Sportsterin valinta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
rieska
Viestit: 545
Liittynyt: 16:52 17.04.2002.
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja rieska »

Toi meikäläisen laitos 883cc:nä kiersi pari vuotta takaperin penkissä pitkälti päälle 7000rpm...
http://www.youtube.com/watch?v=cX-PrqJ0 ... page#t=91s" onclick="window.open(this.href);return false;
Nykysin mulla on dyna2000i:n rajottaja 6500:ssa, yläkerta ja nokat on buellista.

-rieska
Elli, tuo vaaksa paskaa voutille!
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

WM69 kirjoitti:Paljonkos Sporsterin moottori muuten yleensä ottaa kierroksia? Mä syyllistyn liian usein isolla vaihteella puksutteluun, kun tuntuu että tuo hajoaa alle isoilla kierroksilla...
Ei kai niitä ajossa kierrättämällä saa rikki? Eiköhän siinä lopu tehot ennen kuin mekaaniset ominaisuudet. Ja lisäksi se rajoittaja astuu jossain vaiheessa peliin. Tietty jos tee-se-itse -virittäjän ovat konetta parantaneet, niin silloin kaikki on mahdolista. Jos on säädettävä aftermarket -sytkä, niin taitaa se turvallinen raja rautapäällä olla jossain 5500 paikkeilla.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mopopoika -65 kirjoitti:Jos on säädettävä aftermarket -sytkä, niin taitaa se turvallinen raja rautapäällä olla jossain 5500 paikkeilla.
Ysisatkus rautiaisessa huipputeho 6300rpm ja tonnisessa 6000rpm, jotenkin siis toi 5500rpm rajoittimes tuntuu "hieman" hätävarjelun liiottelulta...
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

ma^ko kirjoitti:
Mopopoika -65 kirjoitti:Jos on säädettävä aftermarket -sytkä, niin taitaa se turvallinen raja rautapäällä olla jossain 5500 paikkeilla.
Ysisatkus rautiaisessa huipputeho 6300rpm ja tonnisessa 6000rpm, jotenkin siis toi 5500rpm rajoittimes tuntuu "hieman" hätävarjelun liiottelulta...
Nimenomaan hätävarjelun liiottelua! 8) Nuo rautiksen koneet kun alkavat olemaan jo loppuun ajettuja tai enemmän ja vähemmän viritettyjä, niin jottei ikäviä kilahduksia tapahdu yltiöpäisen ja yllättävän mielijohteen takia, niin kannttaa se rajoitin laittaa vähän alemmalle tasolle. :wink:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

*Okei, et koneen orikinaali huipputeho on jo niin kamalan palajon tehoa ja melua et kannattaa leikellä puis et muolma pelastuupi... :mrgreen:
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Mopopoika -65 kirjoitti:
ma^ko kirjoitti: Ysisatkus rautiaisessa huipputeho 6300rpm ja tonnisessa 6000rpm, jotenkin siis toi 5500rpm rajoittimes tuntuu "hieman" hätävarjelun liiottelulta...
Nimenomaan hätävarjelun liiottelua! 8)
Ja käytännön järkeä. Kyllä minulla '71 900 kiertää yli 6000, kokeiltu on - ainoa vaan, että oli huipputeho vaikka missä, niin 5500 päällä ei enää saa mitään hyvää aikaan, paras kiihtyvyys tulee 4000-5500 välillä ja kun 5000 on reippaasti ylitetty, on luontevinta ja järkevintä vaihtaa suuremmalle huippukierroksia etsimättä. Kyllä sillä tärinällä saa jotain hajotettua aina pidemmän päälle, jos pitää tapanaan vasta 6000 jälkeen vaihdella - vingutettavia hevosia kaipaavat voivat hyvin ostaa itäpyörän :lol:

Ja taas 3000 alle on rautiksella turha vedätellä, vaikka se säädöissään vetää jo 2000 päältä, mutta sen tuntee kyllä korvassa ja persauksessa, että ollaan joronjäljillä. Puksutusta kaipaavat voivat ostaa BT:n :lol:

Rautiksella siis kierroksen 3000-5500 ja silloin alkaa ymmärtää, mistä moottoripyöräilyssä on kyse. Uudemmat sportit ehkä suuntaa antavasti samoin...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
ninokoo
Viestit: 2
Liittynyt: 19:01 28.05.2012.
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja ninokoo »

Tervehdys vaan seurakunnalle! Uutena HD:n omistajana ajattelin kokemuksiani pyörän valinnasta jakaa, josko tuosta joku apua saisi.

