoikkeusluvalla on voinut ottaa
käyttöön EURO1 moottoripyöriä 6 kuukautta EURO2 vaatimuksen voimaan astumisen
jälkeen, kyseisestä poikkeusluvasta on aina merkintä rekisteröintitodistuksella
Ohje 10 (10)
TRAFI/32515/03.04.03.03/2010
2002-1.7.2004 välillä käyttöönotettujen moottoripyörien kohdalla ei käyttöönottopäivän perusteella
voi selvittää päästötasoa, koska ne voivat olla kumpaa tahansa. Näiden kohdalla tulee
selvittää luotettavasti valmistajan antamien dokumenttien tai tyyppihyväksyntä tietojen perusteella
kumpaa päästötasoa ne ovat.
En siis nyt voi mennä tästä tietenkään takuuseen. Voihan olla tulkinta muuttunut. Mutta jos maallikkona, HUOM! maallikkona päivämääriä tulkitsen, niin ainakin vuotta 2002 aikaisemmat käyttöönottopäivämäärät menevät vielä selkeästi EURO1 vaatimuksilla, mutta siis tyyppikilven meluarvoilla ja direktiivin päästöarvoilla (CO 3.5%, HC 600 PPM). Viimeinen kappale lainauksessa siis.

Eli en purematta niele Pete74:n katsastuskonttorin tulkintaa, että vaimentimen pitää olla 17.6.1999-31.12. 2001 käyttöönotetuissa e-tyyppihyväkstyissä pyörissä e-hyväksytty. Eli tarvikevaimentaja kelpaisi tyyppikilven meluarvoilla + 5 db.

Yksinkertainen lakimme ei ole. Olisko sitten tasapuolinen? :? :roll: :?:
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Pete74
Viestit: 8
Liittynyt: 13:41 31.08.2009.

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Pete74 »

Jeps, en nähnyt aiheelliseksi alkaa enempää väittelemään katsastusmiehen kanssa tuosta tyyppihyväksyntäasiasta.

Alkuperäinen tavoitehan oli mennä leimaamaan SE II vaimentimet 103 db raja-arvolla mikä meni kohtuulliseksi hankalammaksi joka tapauksessa kun Deucen rungossa seisoo 90 db.....eli 95 db olisi mittauksen raja. VAIVAISET 8 db jäätiin tavoitteesta, heh.

Mutta se oli vaan tämän (hyvin asiallisen) katsurin mielipide. Jos joku löytää aseman jossa -01 mallisen pyörän saa katsastettua tyyppihyväksyttämättömälle vaimentimille niin eikun YV:ä vaan...

Hauskaa Wappua!!!
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Olin ajelemassa,

tyhjät tiet

Nyt saunaan ja kaljaa.

Hyvää Wappua
Shovel Kopteri ja Buell S1
Avatar
RodNRam
Viestit: 46
Liittynyt: 14:44 10.02.2009.
Paikkakunta: Jäälin Jätkiä...
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja RodNRam »

Kyllä se vrodikin pörisee. Mittailin ammattikäyttöön kalibroidulla rionin mittarilla db(A) ja fast asetuksilla. Tyhjäkäynti 96.5db ja hiukka yli 4000rpm mittauskierroksilla 106.2db. Putkina SE 16" doublebarrelit. Vaihdoin huiluihin uudet villat muta ei merkittävää muutosta. Että silleen...
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Pete74 kirjoitti:Jeps, en nähnyt aiheelliseksi alkaa enempää väittelemään katsastusmiehen kanssa tuosta tyyppihyväksyntäasiasta.

Alkuperäinen tavoitehan oli mennä leimaamaan SE II vaimentimet 103 db raja-arvolla mikä meni kohtuulliseksi hankalammaksi joka tapauksessa kun Deucen rungossa seisoo 90 db.....eli 95 db olisi mittauksen raja. VAIVAISET 8 db jäätiin tavoitteesta, heh.

Mutta se oli vaan tämän (hyvin asiallisen) katsurin mielipide. Jos joku löytää aseman jossa -01 mallisen pyörän saa katsastettua tyyppihyväksyttämättömälle vaimentimille niin eikun YV:ä vaan...