Taustatietoina sen verran, että nyt kolmisen viikkoa omistamani HD on ensimmäinen oma pyörä vaikka erilaisilla kaksipyöräisillä on tullut toistakymmentä kesää ajettua. Jaappanin pyöriä ollut ajossa Honda Shadowista, viimeisimpänä Suzuki B-Kingiin. Kuitenkin sydämmessäni olen tiennyt että HD on se minun merkki ja nyt lopulta sain haaveeni toteutettua.

Omasta valintaprosessistani ei ole paljon kerrottavaa, saati mallisuoritukseksi kelpaavaa. Tällä erää ajettua tuli tasan kaksi pyörää, eli ostamani 2011 883 Superlow ja -05 1200cc Custom jossa hillitön apinakiikku. Tykkäsin molemmista ja jälkimmäinen ei ollut myynnissä :D Vaihtoehtoja toki Nettimoton kautta oli useampia, mutta Superlow oli omalla paikkakunnalla ja järkevään hintaan (alle 3k ajettu). Ja aika rivo metallisininen vieläpä. Yhtä Roadsteria ja paria Ironia pidin vaihtoehtoina.

Pyörä on ajossa helpompi kuin kuvittelin, onko sitten ruiskutekniikka syynä, mutta odotin jotain hiukan kinkkisempää. 883 vääntää hienosti ja kulkee myös kierroksilla, eikä sillä jalkoihin jää. Yli 120kmh alkaa tuntua persposkissa, kun tärinä yltyy, mutta eihän näillä ole mukava pidemmän päälle niin kovaa ajaakaan. Cruisivauhtiin 80-90 tuntuu asettuvan maantiellä kuin itsestään ja tässä vauhdissa ei pahemmin tärinöitäkään esiinny. Superlow on hippasen matalampi, mikä tekee kaupungissa pyörittelystä näppärää. Omalle varrelleni (183cm) tapit oli vakioasemassa liian lähellä ja jalat alkoi puutua pidemmillä matkoilla tosi herkästi. Siirtosarjalla korjattiin ja nyt on mukava cruisata. Uskoisin että sama tilanne olisi ollut myös korkeamman istuinkorkeuden omaavissa malleissa. Vakiotankoa olen nostanut pystympään asentoon ja peilit tiputin stongan alle. Valmiiksi pyörään oli laitettu Rushin sliparit.

Honeymoon on menossa vielä, mutta silti voin sanoa että pyörästä olen tykännyt ja kartsalla on mukava kun ihmiset tulee juttelemaan ja diggailemaan soundeja. Tämä on pitkän ystävyyden alku.
Sportster XL883l vm. 2011
penhall
Viestit: 8
Liittynyt: 22:36 26.05.2012.

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja penhall »

Tänään heitin pienen lenkin Nightsterilla. Pyörä tuntui paremmalta kuin aiemmin ajamani -06 1200 Custom, tärinää vähemmän ja tosi hyvä kaasuun vastaavuus. Jalkatapitkin itselle sopivassa paikassa, ohjaustanko puolestaan liian edessä.
883:a ei vielä ole tullut ajettua, voi tuntua vakiona kenties hiukan vaisulta noitten tonnikaksìsatasten jälkeen.
En tiedä onko sillä sitten niin suurta merkitystä "normiajossa".
Jousto
Viestit: 42
Liittynyt: 21:12 24.04.2012.
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Jousto »

ninokoo kirjoitti: Tällä erää ajettua tuli tasan kaksi pyörää, eli ostamani 2011 883 Superlow ja -05 1200cc Custom jossa hillitön apinakiikku.
Honeymoon on menossa vielä, mutta silti voin sanoa että pyörästä olen tykännyt ja kartsalla on mukava kun ihmiset tulee juttelemaan ja diggailemaan soundeja. Tämä on pitkän ystävyyden alku.
Meitsi on varmaan poikkeus kun pyörää valitsin, koeajolla en käynyt millään härpäkkeellä, riitti kun istahdin Forty-Eight:n puikkoihin ja olin myyty. Nyt liki 1500 km ajettu enkä hetkeäkään ole katunut. Ainoa miinus on tankin pieni tilavuus joten letkunjatkeena saa olla tuon tuostakin joten Iron Buttit saa jäädä muille :mrgreen:

Matala, kauppalassa mukava pyöriä ja vääntöä riittää, myös mutkateillä oikeinkin nautittava ajaa.