Hauskaa Wappua!!!
No sulla on joka tapauksessa viimeisin ja vieläpä omakohtainen tieto asiasta. Voihan olla, että Trafi on tarkentanut tulkintaansa, ja pari vuotta sitten tulkittu oli vaan sen ajan näkemys uudesta rakentelulaista. Oli Kopteri-lehdessä.

Näitä e-hyväksymisdesibelejä olen joskus ihmetellyt. Miten ne siis H-D:ssä vaihtelevat melkoisesti. Jos 2001 Deucen rungossa sanotaan 90 db:tä, niin minun 2000 883 XLH Sportsterin rungossa sanotaan 98 db. Kumpikin siis e-hyväksyttyjä. Mikä ihmeen älli tässä on? Kumpikin mopo kuullostaa ompelukoneelta stokkiputkilla, eikä Sportsteristä lähtevä ääni ole sen kovempi. 8 db:tä on jo iso ero äänenpaineessa.

Hauskaa Vappua. Ei tarvitse hiljentyä.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
FXSTBI
Viestit: 103
Liittynyt: 15:26 12.10.2006.
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja FXSTBI »

Tästä tulee kivaa, mulla on toinen pyörä muuttoajoneuvo (vm 08) ja se on katsastettu VH big radius putket kiinni. Katsuri vaan nyökytteli kun käytteli sitä hetken. Siinä kai saa ollakkin toi putki kiinni nyt sitten ihan rauhassa. Toinen laitos on 99 mallin night train, myös usa tuonti ja siinä on omavalmisteinen putki kiinni. Se on myös rekisteröintikatsastettu tuolla putkella. Saapa nähdä millainen keskustelu saadaan aikaiseksi jos yrittäävät ääniä tien päällä mittailla. Veikkaan, että jollakulla menee hermo 8)

Kun kieltäytyy mittaamisesta niin pyörä matkaa ilmeisesti kotiin kärrissä? Minä en ainakaan mittauta ääniä tien penkalla, ne katotaan sitten kats.asemalla. Tienposkessa on taustameluakin jo liikaa luotettaviin tuloksiin, puhumattakaan muista tekijöistä.
Avatar
WM69
Viestit: 220
Liittynyt: 16:52 25.07.2011.
Paikkakunta: Jämsän esikaupunkialue
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja WM69 »

Mä en löytänyt omasta -93 sportsteristani ollenkaan tuot tarraa missä on db-merkintöjä. Vaikuttanee asiaan että tuo on tarpeeksi vanha ja joskus tuotu Saksasta? Meluraja on siis tuo 103db? Mittasin virallisella mittarilla noin 110db ilman kierroslukumittaria, huudattamalla tuli yli 120db lukemia. Putket on pikkuisen vaimennetut suorat. Jotkut "sisäputket" noissa näkyy kun lampulla katsoo sisään.
-93 Sportster, muutosprosentti 16.
ezmo
Viestit: 562
Liittynyt: 08:19 11.08.2009.
Paikkakunta: Espoo

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja ezmo »

FXSTBI kirjoitti:Tästä tulee kivaa, mulla on toinen pyörä muuttoajoneuvo (vm 08) ja se on katsastettu VH big radius putket kiinni. Katsuri vaan nyökytteli kun käytteli sitä hetken. Siinä kai saa ollakkin toi putki kiinni nyt sitten ihan rauhassa. Toinen laitos on 99 mallin night train, myös usa tuonti ja siinä on omavalmisteinen putki kiinni. Se on myös rekisteröintikatsastettu tuolla putkella. Saapa nähdä millainen keskustelu saadaan aikaiseksi jos yrittäävät ääniä tien päällä mittailla. Veikkaan, että jollakulla menee hermo 8)

Kun kieltäytyy mittaamisesta niin pyörä matkaa ilmeisesti kotiin kärrissä? Minä en ainakaan mittauta ääniä tien penkalla, ne katotaan sitten kats.asemalla. Tienposkessa on taustameluakin jo liikaa luotettaviin tuloksiin, puhumattakaan muista tekijöistä.
Elähän nuolaase 08 pelisi kanssa, tienpäällä voi tulla toinen tuomio. Siinä mielestäni lain tulkinnan mukaan pitää olla e putket, koska on nuon uus.
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Voi v*ttu ja mää vielä luen tätä paskaa... :roll:
Vastaa Viestiin