Tosiaan, juttuseuraa saa usein ei-motoristeistakin kaupungilla pyöriessä. Varsinkin iäkkäämmät herrasmiehet, jotka 50-60-luvulla ovat Jawoillaan päristelleet, tulevat mieluusti katselemaan ja kyselemään sekä tietysti kertomaan omista senaikaisista prätkäkokemuksistaan.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Jousto kirjoitti: Tosiaan, juttuseuraa saa usein ei-motoristeistakin kaupungilla pyöriessä. Varsinkin iäkkäämmät herrasmiehet, jotka 50-60-luvulla ovat Jawoillaan päristelleet, tulevat mieluusti katselemaan ja kyselemään sekä tietysti kertomaan omista senaikaisista prätkäkokemuksistaan.
Tuttu tilanne, monesti nämä "herrasmiehet" ovat todella "liikuttunessa" mielentilassa :D ehkä parin viikon rännin jälkeen
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Sepixlh kirjoitti:
Jousto kirjoitti: Tosiaan, juttuseuraa saa usein ei-motoristeistakin kaupungilla pyöriessä. Varsinkin iäkkäämmät herrasmiehet, jotka 50-60-luvulla ovat Jawoillaan päristelleet, tulevat mieluusti katselemaan ja kyselemään sekä tietysti kertomaan omista senaikaisista prätkäkokemuksistaan.
Tuttu tilanne, monesti nämä "herrasmiehet" ovat todella "liikuttunessa" mielentilassa :D ehkä parin viikon rännin jälkeen
Ja aika usein näillä 70 + herrasmiehillä on ollut ihmeen isoja brittipyöriä tai Jawoja. Ei niitä kaks ja kolme puolikkaita, vaan ihan sieltä 500 kuution paremmalta puolelta.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
eeko
Viestit: 422
Liittynyt: 12:04 12.06.2006.
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja eeko »

Varsinkin niitä tuhatkuutiosia, jossa oli vielä kardaaniveto ja
mitähän muuta siinä olikaan. Hyvä pyörä oli, ajettiin sillä
x sataatuhatta kilometriä. :lol:
-eeko
Tintti13
Viestit: 114
Liittynyt: 17:06 16.09.2007.

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja Tintti13 »

Vähintään tuhatkuutioisia jne.

Paras oli kun tulin Superista niin ennen Hampuria olin yötä yhdessä ketjuhotellissa, niin pienessä nietoksessa oleva vanhempi Suomiherra tuli kyselemään parkkiksella englanniksi "hau big is ti entsin,," tyylisiä kysymyksiä, joihin joten kuten osasin vastailllakkin, mutta pahin kysymys oli,"paljonko siinä harrikan isoimmassa mallissa, siinä gouldwingissä on tehoja?? 8O
#Kaikki tämän nimimerkin kirjoittamat viestit ovat kyseisen
henkilön omia, yksityishenkilön mielipiteitä, eivätkä
minkään puolueen, yhteisön tai yrityksen mielipiteitä
tai kantoja. Oikeus perustuu PL 12§:ään.#
-Örkki-
Viestit: 1
Liittynyt: 12:05 28.05.2012.
Viesti:

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja -Örkki- »

Ostin viime kesänä ekan hd:n sporster 883 customin. Hieno pyörä ja siisti ajaa mutta mutta... kone alkoi tuntumaan pieneltä, huusi (ei hoodeemaisesti) kun otti kierroksia ja keväällä vaihdoin vastaavaan mutta 1200 koneella.

Omasta kokemuksesta suosittelen jättämään ton 883 vaiheen kokonaan väliin. Kandee hankkia samantien 1200:n vaikka maksaakin hieman enemmän. Maksaa se pyörän päivittäminenkin ja se voi tulla eteen nopeammin kuin on alunperin suunnitellut. Alkaa toi 1200:nenkin tuntumaan pieneltä...
Right now. Right here. Lose your mind. But show no fear.
Burn slow. No excuse. So unkind. Born to lose.
hantta61
Viestit: 150
Liittynyt: 14:38 17.08.2011.
Paikkakunta: tuusula

Re: Sportsterin valinta

Viesti Kirjoittaja hantta61 »

joo, mullekkin isot pojat sano et ajat tolla vuoden ja ostat sitten prätkän :lol: , eli 1200 custom sporty on kyseessä.
Vastaa Viestiin